Mainos

Helsinki

  • 621 483
  • 3 731

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Nyt nyt. En tiedä mitä tarkoitit betonilähiöillä, mutta vanha Vuosaari on upea. Terassitalot, laivatalot ja kaikki sen ikäiset. Sille ei voi mitään, että nämä ovat sekoittuneet nykyiseen. Mutta vanha Vuosaari on upea aikansa lähiö. Terassitalot ovat sellaista arkkitehtuuria, jota ei Suomessa muualla ole.
En kyllä puhunut vanhasta Vuosaaresta, vaan siitä Cirruksen takana olevasta betonilähiöstä, joka avautuu Leikosaarentien tai oikeastaan koko Itäväylän eteläpuolella. Vanha Vuosaari on ihan kiva alue ja niissä taloissa on persoonallisuutta toisin kuin niissä kerrostaloissa, joita on Itäväylästä etelään.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
En kyllä puhunut vanhasta Vuosaaresta, vaan siitä Cirruksen takana olevasta betonilähiöstä, joka avautuu Leikosaarentien tai oikeastaan koko Itäväylän eteläpuolella. Vanha Vuosaari on ihan kiva alue ja niissä taloissa on persoonallisuutta toisin kuin niissä kerrostaloissa, joita on Itäväylästä etelään.
Eli se uusi alue jota rakennetaan? Aurinkolahden suuntaan.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Eli se uusi alue jota rakennetaan? Aurinkolahden suuntaan.
Niin. Tarkoitan niitä siniharmaita 5 - 6 -kerroksisia taloja, jotka ovat kuin toistensa kloonit ja jotka täyttävät Leikosaarentien eteläisen puolen idästä länteen. Kallahdessa on samanlaista mitäänsanomatonta arkkitehtuuria, josta toki avautuu hienot maisemat sekä niemelle että merelle, mutta itse en missään nimessä haluaisi asua siellä.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
Post-rock/ Post-punk

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Mielenkiintoinen juttu Helsingin rahoitusjohtajasta.
Vähän annettiin kyseisestä henkilöstä sellaista epämiellyttävän kitupiikin kuvaa, mutta ainakin tämän lukemisen perusteella hän tekee sitä, mitä hänen pitääkin tehdä. Tiedämme Helsingin valtavat menopaineet, ja jos tämä virkamies- tai siis nainen on onnistunut pitämään kaupungin talouden melko tolkuissaan, niin siitä pitää vain nostaa hattua.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK

Tätä voisi luonnehtia kaksiteräiseksi miekaksi, siis autoilun rajoittamista ydinkeskustassa. Toisaalta se syö toisten kivijalkaliikkeiden myyntiä ja toisaalta kasvattaa toisten myyntiä. Perusongelmahan Stadissa on se, että ydinkeskusta on suunniteltu suunnilleen 60 prosenttia pienemmälle yksityisautoilijoiden määrälle ja vieläpä aivan viime vuosisadan alkupuolella. Tämä nykyinen määrä liikennettä ei yksinkertaisesti mahdu tuonne, koska parkkipaikkoja on niin vähän. Parkkihallit olisi yksi ratkaisu sekä sopivat liityntäpysäköinnit, mutta harva ihminen haluaa esimerkiksi Eirasta lähtiessään körötellä puoli tuntia bussissa päästäkseen omalle autolleen.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kaksiteräinen miekka todellakin. Itse ennen kaikkea jalankulkijana ja joukkoliikenteen käyttäjänä olen pitkään harmitellut Helsingin autokeskeisyyttä ja haluttomuutta laajentaa kävelykeskustaa. Keskuskatu ja Baana ovat olleet menestyksiä, mutta kehittämistä on vielä yllin kyllin. Pohjois-Esplanadi, Yliopistonkatu kokonaisuudessaan, Fabianinkatu Pohjois-Esplanadin ja Yliopistonkadun välillä, Kauppatorin ja Rautatientorin ympäristöjen muuttaminen kävely-ystävällisemmäksi jne.

Kaupunkikeskustojen kivijalkaliikkeet ovat eläneet eräänlaista turbulenssia jo puoli vuosisataa. Ensin tulivat ostarit, hypermarketit ja muut yleisimmin reuna-alueiden hehtaarihallit, sitten isommat kauppakeskukset, mitä on toki rakennettu myös aivan ydinkeskustoihin. Tätä seurasi verkkokaupan vallankumous ja päälle vielä pandemian vaikutus.

Kävelykatuhankkeita on pitkään ja eri puolilla vastustettu aika pitkälti samoista syistä, vedoten juurikin autoilevien asiakkaiden kaikkoamiseen. Usein pelko on osoittautunut vääräksi ja kävelykatu on saanut alueen kukoistamaan. En jaksa esimerkiksi monenkaan oululaisen haluavan Rotuaarin lähikaduille autoja, tai Helsingissä juurikin Aleksanterinkadulle tai Keskuskadulle.

Mitä tulee Helsingin ydinkeskustan näivettymiseen, on luonnollisesti ikävää, mikäli yrittäjät pistävät bisneksensä säppiin kannattamattomina, joskin on syytä huomioida kaupungin eläneen jatkuvassa muutoksessa aina. Helsingin ydinkeskusta on profiililtaan kovin erilainen, mitä se oli 100 tai 50 vuotta sitten ja tulee olemaan erilainen 50 tai 100 vuoden kuluttua, vaikka rakennukset itse olisivat suurimmalta osin paikoillaan. Tämä on suurkaupungin luonnollista kehitystä. Taantunut ja nuhjuinenkin alue voi pian olla trendikäs ja täynnä "pöhinää". Lisäksi näen kasvavan kaupungin keskustan painopisteen siirtymisen ihan normaalina asiana.

Itse näen Helsingin ydinkeskustan kävelypainotteisten alueiden laajentamisen ennen kaikkea mahdollisuutena.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Mitä tulee Helsingin ydinkeskustan näivettymiseen, on luonnollisesti ikävää, mikäli yrittäjät pistävät bisneksensä säppiin kannattamattomina, joskin on syytä huomioida kaupungin eläneen jatkuvassa muutoksessa aina. Helsingin ydinkeskusta on profiililtaan kovin erilainen, mitä se oli 100 tai 50 vuotta sitten ja tulee olemaan erilainen 50 tai 100 vuoden kuluttua, vaikka rakennukset itse olisivat suurimmalta osin paikoillaan. Tämä on suurkaupungin luonnollista kehitystä. Taantunut ja nuhjuinenkin alue voi pian olla trendikäs ja täynnä "pöhinää". Lisäksi näen kasvavan kaupungin keskustan painopisteen siirtymisen ihan normaalina asiana.

Itse näen Helsingin ydinkeskustan kävelypainotteisten alueiden laajentamisen ennen kaikkea mahdollisuutena.

Liki joka päivä ytimessä liikkuvana en tunnista tätä näivettymistä oikein minkään muun osalta kuin jonkun Forumin. Se on aikansa tuote, joka on täysin korvautunut paljon paremmin ja toimivimmin kauppakeskuksin. Kauempana autokaupungissa Jumbon ja Itiksen kaltaisilla, keskustassa Kampin keskuksella. Putiikkeja on ennenkin tullut ja mennyt, ja edelleen ydin on ravintolaskenessä Suomen kärki. Ihan tavallista kehitystä ja alueiden muuttumista - päivän jutun perusteellahan keskustasta pieniä karkoittaa korkea vuokrataso eikä mikään autojen puuttuminen.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kävelykatuhankkeita on pitkään ja eri puolilla vastustettu aika pitkälti samoista syistä, vedoten juurikin autoilevien asiakkaiden kaikkoamiseen. Usein pelko on osoittautunut vääräksi ja kävelykatu on saanut alueen kukoistamaan. En jaksa esimerkiksi monenkaan oululaisen haluavan Rotuaarin lähikaduille autoja, tai Helsingissä juurikin Aleksanterinkadulle tai Keskuskadulle.
Toisaalta Iso-Roba kävelykatuna ei ole kovinkaan vilkas... Jos kävelyalueita tehdään, ne pitää toteuttaa luonnollisten liikkumisalueiden "sisälle". Kukaan ei lähde viihtymään Iso-Roballe vain siksi että siellä ei ole autoja.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Autojen puuttuminen sinänsä ei keskustaa näivetä, se on täysin yksiselitteistä. Välillisiä vaikutuksia sillä kuitenkin on. Parempien autoiluedellytysten myötä automarketit ovat voittaneet keskustan kaupankäynnin keskuksina ja toisaalta kuljetuskustannukset keskustaan ovat kalliimmat kuin isompien väylien varsille, kun keskustan saavutettavuus raskaalla ajoneuvolla on heikentynyt.

Se, onko keskusta ylipäätään näivettymässä, on eri kysymys, mutta sen kilpailukyky on kyllä suhteellisesti heikentynyt. Ravintola-ala on siellä ylivoimainen, samoin osa muusta viihdetarjontaan keskittyvästä yritystoiminnasta, mutta nekin ovat olleet vaikeuksissa jo ennen koronaa. Työpaikka-alueena keskusta sinnittelee vielä ykkössijallaan, mutta mitä olen entisiltä kollegoiltani Helsingin kaupungin suunnalta kuullut, kehityksestä ollaan varsin huolissaan. Etätyön yleistyminen on tehnyt hallaa myös keskustalle.

Kustannukset, korona, etätyö, nettikauppa ja kauppakeskukset. Tuo on se ristiaallokko, jossa keskusta elää. Onko kävelykeskusta ratkaisu? En tiedä, tuskin yksin, mutta eipä siitä haittaakaan ole. Tai ei ainakaan jos jakeluinfrasta pidetään huolta.

Ps. Tuosta kustannuspuolesta sanoisin, että sen vaikutus on aina suhteellista tulopuoleen nähden, ja kävijöitä Helsingin keskusta on vetänyt aiempaa vähemmän jo ennen koronaa, eikä koronastakaan olla vielä toettu siellä lainkaan samalla tavalla kuin PK-seudun ulommilla alueilla. Niinpä näivettyminen on kenties väärä sana, mutta kyllä siellä ihan todellisia vaikeuksia on.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Toisaalta Iso-Roba kävelykatuna ei ole kovinkaan vilkas... Jos kävelyalueita tehdään, ne pitää toteuttaa luonnollisten liikkumisalueiden "sisälle". Kukaan ei lähde viihtymään Iso-Roballe vain siksi että siellä ei ole autoja.

Roba on vain (nykyään) syrjässä. Ei se olisi vilkas, vaikka siinä sallittaisiin moottoritie.
 

msg

Jäsen
Jos jostain syytä haluaisin tulla omalla autolla Espoon suunnasta keskustaan, niin voisin erittäin helposti ajaa auton Ruoholahdenkadun sisäänkäynnistä pysäköintihalliin.
Toki mukavampi olisi täysin ruuhkaton reitti ja aina vapaa pysäköintipailla vaikka Aleksin ja Keskuskadun kulmassa, mutta ituhippipiiperöiset stadin vihreät ovat tässäkin asiassa autovihamielisiä.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Toki mukavampi olisi täysin ruuhkaton reitti ja aina vapaa pysäköintipailla vaikka Aleksin ja Keskuskadun kulmassa
Makkaratalon makkaran päällä oli muuten aikanaan varsin edullinen parkkis. Sitä käytettiin vielä joku 15 vuotta sitten.

Tuohon liittyen: on tavallaan iso sääli, että ne rampit purettiin siitä. Ne olivat todella hienot ja kätkivät hauskalla tavalla taakseen mm. ravintola Omenapuun ja parikin baaria. Nykyinen Keskuskatu on toki avoin ja mitä ikinä, mutta aika tylsä. Itse tykkään kun katutilassa on ns. jemmoja ja ylläreitä. Toki nykyään tuollainen olisi varmaankin mahdotonta, kun heti olisi nistejä rännittämässä jne.
 

msg

Jäsen
Makkaratalon makkaran päällä oli muuten aikanaan varsin edullinen parkkis. Sitä käytettiin vielä joku 15 vuotta sitten.
Tuli käytettyä joskus ysärin alussa. Toisinaan sai auton myös Keskuskadun Carrollsin tai Kluuvin Fazerin oven eteen parkkiin.
Hakaniemessä harmitti jos ei saanutkaan paikkaa Cafe Minan oven edestä ja joutui viemään sinne Väiskin viereiselle parkkiselle.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Hakaniemessä harmitti jos ei saanutkaan paikkaa Cafe Minan oven edestä ja joutui viemään sinne Väiskin viereiselle parkkiselle.
Tämän muistan itsekin, että setääni harmitti aina jos joutui viemään auton "Väiskin parkkiin". Tuolloin en toki itse ajanut, ja nyttemminhän Hakiksen parkkihalli on ollut aika onnistunut ratkaisu, jos sielläpäin on tarvinnut (autolla) käydä. Lähinnä kauppahallissa asioinnin yhteydessä tuota on tullut hyödynnettyä. Parasta verrattuna keskustaan siinä on hinta, joka taas on keskustan puolella aika sikamaisen korkealla.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Iso-Roba ei muutaman vuoden takaisesta ehostuksestaan huolimatta oikein ole noussut kaupungin sille oletettavimmin haluamaan asemaan. -Kesäiltaisin porukkaa ihan mukavasti terasseilla, eikä autoliikennettä taida kadulle juuri kukaan kaivata, mutta aika syrjässä merkittävimmiltä ihmisvirroilta tällä hetkellä.

Mitä tulee autoiluun yleensä ydinkeskustassa, soisin jonkinlaisen asennemuutoksen tapahtuvan itse kullakin. Varmasti moni espoolainen odottaa pääsevänsä ilmaiseen kadunvarsiparkkiin vaikka Mikonkadulla, mutta Helsingin soisin pääsevän eroon tämänkaltaisesta autokeskeisyydestä. Liikuntarajoitteiset poislukien, aniharvalla on pakottavaa syytä mennä ytimeen omalla autolla, vaan kyse on silkasta mukavuudenhalusta ja näissä tapauksissa on syytäkin odottaa autoilijan maksavan tietty "premium". Ja sanon vielä loppuun, etten ole Vihreitä koskaan äänestänyt. :)

Vähän nuorempanakin muistan Keskuskadun autoliikenteen ja Makkaratalon betonirampit erinomaisesti. Vaikka Keskuskatu nykyisellään onkin avara (Toki runsaan tilan terasseille ja erilaisille tapahtumille voikin pitää hyvänä asiana.) on muutos ollut joka tavalla kuitenkin parempaan. Parkkipaikkaa hamuaville löytyy lisäksi ihan samoilta kulmilta lukuisia vaihtoehtoja.
 

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Iso-Robalta löytyy sentään vielä vuonna -68 perustettu legendaarinen King´s Sex putiikki, jossa tulee silloin tällöin käytyä moikkaamassa Rööperin viimeistä mohikaania ja seksikeisaria Tom Sjöbergia. Mukaan lähtee yleensä Rööperi-puseroita ja keikkajulisteita. Kun Sjöbasta aika joskus jättää, niin aikamoinen perintö alan tavaraa vanhoista saksalaisista VHS-kaseteista tähän päivään jää jälkeen. Jos käytte, niin vain käteinen kelpaa (hymiö).
 

Jeffrey

Jäsen
Uskoakseni keskustan näivettyminen on ihan aito ilmiö, vaikka toki sen suora havainnointi voi olla hankalaa. Se on ihan totta, että autolla keskustaan saapuvia on suhteellisen vähän, mutta toisaalta he ostavat tilastollisesti selkeästi enemmän kuin muilla tavoilla keskustaan saapuvat. Tässä varmaan jokainen meistä kykenee miettimään miksi. Varmasti syitä näivettymisen takana on useita.

Liikkeitä ja palveluita on jo nyt sulkeutunut keskustassa jonkin verran ja moni muu liike on vähentänyt aukioloaikaansa. Edelleen varsinkin viikonloppuisin ja hyvällä säällä keskusta on yllättävänkin täynnä ihmisiä ja myös sivukatujen liikkeet tuntuvat olevan melko täynnä, mutta Suomessa liiketoimintaa harjoitetaan pääasiassa muina aikoina kuin viikonloppuina ja hyvällä säällä - vaikka toki sesongit ja ruuhkapäivät tuovatkin oman hyvänsä liiketoimintaan.

Helsingin keskustaa on mahdollisesti tahdotusti muutettu kohti liikekeskustaa. Itse en ole ollut tästä kehityksestä mielissäni vaikka toki toimistot tuovatkin trafiikkia toimistoaikoina niin toimistoaikojen ulkopuolella alkaakin olla jo sitten hyvin hiljaista. Tähän tahdottuun muutokseen on nyt sitten iskenyt etätyöt yms. ja tällä hetkellä noin 10 % keskustan toimistotilasta on tyhjänä. Tässä voisi sanoa Helsingin kaupungin ennusteiden menneen aikalailla pieleen ja haluttu suunta ollut ainakin osin väärä.

Toki aina voidaan kysyä tarvitseeko keskustassa olla kauppoja joiden tuotteiden toimitukseen tarvitsee autoa, tai tarvitseeko esimerkiksi nelihenkisen perheen tulla viettämään päivää keskustaan? Mielestäni nämä kuitenkin ovat sellaisia asioita jotka kaupunkielämiseen kuuluvat. Tässä kohtaa täytyy muistaa myös se, että Helsingin keskusta on levittäytynyt kansainvälisestikin varsin laajalle alueelle varsinkin Helsingin asukaslukuun verrattuna. Yleisesti pidän äärimmäisen erikoisena, että Helsinkiä verrataan esimerkiksi Milanoon tai Pariisiin, ja yrittää sieltä benchmarkata toimivia ratkaisuja. Helsingin keskusta tarvitsee prosentuaalisesti suuramman määrän vierailuja suhteessa asukaslukuun.

Kuten esimerkiksi Henri Alen on ottanut kantaa, ei keskustan näivettymisessä liene niinkään syy kulkumuodosta, vaan siitä onko ihmisillä syytä tulla keskustaan vai ei. Palveluiden ja liike-elämän vähentyminen eli tarjonnan vähentyminen taas on varmasti vähentänyt ihmisten syitä tulla keskustaan, ja autoilun hankaloittaminen taas on vähentänyt palveluita keskustassa.

Lopuksi täytyy muistaa, että valtava määrä ihmisiä on saanut elantonsa keskustasta. Se on sisältänyt työpaikkoja ja monipuolista liike-elämää, joka on ruokkinut sitä koko ekosysteemiä. Omaan mieleen suomalainen kaupunkikulttuuri kaipaa monipuolista keskustaa, se pitää keskustan siistinä, turvallisempana, elinvoimaisena ja houkuttelevana ihmisille. Tämän takia olisi syytä varmistaa, että mahdollisimman moni ihminen pääsisi kulkemaan keskustaan, ja toisaalta heillä olisi syy tulla keskustaan. Tässä pitää muistaa myös se toimintaympäristö jossa toimitaan ja esimerkiksi sään vaikutus tähän ekosysteemiin.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Helsingissä tulvii.

Melko erikoista, että tulvimista on kolmessa paikassa, jotka ovat kaiken lisäksi varsin etäällä toisistaan. Mielikuvitusta käyttämällä voisi tietysti ajatella ajassamme tyypillistä sabotaasia, mutta varsin hankalaa on katkoa maan alla kulkevia vesijohtoja jäämättä siitä kiinni. Ja samalla energialla saisi tehtyä paljon tuhoisampaakin jälkeä ja paljon helpommin…

Ilmeisesti yksi linja on pettänyt, ja paineen muutos on saanut sitten pari muuta heikkoa kohtaa myös rikkoutumaan?
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ilmeisesti yksi linja on pettänyt, ja paineen muutos on saanut sitten pari muuta heikkoa kohtaa myös rikkoutumaan?
Jotain sellaista juu, sabotaasi taas ei ole mahdollista, ja onhan näitä ennenkin tapahtunut samanaikaisesti. Tosin yleisin ongelma on nopeasti kiristyvä pakkanen. Voin kysellä verkolta huomenna kun menen duuniin :D (oma työnantajani siis kyseessä).
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Runkolinjat kun ovat sen 100+ vuotta vanhoja ja pienemmätkin ns. iäkkäitä, eipä tämä valtava yllätys ole. Ajankohta tosiaan ehkä vähän, kun useimmiten tulevat tosiaan lämpötilan voimakkaissa muutoksissa.
 

SOF1969

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, KKV, Artun pumppu
Makkaratalon makkaran päällä oli muuten aikanaan varsin edullinen parkkis. Sitä käytettiin vielä joku 15 vuotta sitten.
"Täältä tullaan elämä"-leffa nevöforget. Jonnet ei todellakaan muista. Toki täytyy sanoa että ajan patina oli melkoisesti puraissut kun näin sen taannoin, mutta upeaa ajankuvaa 80-luvun alun stadista.
 

Aces High

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Red Wings, HIFK Gimmat, THFC
Osa runkolinjasta tosiaan sen verran vanhaa ja haperoa, että muutokset paineissa (vuoto) voi huonoimmillaan altistaa seuraavaksi "pehmeimmän" kohdan luhistumiselle jne.
Hauska oli aamulla katsoa kun vanhan kämpän vierestä missä autoa tuli pidettyä virtasi vesi valtoimenaan, olisi alusta pesu tullut isänpäivän kunniaksi.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
Post-rock/ Post-punk
Osa runkolinjasta tosiaan sen verran vanhaa ja haperoa, että muutokset paineissa (vuoto) voi huonoimmillaan altistaa seuraavaksi "pehmeimmän" kohdan luhistumiselle jne.
Hauska oli aamulla katsoa kun vanhan kämpän vierestä missä autoa tuli pidettyä virtasi vesi valtoimenaan, olisi alusta pesu tullut isänpäivän kunniaksi.
Varmaan monelle yrittäjälle ollut isänpäivää kerrakseen, kun saa lähteä katsomaan, että onko toimitilat saaneet damagea.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös