Ruuhkamaksut ovat taas otsikoissa ja varmasti viimeistään kevään hallitusneuvotteluissa asia nousee pinnalle. Mielestäni asiasta kannattaisi keskustella jo ennen vaaleja ja tivata ehdokkailta selkeä mielipide asiaan.
Suunnitelma jo lausuntokierroksella: Helsingin seudun tiemaksut muuttaisivat liikkumisen hinnoittelua kaikkialla Suomessa
Joskus vastustin jyrkästi pk-seudun ruuhkamaksuja, mutta nyt en ole asiasta enää niin varma. Joukkoliikenteen kehittämiseen satsataan jatkuvasti valtavia summia, mutta autojen määrä ei kovin paljoa ole merkittävillä sisääntuloväylillä vähentynyt (vrt. esim. kehärata ja länsimetro). Saa nähdä miten raidejokeri tulee vaikuttamaan. Taitaa aika monella olla vahvasti omaan egoon liittyvä status-kysymys, että voi hurauttaa omalla/liisatulla autolla firman parkkikselle, vaikka joukkoliikenteelläkin pääsisi liki samassa ajassa. Asia erikseen tietysti jos esim. matka-aikaan menee autolla vartti ja joukkoliikenteellä tunti suuntaansa.
Itsekin asun ja autoilen pk-seudulla, ja tietyin varauksin voisin kannattaa/maksaa ruuhkamaksuja. Jos työn luonne on sellainen, että työssä tarvitsee käyttää omaa autoa, niin työnantajien pitäisi ainakin osittain kustantaa ruuhkamaksuja. Lisäksi maksujen kerääminen tulisi toteuttaa siten, ettei se edellytä autoilijalta mitään ylimääräistä ylläpito- tai asennuttamisvaivaa. Esim. paikannuslaitteiden asentamista autoihin en kannata. Väylille asennettavat "portit" tai muut lukulaitteet/kamerat voisi olla hyvä keino. Maksut pitäisi myös olla kohtuullisia ja esim. jollakin tapaa päiväkohtaisia, ettei esim. työssään paljon ajava joudu maksamaan montaa maksua per päivä. Lisäksi maksuista kerättävät rahat pitäisi selkeästi kohdentaa joukkoliikenteen lisärakentamiseen. Tämä rahojen korvamerkitseminen on tietty aina koettu käytännössä liki mahdottomaksi, mutta sitä pitäisi silti selvittää.
Länsimetron ongelma on, että eihän se missään nimessä palvele kaikkia Etelä-Espoon/Länsiväylän varren asukkaita kovinkaan hyvin. Jos, vaikka Olarista ajaa omalla autolla 15 minuutissa Ruoholahteen, on vastaava aika metrolla helposti 45 minuuttia. HSL toki palautti osan bussilinjoista Länsiväylälle ja ruuhka-aikoina nuo bussit (jos kulkevat ajallaan) lyhentävät matkaa 15 minuutilla. Mutta siinäkin tapauksessa, jos et asu Länsiväylän varrella niin joudut hyppäämään Kamppiin/Ruoholahteen kahdella bussilla sen entisen yhden sijaan, mikä oli todellisuus vielä reilu vuosi sitten. Monin paikoin Espoota tuo matka-ajan pidentyminen on vielä suurempi.
Helsingin puolella Lauttasaaren yhteydet keskustaan huononivat myös (osan mielestä). Metro toki kulkee hyvin ja iloisesti, mutta sen sijaan, että mummot pääsivät yhdellä bussilla Lauttasaaresta Stokkalle joutuvat nämä hyppimään bussiin, sitten metroon ja kävelemään. Metro palvelee hyvin, jos haluat juuri metroradan varrelle kulkea, mutta sivumpaan matkatessa metro on tuonut lähinnä haittoja monille.
Ja, koska kaikessa viisaudessa nuo tunnelit tehtiin liian lyhyiksi, on metroon mahtuminen ruuhka-aikana jo nyt ongelma. Entä sitten, kun metro menee Kivenlahteen asti?
Pääkaupunkiseudun päättäjiä vaivaa pieni näköalattomuus ja ainainen säästäminen, jos vain suinkin mahdollista. Länsimetron kanssa on mokailtu aivan käsittämättömän paljon. Ei auttanut, vaikka kaikki muut kuin päättäjät huusivat pää punaisena, että nuo lyhyet metrolaiturit ovat virhe, niin vain tehtiin.
Moni valitti myös todella paljon pidentyvistä matka-ajoista Espoon perukoilta, tähän toki HSL antoi lopulta hieman periksi. Kai tajusivat itsekin, että ihmisen pakkosyöttäminen metroon ja näiden työmatkan pidentäminen huomattavasti ajaa ihmisiä vielä pois näiltä seuduilta.
Ja, jos oikeasti halutaan autoja ja myös niitä busseja maan päältä pois, tulisi Helsingissä rakentaa niin keskustatunnelia kuin lisää metrorataa. Länsimetron kanssa jo aikailtiin aivan liian pitkään. Keskustatunnelin myötä ottaisin myös käyttöön nuo tietullit ja vain vasta silloin.
Autoilu on jo kallista, siitä rangaistaan aivan riittävästi ja Helsingin politiikot yrittävät tehdä siitä koko ajan yhä hankalampaa. Harvalle se auto taitaa olla status kulkemiseen. Osalle se on pakollinen lapsien ja harrastusten myötä, monelle myös yksinkertaisesti huomattavasti nopeampi keino liikkua, kun liikennöinti on lähinnä nopeaa julkisilla, jos asut radan varressa. Ja, kun asuminen on Helsingissä tehty yksinkertaisesti monelle liian kalliiksi niin onko ihme, että ihmisiä kulkee vähän sieltä täältä Helsinkiin töihin. Samalla, kun monet sossun maksamat asukkaat jäävät sinne Helsinkiin.
Tietulleja en itse vastusta, ehkä se vähentäisi osan tarvetta auton käyttöön, mutta näkisin, että työnantaja on velvollinen maksamaan kyllä koko tietullin työpäiviltä, jos työssä tarvitaan autoa. Jo nyt oman auton käyttö maksaa minulle enemmän kuin siitä saan työnantajalta, jos tuohon vielä lisätään tietullimaksut niin aletaan olla siinä rajalla, että siirrän luuni ihan toisaalle.