Kuka niitä ilmaisia parkkipaikkoja yms. on kaipaillut? Itse olen törmännyt lähinnä argumentointiin toisin päin, eli että on helpompi mennä asioille sellaisiin paikkoihin joissa parkin saa ilmaiseksi, eli esim. kauppakeskuksiin. Mutta tuohan ei siis sinänsä ole mikään vetoomus keskustaparkkeeraamisen maksuttomuuden puolesta, tuossa kun on muutenkin kyse myös nopeudesta ja helppoudesta.
Itse kyllä melkein kannattaisin kadunvarsiparkin ensimmäisen 10-15 minuutin maksuttomuutta, koska tuo on nimenomaan nopean asioinnin helpottamista, mutta eipä tämäkään mikään kynnyskysymys ole.
Enemmän minusta on tuntunut siltä, että näitä Espan parkkipaikkojen poistamisia ja sen sellaisia on pidetty detaljitason näpertelynä. Keskustan ongelmina on yrittäjien mukaan vuokratason jatkuva nousu, asiakkaiden katoaminen etätyön, nettikaupan, kauppakeskusten ja alueiden välisen kilpailun myötä sekä melko voimakas sääntely (ja kankeat menettelyt), mitä tulee esim. markkinointilupiin, aukioloaikoihin, anniskeluun yms. Tuollaisten ongelmien purkamisen sijaan Helsinki on päättänyt tehdä lisää pyöräkaistoja parkkipaikkojen tilalle ja jättää kaiken muun about samalle tolalle, niin kyllähän se ehkä vähän huvittaa.