Helsinki

  • 571 501
  • 3 516

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Niin siis kyllähän se on kaupungin puolesta sanottu ihan ääneen, että strategia on nimenomaan haitata autoilua Helsingissä. Keinoja ovat mm. valo-ohjaus, asukaspysäköinti, pysäköinnin rajoitukset, kaistarajoitukset, hidastetöyssyt ja sen sellaiset. Sama on työllistäjälläni Vantaan kaupungilla esim. Kivistössä: on strateginen päämäärä nimenomaisesti tehdä autoilusta hankalaa ja kallista jotta julkinen liikenne tuntuisi paremmalta vaihtoehdolta. Ja tämä on apinoitu Helsingiltä.

Ymmärrän idean jossain määrin Helsingin keskustassa päivisin, mutten lainkaan ns. esikaupunkialueella ja joku Kivistö menee aivan yli hilseen. Sehän on aivan skutsissa.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Niin, olen useasti sanonut, että asun kahden metroaseman puolivälissä, matkaa asemalle kävellen 700m ja olen töissä pasilassa. Työmatka jos just nyt lähden julksisilla on 52 minuuttia ja autolla alle 20 minuuttia. Aamulla automatka voi ottaa jopa 25 minuuttia. Säästän autolla yhten työpäivän viikossa ja tässä ei huomioida jouhevampaa prosessia kaupassakäyntiin ja postipakettien hakuun yms.

Julkinen liikenne on autoiluun verrattuna täyttä paskaa noin kepeästi sanottuna.

Aikaahan ei saa säästöön, vaan se kuluu tasaista tahtia kulkuvälineestä riippumatta. Sellainen ero noissa kulkuvälineissä on, että autoillessa ei oikein pysty tekemään mitään muuta ja se täysmääräisesti hukka-aikaa. Julkisessa liikennevälineessä voi esim lukea lehteä, tehdä töitä, katsoa leffaa tai selailla jatkoaikaa. Ymmärrän autoilun jossain Lapissa, mutta urbaanissa ympäristössä se on lapsellista ja junttia. Tai junttia se on muuallakin, mutta se junttius maakunnissa ikään kuin kuuluu asiaan.
 

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Fillarilla (joskus myös autolla) 5 minsaa asemalle. Puistolasta 17 min keskustaan junalla. Kävellen Krunikkaan 12 minsaa. Käy mulle. Autolla ruuhkissa kestää pidempään ja verenpaine nousee entisestäänkin.
 

Flou

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ravens
Niin siis kyllähän se on kaupungin puolesta sanottu ihan ääneen, että strategia on nimenomaan haitata autoilua Helsingissä. Keinoja ovat mm. valo-ohjaus, asukaspysäköinti, pysäköinnin rajoitukset, kaistarajoitukset, hidastetöyssyt ja sen sellaiset. Sama on työllistäjälläni Vantaan kaupungilla esim. Kivistössä: on strateginen päämäärä nimenomaisesti tehdä autoilusta hankalaa ja kallista jotta julkinen liikenne tuntuisi paremmalta vaihtoehdolta. Ja tämä on apinoitu Helsingiltä.

Ymmärrän idean jossain määrin Helsingin keskustassa päivisin, mutten lainkaan ns. esikaupunkialueella ja joku Kivistö menee aivan yli hilseen. Sehän on aivan skutsissa.

Tämä. Itsekin ymmärrän täysin tuon, että autoilua yritetään rajoittaa tietyissä paikoissa. Kaikkialla näin ei voi toimia, koska matka-ajat venyvät tämän jälkeen ihan mahdottomiksi ja siinä kärsii lähinnä ihmisen hyvinvointi, kun matka on ruuhkassa kykkimistä.
Ymmärtäisin tämän kaupungin tyylin toimia, jos siellä oikeasti tällä hetkellä tehtäisiin merkittäviä muutoksia julkiseen liikennöintiin. Toki Jokeriratikka parantaa nykyistä jokerilinjaa varmaan huomattavasti, kun porukka mahtuu kyytiin.

Mutta muuten kaikki pullat on laitettu näihin tunnin juniin ja Pisaraan kiinni. Pisara, jonka kustannuslaskelmasta ei taideta saada vielä 20 vuoteen millään tapaa järkevää. Samalla on unohdettu toinen metrolinja ja nyt haudataan myös nopeasti taas keskustatunneli, jotta kukaan ei vaan autoilisi yhtään enempää. Tuohon tunneliin pitäisi mätkäistä jokseenkin tuntuva läpiajotaksa ruuhka-aikoina ja kas, sen julkisen kulkuneuvon käyttö ei vähenisi järkyttävästi. Sen sijaan kehälle tulisi tilaa, kun osa puottaisi tunnelin läpi Nelostien alkupäähän. Väitän, että aika monen elämänlaatu paranisi moisen tunnelin myötä. Ei vain pelkästään näillä autoilijoilla vaan niillä ihmisillä, jotka asuvat keskustassa ja liikkuvat siellä. Itse en ainakaan koe keskustan ruuhkaisimpia katuja mitenkään viehättävinä paikkoina kävellä. Pakokaasut ja autoista lähtevä melu aiheuttavat lähinnä ärsytystä ja haluan pois mahdollisimman pian.

Vihreiden pyhä usko ja vimma siihen, että, kun tarpeeksi haittaa liikennnöintiä, niin kukaan ei enää käytä ikinä autoa, on yksinkertaisesti täysin utopistinen. Toimisi varmaan jossain pikkukaupungissa, mutta Helsingin kokoisessa kaupungissa jo se pakollinen liikennöinti vaatii aika paljon tilaa kaduilla. Siihen vielä päälle satamat, turistit ja muualta suuntautuva työliikenne. Molempia tulisi kehittää, eikä rampauttaa toista ja odottaa, että valtio maksaa toisen osalta valtaosan piikistä.

Samalla kaupunki vielä ajaa työväkensä asumaan muualle nousevilla asuntojen vuokra- ja myyntihinnoilla. Hyvä toki niille, jotka ehtivät ostaa asuntonsa hyvältä alueelta Helsingistä ennen kuin hinnat lähtivän ihan pilviin. Työkaverin kämpän arvo Lauttasaaressakin on noussut useammalla kymmenellä tuhannella eurolla ilman mitään remontteja. Nykytilanteessa ei saisi edes tarvittavasti lainaa vastaavan asunnon ostamiseen alueelta meidän tuloilla.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Aikaahan ei saa säästöön, vaan se kuluu tasaista tahtia kulkuvälineestä riippumatta. Sellainen ero noissa kulkuvälineissä on, että autoillessa ei oikein pysty tekemään mitään muuta ja se täysmääräisesti hukka-aikaa. Julkisessa liikennevälineessä voi esim lukea lehteä, tehdä töitä, katsoa leffaa tai selailla jatkoaikaa. Ymmärrän autoilun jossain Lapissa, mutta urbaanissa ympäristössä se on lapsellista ja junttia. Tai junttia se on muuallakin, mutta se junttius maakunnissa ikään kuin kuuluu asiaan.
No tämähän nyt ei pidä paikkaansa ja muutenkin ihmeellinen. Mitä töitä voit tehdä metrossa, ellet ole metrokuski tai siivooja? Olen useasti sanonut, että säästän autolla yhden työpäivän verran ja käytän sen säästyneen ajan kuten haluan, siitä on junttius kaukana. Jos sinulle on aivan sama, että vietätkö vapaa-aikasi perheen/ystävien/harrastusten parissa tai dösässä, niin onnea vaan, itselle ei ole.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Ymmärrän idean jossain määrin Helsingin keskustassa päivisin, mutten lainkaan ns. esikaupunkialueella ja joku Kivistö menee aivan yli hilseen. Sehän on aivan skutsissa.

Autoilun vaikeuttaminen Kivistössä on kieltämättä eksoottinen idea. Kyllähän siellä juna pysähtyy, mutta ei se vie nopeasti minnekään. Jotain Myyrmäkeä ei lasketa. Kivistössä olisi juuri pakko olla auto, kun siellä itsessään ei ole mitään. Kauppakeskus piti tulla, mutta kukaan ei kehtaa sanoa, ettei sitä tulekaan. Tämä vahva julkisten suosiminen ja etenkin junan autuaaksi tekevään vaikutukseen uskominen on Vantaalta hyvin persoonallinen valinta, sillä Vantaan kaupallinen keskus on Jumbo ja Tammisto. Mitenkäs sinne mennään junalla? Ei ainakaan kovin suoraan. Sinne yksityisautoillaan.
 

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
Aikaahan ei saa säästöön, vaan se kuluu tasaista tahtia kulkuvälineestä riippumatta. Sellainen ero noissa kulkuvälineissä on, että autoillessa ei oikein pysty tekemään mitään muuta ja se täysmääräisesti hukka-aikaa. Julkisessa liikennevälineessä voi esim lukea lehteä, tehdä töitä, katsoa leffaa tai selailla jatkoaikaa. Ymmärrän autoilun jossain Lapissa, mutta urbaanissa ympäristössä se on lapsellista ja junttia. Tai junttia se on muuallakin, mutta se junttius maakunnissa ikään kuin kuuluu asiaan.

Varsinkin jos matka sisältää vaihdon tai kaksi, niin kummasti se syö ja katkoo tehokkaasti sen tekemisen. Sitten se viimeistään loppuu, kun viereen tulee joku jenkkilihava porsas röhkimään ja eihän se siinä paikallaankaan edes osaa istua. Pyörii kuin karsina olisi liian pieni. Siinä sitten teet mukavasti hommia ja olet tehokas. Autolla mennään niin kauan kuin julkiset yhteydet työpaikalle ja muihin säännöllisiin menoihin ovat julkisilla luokattoman huonoja.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Niin siis kyllähän se on kaupungin puolesta sanottu ihan ääneen, että strategia on nimenomaan haitata autoilua Helsingissä. Keinoja ovat mm. valo-ohjaus, asukaspysäköinti, pysäköinnin rajoitukset, kaistarajoitukset, hidastetöyssyt ja sen sellaiset. Sama on työllistäjälläni Vantaan kaupungilla esim. Kivistössä: on strateginen päämäärä nimenomaisesti tehdä autoilusta hankalaa ja kallista jotta julkinen liikenne tuntuisi paremmalta vaihtoehdolta. Ja tämä on apinoitu Helsingiltä.

Ymmärrän idean jossain määrin Helsingin keskustassa päivisin, mutten lainkaan ns. esikaupunkialueella ja joku Kivistö menee aivan yli hilseen. Sehän on aivan skutsissa.

Itse en keskustassa asuneena osaa pitää ultraedellisen asukaspysäköinnin, kaistarajoitusten, hidasteiden ja sen sellaisten tarkoituksena olevan autoilun haittaaminen. Valo-ohjauksella taidat tarkoittaa mm. bussien parempia valoja joissakin risteyksissä, ja nekään eivät mielestäni ole ongelma. Jos asiaa miettii puhtaasti keskustassa asuvan kannalta, jolla on auto asukaspysäköinnissä, valituksen aiheita toki on. Voisi tienpito sen verran tehdä, että siirtäisi auton parkista ennen lumenajoa pois alta ja sen jälkeen takaisin samaan, nyt lumesta puhtaaseen paikkaan. Näin pääsi lähtemään helposti ilman, että joutuu pikkukengissä lumikinokseen astumaan.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Luulen, että @V-G- ymmärtää huumorinkin yllä.

Mitä tulee asiaan yleensä, Helsingin niemi on ongelma. Kadut ovat kapeita. Joukkoliikenne on silloin ensisijaista ja autoilijana muistan todenneeni, että onneksi näin. Muussa tapauksessa jonot olisivat keskustassa vielä karmeammat. Ja tämän takia tarvitaan hyviä ratkaisuja. Keskustatunneli eli kokoojakatu tai sitä parempia vaihtoehtoja.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: V-G-

Vinyl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aravirran kovuus
Näin maakunnasta käsin näyttää kyllä aika hiekkalaatikkotouhulta Helsingin meno. Tunneli kaatui äänestyksessä ja kokoomuksessa on sitten tuohduttu oikein kunnolla. Alla suora Hesarin jutusta. Nyt pitäisi jonkun aikuisen käydä kertomassa vähän pelisääntöjä.

KOKOOMUKSEN johtopoliitikkoihin kuuluva Risto Rautava ilmoitti tuoreeltaan puolueensa vastavedon. Tunnelin hylkääminen johtaa kokoomuksen eriävän mielipiteen mukaan siihen, että nyt jäävät osittain tai kokonaan selvittämättä myös ”ydinkeskustan viihtyisyyden ja houkuttelevuuden, sekä kävelyn, pyöräilyn ja joukkoliikenteen olosuhteiden parantaminen”.

Edit. Rautava on ilmeisesti vielä HSL:n hallituksen puheenjohtaja. Mielenkiintoinen lausunto kyllä tuolta paikalta, että nyt jää joukkoliikenteen olosuhteiden kehittäminen jäädä.
 
Viimeksi muokattu:

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Näin maakunnasta käsin näyttää kyllä aika hiekkalaatikkotouhulta Helsingin meno. Tunneli kaatui äänestyksessä ja kokoomuksessa on sitten tuohduttu oikein kunnolla. Alla suora Hesarin jutusta. Nyt pitäisi jonkun aikuisen käydä kertomassa vähän pelisääntöjä.
Kokoomus on kuin pikkulapsi, joka ei saanut tonnin lelua ja haluaa siitä syystä rikkoa muidenkin lelut.

Jan Vapaavuoren blogikirjoitus kokoomustunnelin puolesta sai vielä yhden merkillisen käänteen. Vapaavuoren pääargumenttihan oli, että Helsingin keskustasta on kadonnut 15 000 työpaikkaa. Myöhemmin paljastui, että tuo lukema ei pidä paikkaansa, vaan on tilastointivirhe. Asiasta lisää esim hesarissa: Katosiko Helsingin keskustasta 15 000 työpaikkaa? Jan Vapaavuoren väite paljastettiin virheelliseksi, mutta tutkijan mukaan huoli ei ole turha

Vapaavuoren pääargumentti on siis tilastointivirhe. Vaikka se tilasto olisi ollutkin totta, niin on epäselvää olisiko se silti edes ongelma. Ja jos se olisi totta ja olisi aito ongelma, niin kokoomustunneli ei vaikuttaisi ongelman ratkaisuun pätkääkään. Voisi olettaa, että jos kokoomustunneli olisi aidosti tarpeellinen, niin sen pääpuolestapuhuja esittäisi tunnelin puolesta kunnollisia argumentteja.

Eikä siihen rahoitukseenkaan sitten lupauksista huolimatta tullut ensimmäistäkään ideaa.
 

Flou

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ravens
Näin maakunnasta käsin näyttää kyllä aika hiekkalaatikkotouhulta Helsingin meno. Tunneli kaatui äänestyksessä ja kokoomuksessa on sitten tuohduttu oikein kunnolla. Alla suora Hesarin jutusta. Nyt pitäisi jonkun aikuisen käydä kertomassa vähän pelisääntöjä.
Edit. Rautava on ilmeisesti vielä HSL:n hallituksen puheenjohtaja. Mielenkiintoinen lausunto kyllä tuolta paikalta, että nyt jää joukkoliikenteen olosuhteiden kehittäminen jäädä.

Ihan oikein tuohduttu. Olisihan tuo pitänyt oikeasti käsitellä, eikä suhmuroida nurin liittouman toimesta. SDP yrittää epätoivoisesti kalastella itselleen Vihreiden äänestäjiä tällä liikkeellä, mutta menettänevät seuraavissa vaaleissa vaan yhä enemmän paikkoja muille.

Vihreiden idealisimi taas on vaihteeksi täysin sokeata eikä mietitä kaupungin kehittämistä kokonaisuutena, vaan pitää ajaa sitä omaa agendaa, vaikka hautaan asti. Ihan sama, mitä se tekee viihtyvyydelle kaupungissa ja, että sujuvoittaisi myös julkista liikennettä isosti. Onneksi Vihreiden ideologiaan mahtuu viheralueiden raivaaminen talojen tieltä, se, jos mikä on sitä vihreää ajattelua. Moinen tunneli auttaisi kyllä omaa kulkemista niin työssä kuin vapaa-ajalla aika paljolti, ihan vaan sillä, että Kehälle tulisi huomattavasti enemmän tilaa.

Edit: Vihreiden ajatus satamaliikenteen siirtämisestä Vuosaareen on myös aivan pystyyn kuollut idea. Metro satamaan asti, juuri uusitun sataman siirtäminen ja Vuosaaren laajentaminen eivät ole mitään halpoja lystejä ja hintalappu lienee samaa luokkaa lopulta kuin tunnelilla. Kurjistavat vain keskustaa tällä päätöksellä, kun turistit istuvat jossain hemmetin putkessa suuntaansa 30min sen sijaan, että pääsevät nopsaan keskustaan ja lähistölle ostoksille.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: V-G-

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ihan oikein tuohduttu. Olisihan tuo pitänyt oikeasti käsitellä, eikä suhmuroida nurin liittouman toimesta. SDP yrittää epätoivoisesti kalastella itselleen Vihreiden äänestäjiä tällä liikkeellä, mutta menettänevät seuraavissa vaaleissa vaan yhä enemmän paikkoja muille.

Eikös tuo nimenomaan käsitelty ihan poliittisessa päätöksentekoelimessä. Mikä siinä oli suhmurointia?
 

Flou

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ravens
Eikös tuo nimenomaan käsitelty ihan poliittisessa päätöksentekoelimessä. Mikä siinä oli suhmurointia?

No, vaikkapa se, että koko tunnelin suunnittelu päätettiin käytännössä heti alkuunsa ennen mitään tarkempia suunnitelmia. Jos hinta oli kynnyskysymys, kuten Vihreät esittivät, nipsnaps otetaan sieltä muutama kokoajatunneli pois.
Mutta tätäkään vaihtoehtoa ei haluttu tutkia tai pohtia, kun oma ideologia huutaa keskustan näivettämistä ja autojen demonisointia, vaikka sähkö- ja kaasuautot ovat kovasti tuloillaan ja noilla tuolla tunnelissa lopulta aika moni huristelisi. Sen sijaan halutaan nauttia ruuhkista keskustassa ja pakokaasuista.

Joku oikea vihreä olisi saattanut jopa pohtia ja tehdä laskelmia kuinka paljon pakokaasut vähenevät, kun autot eivät seiso keskustassa letkoissa vaan pääset näppärästi sen ali. Mutta eihän tätäkään voinut tutkia, kun piti hutkia koko projekti nurin heti.

Minusta tämä ei ole hyvää kaupunkijohtamista, vaan oman vallan väärinkäyttöä ja sokeata ideologialla ratsastamista, ilman, että edes halutaan aidosti keskustella asioista ja tutkia niitä. Harmittavasti oma ääneni ainakin meni tämän tunneliprojektin myötä ihan hukkaan kunnallisvaaleissa. Tuo oli kuitenkin mielestäni edellisissä vaaleissa yksiä isoimpia pointteja.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No, vaikkapa se, että koko tunnelin suunnittelu päätettiin käytännössä heti alkuunsa ennen mitään tarkempia suunnitelmia.

Eli sinusta prosessi olisi ollut tyydyttävämpi, jos ensin olisi suunniteltu muutamalla miltsillä ja sen jälkeen torpattu koko hanke? Ja yritä nyt päästä yli siitä, että lopputulos ei ollut mieleinen ja mieti sitä prosessia, josta ensisijaisesti tässä naputat.
 

Flou

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ravens
Eli sinusta prosessi olisi ollut tyydyttävämpi, jos ensin olisi suunniteltu muutamalla miltsillä ja sen jälkeen torpattu koko hanke? Ja yritä nyt päästä yli siitä, että lopputulos ei ollut mieleinen ja mieti sitä prosessia, josta ensisijaisesti tässä naputat.

Itse asiassa kyllä. Välissä olisi vielä sopivasti ehtinyt tulla "tunnelivaalit" kunnallisvaalien muodossa, jotta oikeasti kansan äänikin olisi tullut kuuluville asiaa päättäessä, kun asia olisi oikeasti tutkittu. Nyt vietiin se mahdollisuus pois. Tosin eiköhän Kokoomus nosta tämän uudestaan tapetille seuraavien vaalien alle joka tapauksessa. Harmi, että siinä vaiheessa on taas hukattua vuosia tekemättä mitään minkään suhteen ja taas lähdetään aloituspisteestä liikenteeseen.

Vihreiden ja demareiden leiristä, kun ei ole vieläkään tullut mitään ehdotusta tilalle, jolla liikennöintiä Helsingissä voisi parantaa. Kaupunkibulevardithan eivät ole tätä ja ovat hyvin kaukana toteutuksesta ja se Pisarakin taitaa vaatia valtiolta eka sen 70% maksajan osuuden, että sekään toteutuu ja viimeksi Demarit ampuivat itse tämän alas hallituksessa ollessaan. En tiedä kenen mielestä esimerkkikatuna käytetty Mäkelänkatu on viihdyttävä asuinpaikkana. Melu ja pakokaasut eivät juurikaan houkuttele ja näitä pitäisi saada lisää.

Jossain toimivassa kaupungissa puolueet tekisivät yhteistyötä ja sekä julkinen liikennöinti parantuisi kuin myös oikeasti merkittävät yksityisautoiluun ja rekkaralliin vaikuttavat projektit etenisivät. Kaikki voittaisivat ja kaupungissa/keskustassa olemisesta tulisi oikeasti nautinnollista, eikä vain pakollinen käynti, jotta pääsee äkkiä pois takaisin lähiöihin.

Mutta ei täällä, koska valitettavasti meidän ekopuolueelta puuttuu mikään halukkuus tehdä ekotekoja. Ydinvoima paha, poltetaan hiiltä. Jyrätään puistot alas, jotta saadaan lisää taloja pystyyn. Ruuhkat on hyvästä, koska joku jättää autoilun ruuhkien takia, mutta ne muut, jotka eivät voi saastuttavat kahta enempi seisottaen tyhjäkäynnillä autoaan.

Ja todettakoon tässä, että en kannata yksityisautoilua. Enkä äänestä Kokoomusta ikinä missään. Tämän projektin hyödyt sen sijaan näin isompina kuin nuo "uhkat". Näin niinku ympäristöystävällisyyden, viihtyvyydeen ja pakollisten matka-aikojen / ruuhkien kannalta mietittynä.
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Edit. Rautava on ilmeisesti vielä HSL:n hallituksen puheenjohtaja. Mielenkiintoinen lausunto kyllä tuolta paikalta, että nyt jää joukkoliikenteen olosuhteiden kehittäminen jäädä.
Wikipediasta:
Helmikuussa 2013 kaupunkisuunnittelulautakunnan puheenjohtaja Risto Rautava ehdotti, että tunnelin rakentamista selvitettäisiin ja sanoi, että se pitäisi rakentaa suurimmaksi osaksi käyttäjien ja yksityisten sijoittajien rahoituksella. Rautava sanoi, että verorahoja tunnelin kustannuksiin ei saisi laitaa kymmenesosaa enempää.
Tuohon aikaan tunnelin arveltiin maksavan luokkaa puoli miljardia. Rautava oli siis kuusi vuotta sitten valmis laittamaan 50 miljoonaa veronmaksajien rahoja tunneliin. Kuusi vuotta myöhemmin tunnelin hinta-arvion ollessa luokkaa 1,5 miljardia kokoomus ja Rautava on sitä mieltä, että tasan 100% rahoituksesta pitäisi tulla Helsinkiläisiltä veronmaksajilta. Selvityksen mukaan kun käyttäjiltä kerättävät maksut eivät riitä edes ylläpitokustannuksiin.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Rautava on ilmeisesti vielä HSL:n hallituksen puheenjohtaja. Mielenkiintoinen lausunto kyllä tuolta paikalta, että nyt jää joukkoliikenteen olosuhteiden kehittäminen jäädä.

Typerä lausunto. Kun keskustatunneli kaatui nyt lopullisesti (kunnes palataan, ehkä 5-10 vuotta), ei muita oleellisia hankkeita tule jättää selvittämättä.

koko tunnelin suunnittelu päätettiin käytännössä heti alkuunsa ennen mitään tarkempia suunnitelmia. Jos hinta oli kynnyskysymys, kuten Vihreät esittivät, nipsnaps otetaan sieltä muutama kokoajatunneli pois.

Mutta tätäkään vaihtoehtoa ei haluttu tutkia tai pohtia, kun oma ideologia huutaa keskustan näivettämistä ja autojen demonisointia, vaikka sähkö- ja kaasuautot ovat kovasti tuloillaan ja noilla tuolla tunnelissa lopulta aika moni huristelisi. Sen sijaan halutaan nauttia ruuhkista keskustassa ja pakokaasuista.

Olisi tullut tutkia tarkkaan ja laskea erilaiset vaihtoehdot. Tämä oli kaiketi Vapaavuoren tulistumisen takana ja nyt Kokoomuksen kiukuttelun syynä.

Wikipediasta:

Tuohon aikaan tunnelin arveltiin maksavan luokkaa puoli miljardia. Rautava oli siis kuusi vuotta sitten valmis laittamaan 50 miljoonaa veronmaksajien rahoja tunneliin. Kuusi vuotta myöhemmin tunnelin hinta-arvion ollessa luokkaa 1,5 miljardia kokoomus ja Rautava on sitä mieltä, että tasan 100% rahoituksesta pitäisi tulla Helsinkiläisiltä veronmaksajilta. Selvityksen mukaan kun käyttäjiltä kerättävät maksut eivät riitä edes ylläpitokustannuksiin.

Rautavalta typerä lausunto tuokin. Kertoo heikosta valmistelusta ainakin Rautavan osalta, jos kuvittelee veronmaksajien pääsevän 50-150 miljoonalla.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Pieni pomppuhuomioni: kävin katsomassa entisen kotikaupunkini kaupunginvaltuuston nykyisen kokoonpanon.

Vaikuttaa täältä korvesta tiiraten, että luultavasti Tunne edellä pääkaupunkia tullaan kehittämään.
Ei siinä mitään, pitää olla rohkeaa linjan vetämistä. Antaa esimerkillinen linjaus eli oikkeastaan lähes Keksintö.

Ja mikäli jotain white flight-ilmiötä alkaisi ilmenemään, niin kai kaupunginvaltuutetut muuttavat esimerkillisesti balansoimaan tilannetta. Helsinkihän on yhtä vaalipiiriä, larulaiset, käpyläiskeräilijät ja vuosaaressa merinäköalailijat voivat äänestää kuusisaarelaista kuin Kontulaakin. Eiku siis kontulalaista.
Eli muutto toiseen postinumeroon ei vaikuta äänimäärään, vaan valtuutettu voisi tasapainottaa tilannetta.
Ohisalo, Kari, Honkasalo, Biaudet voisivat näyttää esimerkkiä ensimmäisinä. Toisaalta Husu voisi muuttaa Lehti- tai Kuusisaareen mikäli ei vielä siellä asu.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Eli sinusta prosessi olisi ollut tyydyttävämpi, jos ensin olisi suunniteltu muutamalla miltsillä ja sen jälkeen torpattu koko hanke? Ja yritä nyt päästä yli siitä, että lopputulos ei ollut mieleinen ja mieti sitä prosessia, josta ensisijaisesti tässä naputat.
Kyse oli suuremmasta kokonaisuudesta, mistä oli sovittu ja mihin kuului tuo kävelykeskustan laajentaminen, mutta nyt demarit käytännössä omalla päätöksellään katoivat toki koko suunnitelman. Täysin vastuutonta oman edun ja poliittisten irtopisteiden keräilyä. Kokoomus on mennyt mukaan, varsinkin yleiskaavassa, täysin vihreiden kelkkaan, mutta näkisin terveenä, että nyt vaan sitten jarruja kaikelle.

Vasemmisto on mieltynyt enempi diktatuureihin kuin yhteispeliin.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Helvetin helvetin helvetin helvetti! Yksi ehdottomista lempiravintoloistani, eli Bellevue lopettaa toimintansa. Vituttaa aivan suunnattomasti. Niille, jotka eivät tiedä, kyseessä on Skattalla toimiva venäläinen klassikkoravintola, jonka sisustus ja ruokalista ovat pysyneet minimaalisia muutoksia lukuun ottamatta samoina yli sata vuotta. Laatu on ollut kaikessa läsnä, tarjoilu ja tunnelma on aina ollut kohteliasta ja intiimiä ja venäläistä keittiökulttuuria on vaalittu pieteetillä.

Itse asiassa Bellevuen perinteisyys ja tarkkuus on aiheuttanut jännän tilanteen koko maailman mittakaavassa: ravintolan venäläinen keittotyyli on sellaista, jota ei enää löydy oikeastaan edes Venäjältä, sillä siellä ulkoiset vaikutteet ovat muokanneet paikallista ruoka- ja ravintolakulttuuria. Siksi Bellevuessa voi venäläisten ravintolakulttuurin asiantuntijoiden mukaan nauttia vanhasta venäläisestä ruokailutyylistä jopa paremmin kuin Venäjällä. Bellevuehan on maailman vanhin Venäjän ulkopuolinen venäläinen ravintola.

Lopettamisen syyksi kerrotaan mm. että nykyasiakkaita kiehtoo enemmän pizza ja trendiravintolat. Voi vittu sanon minä. Ihmiset ovat nykyään aivan perseestä! Suomeksihan tuo tarkoittaa, että Bellevuenkin pitäisi tarjoilla jotain naurettavaa nyhtökaurapiperrystä tai muuta vegaanipelleilyä.

Enää ei montaa klassikkoa ole jäljellä. Elite, Sikala, Lehtovaara, Kuu, Kosmos ja Savoy, joka on toki kalliimpi ja hienompi. Lyonia ei ihan samaan kastiin voi laittaa ja Kappeli sekä Salve ovat vähän pilalla nykyään. Jotain positiivista sentään: Risuhokkia yritetään pelastaa jossain muodossa. Toivottavasti onnistuu!
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Helsinki on maan paras kaupunki kulttuuria kuluttavalle ihmiselle. Juuri tässä viime päivinä on tullut kuunneltua The Wildheartsia palstan Hanoi Rocks -keskusteluun liittyen, ja kappas, bändihän on tänään keikalla Virgin Oilissa. Sinne siis!

Silloin kun aiemmin asui Stadissa, nämä asiat olivat itsestäänselvyyksiä. Ulkomaaneläviä saattoi käydä katsomassa viikollakin, ja kovinta pohdittavaa oli se, ehtiikö narikkaan ennen ryysistä ja meneekö kotiin junalla vai bussilla. Pienet darratkaan eivät seuraavana päivänä haitanneet, kun otti etäpäivän. Kyllä se skype menee darrassakin, jos ei ole kamera päällä.

Nyt kun on ollut pari vuotta maakuntakierroksella, niin alkaa nähdä taas selvemmin, miten mahtava kaupunki Stadi on joissain asioissa. Stadissa asumiselle pärjää oikeastaan vain yhdistelmä Kouvola-Stadi, koska ensin mainitussa on itsessään hyvin virkeä keikkakulttuuri ja rokkiskene, ja silti sieltä on lyhyt matka Stadiin.
 

Oles

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim Ducks, Leijonat
The Circus ja Virgin Oil lopettavat. Vaikka en ole keikkaihmisiä niin on aikamoista, että nämä molemmat lopettavat toimintansa oliko nyt vuoden sisällä. Circus lopettaa, koska taloon ei haluta tehdä äänieristystä. Taloon on tulossa kuulema kansainvälisiä yrityksiä, joiden työajat jatkuvat myöhempään, jolloin keikat voisivat näitä toimijoita häiritä. Tuo talohan on ollut jo jonkin aikaa remontissa. Jos minä saisin päättää niin tuo rumilus laitettaisiin atomeiksi ja jotain nätimpää tilalle (en tarkoita sitä Alkon päätyä korttelista). Mitäköhän tuohon sitten tulee tilalle? Muistan, että joskus siinä oli S-Market ennen klubitoimintaa. Veikkaan, että siihen tulee kuntosali, kun niitä on tupannut ilmestymään vähän kaikkialle.

Virginin lopettamisesta ei ole vielä kummempia tietoja kuin että vuokrasopimus päättyy eikä sitä olla uusimassa. Ehkä siihen tulee vaan joku toinen toimija tilalle? On sen verta keskeinen sijainti, että tuskin on kauaa tyhjillään. Nosturikin lopettaa pian, joten keikkapaikoille olisi tarvetta, mutta vaikea keksiä, että missä päin keskustaa voisi löytyä uusia korvaavia tiloja.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
The Circus ja Virgin Oil lopettavat. Vaikka en ole keikkaihmisiä niin on aikamoista, että nämä molemmat lopettavat toimintansa oliko nyt vuoden sisällä. Circus lopettaa, koska taloon ei haluta tehdä äänieristystä.
Circuksen väen esittämän arvion mukaan äänieristyksen kululuokka laskettaisiin miljoonissa. Että tuskin se nyt ihan pelkästä haluamisesta on kiinni. Tiedä sitten mikä on koko totuus. Mietin vain, että kuinkahan hiton myöhään siellä "kikyillään", että jos konsertit alkaa siinä illalla, niin työnteko siitä häiriintyisi. Onhan sekin totta kai mahdollista. Aikamoiset investoinnit paikkaan aikoinaan tehtiin, että se saatiin pystyyn ja käsittääkseni keikoilla on väkeä riittänyt, niin en usko siihenkään, että tuo äänieristys olisi nyt jokin hätävalhe. Toki et näin väittänytkään.

Virginin lopettamisesta ei ole vielä kummempia tietoja kuin että vuokrasopimus päättyy eikä sitä olla uusimassa. Ehkä siihen tulee vaan joku toinen toimija tilalle? On sen verta keskeinen sijainti, että tuskin on kauaa tyhjillään. Nosturikin lopettaa pian, joten keikkapaikoille olisi tarvetta, mutta vaikea keksiä, että missä päin keskustaa voisi löytyä uusia korvaavia tiloja.
Hesari kertoo näin:
"VIRGIN Oilin vuokrasopimuksen päättyminen liittyy Helsingin yliopiston ylioppilaskunnan Ylvan kehityshankkeisiin Kaivopihalla.
Ylvan tarkoituksena on yhdistää hotelli Seurahuone ja Uuden ylioppilastalon B- ja C-raput yhdeksi isoksi hotelliksi."

Aikamoista kyllä tämä ja pistää (toivottavasti) painetta myös kulttuurikaupunki Helsingin suuntaan, että löytyisi aikeita ja tekoja sen 3000+ ihmistä vetävän konserttiareenan saamiseksi kaupunkiin. Kenen pusseista (no pun intended) se sitten revitään. Huonon menekin takiahan ei yksikään mesta ole lopettamassa, siis Nosturi, The Circus, tai Virgin Oil, vaan kiinteistöille ja tonteille on muita käyttötarkoituksia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös