Halpabussit Suomeen

  • 50 098
  • 231

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Nuokin expressin tarjousmatkat koskevat tiettyjä kellonaikoja ja reittejä - aivan kuten vr:n supersäästöt. Tuskin normiliikennöitsijällä tulee koskaan olemaan varaa alentaa hintojaan pysyvästi.

Jep, mutta silti näyttäisi hintasotaa kuitenkin olevan ja painetta laskea hintoja yksittäisille matkoille. Mattimyöhäsiltä ja bussissa maksavilta pitääkin ottaa joka penni, mutta hyvissä ajoin varaavilta ja valituilla reiteillä olla noita halvempia matkoja. Tosin nyt kun Onnibuss on suosiota alkanut saada niin sekään ei aina halvin vaihtoehto ja loppuunmyytyjä alkaa matkat olemaan, mutta hyvissä ajoin ja vähän jos pystyy joustamaan ajan suhteen niin noita edullisia 5-10 euron lippuja tarjolla.

Kyllähän tuo loppupeleissä todella hyvää Suomenkin markkinoilla Onnibuss ja vastaavat tekee. Julkinen liikenne jos se meinaisi kunnolla toimia pitää matkojen olla vähintään edullisia. Autoilu toki kokoajan kallistuu, mutta silti varmaan kimppakyyti palvelut ja vastaavat lisää suosiota jos juna ja bussiliput jatkaa hintojen nostoa samaan tahtiin.
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Tuli testattua Onnibus ja ei voi kuin kehua. Junalla sama matka olisi ollut n. 120€ menopaluuna ja nyt tuli itse maksettua 25€ samasta reissusta. Bussi oli aivan uusi, löytyi latauspistoke ja toimiva WiFi, on nimittiäin VR:n WiFi keskimäärin niin surkea, että oli virkistävää nähdä että bussissa pystytään parempaan. Aikataulu piti täysin ja ei kyllä ole muutenkaan mitään valittamista - hienoa että tulivat purkamaan alan törkeän kartellin.
 

Boogy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Tuli testattua Onnibus ja ei voi kuin kehua. Junalla sama matka olisi ollut n. 120€ menopaluuna ja nyt tuli itse maksettua 25€ samasta reissusta. Bussi oli aivan uusi, löytyi latauspistoke ja toimiva WiFi, on nimittiäin VR:n WiFi keskimäärin niin surkea, että oli virkistävää nähdä että bussissa pystytään parempaan. Aikataulu piti täysin ja ei kyllä ole muutenkaan mitään valittamista - hienoa että tulivat purkamaan alan törkeän kartellin.

Itsekin olen pitkään käyttänyt Matkahuoltoa jolla on hirveät riistohinnat mutta nyt kun ''löysin'' Onnibussin niin sain esim bussiliput Hämeenlinnasta Lahteen ja takaisin kolmella eurolla. En varmaan enää ikinä käytä Matkahuoltoa jollei ole pakko.

Tuo pikavuorot.fi sivusto on kyllä kätevä sivusto vaikka Onnibussilla onkin melkein aina halvimmat hinnat.
 
Viimeksi muokattu:

Tähtipakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Itsekin olen pitkään käyttänyt Matkahuoltoa jolla on hirveät riistohinnat mutta nyt kun ''löysin'' Onnibussin niin sain esim bussiliput Hämeenlinnasta Lahteen ja takaisin kolmella eurolla. En varmaan enää ikinä käytä Matkahuoltoa jollei ole pakko.

Tuo pikavuorot.fi sivusto on kyllä kätevä sivusto vaikka Onnibussilla onkin melkein aina halvimmat hinnat.

Itse sain Matkahuollolta Kotka-Jyväskylä-välillä menopaluun 10 eurolla. Ei siis sielläkään ilmeisesti pahat hinnat ole nykyään, jos on vaan ensimmäisten joukossa ostamassa lippua.
 

Beast

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Itse reissailen paljonkin Tampere-Helsinki väliä busseilla ja olen tullut siihen tulokseen, että matkahuollosta saa halvempia lippuja. Myöskin helppous on yksi kriteeri, koska bussit lähtevät asemalta. Onnibuss lähtee hervannasta ja hatanpäältä. Jollei nyt sitten Onniexpressin myötä helsinkiin päin lähde keskustasta.

Molempia busseja olen käyttänyt ja, kun onnibussi tuli niin käytin sitä ainoastaan. Sitten huomasin että onnibuss ovat nostaneet hintoja ja monesti matkahuollolta rupesi saamaan halvemmalla. Palasin takasin käyttämään matkahuollon netistä saatavia ale-lippuja. Henkkareilla vaan sitten sisään ja kaikki toimii hienosti.

Edit. Tämä siis vain tampere-helsinki väliä matkustaneena. Muista en tiedä.

Edit2. Nyt näköjään Onnibussilla pääsee tosta kalevastakin, että saattaa saada läheltä ja halvalla. Pitääpä tsekata uudestaan ja vertailla hintoja.
 
Viimeksi muokattu:

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Itse reissailen paljonkin Tampere-Helsinki väliä busseilla ja olen tullut siihen tulokseen, että matkahuollosta saa halvempia lippuja. Myöskin helppous on yksi kriteeri, koska bussit lähtevät asemalta. Onnibuss lähtee hervannasta ja hatanpäältä. Jollei nyt sitten Onniexpressin myötä helsinkiin päin lähde keskustasta.

Molempia busseja olen käyttänyt ja, kun onnibussi tuli niin käytin sitä ainoastaan. Sitten huomasin että onnibuss ovat nostaneet hintoja ja monesti matkahuollolta rupesi saamaan halvemmalla. Palasin takasin käyttämään matkahuollon netistä saatavia ale-lippuja. Henkkareilla vaan sitten sisään ja kaikki toimii hienosti.

Kannattaa toki pitemmällä aikavälilläkin katsoa, kyllä Onnibussilla edelleen halpoja on, mutta pitää valita useamman viikon aikaisemmin ja viikonloput aika suosittuja. Eli jos matkustaa vaikka torstaina perjantain sijaan ja vähän tinkii ajasta niin voi edelleen melko edullisesti päästä. Varsinaisesti eivät ole nostaneet hintoja vaan suosio on kasvanut. Toki voivat nyt herkemmin nosta hintojakin kun muutama on varannut.

Esim. Jyväskylä - Helsinki välillä on perjantain matkat myyty loppuun ja sunnuntai myös aika täyttä. Suosio on kasvanut siis aika paljon. Saa nähdä lisätäänkö varsinkin viikonlopulle jatkossa vuoroja vai nostetaanko hintoja. Toki sitten taas jos katsotaan vaikka kuukausi eteenpäin niin alkaa taas saada noita 5-10 euron lippuja, että jos tietää ajoissa minne menee halvalla pääsee. Toki aina voi 50-70 euroa maksaa matkahuoltoon/VR:lle ja maksaa paikanpäällä.
 

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
Voe helevettilääne, tilattiin rouvan kanssa menopaluut Porista Turkuun, 14 euroa. Matkahuollosta olisi maksanut vain 115,60 euroa. Ei kyllä nappaa omalla autollakaan lähteä tuohon hintaan, jos vielä huomioi parkkimaksut päälle, kun pari yötä hotellissa vietämme.

Edelleen ihmettelen, että mitenkä vitussa tuo hinnoittelu on mahdollista? Tai siis lähinnä kannattavaa?
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Edelleen ihmettelen, että mitenkä vitussa tuo hinnoittelu on mahdollista? Tai siis lähinnä kannattavaa?

Jos ei maksa kuskeille asianmukaisia palkkoja, niin halpa hinnoittelu helpottuu. Uudessa Suomessa oli juuri eilen aiheesta artikkeli. Kannattaa lukea.

Luoma-ahon mukaan alalla on yleistä, että kaikkia lisiä ei makseta työntekijöille niin kuin työehtosopimuksessa lukee.

AKT:n Halvari korostaa, että viranomaiset voivat kilpailuttaessaan yrityksiä vaikuttaa kilpailuun joukkoliikenteessä.

Halvarin mukaan on ”hirmu epäilyttävää”, että osa yrityksistä voi luvata niin halvan hinnan, ettei sillä pysty maksamaan edes lain vaatimia palkkoja puhumattakaan bensoista ja muista kuluista.

Hänen mukaansa muutama vuosi sitten Ely-keskus kilpailutti ajoja, ja yksi tarjouksista oli ”hädin tuskin kuljettajan palkka”.

Alalla on Halvarin mukaan enemmän kuljettajia kuin työpaikkoja.

–Suomalainen työntekijä on niin nöyrä, että se helposti alistuu vääryyteen. Jotkut eivät alistu, ja kääntyvät meidän puoleemme, Halvari sanoo.

Koskee ilmeisesti myös muitakin kuin ns. halpabussiyhtiöitä, eli joukkoliikenteen kilpailuttamisia.

Toki näin yleisesti halvat hinnat jollain vuorolla perustuvat siihen, että aiemmin ostavat saavat lippunsa halvemmalla ja että vuorojen hinnoissa on oikeasti ollut niin paljon ilmaa, että voittoa tulee vaikka kate olisi selvästi pienempi.
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Voe helevettilääne, tilattiin rouvan kanssa menopaluut Porista Turkuun, 14 euroa. Matkahuollosta olisi maksanut vain 115,60 euroa.
Kyllä kilpailun vapauttaminen on hienoa. Toinen poikani on kymmenen vuotta kulkenut Helsinki-Turku-Helsinki väliä. Lasten/opiskelija liput ovat tuona aikana maksaneet 15-17 euroa. Poika oli välillä armeijassa ja matkusti ilmaiseksi pellevaatteissa junassa.

Nyt ostin hänelle kolme onnibus-lippua laadukkaisiin uusiin busseihin reitille HKI-TKU-HKI-TKU, mikä maksoi 3x3 euroa + yhden euron toimitusmaksu, yhteensä kolme matkaa 10 euroa.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Åbus ja Onnibus testattu. Mahtavaa ajella aivan ilmaiseksi aivan tyhjillä autoilla. Sähköä saa ja netti toimii ja vessaankin pääsee eli voi nauttia alkoholijuomia.

Kuinkahan kauan tämä hulluus voi jatkua, koska kai palveluyritysten pitäisi tulojakin saada jostain.
 

Artyukhin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Åbus ja Onnibus testattu. Mahtavaa ajella aivan ilmaiseksi aivan tyhjillä autoilla. Sähköä saa ja netti toimii ja vessaankin pääsee eli voi nauttia alkoholijuomia.

Kuinkahan kauan tämä hulluus voi jatkua, koska kai palveluyritysten pitäisi tulojakin saada jostain.
Mitä olen Lappeenranta-Helsinki-Lappeenranta väliä ravannut onnibussilla niin viikolla ollut bussissa aina +30 matkustajaa ja viikonloppuisin kaksi kertaa täynnä ja kerran lähes tulkoon.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Mitä olen Lappeenranta-Helsinki-Lappeenranta väliä ravannut onnibussilla niin viikolla ollut bussissa aina +30 matkustajaa ja viikonloppuisin kaksi kertaa täynnä ja kerran lähes tulkoon.

Tokihan tämä riippunee reiteistä ja kellonajoista. Mennessä oli seitsemän muuta ja takaisin päin komeasti kaksikerroksisella missä oli rivitolkulla tyhjää ja rauhassa sai olla.

Neljän teinitytön porukka valloitti taaimmat penkit ja oli itse asiassa ihan rentouttavaa kuunnella niiden hölinää ja hälinää. Oli instagramia ja juutupea ja hei oottekste nähnyt tän. Sitä tietysti jäin ihmettelemään, että mistä niiden siirtymisessä on kyse, mutta kyllä ne sitten rauhoittuivat ja oli jotain isiä ja äitejä sovittu hakemaan pysäkiltä. Eikä alkoholilla ollut osuutta asiaan eli eiköhän noistakin ihan kunnon kansalaisia kasva, saahan sitä hauskaa pitää kaveriporukassa.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Kerran käyttänyt Onnibussia edestakaisessa matkassa välillä Rauma-Helsinki-Rauma.

Perjantaina iltapäivällä meno ja bussi oli aivan täynnä. Turussa kylläkin jäi paljon porukkaa pois, mutta tuli myös paljon tilalle. Sunnuntaina paluu päivävuorolla ja sekin oli lähes täynnä koko matkan. Hintaa tuli yhteensä 19 euroa.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Åbus ja Onnibus testattu. Mahtavaa ajella aivan ilmaiseksi aivan tyhjillä autoilla. Sähköä saa ja netti toimii ja vessaankin pääsee eli voi nauttia alkoholijuomia.

Kuinkahan kauan tämä hulluus voi jatkua, koska kai palveluyritysten pitäisi tulojakin saada jostain.

Joukkoliikenteessä elämäntyönsä tehnyt sukulaiseni maalaili uhkakuvaa jonka mukaan halpabussiyhtiöt pudottavat ensin muutaman vuoden aikana kilpailun pois ja sitten nostavat hintansa ylös. Pirujen maalaamista seinille vai oikea uhkakuva, mene ja tiedä. Joka tapauksessa kuitenkin joukkoliikenteeseen hintakilpailu ainakin tekee hyvää, itse matkustelin silloisen työnkuvani vuoksi muutama vuosi sitten junalla Jyväskylä-Helsinki väliä ja edestakainen matka kustansi sen +110 €(työnantaja tietenkin maksoi), mikä kyllä tuntui kohtuu suolaiselta nyt kun vertaa siihen että halpabussiyhtiön reissussa pääsisin noin 30€ hintaan saman edestakaisen reissun.
 

Wingman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Valmentajien hautuumaa
Joukkoliikenteessä elämäntyönsä tehnyt sukulaiseni maalaili uhkakuvaa jonka mukaan halpabussiyhtiöt pudottavat ensin muutaman vuoden aikana kilpailun pois ja sitten nostavat hintansa ylös. Pirujen maalaamista seinille vai oikea uhkakuva, mene ja tiedä.

Eiköhän tuo liene ihan oikea kuva tulevaisuudesta. Onnibus pelaa muut pois markkinoilta ja sitten rahastamaan.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eiköhän tuo liene ihan oikea kuva tulevaisuudesta. Onnibus pelaa muut pois markkinoilta ja sitten rahastamaan.
Jos näin käy, niin eiköhän sieltä seuraava yrittäjä tule sitten halvemmilla hinnoilla ja pelaa Onnibussin pois markkinoilta.
 

Wingman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Valmentajien hautuumaa
Jos näin käy, niin eiköhän sieltä seuraava yrittäjä tule sitten halvemmilla hinnoilla ja pelaa Onnibussin pois markkinoilta.

Jos tällainen yrittäjä löytyy.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Eiköhän tuo liene ihan oikea kuva tulevaisuudesta. Onnibus pelaa muut pois markkinoilta ja sitten rahastamaan.

Toisaalta, kuten antamani esimerkki kertoo, niin ainakin Onnibussi tuntuu suorimmin kilpailevan VR:n kanssa pitkien matkojen osalla ja VR tuskin katoaa markkinoilta.
 

Jeffrey

Jäsen
Uuden edullisemman organisaation luominen vanhojen jättiläisten rinnalle ei ole kummoinen tehtävä. Esimerkiksi VR :n kuluista valtaosa menee ihan muuhun kuin sen palvelun tuottamiseen.

Vähän jopa merkityksetöntä, tuleeko Onnibussit yms nostamaan hintaa tulevaisuudessa, nyt kun tällä hetkellä esimerkiksi Helsinki-Vaasa-helsinki välin matkaava junamatkustaja maksaa matkastaan kaksi kertaa enemmän kuin omalla autollaan yksin liikkuva henkilö.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Vähän jopa merkityksetöntä, tuleeko Onnibussit yms nostamaan hintaa tulevaisuudessa, nyt kun tällä hetkellä esimerkiksi Helsinki-Vaasa-helsinki välin matkaava junamatkustaja maksaa matkastaan kaksi kertaa enemmän kuin omalla autollaan yksin liikkuva henkilö.

Joo juuri tuli katsottua esimerkiksi huomisen osalta paljonko Jyväskylä -Helsinki väli tulisi maksamaan, VR hinnat 50-70 euroa, matkahuolon kautta pääasiassa n. 50 euroa, mutta on myös nettitarjouksia 30 euroa. Onnibussilla taas oli 12-27 euroa vuorot, pääasiassa 15 euroa. Eli jos edestakaisen matkan menee niin hinnat on VR kautta 100-140 euroa, matkahuolon kautta siinä 100 luokkaa ja onnibussilla jotain 25-50 euron väliltä. Tuossa on huikea ero kuitenkin. Toki noita yksittäisiä tarjousmatkoja on VR ja matkahuololla, mutta ne pitää yleensä etukäteen varata ja vain tiettylle ajanjaksolle.

Sekin pitää muistaa että viimevuosina on kimppakyytipalvelut ja vastaavat lisännyt suosiota, tuo antaa edes vähän ihmisille vaihtoehtoa matkustaa turvallisesti, mutta edullisesti jos menee onnibussilla. En tiedä toki firman taustoista mitään maksavatko esim. veroja miten Suomeen, mutta jos ihmiset ajaa omalla henkilöautolla ja ottaa 4 ihmistä kyytiin ja on menossa jokatapauksessa niin valtiolta menee 4 ihmisestä lipputulot ohi verotuksen. Onnibussilla esimerkiksi varmaan jotain tulee edes valtion kirstuun. Kuitenkin aika moni onnibussin käyttäjistä on nuoria jotka käyttisi kimppapalveluja ja vastaavia. Vaikka ikäjakauma onkin varmaan monipuolistunut viimeaikoina, mutta näin pääasiassa.

Tuo vr tapaus on kyllä jännä, hinta on kalliimpi yhteen suuntaan kuin ajaa omalla autolla edestakainen matka. Ei kyllä pahitteeksi olisi jos raiteille tulisi myös kilpailija. Ehkä pistäisi miettimään hinnoittelua ja kulurakennetta uusiksi.
 

Jeffrey

Jäsen
Tuo vr tapaus on kyllä jännä, hinta on kalliimpi yhteen suuntaan kuin ajaa omalla autolla edestakainen matka. Ei kyllä pahitteeksi olisi jos raiteille tulisi myös kilpailija. Ehkä pistäisi miettimään hinnoittelua ja kulurakennetta uusiksi.

Samankaltainen kulurakenne löytyy myös monesta muusta valtiolliselta tai kunnallisesta toimijalta. Pääsyy tälle on se, että yritys on laajentunut pikkuhiljaa, jolloin jokaiseen rooliin on hankittu oma työntekijänsä, ja jokaiseen toimintaan oma hallinto. Ennen vanhaan tämä olikin ihan perusteltu toimintatapa, nykyään tietokone hoitaa näistä asioista suurimman osan, mutta valtiollisen toimintatavan takia turhista rooleista ei ole päästy eroon kovinkaan tehokkaasti.

Tämä on hirveä sääli, koska jokainen tietää sen, että Vr:n palvelunlaatu ja kalusto on kansainvälisellä asteikolla ihan huippuluokkaa.

Ensimmäinen askel tässä nyt olisi se, että raideverkosto saataisiin kokonaisuudessaan tälle vuosituhannelle. Pendolinot voisi ajaa täyttä vauhtia kaikkialla, ja myös ehkä entistä nopeammat veturin mahdollistuisivat? Junaliikentestä pitää saada se hyöty esiin, jotta ihmiset sitä käyttäisi enemmän.

Toinen juttu on se kulurakenteen rankka uusiminen. Nykyisessä poliittisessa ilmapiirissä tämä voi olla mahdotonta. Lisäksi toki voidaan todeta, että 150 vuotiasta ei välttämättä saada mitenkään energiatehokkaaksi, vaikka kuinka remontoitaisiin. Tässä kohtaa paras ratkaisu voisi olla toisen yhtiön perustaminen, joka ottaisi Vr:n liiketoiminnan haltuunsa, mutta hoitaisi sen eritavalla.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Olen ollut tyytyväinen Onnibussiin. Helsinki-Kotka-Helsinki väli yleensä 10€ roundtrip. Nykyään vielä lähtee Kampin terminaalista entisen Kiasman sijaan, eli metrolla pääsee suoraan pelimestoille. Paljon on ollut matkustajia ko. välillä, eli tuskin menee tappiolla. Ennen joutui maksamaan 25€/suunta, eli säästöä tulee kivasti. Toki mielummin lähtisin Itäkeskuksesta, mutta eipä kannata maksaa moninkertaisia hintoja, kun Kamppiin pääsee metrolla vain 15min. hitaammin.

Myös business-matkustajat ovat ottaneet Onnibussin omakseen. Ilmainen wi-fi ja puhelimien/muiden juttujen latausmahdollisuus ovat plussaa halvan hinnan lisäksi. Yli 80-paikkaa 50:n sijasta lähes samoilla kuluilla(imho) ei myöskään ole huono homma. Tuota laukkujen raijausta henkilökunnan toimesta terminaalissa en ihan tajua. Pärjäisin ilmankin.
 

Runtulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Itsekin olen Onnibusin vakiokäyttäjä. Muutaman asian kun hiffaa, niin matkustus sujuu varsin mukavasti. Perjantaina (puolen päivän jälkeen) ja sunnuntaina (puolen päivän jälkeen) matkustamista kannattaa välttää, jollei pidä täydessä bussissa istumisesta.

Jos jotain risua pitää antaa, niin mun mielestä noissa busseissa ei toimi ilmastoinnit lähellekään samalla tavalla, kuin ennen. Melko tunkkainen on ilma nykyään, varsinkin jos bussin täyttöaste on yli 50%.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Ihan varmaa on että Onnibussin tulo on kasvattanut jaettavaa kakkua eli se on kasvattanut bussiliikenteen matkustajamäärää yksityisautoilun kustannuksella ja lisännyt matkustamista yleensäkin eli kaikki menestyksensä ei ole pois kaikilta katkerilta monopolia haikailevilta tehottomilta vanhoilta toimijoilta.
 
Halpabussien ansiosta myös kartellihinnat ja junalippujen hinnat ovat tulleet roimasti alaspäin. Esim. useimmiten kulkemani matkan hinta on pudonnut 60% ja tunnelmakin on levollisempi (=auto tyhjempi) kuin ennen. Kuljettajien taso tosin on vaikuttanut laskevan, mutta mitäs pienistä, ystävällinen palvelu nyt ei suomalaiseen kulttuuriin oikein sovikaan, ja onhan siellä turvavyö. Ja eipä noita ihmiskuljettajia kauaa tarvitse enää katsella.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös