Uskoakseni keskustan näivettyminen on ihan aito ilmiö, vaikka toki sen suora havainnointi voi olla hankalaa. Se on ihan totta, että autolla keskustaan saapuvia on suhteellisen vähän, mutta toisaalta he ostavat tilastollisesti selkeästi enemmän kuin muilla tavoilla keskustaan saapuvat. Tässä varmaan jokainen meistä kykenee miettimään miksi. Varmasti syitä näivettymisen takana on useita.
Liikkeitä ja palveluita on jo nyt sulkeutunut keskustassa jonkin verran ja moni muu liike on vähentänyt aukioloaikaansa. Edelleen varsinkin viikonloppuisin ja hyvällä säällä keskusta on yllättävänkin täynnä ihmisiä ja myös sivukatujen liikkeet tuntuvat olevan melko täynnä, mutta Suomessa liiketoimintaa harjoitetaan pääasiassa muina aikoina kuin viikonloppuina ja hyvällä säällä - vaikka toki sesongit ja ruuhkapäivät tuovatkin oman hyvänsä liiketoimintaan.
Helsingin keskustaa on mahdollisesti tahdotusti muutettu kohti liikekeskustaa. Itse en ole ollut tästä kehityksestä mielissäni vaikka toki toimistot tuovatkin trafiikkia toimistoaikoina niin toimistoaikojen ulkopuolella alkaakin olla jo sitten hyvin hiljaista. Tähän tahdottuun muutokseen on nyt sitten iskenyt etätyöt yms. ja tällä hetkellä noin 10 % keskustan toimistotilasta on tyhjänä. Tässä voisi sanoa Helsingin kaupungin ennusteiden menneen aikalailla pieleen ja haluttu suunta ollut ainakin osin väärä.
Toki aina voidaan kysyä tarvitseeko keskustassa olla kauppoja joiden tuotteiden toimitukseen tarvitsee autoa, tai tarvitseeko esimerkiksi nelihenkisen perheen tulla viettämään päivää keskustaan? Mielestäni nämä kuitenkin ovat sellaisia asioita jotka kaupunkielämiseen kuuluvat. Tässä kohtaa täytyy muistaa myös se, että Helsingin keskusta on levittäytynyt kansainvälisestikin varsin laajalle alueelle varsinkin Helsingin asukaslukuun verrattuna. Yleisesti pidän äärimmäisen erikoisena, että Helsinkiä verrataan esimerkiksi Milanoon tai Pariisiin, ja yrittää sieltä benchmarkata toimivia ratkaisuja. Helsingin keskusta tarvitsee prosentuaalisesti suuramman määrän vierailuja suhteessa asukaslukuun.
Kuten esimerkiksi Henri Alen on ottanut kantaa, ei keskustan näivettymisessä liene niinkään syy kulkumuodosta, vaan siitä onko ihmisillä syytä tulla keskustaan vai ei. Palveluiden ja liike-elämän vähentyminen eli tarjonnan vähentyminen taas on varmasti vähentänyt ihmisten syitä tulla keskustaan, ja autoilun hankaloittaminen taas on vähentänyt palveluita keskustassa.
Lopuksi täytyy muistaa, että valtava määrä ihmisiä on saanut elantonsa keskustasta. Se on sisältänyt työpaikkoja ja monipuolista liike-elämää, joka on ruokkinut sitä koko ekosysteemiä. Omaan mieleen suomalainen kaupunkikulttuuri kaipaa monipuolista keskustaa, se pitää keskustan siistinä, turvallisempana, elinvoimaisena ja houkuttelevana ihmisille. Tämän takia olisi syytä varmistaa, että mahdollisimman moni ihminen pääsisi kulkemaan keskustaan, ja toisaalta heillä olisi syy tulla keskustaan. Tässä pitää muistaa myös se toimintaympäristö jossa toimitaan ja esimerkiksi sään vaikutus tähän ekosysteemiin.