Onhan tuossa kiellossa ihan älyttömästi ongelmia lähtökohtaisesti. Ehkä osaan on vastauksia annettu, en ole lukenut jokaista artikkelia tähän aiheeseen liittyen.
Esimerkiksi miten toimitaan, jos henkilö x tarvitsee työssään autoa ja se sisältää Helsingin keskustassa tai sen läpi liikkumista? Voiko Helsingin kaupunki estää ihmisiltä näin ollen mahdollisella päätöksellään työn suorittamisen tehokkaalla/järkevällä tavalla?
Katajanokka ja Länsisatama molemmat ovat melko lailla keskustassa kiinni, saako näihin enää jatkossa ajaa maaseudulta ilman, että pitää pelätä sakkoja vääränlaisen auton käytöstä?
Kuka tätä ylipäänsä vahtii ja miten? Poliisille toki parhaimmassa tapauksessa helppo tapa tienata rahaa, mutta onko moinen kiusanteko kaupungin puolesta, se mitä poliisien tulisi tehdä? Poliisilla on kuitenkin (heidän oman väittämänsä mukaan) selvä resurssipula, joten eikö esim. tämmöisen vahtiminen veisi paljon tarvittavia resursseja ihan oikeilta töiltä. Vai onko keskustassa kohta kamera, joka kadunkulmassa vahtimassa autoja rekkarin perusteella?
Autokanta ei todellakaan ole vielä niin sähköistetty tai tule sitä olemaan vielä toviin, jotta tuossa päätöksessä olisi mitään järkeä. Infraa sähköauton lataamiseen on edelleen hyvin rajoitetusti, eikä missään nimessä tarpeeksi. Sitä ei ole Helsingin keskustassa, lähiöissä eikä edes lähikunnissa riittävästi tällä hetkellä. Tokihan poliittinen päätöstely ohjaa jossain määrin toimintaa haluttuun suuntaan.
Ja en kyllä oikein jaksa uskoa, että päätöstä tehdään autokannan sähköistämistä ajatellen. Kyllä tuo vaikuttaa taas yhdeltä tavalta vähentää autoilua Helsingissä ylipäänsä, kun on tiedossa, että ei tuo kanta ei tuosta vielä toviin riittävästi sähköisty.
Joku järkevä taho olisi ajanut tämän päätöksen yhdessä keskustatunnelien kanssa läpi, sallien polttomoottoriautoilla ajon tunneleihin, tunneleissa ja siellä maanalaisiin pysäköintilaitoksiin. Samalla olisi raivattu autoja iso määrä pois maan päältä ja saatu terveellisempää ilmaa kansalaisille sekä keskustasta selvästi viihtyisämmän paikan. Matka-aikoja olisi pystytty vähentämään tietyillä reiteillä selvästi ja samalla vähentää polttoaineen kulutusta ja näin ollen päästöjä per yksittäinen ihminen. Sen sijaan rekat istuu ruuhkissa satamalta ja satamalle ja ne samat autot mitkä voisivat oikaista maan alitse pyörivät joko kehällä tai keskustan liikenteessä.
Kiusaakin olisi tehty enimmäkseen vain omille veronmaksajille, jotka autoa haluavat keskustassa käyttää. Toki noita muutamia seikkoja olisi silti joutunut miettimään, koska ei ihan mene minun oikeustajuuni, jos kaupunki kampittaa työntekoa.