Hyvin nopean laskelman tein. Googlella nopeasti haettuna bussin poistoaika on 10v eli puolen miljoonan bussin vuotuinen poisto on 50ke. 300 edestakaista matkaa joensuuhunn helsingistä niin bensat (tai menovedet mitkä lie 1,2e/l, 30 litraa satasella) maksaa 108000 ja 15e tuntipalkalla palkat ajalta (12h) on 54000. Noilla oletuksilla yhen hki-jns matkan pitää tienata 353e niin päästään nollatulokseen.
Vaikea kuvitella ettei nykyisillä lipunhinnoilla päästäisi tuollaiseen keskimääräisen tuottoon per reissu. Onhan tuossa muita kuluja ja luvut aika hatusta mutta suuntaa antavia. Eli ei ole minun mielestäni mikään ihme jos onnibussi voitollinen on.
Sinänsä on ihan hyvä että konseptia testauttaa laskemalla mutta siinä on kyllä sekin riski että jos laskee omien hintoja appelsiineihin niin johtopäätös voi olla harhaanjohtava. Ts. poiston lisäksi tulisi lisätä mukaan pääomakustannukset, palkkakustannuksiin sosiaalikulut ja kokonaisuuteen liikennöintivakuutukset yms.
Huolloista puhumattakaan.
Jos siis pitäisi hakea jotain realistisempaa pohjaa toiminnan kuluille, voi miettiä esim. Charter-toimintaa. Pari vuotta sitten, mutta ei liian kauan, vuokrasimme erään yhdistyksen tarpeisiin bussin ja se kustansi kuskeineen 225e/n. 75km matka. ts. Bussin liikevaihto oli n. 150km ja 2h käyttöä ajatellen tuo 225 koska takaisinkin bussi palasi tyhjänä (reittiliikennettähän tällainen ongelma ei tyypillisesti koske etenkään kaukoliikenteessä), tästä voisi siis arvioida että bussin käyttökustannukset ovat korkeintaan n. 1,5 e/km siten että toiminta on noin teoriassa ainakin nollatulosta tai maksimissaan pientä tappiota.
Eli 450km HKi-Joensuu sitten noin periaatteessa voisi tarkoittaa 675e liikevaihtotarvetta per suunta. Loppupeleissä siis se että poka on täynnä molempiin suuntiin vain kasvattaisi voittoa (ja mahdollistaisi hintojen laskua) mutta käytännössä jokaiselta ajokilometriltä pitäisi kuitenkin voida tienata keskimäärin tuo 1,5e.
Muuttaako tämä nyt tilannetta paljon vai vähän, vaikea sanoa kun ei ole hajua täyttöasteista (60% on muistikuvana) ja sadan hengen bussikin toisaalta ottaa sisään enemmän jengiä myös 10 euron hinnalla (ts. 10*100 on jo riittävästi) mutta toisaalta, em. kilometrihinta perustui ihan perusbussiin, doubledekkerit ovat oletettavasti kalliimpia omistaa ja käyttää.