Mainos

Halpabussit Suomeen

  • 50 169
  • 231

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Siihen kun vielä lisää sen että halpabussin pysäkki Tampereella on jossain hornantuutisssa, niin eipä houkuta, ei.

Varmaankin totta mutta kannattaa muistaa mistä tämä johtuu - menneen ajan sääntelypolitiikasta. Kaukoliikenne vapautuu kokonaan vasta 2019 jonka jälkeen operaattorit saavat valita täysin itse missä pysäkit ovat.
 
Suosikkijoukkue
KK
Halpuus on halpaa vain niille jotka ostavat lippunsa runsaasti etukäteen ennen matkaa. Kyllä minä haluan kiinteät lipunhinnat.
Joo totta. Ostat lipun kuukautta aikaisemmin vaikka Kouvolaan niin voit saada sen eurolla. Jos sinulle on tarve lähteä huomenna Kouvolaan maksaa lippu tänään 7€, Huomenna juuri ennen bussin lähtöä se on huimat 8€. Ei nuo nyt niin kovia hintoja ole etkä autolla pääse ihan samaan hintaan. Sinnekin menee vuoroja aamulla, päivällä, iltapäivällä ja illalla joten muutaman tunnin venailulla pääsee hyvin jouhevasti. Toki hinnat liikkuvat kysynnän mukaan joten aamu ja iltavuorot ovat usein halvempia. Joka tapauksessa halpabussit ovat halvempia kuin auto lähes poikkeuksitta.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Kyllä ainakin Helsinki-Kotka välille on saanut pari päivää ennen lähtöä lippuja 4-5€/suunta, joten ei tuo nyt kohtuuttoman kalliiksi ole tullut, vaikka on viime tingassakin ostellut. Monopolibusseilla samaan aikaan vähintään 13€/suunta. Vissiin mainitsinkin jo aikaisemmin, että pari kuukautta sitten olin Kotkassa pysäkillä odottamassa Onnibussia. Monopolibussi tuli 5 minuuttia aikaisemmin, eikä kukaan n.15:sta pysäkillä odottaneesta matkustajasta nousuut ko. autoon. Kaikki menivät Onnibussilla.
 

Kalmari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, LäKi, KK-V, PaRa, Suomalaiset NHL:ssä
Viimeksi Onnibussilla matkannut 2,5 vuotta sitten, nyt sitten taas. Uutuutena tosiaan erittäin hyvin toimiva wifi ja pistorasiat. Wc on tosin häijyn pieni, tällainen 175/75 vielä mahtuu sinne, mutta ei kyllä juurikaan isompi henkilö saa sinne itseään sovitettua.
 

Flusher

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Panthers
En oikein perusta Onnibusseista, kun pysähtyvät niin harvalla pysäkillä esim Helsingistä Turkuun, mutta lisääntynyt kilpailu on selvästi tuonut laskupaineita em. "monopolibusseille". Pääsin nytkin 5€ tarjoushinnalla Helsinkiin, tyyliin 5 vuotta sitten tämmöisiä tarjouksia ei "monopolibusseilla" ikinä ollut. Eli kiitän halpabussiyhtiöitä siitä, että ovat tuoneet terveen kilpailun bussialalle.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Wc on tosin häijyn pieni, tällainen 175/75 vielä mahtuu sinne, mutta ei kyllä juurikaan isompi henkilö saa sinne itseään sovitettua.

Kyllä sinne tälläinen 190cm mahtuu, vaikka huonosti. Aina tulee kyllä mieleen muutenkin mitenköhän edes pienikokoisempi tyttö tämän hoitaa. Siinä taitaa olla toinenkin syy miksi tytöt eivät pääsääntöisesti ryyppää bussissa.

En oikein perusta Onnibusseista, kun pysähtyvät niin harvalla pysäkillä esim Helsingistä Turkuun

Se idea on juuri se, että ei pysähdytä joka helvetin tuppukylässä. Siirtyminen muodostuu erittäin raskaaksi pysähtymisten takia. Se on ihan sama vaikka matka kestäisi tunnin pidempään, kunhan se rullaa ja netti toimii ja halukkailla saa olla omat juomat. Sitten ollaan yhtäkkiä perillä, vaikka olisi halunnut vielä vähän olla netissä.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
No nyt on kovia syytöksiä ns. perinteisiä bussifirmoja ja Matkahuoltoa kohtaan:

Bussiyhtiöitä uhkaavat jättisakot kartellista | Yle Uutiset | yle.fi

Eli uhkana on jopa kymmenien miljoonien sakot kartellista. Eiköhän tämä kaikki toteutuessaan sada suoraan OnniBussin laariin.

Ja tässä on mukana niitä samoja firmoja, jotka ovat julkisesti epäilleet Onnibusin maksavan alihintaisia palkkoja, koska muussa tapauksessa ei viiden euron matkaliput olisi mahdollista.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Joskus markkinatalouskin näyttää voittavan tässä maassa.
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tuli viime viikonloppuna tehtyä ensimmäistä kertaa vähän pidempi reissu Onnibussilla ja täytyy myöntää, että hintakilpailu on todella tervetullut uudistus tälle alalle.

Meno-paluu Rauma-Helsinki-Rauma maksoi yhteensä 20€ ja matkustusaika oli 3 h 40 min suuntaansa.

Satakunnan Liikenne, jonka kyydissä perinteisesti on tätä väliä kuljettu, pudotti viime vuonna myös hintojaan, mutta on silti edelleen liki tuplasti kalliimpi kuin Onnibus ja matka-aika rapiat 4 tuntia.

Nämä Onnibusin 2-kerroksiset Astromegat vetävät liki 90 matkustajaa ja täyttöaste oli nyt mennen tullen lähes tapissaan. Mukavuus tietysti on vähän niin ja näin, kun onhan ne punaiset nahkapenkit aika ahtaita ja selkänojan kaltevuuden säätökin on aika minimaalinen. Vessa oli tällaiselle kukkakkeppivartalollekin melko snadi. Mietin vaan miten yli 120 kiloinen henkilö saa ahterinsa siihen kopperoon sopimaan.

Mutta kuitenkin hinta-laatusuhde on kohdillaan. Ainut asia, jolla vanhat bussiyhtiöt voivat kilpailla on tiheämmät yhteysvälit, esim Satakunnan Liikenteeltä lähtee miltei joka päivä aamusta iltaan tunnin välein autot Rauma-HKI välille. Onnibusilla lähtöjen välit ovat 2-5 tuntia.

Jännä nähdä miten halpabussit reagoivat tänään julkistettuun VR:n uuteen hintapolitiikkaan.
 
Viimeksi muokattu:

Fordél

Jäsen
Jännä nähdä miten halpabussit reagoivat tänään julkistettuun VR:n uuteen hintapolitiikkaan.

Kuten Onnibussin toimitusjohtajan suusta tänään kuultiin, eivät reagoi mitenkään. He ovat tehneet omat liikkeensä jo neljä vuotta sitten. Ehkä jos joltain voi tulla vielä jotan pientä reagointia niin näiltä Matkahuollon firmoilta jos jäävät tässä kilpailussa kolmannelle sijalle.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Tsekkailin tuossa lippuja muksuille mummolaan Hki-Mikkeli -välille. Onnibussi 20€ ja VR 35,20. Ei enää älytön ero ja junassa voi kuitenkin jaloitella. Toki Onnia katsoin lähtökohtaisesti, mutta eivät salli alle 15-vuotiaiden matkustusta kahdestaan ja siksipä VR on käytännössä se vaihtoehto. Ihan positiivinen yllätys. Viimeksi jostain supertarjouksesta puoli vuotta sitten maksoi 40€ kahdelta lapselta.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Tsekkailin tuossa lippuja muksuille mummolaan Hki-Mikkeli -välille. Onnibussi 20€ ja VR 35,20. Ei enää älytön ero ja junassa voi kuitenkin jaloitella. Toki Onnia katsoin lähtökohtaisesti, mutta eivät salli alle 15-vuotiaiden matkustusta kahdestaan ja siksipä VR on käytännössä se vaihtoehto. Ihan positiivinen yllätys. Viimeksi jostain supertarjouksesta puoli vuotta sitten maksoi 40€ kahdelta lapselta.

40% ei ole älytön ero?

Katsoitko muuten Matkahuollon hinnat, perinteiset kartelliyhtiötkin ovat aika hyvin tiputtaneet hintojaan.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
40% ei ole älytön ero?

Katsoitko muuten Matkahuollon hinnat, perinteiset kartelliyhtiötkin ovat aika hyvin tiputtaneet hintojaan.
En katsonut, kun tuo bussi ei ole mielekäs kulkupeli pidemmille matkoille, ellei hinnassa ole kohtuutonta etua euromääräisesti. Olet kyllä oikeassa, että tyhmästi ilmaisin asian edellä, koska toki tuossa on melkein tuplat hintaa, mutta 15 euroa ei ole iso hinta siitä, että mukelot saavat jaloitella ja nuoremmalle vielä jossain määrin oleellista on tuo leikkivaunukin. Näin jälkeenpäin ajateltuna itse asiassa todella hyvä, että Onnibussi ei salli tuon ikäisten matkustamista keskenään, koska alunperin sitä suunnittelin heille. Juna on mukavampi ja nopeampi.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kyllähän tuossa silti aika iso ero on, varsinkin jos puhutaan ihan normaalista aikuisten lipuista, toki jos pääsee erikoisryhmän hinnoilla niin VR saattaa olla kilpailukykyinen hinta. Ihan mukava että kilpailua kuitenkin on tullut. Ainoa mitä tää VR hintojen tippuminenkin voi tietää että pieniä toimijoita alkaa tippua, mutta kai se jossain kohti olikin odotettavista kun noita kartelleita ollut ja onnibuss tuli tätä rikkomaan.
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
VR ajaa välejä joilla harvoin on pieniä toimijoita
 

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu (ja yks raumalainenkin joukkue)
utta kuitenkin hinta-laatusuhde on kohdillaan. Ainut asia, jolla vanhat bussiyhtiöt voivat kilpailla on tiheämmät yhteysvälit, esim Satakunnan Liikenteeltä lähtee miltei joka päivä aamusta iltaan tunnin välein autot Rauma-HKI välille. Onnibusilla lähtöjen välit ovat 2-5 tuntia.
Ei lähde enää, kun ei ole järkeä ajaa tappiollisia vuoroja. Viimeinen vuoro lähtee Porista kello 19 ja Helsingistä kello 21 kun ennen on päässyt vielä yölläkin.

Hommahan on mennyt ennen kermankuorijoita niin että noilla päiväsaikaan kulkevilla täydemmillä vuoroilla on katettu hiljaisempien vuorojen tappiot. Kustannukset (uudehkot bussit, lainmukaiset palkat yms) kun ovat suunnilleen samat kellonajasta riippumatta. Nyt kun noiden päiväsaikaan kulkevien vuorojen matkustajista moni on siirtynyt vain parhaaseen aikaan ajavan punaisen bussiliikenteen matkustajiksi ei hiljaisten vuorojen kustannuksien kattaminen onnistu. Yksi vaihtoehto varmaan voisi olla hintojen eläminen sen mukaan mihin aikaan matkustaa, mutta onhan sekin aika säätämistä kun joka vuorossa olisi eri hinnat.

Suomalainen haluaa matkustaa mahdollisimman halvalla eikä maksaa palvelusta. Noh, ainakin maaseudun liikenteen vähenemistä tämä tarkoittaa kun Mötön jengi ei todellakaan aja mitään muutaman asiakkaan käpykylävuoroja, mutta tähän tällä "epäterveellä" kilpailulla on päästy. Muutenkin Onnibussin toiminta näin hiukan sivusta seuranneena ja asioista ehkä jotain tietävänä ei välttämättä täytä kaikkia niitä reilun pelin sääntöjä mistä nuo muita syyttävät.

Kovasti tuota Onnibussia pidetään niin halpana, mutta perinteisillä firmoilla pääsee nykyään suunnilleen samoilla hinnoilla, ainakin jos ei satu olemaan se ensimmäinen lipun ostaja ja maksaa suoraan kuljettajalle.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Kovasti tuota Onnibussia pidetään niin halpana, mutta perinteisillä firmoilla pääsee nykyään suunnilleen samoilla hinnoilla, ainakin jos ei satu olemaan se ensimmäinen lipun ostaja ja maksaa suoraan kuljettajalle.

Tätä ei olisi tapahtunut ilman Onnibussia.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Kovasti tuota Onnibussia pidetään niin halpana, mutta perinteisillä firmoilla pääsee nykyään suunnilleen samoilla hinnoilla, ainakin jos ei satu olemaan se ensimmäinen lipun ostaja ja maksaa suoraan kuljettajalle.

Sellaisilla väleillä, joilla ei Onnibus liikennöi, ei halpoja lippuja löydy. Tai ainakin ne ovat harvemmassa kuin sellaisilla väleillä, joilla Onnibus liikennöi.
 

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu (ja yks raumalainenkin joukkue)
Sellaisilla väleillä, joilla ei Onnibus liikennöi, ei halpoja lippuja löydy. Tai ainakin ne ovat harvemmassa kuin sellaisilla väleillä, joilla Onnibus liikennöi.
Niin mutta ne eivät olekaan kannattavia välejä, eli niissä ei ole tarpeeksi matkustajia sille että hintoja voisi laskea. Kyllähän bussikyttääjä olisi punaiset bussinsa sinne laittanut jos huomaisi että autosta purkaantuu yllättävän monta asiakasta.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Niin mutta ne eivät olekaan kannattavia välejä, eli niissä ei ole tarpeeksi matkustajia sille että hintoja voisi laskea. Kyllähän bussikyttääjä olisi punaiset bussinsa sinne laittanut jos huomaisi että autosta purkaantuu yllättävän monta asiakasta.

Kysymys on luvista ja resursseista. Onnibus laajentaa yhä, mutta se ei tapahdu hetkessä.
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Onnibus avaa 4.4. alkaen lukuisia uusia reittejä. Katselin juuri, että yksi uusista on jatkoyhteys Porista Ouluun. Se on siis lisätty Helsinki-Turku-Pori -yhteyden jatkeeksi. Vuoroja taitaa olla tällä "kasitien" rannikkoreitillä kaksi suuntaansa päivittäin. Kävin verkkokaupasta tutkimassa hintoja, mitä maksaisi jos vaikka vaikka hyppäisi Raumalta kyytiin. Ainakin alkuun myyvät huikealla 1 € hinnalla per suunta. Siihen lisätään 1 € varausmaksu, joten meno-paluu Rauma-Oulu-Rauma tekisi huikeat 4 € / matkustaja!

Ehkä sitä voisi lähteä joku ilta käymään Oulussa vaikka iltaoluella, kun menokyyti on perillä klo 19.30 ja paluukyyti lähtee 22.10. Sitä olisi takaisin kotona jo ennen aamu seitsemää. Ja koko lysti kokonaishintaan about kympin.

Ehkä ne taksat pikkuhiljaa tuosta nousee, kun väki saadaan näillä polkuhinnoilla liikkeelle ja kilpailijat kuihtuvat pois.
 
Viimeksi muokattu:

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Suomen Kuvalehti kirjoittaa Onnibussin perustajasta. Mies ei ole enää siellä hommissa, mutta kertoo kuitenkin Onnibussin asiakkaista kolmanneksen olevan sellaisia mitkä eivät muuten matkustaisi.

Varmasti näin onkin ja hän sai lukuisia käsinkirjoitettuja kirjeitä mummoilta mitkä iloitsivat vihdoinkin pääsevänsä näkemään lastenlapsiaan, kun aikaisemmin siihen ei ollut varaa.

Samahan se on piratismissa. Jos saat elokuvan ilmaiseksi, niin katsot sen ja jos et, niin ihan sama, antaa olla.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Suomen Kuvalehti kirjoittaa Onnibussin perustajasta. Mies ei ole enää siellä hommissa, mutta kertoo kuitenkin Onnibussin asiakkaista kolmanneksen olevan sellaisia mitkä eivät muuten matkustaisi.

Luulempa että koko ala hyötynyt kokonaisuutena tästä vaikka onhan joidenkin yrittäjien katteet tippunut. Muistelen itsekin että vielä jokunen vuosi sitten maksoi kimppakyytipalveluista joillekin 30e että pääsee Helsinki-Jyväskylä väliä, nyt kun katsoi vaikka huomiseksi paljonko maksaisi niin onnibusilla 20e, muilla sitten samanverran tai alle, koiviston autot ainakin näyttäisi enemmän polkevan hintoja onnibussiin nähden ja monella matkalla muutkin matkahuolon matkat halvempia kun vaikka onnibuss. Kyllähän pikkuhiljaa väki on luopunut kimppakyydeistä ja liftaamisessa ja tekee matkoja ihan huvinvuoksikin kavereiden luokse, varsinkin kesällä tehdään pikareissuja kavereiden luokse kun ennen voitiin käydä kerran parissa vuodessa ja pitkään suunitellusti.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös