Autojen puuttuminen sinänsä ei keskustaa näivetä, se on täysin yksiselitteistä. Välillisiä vaikutuksia sillä kuitenkin on. Parempien autoiluedellytysten myötä automarketit ovat voittaneet keskustan kaupankäynnin keskuksina ja toisaalta kuljetuskustannukset keskustaan ovat kalliimmat kuin isompien väylien varsille, kun keskustan saavutettavuus raskaalla ajoneuvolla on heikentynyt.
Se, onko keskusta ylipäätään näivettymässä, on eri kysymys, mutta sen kilpailukyky on kyllä suhteellisesti heikentynyt. Ravintola-ala on siellä ylivoimainen, samoin osa muusta viihdetarjontaan keskittyvästä yritystoiminnasta, mutta nekin ovat olleet vaikeuksissa jo ennen koronaa. Työpaikka-alueena keskusta sinnittelee vielä ykkössijallaan, mutta mitä olen entisiltä kollegoiltani Helsingin kaupungin suunnalta kuullut, kehityksestä ollaan varsin huolissaan. Etätyön yleistyminen on tehnyt hallaa myös keskustalle.
Kustannukset, korona, etätyö, nettikauppa ja kauppakeskukset. Tuo on se ristiaallokko, jossa keskusta elää. Onko kävelykeskusta ratkaisu? En tiedä, tuskin yksin, mutta eipä siitä haittaakaan ole. Tai ei ainakaan jos jakeluinfrasta pidetään huolta.
Ps. Tuosta kustannuspuolesta sanoisin, että sen vaikutus on aina suhteellista tulopuoleen nähden, ja kävijöitä Helsingin keskusta on vetänyt aiempaa vähemmän jo ennen koronaa, eikä koronastakaan olla vielä toettu siellä lainkaan samalla tavalla kuin PK-seudun ulommilla alueilla. Niinpä näivettyminen on kenties väärä sana, mutta kyllä siellä ihan todellisia vaikeuksia on.