Tämä oli mennyt ohi, että tuo tirehtööri myy jo lippujakin reitille:
Virolta täystyrmäys Vesterbackan tunneliaikataululle – ”Ei kannata vielä myydä lippuja” (Iltalehti)
Miten näitä ei saada kuriin. Mitään tunnelia ei ole muutaman vuoden päästä, niin miten siihen saa myydä lippuja. Jonkunlainen lievä tai iso petos tuon luulisi olevan, jos myydään olematonta. Jatkuvasti on uutisissa kuinka joku lahtelainen tehtaili nettipetoksia myymällä olemattomia tuotteita ja sakkoa tai ehdonalaista tulee.
Ottamatta nyt kantaa Vesterbackan lipunmyyntiin mitenkään, niin Viron talous- ja rakenneministeri Kadri Simsonin sitaatit tuossa artikkelissa ovat väkevää asiaa:
"Simson korosti lähetyksessä, että tunnelihanke ja Baltian läpi kulkeva Rail Baltica -rautatie liittyvät toisiinsa. Hänen mielestään ei ole järkevää valmistella tunnelia ennen kuin Rail Baltican rakentamisesta on varmuus, ja sitä ei ole.
Rail Baltica maksaisi ainakin viisi miljardia euroa, eli noin yhden kolmasosan Vesterbackan tunnelista.
− Tunnelia ei voi saada koskaan kannattavaksi millään laskutavalla, jos sen jatkeena ei ole Rail Balticaa, summasi Simson."
Aika helposti ja puhtaasti maalaisjärjellä pystyy jo päättelemään, että taloudellisesti ei voi olla mitenkään järkevää rakentaa noin kallista tunnelia pelkästään (sinänsä järkevän) Helsinki-Tallinna kaksoiskaupunkiajattelun varaan. Tätä hanketta ei voi millään muotoa verrata yksinään vaikkapa kanaalitunneliin, jolla on yhdistetty Britannian ja manner-Euroopan rautatieverkot toisiinsa tai edes Juutinrauman siltaan, joka yhdistää Ruotsin maantie- ja rautatieverkoston manner-Euroopan vastaaviin.
Täysin toinen juttu on tunnelihankkeen yhdistäminen Rail Baltica -hankkeseen, jolloin Suomen ja Baltian rautatieverkostot yhdistettäisiin manner-Euroopan rautatieverkostoon. Erityisen tärkeää tässä olisi ajatella tätä hanketta myös hiilipäästöjen rajoittamiseen liittyvänä hankkeena. Yksinään Suomen ulkomaankaupasta 83% kulkee tällä hetkellä meriteitse (lähde: Tulli;
Ulkomaankaupan kuljetukset vuonna 2017) ja henkilöliikenteessä Suomesta Eurooppaan puolestaan lentämiselle ei tällä hetkellä löydy juuri kilpailukykyistä vaihtoehtoa. Tämä huomioiden Suomi on väkilukuun suhteutettuna tavaraliikenteen ja matkustamisen osalta varmasti Euroopan suurin saastuttaja. Baltian maiden tilanne ei tästä tällä hetkellä juuri eroa muuten, kuin että niiden ulkomaankaupan tavarakuljetuksista merkittävämpi osa kulkee maanteillä, joka ei hiilipäästöjen osalta ole yhtään sen parempi asia.
Suomen kannattaa ajatella hanketta myös viennin ja matkustamisen tulevien kustannusten kannalta. Lento- ja meriliikenne ovat kokonaisuudessaan aivan valtavia CO2-päästöjen tuottajia. Tämä huomioiden, on varsin todennäköistä, että ilmastotoimenpiteiden myötä näihin tullaan iskemään kovalla kädellä. Jos ja kun laivojen ja lentokoneiden polttoaineita aletaan verottamaan lähitulevaisuudessa huomattavasti kovemmalla kädellä, vaikutus Suomen kilpailukykyyn on erittäin suuri. Olisi järkevää varautua tähän kehittämällä vaihtoehtoja ulkomaankaupan logistiikkaan ja matkustamiseen.
Tunneli ja Rail Baltica mahdollistaisivat erittäin hyvän vaihtoehdon tavarakuljetuksissa hitaalle ja hankalalle meriliikenteelle. Henkilömatkustamisessa vaikus olisi pienempi, mutta lähentäisi Suomea manner-Euroopaan kuitenkin melkoisesti: nopeahko junayhteys voisi mahdollistaa matkan Berliinistä Helsinkiin noin 9 tunnissa. Yhteys voi olla lentoliikenteen kallistuessa eritysesti vapaa-ajan matkustamisen osalta hyvinkin kilpailukykyinen.
Vesterbackan suunnitelmat kuulostavat enemmänkin "olis kivaa, jos olis kivaa" -ajattelulta. Hän puhuu Helsinki-Tallinna -kaksoiskaupungin metrosta ja tekosaarista, jonne rakennetaan viihdekeskuksia jne.