Helsinki–Tallinna rautatietunneli

  • 34 055
  • 245

Erkka Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK - FC Liverpool
Tunneli Tallinnaan olisi aivan loistava asia. Suomalaisten pääsy keski-eurooppaan helpottuisi valtavasti niin henkilö- kuin tavaraliikenteenkin osalta.
Ja silloin tavallinenkin kansa pääsisi tosipaikan tulleen helpommin Nato-maahan turvaan.. No joo.
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Donnerwetter S.p.A.
Minusta olisi hauska tietää, miksi tämä Vesterbackan projekti on suunniteltu vedettäväksi Otaniemen kautta, eikä esim Helsingin keskustan kautta.
Vesterbacka kilpailuttaa alueen kaupunkeja fiksusti keskenään: kumpi tekee hänelle paremman tarjouksen? Toiseksi: linja päärautatieasemalle voi olla hitaampi tehdä jo olemassa olevan infran vuoksi.
 

Remy Martin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Saarelle varmasti löytyy 50 000 ei-duunaria asumaan. Pääseehän sieltä kätevästi Keilaniemen kautta Helsingin keskustaankin. Heh. Kyllähän mä vänkään kun on ihan absurdista asiasta kyse. Saarelle ei löydy 50 000 maksavaa asukasta. Sinne voidaan saada duunaridemareita vuokralle lupaamalla ilmaiset junamatkat.

Absurdista ja erittäin kunnianhimoisesta hankkeesta tässä on tietenkin kyse, mutta kovin olet varma hankkeen mahdottomuudesta. En tähän itsekään tältä istumalta usko, mutta en pidä sitä myöskään täysin mahdottomana, kuten ymmärrän sinun sitä pitävän. Kannattaa muistaa että ihminen (ja varsinkin kiinalainen) on toteuttanut; ja toteuttaa nykypäivänäkin; aika paljonkin ”mahdottomia” rakennushankkeita.

Ettei vaan kävisi niin että joudut vielä 15-20 vuoden päästä nielemään ehdottomuutesi...
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Absurdista ja erittäin kunnianhimoisesta hankkeesta tässä on tietenkin kyse, mutta kovin olet varma hankkeen mahdottomuudesta. En tähän itsekään tältä istumalta usko, mutta en pidä sitä myöskään täysin mahdottomana, kuten ymmärrän sinun sitä pitävän. Kannattaa muistaa että ihminen (ja varsinkin kiinalainen) on toteuttanut; ja toteuttaa nykypäivänäkin; aika paljonkin ”mahdottomia” rakennushankkeita.

Ettei vaan kävisi niin että joudut vielä 15-20 vuoden päästä nielemään ehdottomuutesi...
En minä pidä hanketta mahdottomana. Tunneli voi ja varmaan toteutuukin jollain aikataululla. 50 000 maksavaa asukasta tekosaarella Helsingin edustalla pidän mahdottomana ja sitö kautta kannattavaa hanketta tästä ei varmasti saa mitenkään.

Hienoa kyllä jos tunneli rakennetaan yksityisellä rahalla kun eihän tässä minun rahoista ole kyse. Hienoa toki myös jos kiinalaiset ovat eri mieltä Angry birds -mainosmiehen myyntipuheen jälkeen ja rahoittavat.
 
Ihmeellisen paljon keskustelua riittää tunnelin kannattavuudesta, että monessako vuodessa investointi on mahdollista kuolettaa ja minkä hintaisilla junalipuilla. Eihän sillä ole mitään väliä kun puhutaan geopoliittisista investoinneista. Tuskin Putin on kelannut, että ei nyt vittu kannatakaan rakentaa Krimille siltaa kun ei siltatullit kata rakennuskustannuksia kymmenessä vuodessa.

Edit: Autocorrect sekoitti niemimaan ja diktaattorin
 
Viimeksi muokattu:

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Ihmeellisen paljon keskustelua riittää tunnelin kannattavuudesta, että monessako vuodessa investointi on mahdollista kuolettaa ja minkä hintaisilla junalipuilla. Eihän sillä ole mitään väliä kun puhutaan geopoliittisista investoinneista. Tuskin Putin on kelannut, että ei nyt vittu kannatakaan rakentaa Kimille siltaa kun ei siltatullit kata rakennuskustannuksia kymmenessä vuodessa.

No itse toivoisin, että Kiinassa olisi jäljellä sekä rahaa (pankkisektorinsa on tosi pettävällä pohjalla) että tälläistä ajattelua, että saataisiin tälläinen hieno lisäinfra Suomen käyttöön. Mutta vaikea nähdä, että meilla olisi resursseja noin pitkäaikaiseen tähtäimeen, vaikka se ehkä olisikin järkevää.
 

Blöö

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Blues, Kiekko-Espoo
Otsikko pitää korjata, onhan kyseessä Espoo-Tallinna -tunneli.
Jan Vapaavuori itkee itsensä uneen tämän johdosta. Toisaalta Helsinki on pian onnistunut pysäyttämään kaiken liikenteen kaupungissa, joten on ihan fiksua vähän siirtää tähtäintä.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
100 kertaa mieluummni menisin Tallinnaan junalla kuin katsoisin kännisiä suomalaisia laivalla.
On lähes mahdotonta uskoa, että tuollaisessa junassa olisi kännisiä suomalaisia, jotka kävisivät viettämässä iltaa etelä-naapurissa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
On lähes mahdotonta uskoa, että tuollaisessa junassa olisi kännisiä suomalaisia, jotka kävisivät viettämässä iltaa etelä-naapurissa.
Mieluummin 20 minuuttia niitä katsellessa kuin kaksi tuntia.
 

Tshekki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, Maajoukkue (lajista riippumatta)
Tuskin. Meinaan siinä ei ole yhtään mitään järkeä purkaa laiva jossakin Jäämerellä ja ajaa tavarat junalla tuhansia kilometrejä Euroopan halki. Jos Koillisväylästä joskus tulevaisuudessa tulee kauppareitti niin kyllä ne laivat edelleen puksuttavat Rotterdamiin asti.

Tiedä sitten, mikä on järkevää ja miten asioita arvioidaan nimenomaan Kiinassa, mutta niillähän on näitä kaikenmaailman liikenneprojekteja käynnissä Aasiaa ja Afrikka myöden. Ei niissä kaikissa varmaan ole järkeä sillä tavalla, kuin me täällä haluaisimme ajatella. Mutta tässäkin ilta-sanomien jutussa asialla spekuloidaan ja kerrotaan, että Vesterbackille rahaa luvannut yhtiö on oman esittelynsä mukaan tärkeä osa kiinalaisten "one belt one road" hanketta, joka liikkuu myös nimellä uusi silkkitie.
 

blue line

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Minusta on kyllä hämmentävää, että pk-seudulla hallitseva poliittinen oikeisto ei ota riemumielin vastaan yksityistä rahoitusta, vaan ilmeisesti pakko on saada täysin kannattamaton miljarditunneli pystyyn suomalaisten veronmaksajien rahoilla. Jotenkin täysin käsittämätöntä, että se linja on pakko vetää Rautatientorille, ei siellä niitä tavarajunia kuitenkaan pureta ja matkustajat pääsee kyytiin muuallakin.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Jotenkin täysin käsittämätöntä, että se linja on pakko vetää Rautatientorille, ei siellä niitä tavarajunia kuitenkaan pureta ja matkustajat pääsee kyytiin muuallakin.

Mukava kuulla, että matkustajat pääsee kyytiin muualtakin. Samaan aikaan kuitenkin esimerkiksi eräästä espoolaisesta jäähallista sanotaan kuinka siellä ei voi pelata, kun ei sinne pääse mitenkään.

Jotain aasialaista liikematkaajaa kiinnostaa todella paljon lähteä etsimään jotain juna-asemaa jonkun Espoon perukoilta mistä sihteerikään ei ole koskaan kuullutkaan.

Eihän tätä kannata typerällä reitillä pilata niin kuin lentokenttäjuna jo tehtiin. Maailman ainoa lentokenttäjuna mikä pysähtyy kaikilla asemilla, hienosti hoidettu.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Tshekki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, Maajoukkue (lajista riippumatta)
Minusta on kyllä hämmentävää, että pk-seudulla hallitseva poliittinen oikeisto ei ota riemumielin vastaan yksityistä rahoitusta, vaan ilmeisesti pakko on saada täysin kannattamaton miljarditunneli pystyyn suomalaisten veronmaksajien rahoilla.

Mut onkohan se nyt ihan kiveen hakattu asia, ettei kiinalaiset lähtisi messiin, ellei linja mene Espoon kautta? Eli voikohan se Espoon mutka olla tärkeämpi Vesterbackalle, kuin kiinalaisille?
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Eihän tätä kannata typerällä reitillä pilata niin kuin lentokenttäjuna jo tehtiin. Maailman ainoa lentokenttäjuna mikä pysähtyy kaikilla asemilla, hienosti hoidettu.
Perhana hyvä, että jatkoajasta oppii että lentokenttäjuna on pilalla. Sitä lukuisia kertoja käyttäneenä en ole ymmärtänytkään, että näin on. Se 27 minuutin matkustusaika on ilmeisesti aivan mahdoton. Jos lentokenttäjuna ei pysähtyisi joka asemalla, niin vaihtamallahan sinne pääsisi kätevästi 45 minuutissa.
 

blue line

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mukava kuulla, että matkustajat pääsee kyytiin muualtakin. Samaan aikaan kuitenkin esimerkiksi eräästä espoolaisesta jäähallista sanotaan kuinka siellä ei voi pelata, kun ei sinne pääse mitenkään.

Jotain aasialaista liikematkaajaa kiinnostaa todella paljon lähteä etsimään jotain juna-asemaa jonkun Espoon perukoilta mistä sihteerikään ei ole koskaan kuullutkaan.

Tohdin epäillä, että nämä ovat ne syyt, mitä maakuntahallinnossa ajateltiin. Varsinkin kun aasialainen liikematkailija ja hänen sihteerinsä oletettavasti löytävät vähintään lentokentälle.

Todellinen syy lienee se, että Vesterbackan vetämään hankkeeseen suhtaudutaan penseästi, koska poliitikoilla ja virkamiehillä on oma hankkeensa. Harmi vain, että tuo jälkimmäinen vaihtoehto tulee kestämään ikuisuuden ja tulee aivan varmasti kalliiksi veronmaksajille.


Mut onkohan se nyt ihan kiveen hakattu asia, ettei kiinalaiset lähtisi messiin, ellei linja mene Espoon kautta? Eli voikohan se Espoon mutka olla tärkeämpi Vesterbackalle, kuin kiinalaisille?

Ken tietää, mutta miksi vaarantaa 15 miljardia kiinalaista rahoitusta tällaisella asialla? Mikä voisi olla Vesterbackan hankkeessa riskinä muu kuin se, etteivät poliitikot pääsisi jakamaan rakennusurakoita ja muita hyvävelietuuksia liiketuttavilleen samaan tapaan?

En ymmärrä myöskään kirjoituksia jostain ulkopoliittisista riskeistä tämän tunnelin suhteen. En itse kykene kuvittelemaan näitä riskejä, miten esim. USA voisi tästä pahastua jostain omituisesta syystä ja seuraukset olisivat aivan jäätävän kauheat.

Edit: Pk-seutua hallinnoivat tahothan ovat kaiken lisäksi vielä osoittaneet viime vuosina valtavan pätevää osaamista näistä tunnelien kaivamisista. Kyllä taas yksi uusi miljardihanke onnistuisi ongelmitta. Ihan varmasti.
 
Viimeksi muokattu:

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Perhana hyvä, että jatkoajasta oppii että lentokenttäjuna on pilalla. Sitä lukuisia kertoja käyttäneenä en ole ymmärtänytkään, että näin on. Se 27 minuutin matkustusaika on ilmeisesti aivan mahdoton. Jos lentokenttäjuna ei pysähtyisi joka asemalla, niin vaihtamallahan sinne pääsisi kätevästi 45 minuutissa.

Ja varsinkaan kun se ei lähtökohdiltaan edes ole lentokenttäjuna vaan runkolinja, jonka tarkoituksena oli mahdollistaa Martinlaakson radan jatke siten, että Vantaa pystyy kaavoittamaan lisää asuinalueita. Lentokenttäyhteys on sivujuonne.

Maailmalla, ihan Euroopassakin on varsin paljon lentokenttien raideyhteyksiä, jotka todellakin pysähtyvät jokaisella väliasemalla.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Perhana hyvä, että jatkoajasta oppii että lentokenttäjuna on pilalla. Sitä lukuisia kertoja käyttäneenä en ole ymmärtänytkään, että näin on. Se 27 minuutin matkustusaika on ilmeisesti aivan mahdoton.


Niin.. kyllä, se on pilalla, koska pääkaupunkiseudun kunnat lobbasivat kehäradan ratkaisuksi tähän. Näin lentokentälle pääsee junalla näppärästi.. Helsingistä.. muun maan joutuessa vaihtaan Tikkurilassa.


Alunperinhän idea oli vetää päärata lentokentän kautta, mutta pääkaupunkiseudun paikallispolitiikkalobbaus tuli väliin...


ja nyt sitten taas puuhataan päärataa lentokentän kautta kulkevaksi. . .


joka olisi siis jo tehty ilman pääkaupunkiseudun kuntien halua kupata valtion rahaa omaan sisäisen liikenteen hankkeeseen "valtakunnallisesti merkittävänä".. tämä nykynen kehärata, joka menee lentopkentän kautta…. ja historia toistaa itseään, nyt puhutaan pääradan oikaisemisesta (3. raide) lentokentänkautta (tunninjuna tre) ja kuinka ollakaan samaan syssyyn leivotaan Pisara -rataa.. joka on siis puhtaasti hki sisäisenliikenteen hanke, jolla ei ole mitään merkitystä pääradan kapasiteettin... mutta niin se vaan Hki poliitkkojen puheissa on sama-asia, ei voi totuettaa erikseen…


. . niin että ei ne kepulit ainoita ole jotka osaa
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
ja kuinka ollakaan samaan syssyyn leivotaan Pisara -rataa.. joka on siis puhtaasti hki sisäisenliikenteen hanke, jolla ei ole mitään merkitystä pääradan kapasiteettin... mutta niin se vaan Hki poliitkkojen puheissa on sama-asia, ei voi totuettaa erikseen…


. . niin että ei ne kepulit ainoita ole jotka osaa
Pisararadalla toki kulkisivat vain lähijunat, mutta tällä vapautettaisiin rautatientorilta raiteita pitkän matkan junille, joille ei kapasiteetti tällä hetkellä riitä. Nyt ruuhka-aikana ei voida lisätä tarvittavia junavuoroja, koska ei vaan ole raiteita rautatientorilla.

Toki suurin hyöty on lähiliikenteelle.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Pisararadalla toki kulkisivat vain lähijunat, mutta tällä vapautettaisiin rautatientorilta raiteita pitkän matkan junille, joille ei kapasiteetti tällä hetkellä riitä.

Vaikutustenarvoinnin mukaan EI vapauttaisi. Liikenneviraston selvitys Helsingin ratapihan toiminnallisuuden parantamisesta (2014) kerto suoraan, että Helsingin asemalla ei ole kapasiteettiongelmaa, joka Pisara ratkaista. Kaukojunien täsmällisyyongelmat eivät johdu kapasiteetin puutteesta Helsingissä, vaan junaoperaattorin omasta toiminnasta.

Ratapihan toiminnallisuusselvitys osoitti, että sekä Helsingin aseman että Helsingin ja Pasilan välisen raiteiston (= Helsingin ratapiha) kapasiteetti on suurempi kuin Pasilan aseman läpäisykyky, joten kapasiteettiongelma on Pasilassa ja pääradan pullonkaula on vasta Riihimäellä, ei Helsingissä.

Pisaran hyötyjen ja kustannusten suhde on 0,49, kun valtiontukihankkeelle sen pitäsi olla vähintään 1.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Perhana hyvä, että jatkoajasta oppii että lentokenttäjuna on pilalla. Sitä lukuisia kertoja käyttäneenä en ole ymmärtänytkään, että näin on. Se 27 minuutin matkustusaika on ilmeisesti aivan mahdoton. Jos lentokenttäjuna ei pysähtyisi joka asemalla, niin vaihtamallahan sinne pääsisi kätevästi 45 minuutissa.

Käytän itsekin, mutta se on täynnä kaikenlaista juoppoa ja lastenrattaita. Luuletko tosiaan, että liikemies tai @scholl käyttäisi tuollaista tekelettä.

Monille lentokentille ei ole minkäänlaista raideyhteyttä, mutta jos 2010-luvulla sellaisen uutena rakentaa, niin parempaan olisi pitänyt pystyä.

Matkustusaika saa olla vaikka pidempikin, kunhan kyyti on tasainen eikä koko ajan joku ravi käytävillä.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Käytän itsekin, mutta se on täynnä kaikenlaista juoppoa ja lastenrattaita. Luuletko tosiaan, että liikemies tai @scholl käyttäisi tuollaista tekelettä.

Monille lentokentille ei ole minkäänlaista raideyhteyttä, mutta jos 2010-luvulla sellaisen uutena rakentaa, niin parempaan olisi pitänyt pystyä.

Matkustusaika saa olla vaikka pidempikin, kunhan kyyti on tasainen eikä koko ajan joku ravi käytävillä.
Meillä on selvästi eri kriteerit onnistumiselle. Minä en ole koskaan schollin puuttumista ongelmaksi kokenut, mutta kieltämättä junassa kaikenlaista roskaväkeä kulkee. Jos en nyt erehtynyt, niin taisin joskus Halla-ahonkin punastelevan rippikoulupuvussaan.

Koska ratojen lukumäärä on rajallinen, niin vaikka Kehärata ei pysähtyisi asemilla niin se joutuisi odottelemaan samoilla radoilla kulkevia junia jotka pysähtelevät. Minä en sille lisäarvoa näe, että pysähtymisen tehtäisiin esim asemien välissä asemien sijasta.

Aika monessa muussa paikassa nuo lentoasemajunat maksavat sen 10-20€ suuntaansa kun Suomessa ne maksaa sen normaalin muutaman euron. Se toki on ikävää.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Minä en sille lisäarvoa näe, että pysähtymisen tehtäisiin esim asemien välissä asemien sijasta.

Aika monessa muussa paikassa nuo lentoasemajunat maksavat sen 10-20€ suuntaansa kun Suomessa ne maksaa sen normaalin muutaman euron. Se toki on ikävää.

Ei tietenkään noin voisi tehdä, sehän olisi vielä kummallisempaa kuin asemilla pysähtyminen. Raidekapasiteettia tarvitaan lisää tai siis olisi tarvittu, eihän sitä enää rakenneta. Kuinka paljon kalliimmaksi se olisi tullut samalla tehdä enemmän, kun siellä oltiin.

Oikeat lentokenttäjunat on usein kalliita enkä niitä käytä omalla rahalla. Arlandasta pääsee joskus Expressilla muiden rahoilla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös