Anteeksi natsimielisyyteni, mutta eikös laitekeskustelulle ollut joku oma ketjunsa. Tämän otsikko viitannee enemmän syötävien suuntaan.
Minä olen jollani tapaa tykästynyt grillaamiseen kevään ja kesän aikana. Grillikausi aukesi pääsiäisviikolla anoppilassa ja jatkui siitä pääsiäisen yli eri paikoissa. Oikeastaan tuo oli ensimmäinen kerta, kun kunnolla funtsin grillaamista ja hain jotain perusohjeista poikkeavaa. Ja heti kyllä iski meikäläiseen tuo touhu, kertakaikkiaan. Jotenkin siinä yhdistyy sellaiset ruoanlaiton elementit, että minä tykkään, ja nyt onkin liki joka viikonloppu tullut väsäiltyä jonkinlaista grillisafkaa.
Muutaman kerran olen keitellyt vahvasti suolatussa vedessä possun ribsejä ja sisäfilettä. Lisäksi valkosipulia, sipulia, pippuria ja pari laakerinlehteä keitinveteen, reilun tunnin keittely lihanpaloista riippuen ja siinähän on grillausta vaille maukkaat lihat odottamassa. Sekä tietenkin maukas lihaliemi vaikkapa keitolle pohjaksi. Lihat voi toki vielä marinoida, mutta maku toimii ihan noinkin. Tuttu juttu suurimmalle osalle grillaajia tämä varmasti on, mutta jos nyt joku makkarapoika tätä lukee, niin kannattaa kokeilla välillä muutakin.
Herkkusienen sisuksiin juustoa ja pekoni ympärille, aikas hyvää. Lisäksi erilaiset kasvikset kelpaavat mulle oikein hyvin. Esimerkiksi sipulilohkot, paprika, kesäkurpitsa ja vaikkapa parsa maistuvat lihaköntin kaverina.
Muutaman kerran olen väsäillyt myös hampurilaisia. Pihvit teen yleensä naudan jauhelihasta, sekaan suolaa ja pippuria sekä hyvin pieneksi hakattua sipulia ja valkosipulia. Yksi muna riittää 400-700 grammaan. Leikkaan leivinpaperista noin 20 cm neliön ja taputtelen siihen pyöreähkön, ohuen ja melko kookkaan pihvin valmiiksi. Näin siksi, että paperilta ne on helppo läväyttää paistumaan, ohut pihvi paistuu nopeasti ja se helpottaa burgerin kasaamista, ja iso halkaisija taas siksi, että pihvi kutistuu paistettaessa jonkin verran.
Pihvit paistelen erissä ja laitan sivuun pysymään lämpiminä. Samalla läväytän cheddar-siivun päälle sulamaan. Paistinrasvan sekaan hiukan öljyä, jos tarvetta, ja siinä sitten sämpylät rapeiksi. Lopuksi väliin maun mukaan sipulia, salaatti, tomaattia tai mitä nyt tykkää.
Kivaa touhua.