Helsinki–Tallinna rautatietunneli

  • 34 064
  • 245

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Mikä sitten olisi aikanaan junamatkan hinta ja kesto?

Puolisen tuntia, mutta hintaa on ihan turha arvailla, koska maailma ehtii muuttua vielä niin moneen kertaan sitä ennen.

Paitsi oli niitä jossain selvityksessä silti arvailtu, jotain aika tavallisia hintoja, mutta ei mitenkään halpaa.
 

blue line

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Enemmän kuin hinta tässä vaiheessa tosin kiinnostaa se lopullinen hinta:

Helsinki–Tallinna-tunnelin hintalappu: 16 miljardia euroa | Yle Uutiset | yle.fi

Ai vain 16 miljardia. Jos nyt tuolleen infran kannalta ajatellaan, niin samalla rahalla saataisiin about 30 uutta olympiastadionia tai 8 Euroopan korkeinta pilvenpiirtäjää. Tuossa yllä olevassa jutussa on muuten aika hauska kohta:

Tunnelin ei katsota olevan rahallisesti kannattava, mutta sen vaikutusten uskottaisiin tuovan suurempaa hyötyä Helsingin ja Tallinnan alueelle.

Jep jep, aika paljon kertoo jo se, ettei edes mainospuheessa kyetä tekemään hankkeesta rahallisesti kannattavaa. Aivan seinähullu ajatus. Rakennetaan mieluummin silta Turusta Tukholmaan, tuskin se paljoa enempää maksaisi.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
..
Jep jep, aika paljon kertoo jo se, ettei edes mainospuheessa kyetä tekemään hankkeesta rahallisesti kannattavaa. Aivan seinähullu ajatus. Rakennetaan mieluummin silta Turusta Tukholmaan, tuskin se paljoa enempää maksaisi.

Eiköhän tuo ollut toimittajan tulkinta. Jos nyt itse oikein uutisia luin, niin siellä oli sanottu, että perinteisillä kannattavuuslaskuilla siitä ei saa kannattavaa ja tällä tarkoitettaneen lipputuloja yms. Varsinaisen tuoton ajatellaan tulevan muuten kiihtyvästä taloudesta, lyhyemmästä matkasta europpaan jne.

Tosin kilpaileva hanke näkee tuon varmaan kannattavana kun on kerran rahatkin kerännyt kiinasta. En ole tosin huomannut, että millaista siivua ne meinaavat ottaa matkalipuista.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
...
Jep jep, aika paljon kertoo jo se, ettei edes mainospuheessa kyetä tekemään hankkeesta rahallisesti kannattavaa. Aivan seinähullu ajatus. Rakennetaan mieluummin silta Turusta Tukholmaan, tuskin se paljoa enempää maksaisi.

YLEn toimittelija , joku Reeta Salminen väittää kirjoituksessaan kerrotun ettei hanke olisi rahallisesti kannattava? Minä en mediakriittisenä nyt tuota usko.
Jossain suotuisassa maailman kehityksessä, jollain pitkähköllä aikajänteellä tuo tunneli olisi varmasti kannattava. Ainakin helvetin paljon järkevämpi kuin silta Ruotsiin, edes Merenkurkussa.
Faktantarkistajia kehiin?

Lis. näköjään jussin kanssa olimme yht'aikaa kritisoimassa.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kyllä kai silta Suomesta Ruotsiin on jo olemassa, useitakin.

Tuollainen tunneli Helsingistä Tallinnaan olisi kyllä kiva, varsinkin jos siitä sitten pääsisi jollain nopeahkolla junayhteydellä ilman vaihtoja Berliiniin tai Pariisiin. Mutta kun ei.
 

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
Tolla rahalla saisi Stadiin oman Moskeijakorttelin ja muutaman Kukkenheimin siihen päälle. Katellaan niitä huuhaa-juttuja, kuten lastensairaaloita ja stadikoita sitten joskus.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Yksityisen ja valtiollisen hankkeen ajallinen ero oli kiinnostavaa. Vesterbacka kaavaili valmista jo vuodeksi 2024, valtion versiossa valmista olisi ehkä vuonna 2040.

Luulisi olevan rahallisestikin järkevämpää tehdä hanke ennemmin ripeämmin kuin vääntää sitä vuosikymmeniä. Olisihan sitä kiva kokeilla toimivaa tunnelia ennen kuin olen eläkeikäinen tai kuollut vanhuuteen.

Toki Vesterbackan aikataulutus kuulostaa epärealistiselta, sillä vaikka kaikki olisi suunniteltu, rahat hankittu ja systeemit kunnossa niin Suomessa joku Vasemmistoliitto tai "kansalaisjärjestö" (joka edustaa noin 10-20 kansalaista) saisi torpattua erilaisilla valituskierroksilla hankkeen etenemisen vuosikausiksi sillä perusteella, että Itämeren pohjassa on nähty yksittäinen nieriä jonka eloa tunneli häiritsisi.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Tämä on kyllä mielestäni ollut alkujaankin pähkähulluin ajatus minkä olen kuullut.. Ei ole nyt oikein katsottu millaiset väestöpohjat tunnelin eri päissä ovat vrt.Eurotunneli. Kehitys kehittyy mutta jotain rajaa näihin suunnitelmiin.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Yksityisen ja valtiollisen hankkeen ajallinen ero oli kiinnostavaa. Vesterbacka kaavaili valmista jo vuodeksi 2024, valtion versiossa valmista olisi ehkä vuonna 2040.

Luulisi olevan rahallisestikin järkevämpää tehdä hanke ennemmin ripeämmin kuin vääntää sitä vuosikymmeniä. Olisihan sitä kiva kokeilla toimivaa tunnelia ennen kuin olen eläkeikäinen tai kuollut vanhuuteen.

Toki Vesterbackan aikataulutus kuulostaa epärealistiselta, sillä vaikka kaikki olisi suunniteltu, rahat hankittu ja systeemit kunnossa niin Suomessa joku Vasemmistoliitto tai "kansalaisjärjestö" (joka edustaa noin 10-20 kansalaista) saisi torpattua erilaisilla valituskierroksilla hankkeen etenemisen vuosikausiksi sillä perusteella, että Itämeren pohjassa on nähty yksittäinen nieriä jonka eloa tunneli häiritsisi.

Tuo Vesterbackan "rakentamaan tänä vuonna" kuulostaa Helsinki Garden hanketta pitkään seuranneesta hyvältä vitsiltä. Mä en ole tässä nyt oikein kärryillä, miten tämä projekti etenee jatkossa. Onko tuolla Vesterbackan virityksellä edes oikeasti mahdollisuus selvitä tästä toteutettavaksi ehdotukseksi? Ainakaan ei kannata kauheasti rahojaan hassata, ennen kuin mustaa valkoisella?
 

Undrafted

Jäsen
15 vuoden rakennusaika ja oletetaan ennustavansa oikein turvavaatimukset tai rakennuskulujen muutokset sinäaikana. Rakentamisen alkuun aikaa sen verran, että asiat ehtivät muuttua rajustikin. En löisi veto rakennuskustannusten arvion oikeellisuuden suhteen.

Vapaa-ajan matkaajan näkökulmasta junatunneli olisi huonompi vaihtoehto lautalle. Maisemallisesti lautta hakkaa tunnelin 6-0 vaikkakin ajallisesti juna saa plussaa. Työmatkaliikenteeseen toki nopea yhteys toisi halvemmalla työskenteleviä virolaisia enemmän tarjolle.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Työmatkaliikenteeseen toki nopea yhteys toisi halvemmalla työskenteleviä virolaisia enemmän tarjolle.

Maiden välistä hintaeroa on aika mahdoton tietää 25 vuoden päästä. Tallinnassa on jo korkeita palkkoja esimerkiksi IT-alalla. Voi toki olla, että Viron lande pysyy sellaisena kuin se nyt on ja rakennusalan palkat eivät nouse vastaavalle tasolle kuin palkat Tallinnassa.

Onhan se tosiaan melkoista käyttää miljoonia kaikenlaisiin muistioihin ja laskelmiin, vaikka oikeastihan ne ovat ihan puhtaita arvauksia. Kenties osittain akateemisia sellaisia, mutta kuka tahansa meistä voi sanoa arvioin tunnelin hinnaksi 33,6 miljardia euroa. Oikea luku on sitten mitä tahansa 15 ja 100 miljardin välillä ja kenen tahansa arvaus on tässä kohtaa aivan yhtä hyvä kuin jonkun muun.

Yhtä helvetin metron matkustajamäärää ei saatu lähellekään oikein, niin kukaan ei tiedä tätäkään.
 

Tuamas

Jäsen
Itse olisin odottanut rahdin suurempaa osuutta, kun tällä saataisiin EU:n sisälle maayhteys ilman isoa kiertoa raiderahdille.

Tuossa julkisessa projektissa on ainakin varoajat kunnossa, kuusi vuotta suunnitteluun ja vuosi testaukseen.
 

Kiekoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Україна
Kyllähän tuossa näkyy hienosti monen tahon tahtotila. Tavoitteena on selvästi haudata tuollaiset uraauurtavat projektit mahdollisimman nopeasti. Onhan nuo lupamenettelyn hitaudesta ja EU-rahan tarpeellisuudesta jankuttamiset vain tekosyitä.
Toivottavasti Vesterbackakin ymmärtää tämän jälkeen mennä toteuttamaan visioitaan tarpeeksi kauaksi Suomesta, jos haluaa niiden toteutuvan.
 
Viimeksi muokattu:

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Ei tuo 16 miljardia ole mitenkään paljon jos sitä vertaa Gotthardin maatietunneliin joka puhkaisee Alpit.

Olisin tuo merkittävä boosti Suomen ulkomaankaupalle. Kannatan hanketta täysin sydämin.
 
Suosikkijoukkue
KK
Tämä on kyllä mielestäni ollut alkujaankin pähkähulluin ajatus minkä olen kuullut.. Ei ole nyt oikein katsottu millaiset väestöpohjat tunnelin eri päissä ovat vrt.Eurotunneli. Kehitys kehittyy mutta jotain rajaa näihin suunnitelmiin.
Aika moni stadilainen muuttaisi Tallinnaan halvemman asumisen perässä. Varsinkin matalapalkka-aloilla olevat varmasti miettivät muuttoa Tallinnaan. Työmatkaanhan tuo olisi aivan ihanteellinen yhteys. Lisäksi tuo palvelee lentomatkustajia puolin ja toisin. En ymmärrä, miksi Eurotunnelia ja tätä pitäisi edes verrata.
 

ElManazer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC TPS, Málaga Club de Fútbol, New York Islanders
Joku onkin jo saattanut huomata, mutta aiheesta löytyy varsin laajasti asiaa käsittelevä podcast Suplassa. Suosittelen kuuntelemaan, mikäli asia yhtään tuppaa kiinnostamaan. Ilmeisesti puolet jaksoista ovat jo tulleet julki ja loput ovat tulossa seuraavien viikkojen aikana.

Tästä linkki ensimmäiseen jaksoon: Tunnelintekijät - Jakso 1 - Mahdoton unelma?

On kyllä hieno & kunnianhimoinen projekti, mutta saa toki nähdä miten lopulta käy. Herättää kyllä kunnioitusta, että suomalaiset tekevät tämän kokoisia projekteja tosissaan. Suurin agendahan tässä taitaa olla tuo toisessa jaksettu kiinalaisten halukkuus tähän projektiin, vaikka toki onhan se Suomellekin (kuten Virollekin) upea mahdollisuus niin mainitun metropoliaseman kuin myös Euroopan junaverkostoon liittymisen myötä.

Aiheeseen enemmän tutustuneet, miten uskotte projektin etenevän? Nähdäänkö tunnelia seuraavan 10 vuoden aikana?
 

Undrafted

Jäsen
Aika moni stadilainen muuttaisi Tallinnaan halvemman asumisen perässä. Varsinkin matalapalkka-aloilla olevat varmasti miettivät muuttoa Tallinnaan. Työmatkaanhan tuo olisi aivan ihanteellinen yhteys. Lisäksi tuo palvelee lentomatkustajia puolin ja toisin. En ymmärrä, miksi Eurotunnelia ja tätä pitäisi edes verrata.
Miksei kahden maan välistä vedenalaista tunnelia käytettäisi verrokkina, kun arvioidaan miten aiemmin tehty tunneli on kannattanut tai millainen projekti itse rakentaminen oli?

Olisin yllättynyt, jos Suomesta lähdettäisiin enemmissä määrin Tallinnaan asumaan ja työskentelemään silti Suomessa. Perheellisillä on muutakin huomioitavaa ja juna-asemilta pitää vielä siirtyä kotiin tai työpaikalle jolloin matka-aika kasvaa.

Kunnianhimoinen ja kiinnostava hanke, mitä kiva seurata. Omia rahojani en hankkeeseen laittaisi.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eiköhän tunnelista hyötyä ole ja jollain aikataululla se itsensä takaisin maksaa. Veikkaanpa, että ei kuitenkaan ihan lähivuosina. Pitäisi tutustua tarkemmin laskelmiin, mutta kannatan varovaisesti.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Aiheeseen enemmän tutustuneet, miten uskotte projektin etenevän? Nähdäänkö tunnelia seuraavan 10 vuoden aikana?

Ei yksinkertaisesti ole tapahtumassa kymmeneen vuoteen. Maassa missä yhden jäähallin rakentaminenkin kestää vähintään sen verran. Mitään teknistähän ongelmaa tässä ei ole vaan tarvittava osaaminen kyllä on jo olemassa. Ei vain rakennu silti.

Syyt miksi näin on tietävät vain ne ketkä loputtomissa kokouksissa istuvat päättääkseen tavataanpa taas ensi kuussa asian tiimoilta, jos sattuu Outlookiin kalenterissa olemaan tilaa.

Lopulta tunneli tulee ja sitten historijoitsijat ihmettelevät miksi tätä ei tehty aikaisemmin ja tutkivat mikä oli aikalaisten syy. Samaan aikaan rakennetaan kymmenen kauppakeskusta, vaikka niitä ei nyt kovin hirveästi enää lisää tarvitsisi.

Marsiin menossa on vielä teknisiä ongelmia ratkaisematta ja niitä on paljon. Tunnelissa naapurikaupunkiin niitä ei ole ja voisi vain laittaa lapion maahan ja ruveta kaivamaan, mutta ei.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ei yksinkertaisesti ole tapahtumassa kymmeneen vuoteen. Maassa missä yhden jäähallin rakentaminenkin kestää vähintään sen verran. Mitään teknistähän ongelmaa tässä ei ole vaan tarvittava osaaminen kyllä on jo olemassa. Ei vain rakennu silti.

Syyt miksi näin on tietävät vain ne ketkä loputtomissa kokouksissa istuvat päättääkseen tavataanpa taas ensi kuussa asian tiimoilta, jos sattuu Outlookiin kalenterissa olemaan tilaa.....
Poliitikkojen on päästävä sanomaan mielipiteensä joka asiaan, vaikka ymmärrys on lattiatasolla. Lopulta jostain lillukanvarsista väännetään ja päädytään kompromissiin, mikä on päin persettä kaikkien mielestä. Espoon metro on ihan helvetin hyvä esimerkki. Olisi kannattanut rakentaa metro maan päälle, mutta ei kelvannut. Sitten vastutettiin koko metroa vaatimalla sen kaivamista maan alle ja varmaan ajateltiin, että ei tuohon kukaan suostu. No suostui ja nyt on metro, minkä asemalle kaivautuminen ja matkalla feissareiden ja muiden kaupustelijoiden välistä kestää yhtä kauan kun aiemmin döstä ompusta kamppiin. Nyt itketään sitten dösiä takaisin.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
@Tarinankertoja kiitos vinkistä. Tämä on mielenkiintoinen kehitelmä, koko Tallinnatunneli siis, oikeastaan Vesterbackan munakkuus, mutta piti hetken sisäistää tuota slovakkien ideaa. Googlasin jotain jutsksia: slovakki-poijaat ilmeisesti nujertavat kiveä pyörittämällä ensin tosi isoa säyhköä niin maan perkeleesti ja sitten tulevat saksalaiset pyörittämään isoja poriaan haurastuneempaan kiveen, kustannustehokkaasti?
Toimi tai ei, näin maailma, tekniikanmaailma kehittyy. Joidenkin pitää uskaltaa rahoittaa kokeiluja.


Vasemmiston käsitys lienee, että Vesterback on kapitalisti, joka on riistänyt mahdollisen, suhteellisen varallisuutensa. Hänellä, kapitalistilla, on näköjään vieläkin varoja jäljellä kaikenlaisen turhuuden kannustamiseen. Olisi pitänyt nuo varat ajoissa verottaa Afrikan naisten koulutukseen.
Pykälä lisää, heitetäänpä polkupyörätelineitä lähimmän kaupan ikkunasta sisään, paheksuen vallankumouksellisesti kapitalistista meininkiä. Näinhän se homma etenee. Katkeruuden määrä tasoittuu kummasti eli suhteellisesti vitutuksen määrä ehkä hieman balansoituu. Kukaan ei joudu poraamaan mitään vitun tunnelia.
 
Viimeksi muokattu:

Fordél

Jäsen
Ite en innostu tästä hankkeesta, jos ja kun nielee valtavasti julkista rahoitusta. Niille rahoille on muutakin käyttöä, monesti parempaakin. Tulevalla vuosikymmenellä tulee hävittäjien hankinta, väestön ikääntymisenkin lasku napsahtaa vasta todenteolla yhteiskunnalle, teiden korjausvelka on valtava jne. Kun se yhteys Hkin ja Tallinnan välillä kuitenkin toimii ihan hyvin, on turha tähän upottaa valtavia määriä veroeuroja.

Toki jos yksityisellä rahalla saavat tehtyä niin siitä vaan. Vesterbackin suunnitelmat kuulostavat kuitenkin hyvin utopistisilta. Etenkin kun esim. Kiina on juuri vähentämässä sijoituksiaan moniin ulkomaisiin kohteisiin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös