Tunnelin aikataulu ja rahoitus kuulostavat liian hyvältä ollakseen totta.
Jossain oli arvio, että tunneli voisi avautua jo vuonna 2024. Nostan hattua aika vtn korkealle, jos tunneli on tuolloin auki. Toki olen mielelläni väärässä.
Vesterbacka kuulostaa melkoiselta helppoheikiltä. Toki olen tässäkin mielelläni väärässä.
Ei tietenkään tule tapahtumaan aivan kuin ensi vuosikymmenellä ei ole itseohjautuvia autoja joka tiellä tai miehitettyä Mars-lentoa. Sen sijaan ensi vuonna Suomessa avautuu uusi ydinvoimala kymmenen vuotta aikataulusta myöhässä. Jotkut asiat tapahtuukin, mutta ei näillä aikatauluilla. Hollantilainen Mars-firma meni jo konkurssiin, mutta se nyt olikin vedätys alusta asti.
En osaa sanoa helppoheikkiydestä, mutta ainakin sellainen typerä liikemies mikä kuvittelee tälläisen tunnelin tulevan tuosta vain muutamassa vuodessa. Miksi ei voi kehitellä rehellistä aikataulua ja sitten vaikka valmistua vuoden etuajassa.
Kuten mainittua kiinalaiset ei lähde mihinkään mukaan ilman tarkkoja laskelmia, mutta eihän nekään voi uskoa ilmoitettuun vuoteen. Ja tässähän tosiaan tulee kaikki kaavoitukset kahdessa eri maassa vastaan ja mitä ikinä. Teknisestihän tämä on täysin realistinen hanke eikä samanlaisia vielä selvittämättömiä asioita ole kuin Mars-lennossa.
Viidessä vuodessa ei todellakaan päästä edes rakentamaan, mutta katsotaan jos tämä johonkin etenee. Olisikohan IFK:lla uusi areena viidessä vuodessa. Tuskin, mutta se on mahdollisuuksien rajoissa.
Johan tätäkin pohdittiin 1980-luvulla, rakennettiin vajaa vuosikymmen ja valmistui viime vuonna reilusti myöhässä, luonnollisesti budjetin ylitettyään:
Hong Kong–Zhuhai–Macau Bridge - Wikipedia