Halpabussit Suomeen

  • 50 105
  • 231

sinikettu

Jäsen
Sellaisilla väleillä, joilla ei Onnibus liikennöi, ei halpoja lippuja löydy. Tai ainakin ne ovat harvemmassa kuin sellaisilla väleillä, joilla Onnibus liikennöi.
Vähän vanhaan viestin lainaus, mutta otan siltikin tämän esille.

Aika jännä tosiaan on, että Matkahuollon kautta saa esimerkiksi Oulu-Kuopio-välille todella usein kympillä tai jopa vitosella lippuja, jos etukäteen ostaa ja välttää yleisimpiä matkustusaikoja. Onnibus ei kulje tätä kautta. VR:n hinnat ovat tälle välille 30 € opiskelijalle tai 24 € ennakkolippu halvimmillaan. Varaa olis matkahuollolla nostaa lipun hinnat alimmillaan vaikka 20 euroon ja siltikin bussimatkat maistuisivat enemmän kuin junaliput, ainakin omalla kohdallani.

Saas nähdä ylipäänsä, kuinka kauan näistä vitosen lipuista saa nauttia. Noh, kunhan Onnibus pysyy pystyssä ainakin sen aikaa, kun olen päätoimisena opiskelijana, niin olen tyytyväinen. Sen jälkeen on vara maksaa vähän kalliimpiakin lippuja. Näillä hinnoilla tulee käytyä vähintään kerran kuussa etelässäpäin tapaamassa tuttuja ja saamassa vähän tuuletusta ainaisiin kotioloihin. Samoilla hinnoilla, kun ennen halpabussien tuloa ei ihan joka saumaan tuotakaan viitsisi tehdä.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Suosikkijoukkue
Paikalliset, nykyinen ja entinen
Tämä on kyllä erittäin paska uutinen ja joukkoliikenteen käyttäjille ehkä synkempi asia kuin äkkiseltään voi päätellä. Onnibussille kuuluu nimittäin suuri ansio siitä, että paitsi Matkahuollon piirissä toimivat bussiliikennöitsijät, myös VR on joutunut laskemaan merkittävästi hintoja. Tämä osto merkitsee käytännössä hintakilpailun loppumista bussiliikenteessä ja ehkä laajemminkin joukkoliikenteessä. Heikoilla kantimilla on kilpailu tässä maassa.
 

TKO

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, NFL
Ilmeisesti Onnibusin brändi on kuitenkin tarkoitus säilyttää myös pitkällä tähtäimellä. Onnibus on sen verran vahvasti ja onnistuneesti profiloitunut edulliseksi vaihtoehdoksi, että tuntuisi typerältä nostaa hintoja merkittävästi. Itse asiassa tuo Onnibusin brändi tuntuu olevan jopa niin vahva, että todella monet olettavat sen olevan aina halvin ja siten paras vaihtoehto vaikka todellisuudessa halvempia tarjouksia saa usein muualtakin. Tuollaisesta brändistä kannattaakin pitää kiinni.
 

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
Kyllähän bussiliikenteen tuotot ovat viime vuosina olleet sen verran olemattomia, ettei hintataso pidemmällä aikavälillä millään ole pysyvä.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
Post-rock/ Post-punk
Viimeksi muokattu:

Kalmari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, LäKi, KK-V, PaRa, Suomalaiset NHL:ssä
Tämä on kyllä erittäin harmillinen juttu. Pohjolan Liikenteellä on mielestäni ollut parhaimmat/mukavimmat bussit matkustukseen ja aina yrittänyt näillä matkustaa, jos aikataulut on edes hiukankin osuneet kohdalleen. Onhan liputkin olleet kalliimpia muutamiin muihin verrattuna, mutta mielestäni joku 18e Hki-Rauma -matkasta on vielä edullinen.
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Pohjolan Liikenteen vuorot ovat olleet pääasiassa konsernin kiskoliikennettä tukevia. Ajetuista väleistä Hki-Tku taitaa olla kilpailluin reitti. PL myös kokeili oman verkkokaupan taktiikkaa, samaa kuin Savonlinjat ja veti Matkahuollon sivuilta suuren osan lipuista pois ja myi siis itse. Eivät vaan tajunneet, kuten ei SL:kaan että harva matkustaja tietää minkä firman bussilla matkustaa ja lippuja vertaillaan esim MH:n sivuilla.


Rahtiliikenteessä vaikutusta näkyy. Esim Hki-Kajaani jää alikapasiteetille. Hki-Turku taas on täysin Vainion liikenteen dominoimaa rahdin osalta. Asia jota on saatettu kartellijutuissa myös käsitellä.

Toisaalla MH:n asianajajatoimiston edustaja puskee Kauppalehteen mielipidekirjoituksia joissa kyseenalaistaa kommentteja joissa olisi haluttu viedä Koiviston Onnibus-kauppa tutkintaan kilpailuvirastoon. Se oli kallis kirjoitus se.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
Post-rock/ Post-punk
Yhtiön toiseksi vilkkain pikavuororeitti kulkee Kotkan ja Helsingin väliä muodostaen neljänneksen kaukoliikenteen ajoista. 16 vuoroa arkisin ja näin autottomana, mutta paljon tuota väliä kulkevana mietityttääkin, että lisäävätkö OB ja SL nyt sitten vuoroja, vain tuleeko PL:n tilalle uusi/ uusia bussifirmoja.
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Ei kannata ajaa, jos ei kannata ajaa.
Savonlinja lopettaa liikennöinnin Kouvolassa – aikoo keskittyä suosituimpiin vuoroihin

Onko tässä nyt minun, siis suurimman halpabussiliikenteen puolestapuhujan ja miltei agitaattorin kuitenkin myönnettävä, että ei tämä hulvaton hintojen halpuutus kuitenkaan toimi Suomen markkinassa?

Kuulin tästä huhun viikko sitten. Huhun mukaan kaikki pikavuorot ajetaan hiljalleen alas. Saa nähdä jääkö tähän.

Koivisto on kohta helvetin iso pelaaja. Paunun peliliikkeitä odotellessa
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Kuulin tästä huhun viikko sitten. Huhun mukaan kaikki pikavuorot ajetaan hiljalleen alas. Saa nähdä jääkö tähän.

Koivisto on kohta helvetin iso pelaaja. Paunun peliliikkeitä odotellessa

Savonlinjalla on kuitenkin ihan uutta kalustoakin käytössään (ainakin Lahti-HKI) linjalla, joten en usko alasajoon. Vuoroja voidaan toki vähentää, mutta että loppuisivat kokonaan. Onhan tuo bussimatkailu kallista ilman aleja, ainakin Savonlinjalla ja miksei muillakin toimijoilla (pl. Onnibus/Koivisto). Joskus saattaa bongaa nettilippuja ja kun on tietänyt matkustusajankohdankin, niin onhan sitä reissattu Lahesta Tampereelle kahella ja puolella eurolla. Vaatii kyllä sen, että tosiaan tietää milloin matkustaa (ja pääsee tuolloin matkustamaan).
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
Post-rock/ Post-punk
Joo, mielenkiintoista nähdä, että pääseekö esim. täältä Kotkasta pian aikaa pois muuta kuin kävelemällä*. Kotka-Kouvola junareittikin on ollut vuosikaudet liipasimella ja virkamiehistö, sekä poliitikot saa sille lobattua aina lisäaikaa. Tai tällainen käsitys mulla on, että ei se juuri tuota.

*Olen siis autoton

Savonlinjan ihan uutukaiset bussit ovat kyllä todella makeita ja menevät mielestäni ohi niin Pohjolan Liikenteen kuin jopa Onnibussin vastaavista. Toisaalta taas SL:n vanha kalusto on aika kaurismäki-osastoa.
 
Viimeksi muokattu:

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Joo, mielenkiintoista nähdä, että pääseekö esim. täältä Kotkasta pian aikaa pois muuta kuin kävelemällä*. Kotka-Kouvola junareittikin on ollut vuosikaudet liipasimella ja virkamiehistö, sekä poliitikot saa sille lobattua aina lisäaikaa. Tai tällainen käsitys mulla on, että ei se juuri tuota.

*Olen siis autoton

Savonlinjan ihan uutukaiset bussit ovat kyllä todella makeita ja menevät mielestäni ohi niin Pohjolan Liikenteen kuin jopa Onnibussin vastaavista. Toisaalta taas SL:n vanha kalusto on aika kaurismäki-osastoa.

Lahti-Kotka -väli se vasta on huono (olen siis myös autoton). Junia menee, mutta joutuu pahimmassa tapauksissa odottamaan Kouvolassa yli tunnin (viikonloppuisin ainakin). Lahti-Kotka -linja-autovuorot ovat surkeat ja silkkaa ryöstöä. Järkevintä olisi muuttaa jonnee Helsinkiin, mistä pääsee esimerkiksi juuri Kotkaan käteävästi ja suht edukkaasti.

Muistan matkanneeni uudenvuoden päivänä Helsinkiin Lahesta juuri SL.n uutukaisella bussilla. Nahka tuoksui ja ihan luksusmenoa. Kaikki tuo eurolla. Kyllä kannatti.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Muistan matkanneeni uudenvuoden päivänä Helsinkiin Lahesta juuri SL.n uutukaisella bussilla. Nahka tuoksui ja ihan luksusmenoa. Kaikki tuo eurolla. Kyllä kannatti.
Tässäpä se pointti olikin... Aiemmin tuolla suositulla Lahti-Helsinki välillä bussi-yhtiö tienasi sen verran että sai ajettua myös nuo kannattamattomat poikittais-linjat... Nyt kilpailu on ajanut tuon Lahti-Helsinki linjan niin kannattavuuden rajoille että muualle ei ole järkeä ajaa... Ja kohta kun jäljellä ei ole enää kuin Koiviston-liikenne niin hinnat voikin sitten nostaa taas vähän korkeammalle tasolle... Se on sitä vapaata kilpailua, kato...
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Tässäpä se pointti olikin... Aiemmin tuolla suositulla Lahti-Helsinki välillä bussi-yhtiö tienasi sen verran että sai ajettua myös nuo kannattamattomat poikittais-linjat... Nyt kilpailu on ajanut tuon Lahti-Helsinki linjan niin kannattavuuden rajoille että muualle ei ole järkeä ajaa... Ja kohta kun jäljellä ei ole enää kuin Koiviston-liikenne niin hinnat voikin sitten nostaa taas vähän korkeammalle tasolle... Se on sitä vapaata kilpailua, kato...
Miksi Helsinki-Lahti välin asiakkaiden pitäisi kustantaa Kotkalaisten bussimatkustuksen kustannukset?
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
Post-rock/ Post-punk
Miksi Helsinki-Lahti välin asiakkaiden pitäisi kustantaa Kotkalaisten bussimatkustuksen kustannukset?
Vapaassa markkinataloudessa ei missään nimessä. Nythän kilpailu on osoittamassa sen, että mitkä linjat kannattavat, mitkä ei. Esimerkiksi tänään pääsee Kotkasta Helsinkiin bussilla 23 eri vuorolla. Mainittakoot toki, että viimeinen lähtee jo 17:20. Onko tuo 23 vuoroa sitten sellainen määrä, että voidaan olettaa kaikkiin riittävän tarpeeksi matkustajia, tai vuorojen määrää perustella palvelutarpeella? Veikeätä sinänsä, että kilpailun vapautuminen onkin johtamassa yhden toimiijan monopoliin kaukoliikenteessä ja mahdollisesti samalla vuorotarjonnan dramaattiseen heikentymiseen.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Veikeätä sinänsä, että kilpailun vapautuminen onkin johtamassa yhden toimiijan monopoliin kaukoliikenteessä ja mahdollisesti samalla vuorotarjonnan dramaattiseen heikentymiseen.

Näinpä... Luulen että tuota poikittaisliikennettä joudutaan tukemaan vielä rajusti valtion varoista ihan siksi että se säilyisi edes jossain muodossaan...
 

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu (ja yks raumalainenkin joukkue)
Tässä nyt sitten on pikkuhiljaa nähty se miten kannattavaa bussiliikenne on oikeasti ollut. Kun hinnat olivat sellaisia että kannattavilla vuoroilla tuettiin kannattamattomia se oli vielä toimivaa, mutta kun tuli yksi kilpailun vääristäjä joka kuori kermat pois kakusta eli alkoi ajaa ainoastaan kannattavan ajan vuoroja halvemmalla se tappoi aika paljon noista hiljaisista vuoroista. Nythän Porista ei esimerkiksi pääse enää kello 20 jälkeen pois ennen aamua eli jos pitää olla aamulla Helsingissä tai lentokentällä on pakko ottaa hotelli. Ja samoin myön toiseen suuntaan.

Hintoja on pakko nostaa jos moneen paikkaan halutaan vielä liikennettä tai jos liikennettä halutaan hiljaisempiin aikoihin. Onnibusin toiminnasta ei oikeasti ollut kuin haittaa ja nyt on nähty sekin että eipä tuo hintojen liiallinen laskeminen ollutkaan kovin kannattavaa loppujen lopulta.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hintoja on pakko nostaa jos moneen paikkaan halutaan vielä liikennettä tai jos liikennettä halutaan hiljaisempiin aikoihin.
Eikös se nyt ole vain ja ainoastaan oikein että ketkä siellä dösässä istuvat, maksavat sen kuljetuksen kokonaan?

Onnibusin toiminnasta ei oikeasti ollut kuin haittaa ja nyt on nähty sekin että eipä tuo hintojen liiallinen laskeminen ollutkaan kovin kannattavaa loppujen lopulta.
Onnibussin tulohan tervehdytti ainakin VR:n toimintaa. Kuluttajat saavat halvempia junalippuja ja VR tekee parempaa tulosta.
 

alcoholic

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Saa nähdä mitä tapahtuu, jos PL aikoo lakkauttaa koko kaukoliikennetoimintansa. Varsinkin Turku-Helsinki välillä kilpailu on ollut älytöntä viime vuosina, kun vuoroja saattaa lähteä jopa 5 minuutin välein. Onnibus ja Vainio ajanevat nuo vuorot, mitä PL.ltä jää tai sitten kilpailutilanne hieman rauhoittuu ja kannattamattomia vuoroja jää pois. Yksi vaihtoehto on myös, että Savonlinja saattaa tulla mukaan kilpailuun, jolla on vahva asema Turun paikallisliikenteessä. Yksi vaihtoehto on myös, että Onnibus aloittaa uudelleen ajamaan vuoroja Turusta Helsinki-Vantaan lentokentälle. Kenttävuoroissa Vainiolla on lähes monopoliasema, koska sillä on lähes 20 edestakaista vuoroa Turusta, kun Pohjola ajaa ainoastaan 4-5 vuoroa.

Onnibusin tulo markkinoille ja kaukoliikenteen sääntelyn vapautuminen oli siinä mielessä hyvä asia, että lippujen hinnat putosivat järkevälle tasolle. Muistan ennen markkinoiden vapautumista, kun erään kerran ajattelin matkustaa Helsingistä Turkuun yöbussilla, niin lipun hinta oli 50 euroa. Onneksi tuolloin löytyi paljon halvempi junalippu, niin ei tarvinnut tuota ryöstöhintaa maksaa.
 

Makkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Itse olen ainakin jo nyt havainnut, että nuo lippujen hinnat ovat taas jatkuvasti nousussa. Tuossa ehkä pari vuotta sitten oli kulta-aikaa, kun OB ja Savonlinja yms ajoivat esimerkiksi itselle tärkeää Jyväskylä-Helsinki väliä, niin melkein 100% varmasti vielä edeltävänä päivänä löytyi lippuja johonkin alle 10€ luokkaa. Nyt mennään kokoajan enemmän ja enemmän lähemmäs 20€ lippuja, ellei satu olemaan hyvissä ajoin noiden säästölippujen kimpussa. Ja VR palveluita ei enää tule käytettyä oikeastaan ikinä, kun niissä hinnat pyörivät siellä 40€ tuntumassa.
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Itse olen ainakin jo nyt havainnut, että nuo lippujen hinnat ovat taas jatkuvasti nousussa. Tuossa ehkä pari vuotta sitten oli kulta-aikaa, kun OB ja Savonlinja yms ajoivat esimerkiksi itselle tärkeää Jyväskylä-Helsinki väliä, niin melkein 100% varmasti vielä edeltävänä päivänä löytyi lippuja johonkin alle 10€ luokkaa. Nyt mennään kokoajan enemmän ja enemmän lähemmäs 20€ lippuja, ellei satu olemaan hyvissä ajoin noiden säästölippujen kimpussa. Ja VR palveluita ei enää tule käytettyä oikeastaan ikinä, kun niissä hinnat pyörivät siellä 40€ tuntumassa.

Joo kyllähän ainakin SL on nostanut hintoja (Lahti-Hki -välillä). Kyllä sitä aina väistämättä valitsee OB:n, jos hintaeroa alkaa olemaan kolme-neljä euroa. Rahaa se on sekin.
 

Vinyl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aravirran kovuus
Joo kyllähän ainakin SL on nostanut hintoja (Lahti-Hki -välillä). Kyllä sitä aina väistämättä valitsee OB:n, jos hintaeroa alkaa olemaan kolme-neljä euroa. Rahaa se on sekin.

Lahti-Helsinki väli oli takavuosina ennen Onnibussia sen parikymppiä suuntaansa joten vielä ei olla lähelläkään niitä. Lentokentälle oli aikoinaan halvin lippu 22e ja sitten yhdessä yössä se pudotettiin tasan kymppiin. On olleet katteet kohillaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös