Halpabussit Suomeen

  • 50 098
  • 231

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Raimon Rakuunat
Kuljin tuossa hki-lappeenranta-välin Onnisbussilla viime perjantaina ja taas huomenna. Kybän kun maksaa lippu netistä, ei oikein houkuttele veeärrät, kun matkustusaika on 40 minsaa pidempi ja hinta ainakin 40 euroa vähemmän. Ei ihme, että noi bussit ovat kohtalaisen suosittuja. Joskus toki kelaan, että jos juuri kukaan ei maksa kymppiä enempää lipusta ja kyydissä on vaikka 40 ihmistä, niin miten toi 400 eskoa oikein riittää kattamaan hommaa, että tulisi vielä jotain voittoakin. Ja kun kaiken järjen mukaan ei kokonaissumma bussikyydille varmasti monesti ole tuotakaan. En valita. Ihmettelen vaan.
 

Mazaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Karsinnat
En valita. Ihmettelen vaan.
Onnibussin bussiin mahtuu 89 matkustajaa ja todennäköisesti keskimääräinen lipunhinta tuolla Hki-Lpr välille on about tuon 10 euroa tällä hetkellä. Jollain 65% täyttöasteella ei enää tehdä tappiota mitenkään ja tuon täyttöasteen saaminen noilla halvoilla hinnoilla ei pitäisi olla mitenkään vaikeaa.
 

Jeffrey

Jäsen
Joskus toki kelaan, että jos juuri kukaan ei maksa kymppiä enempää lipusta ja kyydissä on vaikka 40 ihmistä, niin miten toi 400 eskoa oikein riittää kattamaan hommaa, että tulisi vielä jotain voittoakin. Ja kun kaiken järjen mukaan ei kokonaissumma bussikyydille varmasti monesti ole tuotakaan. En valita. Ihmettelen vaan.

Ihan sillein liiketoiminnallisena sivuhuomiona, niin yrityksen ei tarvitse tehdä voittoa jokaisella prosessillaan. Välillä on myös varsin fiksua tuottaa prosesseja, jotka kattavat toiminnasta aiheutuvat muuttuvat kustannukset, ja edes hitusen niitä kiinteitä.

Esimerkiksi linja-autosta yritys joutuu maksamaan leasing-/rahoituskustannukset riippumatta siitä seisooko se tallissa vai onko tien päällä. Vaikka siitä ajetusta reitistä käteen jäisi kuljettajan palkan ja ajoneuvon välittömien kustannusten (esim. polttoaine) jälkeen vain yksi euro, olisi se silti parempi kuin seisottaa sitä bussia varikolla. Ne välilliset ja muut kiinteät kustannukset, sekä liikevoitto tehdään sitten niillä ruuhkavuoroilla.

Jos sitten taas kuljettaja on esimerkiksi kuukausipalkalla, pienen persneton tekeminen yksittäisillä vuoroilla muuttuu edelleen kannattavammaksi.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Raimon Rakuunat
Ei tietenkään tarvitse tehdä aina voittoa. Vaikken mikään ekonomi olekaan, kustannuslaskentaa ja budjetointia tuli joskus opiskeltua useampi kurssi ja excelillä väännettyä melkoiset taulukot.

Okei, tuo joku 80 paikkaa bussissa vähän yllätti. En ajatellut, että niihin niin paljon mahtuisi. Tosiaan, kun ole jaksanut koskaan yläkertaan rämpiä katsomaan tiloja. Ei siinä, jos vaikka tuolla edellä mainittu 65 prosentin täyttöaste keskimäärin toteutuu, eiköhän tuo voittoakin jo tuota. Ei paljon, mutta kilpailuhan onkin kovaa.

No, kyllä oli Onnibussin tulo markkinoille loistoasia aikanaan. Pitkäänhän muut yrittäjät yrittivät tehdä kaikkensa, jottei firma pystyisi toimimaan.

Eikös se ollut alkuun jopa niin, ettei Kampin terminaalistakaan kyseisen firman dösät päässeet lähtemään?

Jos joskus olisi julmetusti aikaa, kyllä ihan vain mielenkiinnosta tekisi mieli kokeilla bussia Tallinnasta jollain vaihdolla Berliiniin, kuten uutisoitiin, että sisarfirma ryhtyy näin ajamaan. Toki lentäminen olisi todennäköisesti miltei jopa halvempaa ja niin paljon nopeampaa, mutta kerran kokemuksena. No, saa nähdä.
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Souterilla on varmasti hyvät suunnitelmat tähän ja pahoin pelkään, että siihen suunnitelmaan ei kuulu edullinen ja toimiva joukkoliikenne. Ainakin muutaman vuoden hänellä on varaa kuittailla miljoonatappioita niin, että ei tunnu missään.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ihan varmaa on että Onnibussin tulo on kasvattanut jaettavaa kakkua eli se on kasvattanut bussiliikenteen matkustajamäärää yksityisautoilun kustannuksella ja lisännyt matkustamista yleensäkin eli kaikki menestyksensä ei ole pois kaikilta katkerilta monopolia haikailevilta tehottomilta vanhoilta toimijoilta.

Ei tosiaankaan ole kaikilta pois, näkisin näin nuorena että muutama vuosi sitten oli vielä homma niin että kannatti maksaa vaikka kaverille siitä että käy pitkän lenkin heittämässä henkilöautolla johonkin kuin alkaa maksaa bussii/junalippuja, nyt kun onnibuss on tiputtanut matkahintoja reilusti niin tämä kimppakyydittäminen on vähän jäänyt pois. Tuon lisäksi kun muille tahoille on myös alkanut tulemaan tarjousmatkoja niin muutkin varmasti oman osansa on saanut.

Oma veikkaus onnibussin kohdalla on että varsinkin perjantai-sunnuntai matkat tulee jatkossa kallistumaan ainain jonkin verran, ne kun näyttäisi melko täynnä olevan jokatapauksessa, varmaan myydään vähemmän halvempia lippuja ja vähän nostetaan kalleimpia lippuja. Silti ne on edullisimpia kun muilla yhtiöllä. Näkisin myös että nyt kun uusia vuoroja on tullut niin näin alkuun enemmän on koitettu sitä että saadaan matkustusmääriä ja uusia reittejä ihmisten tietoon ja myöhemmin otetaan ne rahat sitten. Nytkin on viimeaikoina tainnut jaossa iso määrä euron lippuja. Ei varmaan läheskään kaikki tiedä mitä reittejä on tullut lisää ja on, yllättävän kattavat verkostot alkaa olemaan.
 

Boogy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Lippujen hinnat nousee sitä myötä mitä bussi täyttyy. Eli ensimmäiset liput ovat halvimpia ja viimeiset kalliimpia. Tämän takia kannattaakin ostaa liput mahdollisimman aikaisin jos tietää tarkan matkustusajankohdan.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Kerran olen Onnibussilla matkustanut, yläkerrassa silloin. Istumapaikka oli tällaiselle vähän alle 190 cm ja vähän alle 100 kiloiselle aivan mielettömän ahdas. Ei tuollaisessa tilassa pysty kovin pitkää matkaa istumaan. Bussit tarkoitettu varmaankin pienikokoisille opiskelijoille....
 

karhu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät,Man Utd
Itse kuljin välillä Turussa asuessa, kun se oli halpaa. Yksikerroksisen olivat aika surkeassa kunnossa, vessat harvoin toimivat, lämmitys rikki tai penkit jääneet ala-asentoon. Kaksikerroksiset kai ok kunnossa, mutta ahtaampaa pitkälle ja kerran, kun menin niin meitä oli viisi muuta matkustajaa.

Hintaeron ollessa tällä hetkellä aika pieni Pori-Helsinki junalla 15 euroa verrattuna onniin, kuljen mielummin väljästi junalla ja otan oluen ravintolavaunussa.
Kilpailu tietysti tehnyt hyvää ja VR ensi vuonna laskee hintoja pysyvästi.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vielä pari viikkoa sitten näytti olevan euron lähes joka lähtö kun muutamaa kaupunkia kokeilin, mutta nyttemmin ovat kallistuneet. Kolmella eurolla vois huvikseenkin matkustella ympäriinsä. No tammikuulle varasin yhden reissun Turkuun. Viimeksi pari kuukautta sitten kun tuolta eurolla tulin niin mun lisäksi oli ehkä viis matkustajaa, joten rauhassa sai kitata Nobelaneria.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mä en ole läski enkä hujoppi niin ei noi bussit ole ahtaita. Lentokoneissakaan istuminen ei tuota mulle vaikeuksia. On tää kyllä hyvä etu. Miettikää vaikka jossain autoissakin. Ison miehen pitää ostaa VW Passatti kun pienelle Polo on vastaava. Ja rahaa säästyy.
 

Runtulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Katselinpa huvikseni näitä huippupitkiä Onnibusin tarjoamia matkoja.

Esimerkiksi Helsinki - Levi 10.2.16 maksaa 20€/hlö. Bussi lähtee Helsingistä 22:30 ja saapuu Leville seuraavana päivänä klo 13:10, eli matka-aikaa kertyy 14t45min.

On siinä istumista, mutta hinta ei ole paha suorasta yhteydestä.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Niin no jos tuossa katsoi VR sivua niin siellä hinnat on 100 eurosta ylöspäin kyseiselle päivälle ja matka voi kestää 15-16h jos lähtee ajallaan vuoro. Tuo jaloittelu/tupakkatauko on ihan kova etu tuommoisella matkalla. Mutta toki kai näitä tarjouksia on eri yhtiöllä eri päiville joten kai sinne levillekin voisi päästä junallakin erikoispäivinä halvemmalla, mutta kuitenkin.

Noita euron matkoja käsittääkseni on viimeaikoina annettu joulukalentereissa ja kun uusia linjoja ym.. on avattu. Mainosmielessähän niitä taidettu enemmän jakaa kun normaalisti. Eiköhän tuo homma vakaannu jatkossa kunhan yritys saa enemmän matkustajamääriä nostettua. Eri reittilinjoja on tullut aika paljon lisää että lähivuosina vasta näkee miten taloudellinen tilannne lähtee pyörimään että jatkuuko miljoonatappiot. Ei varmaan jatkossa kuitenkaan niin paljon tarvitse investoida ja saadaan hinnoittelut ja vuorot sopimaan paremmin.
 

Runtulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Käsittääkseni nuo @avatar mainitsemat tauot ovat hieman pidempia, kuin vain ihan parin minuutin jaloittelutaukoja. Tämä ei ole varmaa tietoa, enkä nyt jaksa Onnibusin sivuilta sitä lähteä kaivelemaan, mutta jostain näin olin lukevinani. Noita parin minuutin taukojahan on tarjolla myös ns. normaalilinjoilla ainakin silloin, kun kuljettajaa vaihdetaan.

Nyt kun noita Onnibusin tarjoamia linjoja vertaa esimerkiksi vuoden takaiseen, niin onhan tarjonta paljon laajempaa. Paljon on myös keväälle noita euron matkoja. Väkisinkin tulee mieleen hintataistelu. Aika näyttää.
 

Wingman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Valmentajien hautuumaa
Vinkki Onnibussilla matkustaville: yläkerrassa portaista taaksepäin olevilla penkeillä on enemmän jalkatilaa kuin muualla.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Vinkki Onnibussilla matkustaville: yläkerrassa portaista taaksepäin olevilla penkeillä on enemmän jalkatilaa kuin muualla.

Mahtaisiko pitää paikkaansa? Olin kuitenkin juuri tuolla ja ei se hassumpi paikka ollut, vaikka olenkin pitkä.

OnniBus ilmoitti juuri ostaneensa Åbusin. Kauaa ei tuonkaan puljun tarina sitten kestänyt, mutta Turkuun pääsee huomattavasti paremmin jatkossa. Mikähän mahtaa olla VR:n tai muiden vastaus.
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Eikös OnniBus ilmoittanut jokin aika sitten että aikovat haastaa VR:n heidän omalla kotikentällään, eli jos ja kun junien henkilöliikenne avataan kilpailulle, niin kyseinen bussifirma meinaa hankkia omaa kalustoa myös sinne. Eli laajentaa toimintaansa kumipyöriltä kiskoille.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Souterilla on varmasti hyvät suunnitelmat tähän ja pahoin pelkään, että siihen suunnitelmaan ei kuulu edullinen ja toimiva joukkoliikenne. Ainakin muutaman vuoden hänellä on varaa kuittailla miljoonatappioita niin, että ei tunnu missään.

Souterin mukaan toiminta on ollut voitollista kesästä lähtien. Mene ja tiedä.

Markkinatalous on siitä kiva että ylihinnoittelijat ajetaan aina pois kun alalle tulon esteet on raivattu pois ja keinotekoiset liikennöintirajoitteet on haudattu.

Toki kyseessä on varsin pääomavaltainen ala mutta tuskin joku skottimiljardööri jaksaa kovin kauan leikkiä Suomessa jos homma ei oikeasti kannata.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Souterin mukaan toiminta on ollut voitollista kesästä lähtien. Mene ja tiedä.

Markkinatalous on siitä kiva että ylihinnoittelijat ajetaan aina pois kun alalle tulon esteet on raivattu pois ja keinotekoiset liikennöintirajoitteet on haudattu.

Toki kyseessä on varsin pääomavaltainen ala mutta tuskin joku skottimiljardööri jaksaa kovin kauan leikkiä Suomessa jos homma ei oikeasti kannata.

Ei ole ollut voitollista tähän mennessä. Tämä on fakta. Ja jokainen voi myös laskea sen itse, että kuinka monta uutta bussia tässä ihan parin viime vuoden aikana on firma ostanut ja kuinka paljon yksi bussi maksaa. Aika monta kertaa saa ajaa euron matkoja kattaakseen edes hankintakulut. Ja huom, ajaa ilman rahtia, josta siis käytännössä kaikki muut bussifirmat kaukoliikenteessä repii sen katteen henkilökuljetuksen ollessa vaan lisäbisnes.

Skottimiljonääri voi leikkiä aika kauankin, leikkiihän esim. Veolia edelleenkin pääkaupunkiseudun lähiliikenteessä vaikkei ole tehnyt ikinä senttiäkään voittoa Suomessa. Intressit on ihan muualla, tappioita voi kierrättää muiden maiden verotuksessa vähennyksinä ja saada isomman voiton sitä kautta. Ei Nobinakaan kovin tuottava firma ole. Helsingin bussiliikenteestä puhumattakaan, kun Hesa kuittaa tappiot veronmaksajien rahoilla, tappioilla ei ole merkitystä. Tällaista on bussiliikenne Suomessa ihan oikeasti.

Mulla ei sitten muuten ole mitään Onnibussia vastaan. Tulevaisuudessa saattaa hyvinkin tehdä voittoa ja saavuttaa hyvinkin merkittävän markkina-aseman Suomessa.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Ei ole ollut voitollista tähän mennessä. Tämä on fakta.

Lähde kiitos.

Ja jokainen voi myös laskea sen itse, että kuinka monta uutta bussia tässä ihan parin viime vuoden aikana on firma ostanut ja kuinka paljon yksi bussi maksaa. Aika monta kertaa saa ajaa euron matkoja kattaakseen edes hankintakulut.

Paljonko on yhden uuden bussin pääomakulut (korot+poistot) per matka? Paljonko on lippujen keskihinta?

Ja huom, ajaa ilman rahtia, josta siis käytännössä kaikki muut bussifirmat kaukoliikenteessä repii sen katteen henkilökuljetuksen ollessa vaan lisäbisnes.

Olisiko tästä lähdettä? Rohkenen hieman epäillä.

Skottimiljonääri voi leikkiä aika kauankin, leikkiihän esim. Veolia edelleenkin pääkaupunkiseudun lähiliikenteessä vaikkei ole tehnyt ikinä senttiäkään voittoa Suomessa. Intressit on ihan muualla, tappioita voi kierrättää muiden maiden verotuksessa vähennyksinä ja saada isomman voiton sitä kautta.

Missä intressit? Miten tappioita kierrätetään muiden maiden verotuksessa vähennyksinä ja miten se johtaa isompiin voittoihin?
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Lähde kiitos.

En pysty sellaista laittamaan. Tilinpäätöstiedoista ja muista vastaavista sen voi helposti todeta, jos ne ovat vain julkisia. Jos eivät ole, niin sitten pitää joko uskoa minua tai sitten ei pidä, tämä ei ole mulle mikään elämän ja kuoleman kysymys.

Paljonko on yhden uuden bussin pääomakulut (korot+poistot) per matka? Paljonko on lippujen keskihinta?

Joku tommonen kaksikerrosbussi milllä Onnibus ajaa, maksaa vähintään puoli miljoonaa. Lainoista ja koroista ja muista mulla ei rehellisesti riitä kompetenssi.

(Ihan sellanen perus-lähiliikennebussi, joita esim. Hesassa on, maksaa vähintään ja ihan karsittuna ilman ilmastointeja tai vessoja tai telkkareita tai liikuteltavia selkänojia jne. jne. n. 200 000 €)

Lippujen keskihinta riippuu matkasta. Helsinki-Tampere on eri asia kuin Helsinki-Levi. Ei oikein voi verrata. Koko Suomen kaikkien matkojen keskihinta taas taitaa olla liikesalaisuus, mutta kyllä nyt jokaisen ihmisen täytyy tajuta, että aika monta niitä reissuja saa tehdä, jotta katetaan uuden bussin hankintahinta, jokaisen matkan bensakulut ja muut kulut ja kuskin palkat.

Olisiko tästä lähdettä? Rohkenen hieman epäillä.

Kumpaa tarkoitat? Se on siis ihan fakta, että Onnibus ei aja rahtia yhtään pakettia yhtään mihinkään. Sen voit tarkastaa vaikka matkahuollosta. Jos taas tarkoitat sitä että muiden firmojen kate tulee rahdista, niin senkin voit tarkastaa matkahuollosta jos he sen tiedon sinulle antavat. Joku "normaali" bussivuoro välillä Helsinki-Tampere käsittää n. 10 matkustajaa. Siihen päälle 50 pakettia rahtia. Matkahuollon sivuilta voi tarkistaa rahtihinnat.

Mistä itse tiedän tuon rahtikatteen? Mä itse ajan niitä reissuja.

Missä intressit? Miten tappioita kierrätetään muiden maiden verotuksessa vähennyksinä ja miten se johtaa isompiin voittoihin?

No tämä oli noista väitteistäni ihan puhtaasti kuulopuhetta, mutta niin mulle on väitetty että "isot pojat" pystyy kierrättämään tappioita Suomessa muiden maiden verotuksen kautta positiiviseksi. Jos tämä on väärää tietoa, niin sitten se on ja olen väärässä.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
En pysty sellaista laittamaan. Tilinpäätöstiedoista ja muista vastaavista sen voi helposti todeta, jos ne ovat vain julkisia. Jos eivät ole, niin sitten pitää joko uskoa minua tai sitten ei pidä, tämä ei ole mulle mikään elämän ja kuoleman kysymys.

Oletko nähnyt tilinpäätöksen ja tukevatko ne näkemystäsi? Vai vedätkö mutulla?

Joku tommonen kaksikerrosbussi milllä Onnibus ajaa, maksaa vähintään puoli miljoonaa. Lainoista ja koroista ja muista mulla ei rehellisesti riitä kompetenssi.

Mutta miksi sitten väität asioita joista et tiedä?

Lippujen keskihinta riippuu matkasta. Helsinki-Tampere on eri asia kuin Helsinki-Levi. Ei oikein voi verrata. Koko Suomen kaikkien matkojen keskihinta taas taitaa olla liikesalaisuus, mutta kyllä nyt jokaisen ihmisen täytyy tajuta, että aika monta niitä reissuja saa tehdä, jotta katetaan uuden bussin hankintahinta, jokaisen matkan bensakulut ja muut kulut ja kuskin palkat.

Niin. Siksi kysyin sinulta lukuja sinun vahvojen väitteiden tueksi. Sinä sanot ettei ole voitollista, firman omistajat sanovat että kesän jälkeen on ollut. Kumpaa pitäisi uskoa?

Jos taas tarkoitat sitä että muiden firmojen kate tulee rahdista, niin senkin voit tarkastaa matkahuollosta jos he sen tiedon sinulle antavat.

Ajattelin että sinä annat tiedot kun väitteen esität. 50 kpl rahtia per vuoro? Näinkö on?

Mistä itse tiedän tuon rahtikatteen? Mä itse ajan niitä reissuja.

En minä tiedä, sanoin että "rohkenen hieman epäillä". Ehkä todistat vääräksi epäilyni ihan faktoilla.

No tämä oli noista väitteistäni ihan puhtaasti kuulopuhetta, mutta niin mulle on väitetty että "isot pojat" pystyy kierrättämään tappioita Suomessa muiden maiden verotuksen kautta positiiviseksi. Jos tämä on väärää tietoa, niin sitten se on ja olen väärässä.

On mahdollista että Suomessa tehtyjä tappioita voidaan siirtohinnoittelulla, korkojärjestelyillä yms. siirtää muualle ja vähentää verotuksessa mutta se ei johda isompiin voittoihin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös