En tosin ollut itse aivan satavarma siitä että oliko kyseessä numeraalinen virhe vai oikeasti virhe joka johti noinkin mittaviin varainnollisiin ongelmiin.
Siirretään spekulaatio Tepsin 2014-15 tappiosta oikealle paikalle. Mulle on nyt jäänyt melko epäselväksi, mikä se virhe olisi voinut olla..? Lähinnä tulee mieleen jotain pysyvien vastaavien arvonalennukseen liittyen, mutta mitä tämä voisi olla?
Liikevoitto (lasketaan ennen rah.eriä) oli itse asiassa tappiolla jo 2013-14, 2014-15 liikevoitto oli -51% eli noin 2,4M, molempina vuosina tätä on kaunisteltu runsaan 200t konserniavustuksella (ravintolatoiminta?). Tepsin tulos heikkeni vuodessa noin 2,3M.
On tiedossa, että liikevaihto laski melkein miljoonan, samalla tiedetään että kokonaispalkkakulut ovat olleet noin 800t suuremmat. Liikevaihdon huonomisella ja henkilöstökulujen kasvamisella voidaan siis selittää noin 1,8M tuloksen huonomisesta. Samalla tiedetään, että yrityksen kassavarat pienenivät noin pari miljoonaa, joka täsmää melko lailla edellä mainitun kanssa, myös muu kulurakenne lienee kasvanut edellisestä tilikaudesta muutama sata tuhatta.
Kaiken kaikkiaan sanoisin, että tähän ei jää kovin suurta siivua jäljelle, jota voitaisiin spekuloida jollain kikkailulla tai virheellä... Ehkä joku muutaman sadan tuhannen arvonalennus jossain?