Näihin liikennejuttuihin liittyen ihmettelin jonninverran, kun testasin OtaOlut-festivaalin aikaan länsimetron toimivuutta perjantai-iltana siinä vähän yhdentoista jälkeen illalla. Ei ollut ei toimivuutta, sitä vastoin varmaan satakunta taksia oli passissa siinä metroasemalla. Tämä siis Aalto-yliopistolta keskustaan. Ehkäpä tuo on sitten ihan normaalia, ettei piljoonan arvoista metroa nyt sovi esim. viikonloppuisin ajaa toimistoaikojen ulkopuolella, mutta kyllä se mun mielestä on ihan älytöntä.
Toinen hiukan kismittänyt homma oli kikkeliskokkelis yllättäen lentokentältä yöllä poistuminen, kun poikittainhan ei julkisella pääse mistään, ellei satu käymään karmea flaksi vaihdon kanssa, niin keskustan kautta kieppaamiseen meni sitten reilusti yli tunti, vaikka sijaitsen keskustasta vain muutaman kilometrin luoteeseen. Suora bussi kyllä menee kerran tunnissa ja kestää ~45 minuuttia, mutta onnistuin sen missaamaan parilla minuutilla. Se nyt on tietenkin oma vika, mitäs asun väärässä paikassa ja käytin lentoa, joka oli myöhässä, mutta tällaiset henkilökohtaiset kokemukset kyllä sotivat niin vitusti julkisten käyttöä vastaan.
Vaikka käytänkin aina julkisia, kun vain mahdollista, niin autoilun rajoittaminen näillä vaihtoehdoilal tuntuu kyllä ihan silkalta vittuilulta. Keskusta-alue nyt on vielä saavutettavuudeltaan ihan ok, mutta siinäkin naurettavan kallis yksittäisen lipun hinta lyhyellekin matkalle on taas perseestä. Neljä henkeä ajaa uberilla vaikka assalta Punavuoreen samaan hintaan kun spåralla lähelle. En mä tätäkään taas tajua, pakko olla AB-vyöhykelippu, vaikkei ole lähelläkään B-vyöhykettä.
Ihan sama sinänsä minulle, kyllä minä maksan ja ajelen taksilla jos on tarpeen, mutta jos sitä yksityisautoilua aletaan rajoittamaan, niin sitten pitää oikeasti tuoda lisää, parempia ja kuluttajaystävällisempiä liikkumisvaihtoehtoja tilalle.