Grillaus – keskustelua eri grillimalleista ja grillauksesta yleisesti

  • 378 502
  • 979

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Osaisiko joku valaista, koska itselläni asia on jäänyt vähän epäselväksi. Eli onko tämä parvekkeilla grillaus taloyhtiökohtainen juttu vai jotenkin laissa määritetty? Muutin itse vuodenvaihteessa kerrostalohuoneistoon, johon kuuluu hyvän kokoinen kattoterassi. Sinne siis saisi isommankin grillin hankittua ruokailuryhmineen, eikä savunkaan luulisi haittaavan kuin korkeintaan lintuja, koska yläpuolella on vain ilmaa. Eli voinko huoletta alkaa katselemaan kaasugrillejä vai kannattaisikohan tästä vielä kysäistä taloyhtiöltä?

Taloyhtiö ei käytännössä voi päättää asiasta (voi kieltää järjestyssäännössä, mutta ei se riitä haltuunoton perusteeksi). Paloviranomaiselta on syytä kysyä, sillä he voivat asian kieltää. Kategorisesti parvekegrillaus (olettaen, ettei sillä häiritä muita osakkaita) ei ole kiellettyä.
 

tutzba

Jäsen
Osaisiko joku valaista, koska itselläni asia on jäänyt vähän epäselväksi. Eli onko tämä parvekkeilla grillaus taloyhtiökohtainen juttu vai jotenkin laissa määritetty?

Laissa ei kielletä, eli kaiva taloyhtiön säännöt esille ja katso mitä sanotaan. Esim. meillä lukee "parvekkeilla grillaaminen hiili- tai kaasugrillillä on kielletty", eli sähkögrilli on ok. Uskoisin, että sinun tilanteessa kaasugrillikin kelpaa, koska eihän se ketään voi haitata.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Osaisiko joku valaista, koska itselläni asia on jäänyt vähän epäselväksi. Eli onko tämä parvekkeilla grillaus taloyhtiökohtainen juttu vai jotenkin laissa määritetty? Muutin itse vuodenvaihteessa kerrostalohuoneistoon, johon kuuluu hyvän kokoinen kattoterassi. Sinne siis saisi isommankin grillin hankittua ruokailuryhmineen, eikä savunkaan luulisi haittaavan kuin korkeintaan lintuja, koska yläpuolella on vain ilmaa. Eli voinko huoletta alkaa katselemaan kaasugrillejä vai kannattaisikohan tästä vielä kysäistä taloyhtiöltä?
Ei sitä kieltää voida, ainakaan millään pitävällä perusteella. Aina toki voidaan alkaa pilkkua nussia, kuten esimerkiksi siten, että jos hankit kaasugrillin, kaasupullon varastointipaikka (esim talvella) on merkittävä määräystenmukaisesti varoituskyltein. Käytännössä tällöin et varmaan varastoi kaasupulloja vaan säilytät niitä käyttöpaikalla.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Laissa ei kielletä, eli kaiva taloyhtiön säännöt esille ja katso mitä sanotaan. Esim. meillä lukee "parvekkeilla grillaaminen hiili- tai kaasugrillillä on kielletty", eli sähkögrilli on ok. Uskoisin, että sinun tilanteessa kaasugrillikin kelpaa, koska eihän se ketään voi haitata.

Tuolla sääntökirjauksella ei ole (kuten edellä kuvasin) mitään merkitystä silti. Eri asia, onko järkevää alkaa muuten pullikoida muuta yhtiötä vastaan, mutta juridisesti täysin nollakirjaus.
 

Rolli92

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Mites tuollaisella savustus onnistuu? Onko hankkimisen arvoinen?

Tai kahdella ritilällä:

Netrauta.fi | Savustimet | Sähkösavustin 1200W

Kyseessä siis Muurikan sähkösavustin.
Meikäläisellä tuo kahden ritilän malli, ja kyllä sillä kalat savustuu hyvin. Lämpö on tasainen ja sopiva. Mielestäni ihan ostamisen arvoinen. Kalaa on tullut vaan niin nihkeästi että on jäänyt vähälle käytölle, mutta sehän ei ole laitteen vika...
 

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Kiitoksia kaikille vastauksesta! Ajattelinkin, ettei tässä varmaan mitään suurempaa ongelmaa ole ja koska taloyhtiön säännöistä en löytänyt sanallakaan mainintaa grillaamisesta, niin oletan, että voin terassille laittaa myös kaasugrillin. Vappunahan tuo grillikausi täytyneekin viimeistään korkata!
 

Pinturicchio

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Juventus, Jokipojat
Grillikausi on kuumimillaan ja allekirjoittanutkin hankki vihdoin ja viimein elämänsä ensimmäisen kaasugrillin. Tuulipukumiehenä suoraan Prismasta luonnollisesti: Kaasugrilli Barbec Family 3, Prisma, TOK

Grilli toimii kaikin puolin moitteettomasti, mutta valurautaparilan & ritilän puhtaanapito hieman mietityttää. Kasauksen jälkeen poltin ohjeen mukaisesti tehdasrasvat pois ja ensimmäisellä grillauskerralla kuumensin grillin hyvin ja suoritin (olevinaan) hyvän loppuhuollon karstojen rapsuttelun ja öljyämisen kera. Mutta mutta, seuraavalla kerralla kun runttasin broilerifileet parilalle, olivat ne muutamassa sekunnissa yltä päältä mustassa "noessa".

Ensimmäisestä kerrasta viisastuneena päätin tehdä jälkihuollon paremmin, mutta kun vetäisin öljyämisen jälkeen testimielessä parilaa paperilla, oli tulos jälleen sama. Parilan pinnassa oli öljyn ja noen (vai mitä lie onkaan) muodostama kerros, joka aivan varmasti marinoi kaiken uusiksi. Pesin parilan vedellä ja karhunkielellä ja tällä tavoin sain tuon töhnäkerroksen pois. Tänään olisitten vuorossa grillaus vol3 ja taas on parila nokitöhnässä.

Onko valurautaparilan huoltaminen todella aina noin vaivalloista vai olenko mennyt jossain kohtaa metsään? Luulin, että pelkkä jälkikuumennus&harjaus&öljy ja ajoittainen vesipesu riittää. Nyt tuntuu, että rautoja saa olla pesemässä joka kerran jälkeen. Mainittakoon vielä, että marinadia ei parilalle todellakaan ole suuria määriä joutunut ja öljy on ollut tavallista rypsiöljyä. Herra google suositteli ensimmäisellä kuumennuskerralla silavan käyttöä, liekköhän tuo jo myöhäistä? Ja tappaako pesuaineet (esim. Fairy) todella tuon parilan kuten muutamilta nettisaiteilta sai lukea?

Jos joku omistaa samanlaisen vehkeen, niin onko tietoa onko tuo parila kaksipuoleinen? Tuoteselosteessa & -ohjeessa ei tästä ole mitään mainintaa, mutta näyttäisi siltä että sitä voisi käyttää molemmin päin. Luulisi, että tasaisen puolen puhtaanapito olisi helpompaa kuin uritetun puolen.
 

Maila

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Slavia Praha
Juhannustipsit

Nostetaanpas tämä ketju lähestyvän juhannuksen myötä ylös.
Juhannuksen grillivinkit:

Aattoillan purilaiset
rasvaista naudanjauhelihaa, suolaa, pippuria, pieni töräys bbq-kastiketta.
Ylläolevat tiiviiksi taikinaksi ja pihveiksi. Korppujauhoa paistopinnalle ja kuumaan grilliin. Saa jäädä mediumiksi.
Ja jos välttelee hiilareita, voi leiväksi paistaa paksuhkot viipaleet bbq-soosi/öljy seoksella valeltuja munakoisoja. Tällöin purilaisjuustoksi ehdottomasti grillattu halloumi. Muuten ainakin Cittareista on saanut oikeaa cheddaria.

Lauantain pulled pork
Tämä onnistuu helpoiten ja parhaiten kaasulla, mutta vaativampaa hommasta tulee, jos käyttää savustuspönttöä puugrillin päällä.
Lihaksi iso köntti possunniskaa, myös Prismasta hankittu marinoitu kasleri käy jos sen huuhtoo hyvin kylmällä vedellä. Pintaan hierotaan maustetahna, itse suosin erilaisia rouhittuja pippureita, chiliä ja tippaa savuista bbq-kastiketta kuivia aineksia sitomaan.
Mausteseoksessa pyöritelty possu sidotaan langalla tiiviiksi paketiksi ja heitetään grilliin. Lämpötila lasketaan kiiruusti n.90-110 asteeseen ja vahditaan, että se siinä pysyy. Vahtiaika on n.8h. Älä unohda tasoittavaa grillimestarin nesteytystä. Välillä kannattaa lihaa käännellä, savustuskeppejä/lastuja lisäillä ja hodarimakkarat välipalaksi kypsennellä. Kun possu on aika ottaa grillistä, annetaan sen vetäytyä foliossa vielä 30min. Sitten veitsellä ja haarukalla räävitään köntti pieniksi suikaleiksi ja laitetaan tarjolle. Jos haluaa, voi possua laittaa vaikkapa pitaleivän väliin.

Lisukeosaston vinkki olkoot tällä kertaa lämpimähkö salsa.
Grillialustalle 3-4 tomaattia, paprika n. 4-6 osaan halottuna, punasipuli neljään osaan leikattuna, 2-3 punaista chiliä, 1 esikeitetty maissi.
Paahdetaan osasia jonkin aikaa, maissin voi laittaa suorallekin tulelle.
Pilkotaan ainekset grillin vieressä krouvilla otteella astiaan. Irtoavat tomaatinkuoret voi viskata veke. Perään oliiviöljyä, suolaa ja korianteria. Tämä tulee mukavasti valmiiksi minkä tahansa lihan vetäytymisen aikana.

-Maila

PS. Omenoiden sijaan kannattaa naapurilta varastaa kokonainen pikkuoksa. Ovat todella hyviä savustuskeppejä kaasugrilliin kun vähän foliota ympärille laittaa.
 

lintu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kun eri grillimalleista on ollut puhetta, niin suosittelen kaikille ehdottomasti Weberiä. Muutaman kerran olen herpaantunut johonkin halpislandmaniin kunnes tajusin sijoittaa Weberiin. Muulla ei sitten enää tässä taloudessa grillailla.
 
Kun eri grillimalleista on ollut puhetta, niin suosittelen kaikille ehdottomasti Weberiä. Muutaman kerran olen herpaantunut johonkin halpislandmaniin kunnes tajusin sijoittaa Weberiin. Muulla ei sitten enää tässä taloudessa grillailla.

K-Rauta Lanternassa on tarjouksessa Weber Genesis E-310 hintaan 799,- Erittäin hyvä tarjous, vaikka kysessä on viime vuoden malli, eli polttimet on sijoitettu poikittain ja säätimet sivussa. Hesarin ilmoituksessa perjantaina kyseistä grilliä mainostettiin hintaan 399,- mutta ilmoitukseen oli lipsahtanut painovirhe. Vieressä kuvakopio ilmoituksesta. weber.jpg Itse ostin Weper Spirit S-320 Premiumin hintaan 749,- ja nyt hieman kaduttaa, kun lähes samaan hintaan olisi saanut Genesiksen.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Itse ostin Weper Spirit S-320 Premiumin hintaan 749,- ja nyt hieman kaduttaa, kun lähes samaan hintaan olisi saanut Genesiksen.
Harkitsin pitkään noita Webereitä, ja pakko sanoa että ovat kyllä laadukkaan oloisia vehkeitä. En ole kenenkään Weberin omistajan kuullut moittivan grilliään. Ehkei noilla hinnoilla sisu antaisi periksikään...

Olin jo valmistanut itseäni keväällä tulevaksi Weberin omistajaksi, mutta viime hetkellä päädyin sitten ostamaan K-Raudasta niiden omaa maahantuontia edustavan Cellon. Olen kuullut niistäkin myönteistä, ja viimeksi eräs Cellon malli sai jopa niukasti korkeammat pinnat TM:n vertailussa. Ostamani malli on Deli 6, eli kuuden polttimen plus sivupolttimen suht iso laite. Deli 6 irtosi muistaakseni hintaan 599 euroa. Cello Deli 6:sta puuttuvat takapoltin ja keraamiset lämmönjakokivet, jotka taas ovat vastaavassa Gourmet-sarjan mallissa. Toistaiseksi en ole jäänyt näitä kaipaamaan, ja hyvin tuntuu grilliruoka valmistuvan näinkin. Sähköllä pyöritettävän vartaan saa tähänkin lisävarusteena, voi olla että sellainen tulee vielä hankittua.

Takuuaika on Weberin grilleissä tavallisesti todella pitkä, Cellon ja monen muun on olennaisesti lyhyempi. Nähtäväksi jää kuinka oma Celloni kestää säätä ja kulutusta. Hankkimani grilli joutuu sietämään jonkin verran sadetta kesäkeleillä, ainakin toistaiseksi kun suojapeitettä ei ole. Ostin jo kertaalleen sellaisen, mutta palautin tuotteen koska Deli 6:lle räätälöity suojakangas ei mahtunut täyteen mittaan kasatun grillin ympärille millään konstilla! Nyt koetetaan katsoa korvaavaa vaihtoehtoa.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Heh itse ostin viime kesän lopulla Prismasta jonkun pilipaligrillin, Futur-merkkinen taisi olla. Hinta oli 79€ ja pari poltinta löytyy. Grillissä on parila sekä tavallinen ritilä ja molemmilla puolilla on aputasot jotka pystyy tarvittaessa laskemaan sivulle.

Itse ajattelin ettei nykyiseen pihaan (kerrostalon alin kerros, piha about 4x4m) kannata isompaa grilliä ostaa, eikä juuri asuntolainan ottaneena huvittanut alkaa sijoittamaan grilliin enempää, kun muitakin menoeriä oli.

No ihan tarpeeksi hyvin tuo on toiminut. Talven lojui siinä pihalla (toki naapurin parvekkeen alla) suojapeitteen alla ja täysin kunnossa tuo on edelleen. Toki halpuuden huomaa siitä, että makkarat tms grillaantuu nopeammin grillin etuosassa, mutta eipä se pahemmin haittaa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Anteeksi natsimielisyyteni, mutta eikös laitekeskustelulle ollut joku oma ketjunsa. Tämän otsikko viitannee enemmän syötävien suuntaan.

Minä olen jollani tapaa tykästynyt grillaamiseen kevään ja kesän aikana. Grillikausi aukesi pääsiäisviikolla anoppilassa ja jatkui siitä pääsiäisen yli eri paikoissa. Oikeastaan tuo oli ensimmäinen kerta, kun kunnolla funtsin grillaamista ja hain jotain perusohjeista poikkeavaa. Ja heti kyllä iski meikäläiseen tuo touhu, kertakaikkiaan. Jotenkin siinä yhdistyy sellaiset ruoanlaiton elementit, että minä tykkään, ja nyt onkin liki joka viikonloppu tullut väsäiltyä jonkinlaista grillisafkaa.

Muutaman kerran olen keitellyt vahvasti suolatussa vedessä possun ribsejä ja sisäfilettä. Lisäksi valkosipulia, sipulia, pippuria ja pari laakerinlehteä keitinveteen, reilun tunnin keittely lihanpaloista riippuen ja siinähän on grillausta vaille maukkaat lihat odottamassa. Sekä tietenkin maukas lihaliemi vaikkapa keitolle pohjaksi. Lihat voi toki vielä marinoida, mutta maku toimii ihan noinkin. Tuttu juttu suurimmalle osalle grillaajia tämä varmasti on, mutta jos nyt joku makkarapoika tätä lukee, niin kannattaa kokeilla välillä muutakin.

Herkkusienen sisuksiin juustoa ja pekoni ympärille, aikas hyvää. Lisäksi erilaiset kasvikset kelpaavat mulle oikein hyvin. Esimerkiksi sipulilohkot, paprika, kesäkurpitsa ja vaikkapa parsa maistuvat lihaköntin kaverina.

Muutaman kerran olen väsäillyt myös hampurilaisia. Pihvit teen yleensä naudan jauhelihasta, sekaan suolaa ja pippuria sekä hyvin pieneksi hakattua sipulia ja valkosipulia. Yksi muna riittää 400-700 grammaan. Leikkaan leivinpaperista noin 20 cm neliön ja taputtelen siihen pyöreähkön, ohuen ja melko kookkaan pihvin valmiiksi. Näin siksi, että paperilta ne on helppo läväyttää paistumaan, ohut pihvi paistuu nopeasti ja se helpottaa burgerin kasaamista, ja iso halkaisija taas siksi, että pihvi kutistuu paistettaessa jonkin verran.

Pihvit paistelen erissä ja laitan sivuun pysymään lämpiminä. Samalla läväytän cheddar-siivun päälle sulamaan. Paistinrasvan sekaan hiukan öljyä, jos tarvetta, ja siinä sitten sämpylät rapeiksi. Lopuksi väliin maun mukaan sipulia, salaatti, tomaattia tai mitä nyt tykkää.

Kivaa touhua.
 

Hanhi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, AS Roma
Lisäksi erilaiset kasvikset kelpaavat mulle oikein hyvin. Esimerkiksi sipulilohkot, paprika, kesäkurpitsa ja vaikkapa parsa maistuvat lihaköntin kaverina.

Ihan hyviä grillilisukkeita kun laittaa just esim. lohkottua sipulia ja paprikaa folionyyttiin ja sekaan grillikastiketta, miksei vaikka oluttakin. Antaa rauhassa muhia grillin ylätasolla.
 

Hypodermic

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Herkkusienen sisuksiin juustoa ja pekoni ympärille, aikas hyvää.

Kyllä, kuuluu omiin feivoritteihin. Helppoa ja hyvää. Yleensä tulee paprika-koskenlaskijaa laitettua.

Emäntä oli syönyt jotain grillijuustoa ja semmoista piti eilen kaupasta ottaa, saas nähdä onko hyvää. Tämän(kin) ketjun innoittamana täytynee "juhannuksen kunniaksi" vääntää parit hampparit, tässähän tulikin jo nälkä.

Grillaus on kyllä mahtavaa puuhaa, hitto miten herahtaa vesi kielelle kun kattelee miten homma hoidetaan esim. jenkeissä...
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Emäntä oli syönyt jotain grillijuustoa ja semmoista piti eilen kaupasta ottaa, saas nähdä onko hyvää.
Grillijuusto taitaa olla aika samanlaista tavaraa kuin Halloumi, joka taas grillattuna on aivan tajuttoman hyvää. Halloumi on kyllä aika suolaista, eli ei sovi herkimmille miksikään kevennykseksi rasvaisen makkaran kanssa, mutta hyvää kuitenkin. Reilusti ruskeat raidat vaan siihen, vetiseksi ei kannata jättää.
---

Joskus kokeilin folion kanssa noita kasviksia, mutta sittemmin olen joko esikypsentänyt höyryllä esim. porkkanat ja parsat tai sitten helpoimmat olen tehnyt alusta loppuun grillillä. Esim. sipuli ja kesäkurpitse kypsyvät aika nopeasti.
 

Veijari

Jäsen
1,5 km päässä pihagrillistäni sijaitsee perinteinen lihakauppa joka valmistaa itse makkaransa, nakkinsa yms. Tuolta tulee haettua nykyään pääasiassa kaikki kuluttamani lihatuotteet leikkeleistä pihviin.

Testasin muutama viikko sitten ensimmäisen kerran tuoremakkaraa perinteisen Campingin tai Hiilloksen sijaan ja voi pyhä sylvi, eipä tartte enää ikinä ostella Prisman kylmäaltaasta noita paskamakkaroita. Nämä tuoremakkarat sisältävät 90 prosenttisesti lihaa ja makuvaihtoehtoja on kolme; chili, yrtti ja joku kolmas-en muista mikä.

Käytännön erona perinteiseen paskamakkaran kypsentämiseen on se että tuoremakkaraa on keitettävä puoli tuntia kattilassa ennen grilliin heittämistä. Kaikki tuo "vaiva" on kuitenkin sen arvoista. Tuoremakkarat on tämän kesän ehdoton suosikkini ja kehoitan kaikkia makkaran ystäviä kokeilemaan tuoremakkaraa, mutta varoituksen sanat; se saattaa viedä mennessään.
 

Pekkis

Jäsen
Ihan hyviä grillilisukkeita kun laittaa just esim. lohkottua sipulia ja paprikaa folionyyttiin ja sekaan grillikastiketta, miksei vaikka oluttakin. Antaa rauhassa muhia grillin ylätasolla.

Varmaan toimii toikin. Mä olen täyttänyt nyytit sipulilla, ananaksella, porkkanalla, paprikalla(kelt) ja kukkakaalilla. Sekaan aurajuustoa ja ehdottomasti Sweet Chilikastiketta! Nyytit kiinni, uuniin ja 200 asteessa noin 20 min. Jos maltat, niin anna hetken makustua ja eikun naamaa kohti!

Hieman on työläitä pilkkoa, mutta taatusti vaivan arvoisia.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Testasin muutama viikko sitten ensimmäisen kerran tuoremakkaraa perinteisen Campingin tai Hiilloksen sijaan ja voi pyhä sylvi, eipä tartte enää ikinä ostella Prisman kylmäaltaasta noita paskamakkaroita. Nämä tuoremakkarat sisältävät 90 prosenttisesti lihaa

Makkaraa itsekin tehneenä pieni sivukommentti: jos isot lihaprosentit ovat makunautinnon tae niin eikö kannattaisi ostaa 100% lihaa makkaran sijaan? Miksi siis antaa yhtään prosenttia jauhoille, vedelle, mausteille ja lisäaineille kun ehtaa tavaraa saa suoraan tiskistä?

Makkara on makkaraa eikä sisäfilettä. Siihen kuuluu kamara, jauhoja, ryynejä, mausteita, rasvaa, maun mukaan sisäelimiä ja vaikka yrttejä. Lihaprosentti putoaa komeasti alle 90:n ja maku on taivaallista. Kippis chorizoille (lihaprosentti noin 70), ryynimakkaralle (lihaprosentti n.40-50) ja mustalle (lihaprosentti alle 50%). Bratwurstissakin vain tyypillisesti n. 80%. Älkää menkö Wilhelmien ja muiden prosenttimaakareiden höplötyksiin, luottakaa makunystyröihinne!

Mutta siinä olet ihan oikeassa että tuoremakkaroiden maku on toiselta planeetalta vakuumipakattuihin verrattuna. Itse tehdyt vielä toisesta galaksista.
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Onkos kukaan syönyt strutsingrillimakkaraa? Suoraan strutsitilalta ovat ostettuja.

Mulla olisi noita muutama odottamassa ja tänään eli jo kohta päivällä olisi tarkoitus grillata. Ovatko syötäviä vai pitääkö laittaa muutama perinteinen grillimakkara varoiksi viereen ruskistumaan?
 

Vili#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kaasugrillin hankinta edessä

Grillauskausi lähestyy, ja vanhan kaasugrillin tilalle täytyisi ostaa uusi. Haussa olisi kaasugrilli seuraavilla spekseillä:

- 3-4 ruostumatona (valurauta) poltinta
- Valurautainen grillausritilä ja paistolevy
- EI sivukeittimiä

Hinta saisi olla n.500 euroa.

Saako tuolla hinnalla mitään järkevää. Toki google on ystävä, mutta jos täältä saisi ehdotuksia, niin olisihan se mukavaa.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Pahoitteluni etten tuossa kaasugrilli-kysymyksessä kykene auttamaan. Meitsi kun on vanha liiton miehiä tässä asiassa eli puu/hiili/briketti toimii lämmön lähteenä.

Ostin joskun 17-vuotta sitten Hong Kongista Tampereelta sellaisen mustan "pönttögrillin", jossa voi myös savustaa kalaa. Tuo jumalauta toimii edelleen vaikkain kylkeen olen hoidellut perinteisen pallogrillinkin. Lohta kun tulee savustettua aika paljon. Nyt tosin alkaa vetelemään viimeisiään tuo kokonaisuus.

Hankinnassa on kunnos savustin ja sitten ehkäpä kyhäilen perinteisen tiiligrillin tontille, jossa on kokoa ihan kunnolla (grillissä). Nämä kaikki tietenkin riippuu siitä onko meikäläisellä enää kesällä täällä majapaikkaa mutta kuitenkin. Viime kesä oli synkin grillikausi varmaan 30 vuoteen. Grillasin ainoastaan ehkä kolme kertaa. Moottoripyöräily ja epätasainen elämä vei liikaa aikaa eikä kiinnostusta ollut rauhoittua ja ladata hiiliä pesään.

Nyt voisi yrittää herättää henkiin jälleen pihakokkailua ja laittaa possun kasslerit tirisemään. Tuo on mulle se paras grilliliha. On makua ja rasvaa sekä halpaa kuin saippua.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Grillauskausi lähestyy, ja vanhan kaasugrillin tilalle täytyisi ostaa uusi. Haussa olisi kaasugrilli seuraavilla spekseillä:

- 3-4 ruostumatona (valurauta) poltinta
- Valurautainen grillausritilä ja paistolevy
- EI sivukeittimiä

Hinta saisi olla n.500 euroa.

Saako tuolla hinnalla mitään järkevää. Toki google on ystävä, mutta jos täältä saisi ehdotuksia, niin olisihan se mukavaa.

Landmann tai Weber, kummassakaan tuskin menee pahasti pieleen.
Alla linkki yhteen Landmannin mallin:
Landmann kaasugrilli Flatbed Avalon 12791 - Gigantti
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Kyllä saksalainen Cramer on kova sana. Ystävälläni on aitosaksalainen kokoontaitettava ja "matkalaukuksi" pakattava Cramer-kaasugrilli, josta kuva tämän linkin takana. Mattavihreän casen sisälle mahtuvat kaikki grillin osaset jaloista ritilöihin, varras on lisävarusteena. Transformers-hengessä Cramer muuntautuu jaloksi grilliksi ja lämpiää butaanilla näppärästi. Tähän mahtuu melkoisesti kystä kyllä Cramerin kokoon nähden: Cramerilla on laiteltu niin lihaa vartaassa kuin kenguruakin (ei sentään koko otusta), ja yläpuolisella hellaosalla saa veden kiehumaan perunoille siinä samalla.

Cramerin erittäin suurena etuna on sen liikuteltavuus. Sen voi viedä ja pystyttää lähes mihin tahansa, ja se on kuitenkin riittävän vankka ja tavaraa sisäänsä vetävä grilli, jotta sillä saa usean hengen setit valmistettua.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Kyllä saksalainen Cramer on kova sana.

Varmasti hyvä hökötys karavaanereille jne. mutta ei tuollaista hirvitystä kukaan takaterassille hanki...toivottavasti. Muuten vaikutti kyllä pätevältä matkamallilta ja veilä saksalaista laatua eli hyvä nouto travellereille. Tietysti joidenkin tyyliin suht retro.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös