Kyllähän itäinen maareitti jonkun muun kuin Venäjän kaltaisen roistovaltion kautta olisi varmaan sekä rahdin että näennäisen kansallisen turvallisuuden kannalta ihan jees, mutta kyllähän tuossa nyt vähän taas suuruudenhulluus kalskahtaa ja mikä sitten se hankkeen lopullinen hyöty olisi ja kenelle. Ehkä se tasottaisi vähän Vaalimaan rekkajonoja ja olisiko Shavalevkin löytänyt tiensä Pallokerhon paitaan aiemmin tunnelin kautta?
Englannin kanaalin tunnelia pähkäiltiin melkein parisataa vuotta ja hommiin päästiin 1987. Tunneli otettiin käyttöön 1994 ja maksoi silloin 10 miljardia puntaa. Koko tunnelin historian ajan sekä rakennus että ylläpito on ollut ihan järkyttävissä ongelmissa taloudellisesti, vaikka trafiikkia on ns. ihan vitusti. Sinänsä kun miettii, että 50 km tunneli 67M asukkaan Ranskan ja 66M asukkaan apinasaaren välillä, joka on vieläpä tasan ainoa maareitti koko saarelle, on ollut ihan viime vuosiin asti kaikille lähinnä riippakivi, niin vaikea nähdä miten 80km tunneli 5.5M Suomen ja 1.3M Viron välillä voisi mitenkään olla järkevä ratkaisu. Tokihan kehitys kehittyy ja tuo tullessaan vaikka mitä tuulia, mutta kyllähän tuollainen projekti vaikuttaa erittäin utopistiselta.