Helsinki–Tallinna rautatietunneli

  • 34 051
  • 245

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
En nyt oikein tiedä, että miten Finnairia tuetaan, mutta veikkaan, että suurin osa lentoliikenteen tuesta on aluepolitiikkaa millä pidetään pystyssä kannattamattomia lentoasemia. Käsittääkseni kuitenkin, Finnair on kannattava yritys nykyään.

En tosin myöskään tiedä miten tuo liittyy tunneliin. Tunneli pitäisi rakentaa ilman muuta ja siihen perään nopea juna vähintään berliiniin. Tuohon kun saadaan EU rahaa ja yksityistä päälle, niin valtion osuus voisi olla aika kepoinen. Sillä olisi suuria vaikutuksia moneen asiaan. Ensinäkin, Tallinna ja Helsinki muuttuisivat käytännössä yhteiseksi työssäkäyntialueeksi. Toiseksi laivaliikenne vähenisi ja ruoholahtelaisten lisäksi ympäristö kiittäisi kun rekkarallikin poistuisi, riippuen tietenkin missä tunnelin suu sijaitsisi. Muutenkin kyseessä olisi todella merkittävä kytkös mannereurooppaan ja jos sen vielä osittain maksaisi mannereurooppalaiset, niin mikä sen parempi.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
kovat on Vesterbackalla suunnitelmt

– Ollaan tehty todella tarkat laskelmat kannattavuudesta ja tällä hetkellä tunneli maksaa itsensä 17 vuodessa ja siinä on siinä mielessä ihan hyvä bisneskeissi eikä ole mitään ongelmaa toteuttaa.

– Hankkeen koko on 15 miljardia ja tavoiteaikataulu on aika tiukka eli tarkoitus on, että ekat junat liikkuu 24.12.2024 eli todella nopeasti.


Helsinki–Tallinna-tunnelin rahoitusneuvottelut jo pitkällä – "Tunneli maksaa itsensä 17 vuodessa", sanoo liikemies
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
kovat on Vesterbackalla suunnitelmt

– Ollaan tehty todella tarkat laskelmat kannattavuudesta ja tällä hetkellä tunneli maksaa itsensä 17 vuodessa ja siinä on siinä mielessä ihan hyvä bisneskeissi eikä ole mitään ongelmaa toteuttaa.

– Hankkeen koko on 15 miljardia ja tavoiteaikataulu on aika tiukka eli tarkoitus on, että ekat junat liikkuu 24.12.2024 eli todella nopeasti.


Helsinki–Tallinna-tunnelin rahoitusneuvottelut jo pitkällä – "Tunneli maksaa itsensä 17 vuodessa", sanoo liikemies
Mielenkiintoisempaa tuossa uutisessa on se, että Helsinki-Vantaan lentokentältä pääsisi Tallinnan lentokentälle Vesterbackan mukaan 20 minuutissa. Kieltämättä se olisi jo jotain.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
kovat on Vesterbackalla suunnitelmat

Ei, ei, ei ja ei. En edes lue juttua. On täysin selvää, että mitään tunnelia ei ole kuudessa vuodessa kaivettu.

Toisessa ketjussa oli juuri puhetta Elon Muskin saaneen kenkää. Sekin on totta, että mikään ei onnistu, jos ei jostain haaveile, mutta ei voi väittää tekevänsä jotain mikä ei millään tasolla ole mahdollista.

EDIT:

Valehtelin, luin kuitenkin:

"Vesterbackan mukaan rahoitusneuvottelut kiinalaisten kanssa ovat erittäin pitkällä ja vihreää valoa on tullut Shanghaista, Pekingistä, Singaporesta ja Lontoosta."

Tästä puuttuu enää Sambian kuningas.
 
Viimeksi muokattu:

Undrafted

Jäsen
9 miljardia sillan hinta parilla tekosaarella ja tuo on lyhyempi väli kuin Helsingistä Tallinnaan. Sillalla olisi ehken enemmän turismiarvoa kuin tunnelilla. Hong Kongissa reilu 7 miljoonaa asukasta. Mielenkiintoista kuulla millaisia ratkaisuja eri puolella maailmaa tehdään. Lisäksi tuossa silta-artikkelissa oli lisukkeena hienoja sillankuvia maailmalta.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Ai nyt on ja sata miljoonaa taas taivaan tuuliin. Pelkästään palaverointiin ja suunnitteluun tuo on aika iso raha.

Jostain pitää tosiaan aloittaa ja yksi hyvä keino on olla tekemättä mitään konkreettista.
 

Kiekoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Україна
Ai nyt on ja sata miljoonaa taas taivaan tuuliin. Pelkästään palaverointiin ja suunnitteluun tuo on aika iso raha.

Jostain pitää tosiaan aloittaa ja yksi hyvä keino on olla tekemättä mitään konkreettista.
On tuossa jo YVA-hanke vauhdissa. Mielenkiintoinen näkemys tosiaan, että suunnittelu ei maksaisi juuri mitään - senkun porataan.

Saa nähdä kuinka nopeasti virkamieshanke alkaa sortua, kun sielläkin tajutaan kustannusten ja rahoitustarpeen suuruus. Sitten olisi vain se yksi hanke jäljellä, mikä ei toki takaa toteutumista.
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Donnerwetter S.p.A.
Vesterbackan tunnelivision kannattavuudesta en tiedä, mutta tekosaari ja sen päälle tulevan kaupungin rakentaminen "puhtaalta pöydältä" on ainakin iso etu. Voidaan toteuttaa metrolinjat ja muu kaupunkisuunnittelu fiksummin ja todennäköisesti halvemmalla, kuin tekemällä sama vanhan kaupungin (kuten Helsingin) ehdoilla ja rajoitteilla.

Toki tekosaari on oma puolustushaasteensa. Vaikka saari ei ole isokokoinen, voi senkin nopeasti valtaamalla aiheuttaa pientä kiusaa.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Hyvää asiaa miten asiat oikeasti on:

Tallinnan-tunneli tuskin toteutuu tällä vuosisadalla (Kauppalehti)

"Realismi siis hillitsee tunnelin rakentamisintoa, ja todennäköisesti taloudelliset realiteetit lopulta sammuttavat innon. On silti helppoa ymmärtää, miksi tunneli kiehtoo: se vahvistaisi Tallinnan ja Helsingin välisiä yhteyksiä sekä kokonaistuotannon ja työllisyyden kasvun edellytyksiä Virossa ja Suomessa. Lisäksi se säteilee suuren projektiin hurmaa."

Projektin huuma on hieno asia, vaikka mitään järkevää ei tapahdukaan.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Tämä oli mennyt ohi, että tuo tirehtööri myy jo lippujakin reitille:

Virolta täystyrmäys Vesterbackan tunneliaikataululle – ”Ei kannata vielä myydä lippuja” (Iltalehti)

Miten näitä ei saada kuriin. Mitään tunnelia ei ole muutaman vuoden päästä, niin miten siihen saa myydä lippuja. Jonkunlainen lievä tai iso petos tuon luulisi olevan, jos myydään olematonta. Jatkuvasti on uutisissa kuinka joku lahtelainen tehtaili nettipetoksia myymällä olemattomia tuotteita ja sakkoa tai ehdonalaista tulee.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Tämä oli mennyt ohi, että tuo tirehtööri myy jo lippujakin reitille:

Virolta täystyrmäys Vesterbackan tunneliaikataululle – ”Ei kannata vielä myydä lippuja” (Iltalehti)

Miten näitä ei saada kuriin. Mitään tunnelia ei ole muutaman vuoden päästä, niin miten siihen saa myydä lippuja. Jonkunlainen lievä tai iso petos tuon luulisi olevan, jos myydään olematonta. Jatkuvasti on uutisissa kuinka joku lahtelainen tehtaili nettipetoksia myymällä olemattomia tuotteita ja sakkoa tai ehdonalaista tulee.

Mitähän ovat tästä mieltä ne, jotka muutama vuosi sitten ostivat 50 euron arvoisia ennakkolippuja Renny Harlinin ohjaamaan Mannerheim-suurelokuvaan? Tai ne, jotka ostivat yhteensä 40 000 eurolla Champion of Liberty -muistomitaleita tämän saman elokuvan rahoittamiseen?

Tästä projektista hyvä katsaus sekä Wikipedia-artikkelissa että Ylen hyvässä jutussa, jossa kartoitetaan Mannerheim-projektin vaiheita 1998-2014.

Ainoa Mannerheim-elokuva minkä lopulta saimme oli musta Mannerheim eli Suomen Marsalkka.

Samanlaista kusetusta lienee ennakkolippujen myynti tähän tunneliinkin, ja luultavasti siihenkin saa myydä lippuja kenenkään estämättä samalla tavalla kuin Mannerheim-projektiinkaan. Kumpikin valmistunee samassa aikataulussa.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Samanlaista kusetusta lienee ennakkolippujen myynti tähän tunneliinkin, ja luultavasti siihenkin saa myydä lippuja kenenkään estämättä samalla tavalla kuin Mannerheim-projektiinkaan. Kumpikin valmistunee samassa aikataulussa.

Voi tietenkin olla, että ollaan vain puhtaasti rikollisin mielin liikenteessä, mutta yhtä lailla on syytä epäillä joidenkin mielenterveyttä.

Voiko oikeasti olla ihminen mikä viettää tämän joulun miettien ei ole enää montaa joulua ilman tunnelia. Sitähän voisi vaikka varata Viru hotellista sviitin ja mennä sinne junalla viettämään joulua.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Tämä oli mennyt ohi, että tuo tirehtööri myy jo lippujakin reitille:

Virolta täystyrmäys Vesterbackan tunneliaikataululle – ”Ei kannata vielä myydä lippuja” (Iltalehti)

Miten näitä ei saada kuriin. Mitään tunnelia ei ole muutaman vuoden päästä, niin miten siihen saa myydä lippuja. Jonkunlainen lievä tai iso petos tuon luulisi olevan, jos myydään olematonta. Jatkuvasti on uutisissa kuinka joku lahtelainen tehtaili nettipetoksia myymällä olemattomia tuotteita ja sakkoa tai ehdonalaista tulee.

Ottamatta nyt kantaa Vesterbackan lipunmyyntiin mitenkään, niin Viron talous- ja rakenneministeri Kadri Simsonin sitaatit tuossa artikkelissa ovat väkevää asiaa:

"Simson korosti lähetyksessä, että tunnelihanke ja Baltian läpi kulkeva Rail Baltica -rautatie liittyvät toisiinsa. Hänen mielestään ei ole järkevää valmistella tunnelia ennen kuin Rail Baltican rakentamisesta on varmuus, ja sitä ei ole.

Rail Baltica maksaisi ainakin viisi miljardia euroa, eli noin yhden kolmasosan Vesterbackan tunnelista.

− Tunnelia ei voi saada koskaan kannattavaksi millään laskutavalla, jos sen jatkeena ei ole Rail Balticaa, summasi Simson."

Aika helposti ja puhtaasti maalaisjärjellä pystyy jo päättelemään, että taloudellisesti ei voi olla mitenkään järkevää rakentaa noin kallista tunnelia pelkästään (sinänsä järkevän) Helsinki-Tallinna kaksoiskaupunkiajattelun varaan. Tätä hanketta ei voi millään muotoa verrata yksinään vaikkapa kanaalitunneliin, jolla on yhdistetty Britannian ja manner-Euroopan rautatieverkot toisiinsa tai edes Juutinrauman siltaan, joka yhdistää Ruotsin maantie- ja rautatieverkoston manner-Euroopan vastaaviin.

Täysin toinen juttu on tunnelihankkeen yhdistäminen Rail Baltica -hankkeseen, jolloin Suomen ja Baltian rautatieverkostot yhdistettäisiin manner-Euroopan rautatieverkostoon. Erityisen tärkeää tässä olisi ajatella tätä hanketta myös hiilipäästöjen rajoittamiseen liittyvänä hankkeena. Yksinään Suomen ulkomaankaupasta 83% kulkee tällä hetkellä meriteitse (lähde: Tulli; Ulkomaankaupan kuljetukset vuonna 2017) ja henkilöliikenteessä Suomesta Eurooppaan puolestaan lentämiselle ei tällä hetkellä löydy juuri kilpailukykyistä vaihtoehtoa. Tämä huomioiden Suomi on väkilukuun suhteutettuna tavaraliikenteen ja matkustamisen osalta varmasti Euroopan suurin saastuttaja. Baltian maiden tilanne ei tästä tällä hetkellä juuri eroa muuten, kuin että niiden ulkomaankaupan tavarakuljetuksista merkittävämpi osa kulkee maanteillä, joka ei hiilipäästöjen osalta ole yhtään sen parempi asia.

Suomen kannattaa ajatella hanketta myös viennin ja matkustamisen tulevien kustannusten kannalta. Lento- ja meriliikenne ovat kokonaisuudessaan aivan valtavia CO2-päästöjen tuottajia. Tämä huomioiden, on varsin todennäköistä, että ilmastotoimenpiteiden myötä näihin tullaan iskemään kovalla kädellä. Jos ja kun laivojen ja lentokoneiden polttoaineita aletaan verottamaan lähitulevaisuudessa huomattavasti kovemmalla kädellä, vaikutus Suomen kilpailukykyyn on erittäin suuri. Olisi järkevää varautua tähän kehittämällä vaihtoehtoja ulkomaankaupan logistiikkaan ja matkustamiseen.

Tunneli ja Rail Baltica mahdollistaisivat erittäin hyvän vaihtoehdon tavarakuljetuksissa hitaalle ja hankalalle meriliikenteelle. Henkilömatkustamisessa vaikus olisi pienempi, mutta lähentäisi Suomea manner-Euroopaan kuitenkin melkoisesti: nopeahko junayhteys voisi mahdollistaa matkan Berliinistä Helsinkiin noin 9 tunnissa. Yhteys voi olla lentoliikenteen kallistuessa eritysesti vapaa-ajan matkustamisen osalta hyvinkin kilpailukykyinen.

Vesterbackan suunnitelmat kuulostavat enemmänkin "olis kivaa, jos olis kivaa" -ajattelulta. Hän puhuu Helsinki-Tallinna -kaksoiskaupungin metrosta ja tekosaarista, jonne rakennetaan viihdekeskuksia jne.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Vesterbackan suunnitelmat kuulostavat enemmänkin "olis kivaa, jos olis kivaa" -ajattelulta. Hän puhuu Helsinki-Tallinna -kaksoiskaupungin metrosta ja tekosaarista, jonne rakennetaan viihdekeskuksia jne.

Kaikki kirjoittamasi on totta. Itse olen tässä kohtaa eniten kiinnostunut siitä, jos typerät haihattelut torpattaisiin.

Se on aivan selvää, että tunneli tulee. Niillä asemilla on sitten viihdekeskuksia ja mikä ikinä silloin onkaan pinnalla. Pitääköhän keilailu pintansa, varmaan ainakin jotain e-sports -juttuja on.

Vesterbackan yksi motiivi voisi olla sekin, että pääseehän ainakin historian kirjoihin, vaikka ei ole itse edes elossa näkemässä tunnelin avajaisjuhlia. Kuolinvuoteellaan voi miettiä elämäänsä ja ajatella kuinka tuli ainakin jotain saatua aikaan. Yhdenkään aseman peruskiveä ei ole muurattu tai tekosaarta rakennettu, mutta se olin kuitenkin minä kuka tätä kehitteli.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ottamatta nyt kantaa Vesterbackan lipunmyyntiin mitenkään, niin Viron talous- ja rakenneministeri Kadri Simsonin sitaatit tuossa artikkelissa ovat väkevää asiaa:
...
Täytyy kuitenkin muistaa, että kenen lauluja hän laulaa. Hänen intressissä on itkeä rahoitusta virolle paljon tärkeämmän rail balticin edistämiseksi. Toisaalta, tunneli tietenkin tukee rautatietä, mutta toisaalta, jos se rakennetaan ensin, niin rautatie siirtyy taas paljon pidemmälle tulevaisuuteen. Ilman muuta euroopan läpi pitäisi vetäistä joku hypernopea junarata helsingistä barcelonaan.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Täysin toinen juttu on tunnelihankkeen yhdistäminen Rail Baltica -hankkeseen, jolloin Suomen ja Baltian rautatieverkostot yhdistettäisiin manner-Euroopan rautatieverkostoon.

Tunnelia ja Suomen rautateiden yhdistämistä Baltian rautatieverkostoon ja edelleen Baltian yhdistämistä Keski-Eurooppaan haittaa sama raideleveys Venäjän kanssa. Baltian maissa oli aikanaan eri, mutta Neuvostoliiton aikana leveydeksi tuli muistaakseni 1524 mm kun yksityisiä ratoja uusittiin. Suomessa on sama raideleveys kuin Venäjällä eli 1524 mm ulkomuistista.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Suomen kannattaa ajatella hanketta myös viennin ja matkustamisen tulevien kustannusten kannalta. Lento- ja meriliikenne ovat kokonaisuudessaan aivan valtavia CO2-päästöjen tuottajia. Tämä huomioiden, on varsin todennäköistä, että ilmastotoimenpiteiden myötä näihin tullaan iskemään kovalla kädellä. Jos ja kun laivojen ja lentokoneiden polttoaineita aletaan verottamaan lähitulevaisuudessa huomattavasti kovemmalla kädellä, vaikutus Suomen kilpailukykyyn on erittäin suuri. Olisi järkevää varautua tähän kehittämällä vaihtoehtoja ulkomaankaupan logistiikkaan ja matkustamiseen.

Tunneli ja Rail Baltica mahdollistaisivat erittäin hyvän vaihtoehdon tavarakuljetuksissa hitaalle ja hankalalle meriliikenteelle. Henkilömatkustamisessa vaikus olisi pienempi, mutta lähentäisi Suomea manner-Euroopaan kuitenkin melkoisesti: nopeahko junayhteys voisi mahdollistaa matkan Berliinistä Helsinkiin noin 9 tunnissa. Yhteys voi olla lentoliikenteen kallistuessa eritysesti vapaa-ajan matkustamisen osalta hyvinkin kilpailukykyinen.

Junarahti se vasta kömpelöä onkin. Rahtiliikenteen puolesta Tallinna-tunnelissa ei ole sitten mitään järkeä. Suurin osa rahdista kuljetetaan jatkossakin meritse ja kumipyörillä mentiin sitä sitten itään tai länteen. Merirahdilla pystytään kuljettamaan suuria määriä tavaraa pitkien etäisyyksien päähän, josta kuorma-autot sitten jatkavat suoraan kohteeseen.

Mitä ympäristöasioihin tulee, niin pidän paljon todennäköisempänä sitä, että meri- ja lentoliikenteessä siirrytään käyttämään jotain vähäpäästöisempää energiamuotoa kuin, että vaihdetaan takaisin raiteille. Koillisväylä aukeaa jossain vaiheessa ympärivuotisesti (aiemmin kuin tämä hanke tulisi koskaan valmistumaan) ja tavaran kuljetus idän ja Euroopan välillä nopeutuu huomattavasti.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Täytyy kuitenkin muistaa, että kenen lauluja hän laulaa. Hänen intressissä on itkeä rahoitusta virolle paljon tärkeämmän rail balticin edistämiseksi. Toisaalta, tunneli tietenkin tukee rautatietä, mutta toisaalta, jos se rakennetaan ensin, niin rautatie siirtyy taas paljon pidemmälle tulevaisuuteen. Ilman muuta euroopan läpi pitäisi vetäistä joku hypernopea junarata helsingistä barcelonaan.

Totta sinänsä, mutta Rail Baltican ja Tallinna-Helsinki -tunnelin vieminen läpi "yhtenä projektina" palvelee myös Suomen intressejä.

Tunnelia ja Suomen rautateiden yhdistämistä Baltian rautatieverkostoon ja edelleen Baltian yhdistämistä Keski-Eurooppaan haittaa sama raideleveys Venäjän kanssa. Baltian maissa oli aikanaan eri, mutta Neuvostoliiton aikana leveydeksi tuli muistaakseni 1524 mm kun yksityisiä ratoja uusittiin. Suomessa on sama raideleveys kuin Venäjällä eli 1524 mm ulkomuistista.

Saatan olla väärässä, mutta minulla oli käsitys, että Rail Balticaa suunniteltaisiin ensisijaisesti eurooppalaisella raideleveydellä (?).
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Saatan olla väärässä, mutta minulla oli käsitys, että Rail Balticaa suunniteltaisiin ensisijaisesti eurooppalaisella raideleveydellä (?).

Näin toivottavasti on. Itsellä ei mitään hajua, mutta raideleveydet menee noin. Todennäköisesti suunnittelu tapahtuu muulla kuin Venäjän (ja Suomen, Baltian) raideleveydellä.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Junarahti se vasta kömpelöä onkin. Rahtiliikenteen puolesta Tallinna-tunnelissa ei ole sitten mitään järkeä. Suurin osa rahdista kuljetetaan jatkossakin meritse ja kumipyörillä mentiin sitä sitten itään tai länteen. Merirahdilla pystytään kuljettamaan suuria määriä tavaraa pitkien etäisyyksien päähän, josta kuorma-autot sitten jatkavat suoraan kohteeseen.

Mitä ympäristöasioihin tulee, niin pidän paljon todennäköisempänä sitä, että meri- ja lentoliikenteessä siirrytään käyttämään jotain vähäpäästöisempää energiamuotoa kuin, että vaihdetaan takaisin raiteille. Koillisväylä aukeaa jossain vaiheessa ympärivuotisesti (aiemmin kuin tämä hanke tulisi koskaan valmistumaan) ja tavaran kuljetus idän ja Euroopan välillä nopeutuu huomattavasti.

Erittäin suuri osa Suomen ulkomaankaupasta käydään edelleen ja jatkossakin Euroopan maiden kanssa. Sinne suuntaan toimiva rautatieyhteys olisi monissa tapauksissa varmasti kilpailukykyinen meriliikenteeseen verrattuna varsinkin, jos ja kun meri- ja rekkaliikenteen päästöjä aletaan rajoittamaan regulaation keinoin ja rahdin hinta siten nousee.

Jälkimmäiseen kappaleeseen pari kommenttia:

1. Lentoliikenteessä uudet koneet ovat jo nyt huomattavasti puhtaampia, kuin vanhat. Ongelmana on kuitenkin yhtäältä se, että lentoyhtiöillä ei ole mahdollisuutta investointikustannusten takia uusia laivastoaan kuin rajallisesti yhdellä kerralla ja toisekseen toimittajien (käytännössä vain Airbus ja Boeing) tilauskannat ovat täynnä pitkälle tulevaisuuteen. Kestää todella (=liian) pitkään, ennen kuin lentoliikenne "puhdistuu" luonnollista tietä.

2. Meriliikenteessä ongelma on vastaava, mutta vielä hankalampi. Laivojen investointukustannukset ovat tolkuttomat ja käyttöikä on erittäin pitkä. Puhtaampia vaihtoehtojahan noin teknologisesta näkökulmasta on toki jo nyt tarjolla.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
2. Meriliikenteessä ongelma on vastaava, mutta vielä hankalampi. Laivojen investointukustannukset ovat tolkuttomat ja käyttöikä on erittäin pitkä. Puhtaampia vaihtoehtojahan noin teknologisesta näkökulmasta on toki jo nyt tarjolla.

Laivojen automatisointi on tosin melko helppoa verrattuna moneen muuhun ja kiivaassa käynnissä. Se tulee ihan oikeasti toteutumaan, että ei kyydissä ole kuin ehkä joku pieni huoltojoukko ihmisiä.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Laivojen automatisointi on tosin melko helppoa verrattuna moneen muuhun ja kiivaassa käynnissä. Se tulee ihan oikeasti toteutumaan, että ei kyydissä ole kuin ehkä joku pieni huoltojoukko ihmisiä.

Mutta sillä ei taas ilmastonmuutoksen kanssa ole mitään tekemistä. Maersk on ilmeisesti jälkiasentamassa näitä "purjeita" johonkin tankkeriinsa, eli ei sitä koko laivaa tarvi tyhjästä rakentaa. Vai mikähän muu se puhtaampi vaihtoehto olisi?
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Mutta sillä ei taas ilmastonmuutoksen kanssa ole mitään tekemistä. Maersk on ilmeisesti jälkiasentamassa näitä "purjeita" johonkin tankkeriinsa, eli ei sitä koko laivaa tarvi tyhjästä rakentaa. Vai mikähän muu se puhtaampi vaihtoehto olisi?

Se, että mahdollisesti nopeallakin aikataululla voidaan rakentaa kaikella tavalla kevyempää laivaa. Ne kelluu kyllä toisin kuin esimerkiksi lentokoneet mitkä ei oikein ilmassa pysy ilman mittavia päästöjä.

Oikeastihan mitään futuristisia itseohjautuvia laivoja ei tule hetikohta, mutta ajatus on kaunis.

Kaikkien tuntema Viikkari on jo markkinoilla purjeidensa kanssa:

Viking Gracesta tuli melkein purjealus – roottoripurje vähentää polttoaineen kulutusta jopa 300 tonnia vuodessa (Yle Uutiset)
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös