Halpabussit Suomeen

  • 50 105
  • 231
Oletko nähnyt tilinpäätöksen ja tukevatko ne näkemystäsi? Vai vedätkö mutulla?

Jos ja kun mä voin ostaa ensi viikolle viidellä eurolla bussimatkan Tampereelta Hesaan, kyllä siitä on ihan näin autoilusta hyvin vähän ymmärtävän amatöörinkin aika helppo tietää, että ihmisten roudaaminen pisteestä A pisteeseen B tuollaisella hinnalla ei voi olla kannattavaa liiketoimintaa. Tämän asian ymmärtämiseen riittää jo ihan se, että mulla on itselläni pieni paska auto, jonka bensat, vakuutukset ja rempat joudun maksamaan.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Oletko nähnyt tilinpäätöksen ja tukevatko ne näkemystäsi? Vai vedätkö mutulla?

Mutta miksi sitten väität asioita joista et tiedä?

Niin. Siksi kysyin sinulta lukuja sinun vahvojen väitteiden tueksi. Sinä sanot ettei ole voitollista, firman omistajat sanovat että kesän jälkeen on ollut. Kumpaa pitäisi uskoa?

Ajattelin että sinä annat tiedot kun väitteen esität. 50 kpl rahtia per vuoro? Näinkö on?

En minä tiedä, sanoin että "rohkenen hieman epäillä". Ehkä todistat vääräksi epäilyni ihan faktoilla.

Mä en kyllä oikeestaan voi sanoa näistä tän enempää paljastamatta itsestäni liikaa ja sitä en halua. Jokainen joka tällä alalla on, tietää kyllä nuo asiat joista olen kertonut. Ei ne varsinaisesti salaisuuksia ole. Eikä mua haittaa jos et usko mua, ei tässä mulla kuitenkaan ole mitään hävittävää ja kuten sanoin, ei mulla ole mitään Onnibussia vastaan vaikken sen leivissä olekaan.

On mahdollista että Suomessa tehtyjä tappioita voidaan siirtohinnoittelulla, korkojärjestelyillä yms. siirtää muualle ja vähentää verotuksessa mutta se ei johda isompiin voittoihin.

Ei johda isompiin voittoihin välttämättä, mutta ei myöskään tuota yhtään tappiota siirtojen, verojen ym. ansiosta. Ja kun tilanne on tämä, niin voi yrittää puskea muut firmat pois Suomen markkinoilta. Ja tehdä sitten voittoa ihan Suomessakin. Vai mitä? Samalla kun jotkut firmat yrittävät ihan oikeasti tehdä tulostakin.

Ja noilla tarkoitan siis kaukolinjoja. Yksikään lähiliikennefirma tässä maassa ei tee voittoa eikä edes taida sitä yrittääkään. Veolia, Nobina, HBL, Pohjolan Liikenne, onko muita? Kaikki tekee tappiota sillä saralla.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Jos ja kun mä voin ostaa ensi viikolle viidellä eurolla bussimatkan Tampereelta Hesaan, kyllä siitä on ihan näin autoilusta hyvin vähän ymmärtävän amatöörinkin aika helppo tietää, että ihmisten roudaaminen pisteestä A pisteeseen B tuollaisella hinnalla ei voi olla kannattavaa liiketoimintaa. Tämän asian ymmärtämiseen riittää jo ihan se, että mulla on itselläni pieni paska auto, jonka bensat, vakuutukset ja rempat joudun maksamaan.

Samaa mieltä. Ei mitään järkeä, eihän 5€ kata edes normiauton bensakuluja. Tämä touhu pitäisi kieltää lailla tai vähintään säännöksillä ettei kuluttajaa kuseteta.

Mä en kyllä oikeestaan voi sanoa näistä tän enempää paljastamatta itsestäni liikaa ja sitä en halua. Jokainen joka tällä alalla on, tietää kyllä nuo asiat joista olen kertonut. Ei ne varsinaisesti salaisuuksia ole. Eikä mua haittaa jos et usko mua, ei tässä mulla kuitenkaan ole mitään hävittävää ja kuten sanoin, ei mulla ole mitään Onnibussia vastaan vaikken sen leivissä olekaan.

Ok, ymmärrän kyllä. Mutta mielestäni nuo vihjailut kannattaisi jättää vähemmälle, varsinkin kun Onnibus käsittääkseni toimii täysin TESsin puitteissa eli raha otetaan muualta kuin kuskin perusoikeuksista.

Ei johda isompiin voittoihin välttämättä, mutta ei myöskään tuota yhtään tappiota siirtojen, verojen ym. ansiosta. Ja kun tilanne on tämä, niin voi yrittää puskea muut firmat pois Suomen markkinoilta. Ja tehdä sitten voittoa ihan Suomessakin. Vai mitä? Samalla kun jotkut firmat yrittävät ihan oikeasti tehdä tulostakin.
Välttämättä? Jos Suomessa teet turskaa niin se ei lisää voittoa korporaatiotasolla mitenkään ellei voittoja kotiuteta jossain missä on negatiivinen yhteisövero. Jos taas Suomessa teet voittoa ja tuloutat sen kikkailun kautta pienemmällä veroprosentilla esim. Irlannissa niin silloin toiminta on Suomessa kannattavaa -> kilpailua tulee.

Ja noilla tarkoitan siis kaukolinjoja. Yksikään lähiliikennefirma tässä maassa ei tee voittoa eikä edes taida sitä yrittääkään. Veolia, Nobina, HBL, Pohjolan Liikenne, onko muita? Kaikki tekee tappiota sillä saralla.

Nobina toimii pelkästään pk-seudulla ja tekee voittoa. Poikkeus?
 

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu (ja yks raumalainenkin joukkue)
Tällä onnibussin omistajalla on sen verran pätäkkää että ihan hyvin voi tehdä tappiota niin kauan että saa kilpailijat syötyä pois tieltä ja sitten onkin hyvä aika lähteä kartuttamaan omaisuutta "uudistetuilla" lipunhinnoilla. Vai luuletteko että äijä ihan hyvää hyvyyttään tarjoaa halpoja busseja joissain helvetin Suomessa. Työvoimakulutkin pysyvät kunnossa, kun otetaan töihin muualta eri syistä potkittuja työntekijöitä niin pienellä palkalla ja ilman lisiä kuin mahdollista.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Tällä onnibussin omistajalla on sen verran pätäkkää että ihan hyvin voi tehdä tappiota niin kauan että saa kilpailijat syötyä pois tieltä ja sitten onkin hyvä aika lähteä kartuttamaan omaisuutta "uudistetuilla" lipunhinnoilla. Vai luuletteko että äijä ihan hyvää hyvyyttään tarjoaa halpoja busseja joissain helvetin Suomessa. Työvoimakulutkin pysyvät kunnossa, kun otetaan töihin muualta eri syistä potkittuja työntekijöitä niin pienellä palkalla ja ilman lisiä kuin mahdollista.

On tässäkin taas perusteet, haisee taas vahva ay/demari suuvesi ilman välivettä.

Ja on se kumma miten moititaan sitä että kuskeiksi tulee TESsin mulkaisella palkalla, tästähän saa kuvan että todelliset "minimipalkat" on jotain ihan muuta kuin TESsin mukaiset ja sitten vedetään herneitä kun joku tulee perusliksalla duuniin. On se kauheeta.

"maksakaa vaan tuplat lipuista että bussikuskit saavat TESsiä parempaa palkkaa" - Suomi 2015.
 
Tämä touhu pitäisi kieltää lailla tai vähintään säännöksillä ettei kuluttajaa kuseteta.

Minun mielestäni tätä touhua ei pidä kieltää lailla. Kyllä bussimatkoja Tampereelta Hesaan pitää voida myydä vaikka kymmenellä sentillä, jos joku niin haluaa tehdä. Kuluttajan kannalta se on vain iloinen asia.

"maksakaa vaan tuplat lipuista että bussikuskit saavat TESsiä parempaa palkkaa" - Suomi 2015.

Onneksi nyt vuonna 2015 ollaan Suomeen tuomassa runsaasti uutta työvoimaa tuolta ulkomailta, joten toivottavasti bussikuskienkin palkkoja voidaan lähivuosina tiputtaa useilla kymmenillä prosenteilla. Oppii sitten ay-liikekin olemaan.
 
Viimeksi muokattu:

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Ihan sellanen perus-lähiliikennebussi, joita esim. Hesassa on, maksaa vähintään ja ihan karsittuna ilman ilmastointeja tai vessoja tai telkkareita tai liikuteltavia selkänojia jne. jne. n. 200 000 €
Tuskin tämä skottimiljonääri on yhtään bussia ostanut Suomesta, jos tarkoitit että tuo hinta on Suomesta oston kustannus.

En tiedä paljonko sillä on vaikutusta hintoihin, mutta isona ostajana on varmasti saanut neuvoteltua yksikköhinnan kohdilleen https://en.wikipedia.org/wiki/Van_Hool kanssa.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Kumpaa tarkoitat? Se on siis ihan fakta, että Onnibus ei aja rahtia yhtään pakettia yhtään mihinkään. Sen voit tarkastaa vaikka matkahuollosta. Jos taas tarkoitat sitä että muiden firmojen kate tulee rahdista, niin senkin voit tarkastaa matkahuollosta jos he sen tiedon sinulle antavat. Joku "normaali" bussivuoro välillä Helsinki-Tampere käsittää n. 10 matkustajaa. Siihen päälle 50 pakettia rahtia. Matkahuollon sivuilta voi tarkistaa rahtihinnat.
Niin mutta niissä Matkahuollon pakettea kuljettavissa autoissa ei ole niitä matkustajia ollenkaan ja silti ajetaan linjaa, ei se pelkkä pakettiliikkenne pidä hengissä jos ei matkustajia ole.
Pelkkien tukien avulla moni linja pysyy hengissä siinä ei ole rahdilla mitään tekemistä homman kanssa.
Eipä silti jos katsoo ainakin pysäkillä olevien ihmisten määrää niin ei tuossa HKI-TRE linjalla onnibussilla taida olla ikinä noin pientä määrää matkustajia.

Yksikään suomalainen bussifirma ei saa ostettua busseja siihen hintaa mitä Onnibus niitä saa kiitos sen konsernin mikä siellä taustalla on.
Sillä on huomattava vaikutus myös kiinteisiin kustannuksiin verrattuna mihin tahansa muuhun yritykseen.

Ainakin omien kokemusten mukaan myös Onnibussilla bussit ovat ainakin täydempiä kuin muilla firmoilla.
 

odwaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kepa ja Pena
Niin mutta niissä Matkahuollon pakettea kuljettavissa autoissa ei ole niitä matkustajia ollenkaan ja silti ajetaan linjaa, ei se pelkkä pakettiliikkenne pidä hengissä jos ei matkustajia ole.
Pelkkien tukien avulla moni linja pysyy hengissä siinä ei ole rahdilla mitään tekemistä homman kanssa.
Eikös tässä nimenomaan ole kyseessä se monopoliasema? Siis Matkahuolto on saanut reiteille yksinoikeuden, mutta vastavuoroisesti on joutunut ajamaan myös sellaisia vuoroja ja reittejä, joita ei vapaaehtoisesti/voitollisesti ajeta. Siksi kai se monopolin purkaminenkin on ollut hitaanlaista? Ja kai se rahti aika paljon tuloja tuo suhteessa.
 

Czescku

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Stadin Keltamustat
Hyvin nopean laskelman tein. Googlella nopeasti haettuna bussin poistoaika on 10v eli puolen miljoonan bussin vuotuinen poisto on 50ke. 300 edestakaista matkaa joensuuhunn helsingistä niin bensat (tai menovedet mitkä lie 1,2e/l, 30 litraa satasella) maksaa 108000 ja 15e tuntipalkalla palkat ajalta (12h) on 54000. Noilla oletuksilla yhen hki-jns matkan pitää tienata 353e niin päästään nollatulokseen.

Vaikea kuvitella ettei nykyisillä lipunhinnoilla päästäisi tuollaiseen keskimääräisen tuottoon per reissu. Onhan tuossa muita kuluja ja luvut aika hatusta mutta suuntaa antavia. Eli ei ole minun mielestäni mikään ihme jos onnibussi voitollinen on.
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Eikös tässä nimenomaan ole kyseessä se monopoliasema? Siis Matkahuolto on saanut reiteille yksinoikeuden, mutta vastavuoroisesti on joutunut ajamaan myös sellaisia vuoroja ja reittejä, joita ei vapaaehtoisesti/voitollisesti ajeta. Siksi kai se monopolin purkaminenkin on ollut hitaanlaista? Ja kai se rahti aika paljon tuloja tuo suhteessa.

Matkahuolto ei aja yhtään linja-autoreittiä joten sillä ei ole myöskään yhtään myönnettyä linjaa. Liikennöitsijälle nuo on myönnetty.

Ennen reittilupauudistusta nuo reitit annettiin valmiina. Jos halusi ajaa Tre-Hki, niin oli poikettava Valkeakosken kautta. Ja se tuettu osuus tuli siihen käytännössä pakotettuna.

Nyt uusilla lupamalleilla on täysin ok vedellä Tre-Hki ilman stoppeja. Reitti on 40 min nopeampi ja houkuttaa asiakasta ihan eri tavalla.

Vanha malli oli osittain estämässä pienempien kuntien tyhjenemistä. Vanhemmilla firmoilla on vielä rasitteena muutamia 2017 loppuvia reittejä. Sen jälkeen tuskin kukaan siellä Valkeakoskella pysähtyy.

Ja jatkakaa ihmeessä arvelua rahdin ja matkustajien määrästä ja vaikutuksesta.

Mötöllä ja Helkellä kävi kyllä tuuri tuon miljonäärin kanssa. Sen verran kusessa olivat Tampereen paikallisliikenteen mokansa kanssa. Ja Jyväskylän vastaavaan kanssa.
 
Viimeksi muokattu:

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Hyvin nopean laskelman tein. Googlella nopeasti haettuna bussin poistoaika on 10v eli puolen miljoonan bussin vuotuinen poisto on 50ke. 300 edestakaista matkaa joensuuhunn helsingistä niin bensat (tai menovedet mitkä lie 1,2e/l, 30 litraa satasella) maksaa 108000 ja 15e tuntipalkalla palkat ajalta (12h) on 54000. Noilla oletuksilla yhen hki-jns matkan pitää tienata 353e niin päästään nollatulokseen.

Vaikea kuvitella ettei nykyisillä lipunhinnoilla päästäisi tuollaiseen keskimääräisen tuottoon per reissu. Onhan tuossa muita kuluja ja luvut aika hatusta mutta suuntaa antavia. Eli ei ole minun mielestäni mikään ihme jos onnibussi voitollinen on.

Sinänsä on ihan hyvä että konseptia testauttaa laskemalla mutta siinä on kyllä sekin riski että jos laskee omien hintoja appelsiineihin niin johtopäätös voi olla harhaanjohtava. Ts. poiston lisäksi tulisi lisätä mukaan pääomakustannukset, palkkakustannuksiin sosiaalikulut ja kokonaisuuteen liikennöintivakuutukset yms.
Huolloista puhumattakaan.

Jos siis pitäisi hakea jotain realistisempaa pohjaa toiminnan kuluille, voi miettiä esim. Charter-toimintaa. Pari vuotta sitten, mutta ei liian kauan, vuokrasimme erään yhdistyksen tarpeisiin bussin ja se kustansi kuskeineen 225e/n. 75km matka. ts. Bussin liikevaihto oli n. 150km ja 2h käyttöä ajatellen tuo 225 koska takaisinkin bussi palasi tyhjänä (reittiliikennettähän tällainen ongelma ei tyypillisesti koske etenkään kaukoliikenteessä), tästä voisi siis arvioida että bussin käyttökustannukset ovat korkeintaan n. 1,5 e/km siten että toiminta on noin teoriassa ainakin nollatulosta tai maksimissaan pientä tappiota.
Eli 450km HKi-Joensuu sitten noin periaatteessa voisi tarkoittaa 675e liikevaihtotarvetta per suunta. Loppupeleissä siis se että poka on täynnä molempiin suuntiin vain kasvattaisi voittoa (ja mahdollistaisi hintojen laskua) mutta käytännössä jokaiselta ajokilometriltä pitäisi kuitenkin voida tienata keskimäärin tuo 1,5e.
Muuttaako tämä nyt tilannetta paljon vai vähän, vaikea sanoa kun ei ole hajua täyttöasteista (60% on muistikuvana) ja sadan hengen bussikin toisaalta ottaa sisään enemmän jengiä myös 10 euron hinnalla (ts. 10*100 on jo riittävästi) mutta toisaalta, em. kilometrihinta perustui ihan perusbussiin, doubledekkerit ovat oletettavasti kalliimpia omistaa ja käyttää.
 
Viimeksi muokattu:

Jeffrey

Jäsen
Ts. poiston lisäksi tulisi lisätä mukaan pääomakustannukset, palkkakustannuksiin sosiaalikulut ja kokonaisuuteen liikennöintivakuutukset yms.
Huolloista puhumattakaan.

Yksittäistä vuoroa ajatellessa riittää kun se kattaa siitä vuorossa aiheutuvat kustannukset, palkat ja ajoneuvonkäytön. Poistoja ja pääomakustannuksia en tähän laskisi, ja jos kuski ajelee kuukausipalkalla, niin senkin voi jyvittää sitten eritavalla.

Operoijalle on kannattavaa ajaa se vuoro jolla se saa kuivattua ne vuorosta suoraan aiheutuvat kustannukset, ja toivottavasti edes hitusen poistoja, pääomakustannuksia yms. Verrattuna siis siihen, että se kalusto seisoi varikolla. Ei operoija voi ajaa pelkästään niitä ruuhkavuoroja joilla tehdään absoluuttista voittoa, ei se edes kannata. Tässä tapauksessa tolla kapasiteetilla ja ruuhka-aikaan, operoija tekee melko isot netot.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Yksittäistä vuoroa ajatellessa riittää kun se kattaa siitä vuorossa aiheutuvat kustannukset, palkat ja ajoneuvonkäytön.

Ei operoija voi ajaa pelkästään niitä ruuhkavuoroja joilla tehdään absoluuttista voittoa, ei se edes kannata. Tässä tapauksessa tolla kapasiteetilla ja ruuhka-aikaan, operoija tekee melko isot netot.

Nyt en ymmärrä miksi ensin puhut kuinka yksittäisen vuoron pitäisi kattaa jotain kustannuksia ja sitten toteat, että pitää ajaa myös tappiollisia vuoroja. Paikallisliikennehän toimii juuri noin. Et voi voittaa mitään sopimusta ilman kokonaispalvelua, vaikka kaikki tietää kuinka ne yölliset tyhjät vuorot ovat sinänsä tappiollisia, jos mietittäisiin yksittäistä vuoroa.

Mikään ei käsittääkseni estäisi OnniBusia sopimusteknisesti ajamasta vaikka vain muutamaa täpötäyttä vuoroa voitolla. Silti se olisi huonoa liiketoimintaa, koska asiakkaita alkaisi vituttaa miten tämä typerä pulju ei aja koskaan silloin milloin sitä tarvitsisi. Siksi ajellaan myös oletettavasti aika paljonkin tappiollisia vuoroja, koska se näyttää hyvältä viivan alla silti kuitenkin. Toivottavasti kuskitkin ymmärtävät, että se tyhjä yövuoro on ihan oikeasti tarpeellinen, vaikka sinänsä pahasti tappiollinen.
 

Jeffrey

Jäsen
Nyt en ymmärrä miksi ensin puhut kuinka yksittäisen vuoron pitäisi kattaa jotain kustannuksia ja sitten toteat, että pitää ajaa myös tappiollisia vuoroja. Paikallisliikennehän toimii juuri noin. Et voi voittaa mitään sopimusta ilman kokonaispalvelua, vaikka kaikki tietää kuinka ne yölliset tyhjät vuorot ovat sinänsä tappiollisia, jos mietittäisiin yksittäistä vuoroa.

Mikään ei käsittääkseni estäisi OnniBusia sopimusteknisesti ajamasta vaikka vain muutamaa täpötäyttä vuoroa voitolla. Silti se olisi huonoa liiketoimintaa, koska asiakkaita alkaisi vituttaa miten tämä typerä pulju ei aja koskaan silloin milloin sitä tarvitsisi. Siksi ajellaan myös oletettavasti aika paljonkin tappiollisia vuoroja, koska se näyttää hyvältä viivan alla silti kuitenkin. Toivottavasti kuskitkin ymmärtävät, että se tyhjä yövuoro on ihan oikeasti tarpeellinen, vaikka sinänsä pahasti tappiollinen.

Ajatus on nyt siinä, että kun yritys ei pääse millään eroon poistoista, pääomakustannuksista jne, nämä kulut menee riippumatta siitä, onko auto ajossa vai varikolla. Täällä osa haluaisi aallokoida nuo kulut jokaiselle jaetulle vuorolle tasaisesti, näin ei kuitenkaan tarvitse olla. Yksittäiselle vuorolle tulee aallokoida ainoasti suoraan siitä ajetusta vuorosta syntyvät muuttuvat kustannukset. Jos se sitten kattaa edes osaa niistä kiinteistä kustannuksista joita yrityksellä on, niin hyvä.

Eli, jos sulla on kapasiteettia tuottaa jotain tuotetta tai palvelua, joka täyttää edes ne omat muuttuvat kustannukset, niin se on silloin myös järkevää tuottaa. Riippumatta siitä täyttääkö se niitä kiinteitä kustannuksia.
 

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
Onnibus osaa homman. Esim Hervannasta pääsee Stadiin paljon nopeempaa kun se että ensin menet bussilla keskustaan ja sitten VR:n kalliiseen junaan. Kyseinen Tampere-Helsinki väli ei taatusti ole tappiollinen.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Muutaman kerran olen mennyt viikonloppuisin Seinäjoki - Helsinki väliä ja silloin ovat bussit ovat olleet poikkeuksetta täynnä. Porukkahan lisäksi vaihtuu ainakin osittain matkan aikana, joten bussi varmaan myydään loppuun pariin kertaan matkan aikana. Itse en vain tykkää onnibussin penkeistä. En ole kertaakaan saanut niissä nukuttua ja jalkatilakin on niukahko. Junalla matkustaminen tuon välin vie parisen tuntia vähemmän aikaa ja onhan se matkustusmukavuus parempi. Tosin VR:llä on viisinkertainen hinta, joka on mielestäni jo kohtuuton. Kaksinkertaisen hinnan kyllä ymmärtäisin edellä mainittujen perustelujen takia.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
VR näyttää saavan aika paljon kritiikkiä täällä - toki aiheestakin, mutta heilläkin on välillä hyviä tarjouksia, joita kannattaa hyödyntää. Esim. marraskuussa ostin kymmenen Helsinki - Tampere sarjalippua, kokonaishinta 100 euroa. Siihen kun vielä lisää sen että halpabussin pysäkki Tampereella on jossain hornantuutisssa, niin eipä houkuta, ei.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Esim. marraskuussa ostin kymmenen Helsinki - Tampere sarjalippua, kokonaishinta 100 euroa. Siihen kun vielä lisää sen että halpabussin pysäkki Tampereella on jossain hornantuutisssa, niin eipä houkuta, ei.

Jätät tässä sujuvasti kertomatta mille vuoroille sarjalippu on voimassa. Jos todella saisi vain hypätä haluamaansa minuutin päästä lähtevään junaan ja ojentaa lipun konduktöörille, niin hinta olisi erittäin hyvä.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jätät tässä sujuvasti kertomatta mille vuoroille sarjalippu on voimassa.
No kelpaa ihan kaikkiin juniin tuolle välille. Voimassaoloaika on puoli vuotta, eivätkä ole edes henkilökohtaisia.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
No kelpaa ihan kaikkiin juniin tuolle välille. Voimassaoloaika on puoli vuotta, eivätkä ole edes henkilökohtaisia.

Minulla ei ole tarvetta tuolle välille, mutta mahtavaa, että hintakilpailu on vauhdissa. Ostaisin tuon heti.
 

heikkik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avalanche, LA Kings
VR näyttää saavan aika paljon kritiikkiä täällä - toki aiheestakin, mutta heilläkin on välillä hyviä tarjouksia, joita kannattaa hyödyntää. Esim. marraskuussa ostin kymmenen Helsinki - Tampere sarjalippua, kokonaishinta 100 euroa. Siihen kun vielä lisää sen että halpabussin pysäkki Tampereella on jossain hornantuutisssa, niin eipä houkuta, ei.

Omnibussilla on nykyisin osa lähdöistä linja-autoasemalta. Itse käytän sekä halpabusseja että junia, aikataulujen sopivuus vaikuttaa hintojen lisäksi.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Omnibussilla on nykyisin osa lähdöistä linja-autoasemalta. Itse käytän sekä halpabusseja että junia, aikataulujen sopivuus vaikuttaa hintojen lisäksi.
Hyvä tietää tämäkin vaihtoehto, kiitos! Junalla on vielä etuna jopa 40 minuuttia nopeampi kyyti, mutta siistiä että on vaihtoehtoja.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Halpabussit on huikea osoitus siitä, miten markkinatalous voi luoda ostovoimaa kuluttajalle selvästi enemmän kuin valtion toimet ja vieläpä terveellä tavalla.

Minua ei kuitenkaan saa vielä auton ratista pois. Tähän on kaksi syytä:
Aikataulut. En jaksa suunnitella elämääni tuntia pidemmälle. Ja siihen liittyy se toinenkin syy: Halpuus on halpaa vain niille jotka ostavat lippunsa runsaasti etukäteen ennen matkaa. Kyllä minä haluan kiinteät lipunhinnat. Jos haluaisin seurata kursseja, tekisin sen pörssiosakkeilla enkä bussilipuilla.

Tiedän, että ristiriitaa on näkemyksissäni. Olen onnellinen niiden puolesta joilla kaupunkien välille hukkuu vähemmän rahaa. Ja itse en muuta omia elämäntapojani ennen kuin on pakko. En seuraa bensan hintaakaan niin en kyllä viitsi alkaa siihen matkalippujen kohdallakaan.

Helppous olkoon ihanteeni ja sen mikä on helppoa tahdon määritellä ihan itse.
 

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
Pointtina. Jos Stadista haluu tulla kiekkopeliin tänne Manseen niin Onnibus jonka päätepysäkki Kalevassa on aivan Hakametsän jäähallin vieressä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös