Grillaus – keskustelua eri grillimalleista ja grillauksesta yleisesti

  • 379 558
  • 979
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Aivan, toisin kuin nuo sähkö- ja kaasulämmittimet, hiiligrilli on myös aromaattori. Siinä missä kaasugrilli tarjoaa aromeiksi vain polttimelle tai laavakiville pudonneen rasvan käryä, saa hiiligrillin kupeessa värinsä hakenut makkara pintaansa lepän, tammen, omenapuun ja hikkorin hivelevät tuoksut.

Tämmähän nyt ei pidä paikkansa, jos on viitseliäisyyttä. Lisävarusteena löytyy aromiverkko, ja kun koppa on tiivis, voi vaikka savustaa tarvittaessa.

Sinänsä, kyllä, kaasu on valittu vain ja ainoastaan sen takia, että se on nopeasti käyttövalmis joten arkenakin viitsii töitten jälkeen grillata. Eli käytännössä lähes joka päivä huhti-lokakuussa. Kun olin vielä puu/hiili grillaaja (kotona, mökillä toki edelleen), niin grillasu tapahtui lähinnä viikonloppuisin…


Höh, mitä hemmettiä sitten edes poistuvat keittiöstä, jossa lämmittäminen on vielä kätevämpää ja siistimpää!

Keittiössä paistaminen ja kärtsääminen tuo taloon käryä ja hajuja, ja ulkogrillaamisen ideahan on saada olla ulkona!

Eiköhän noihin automaattikääntöisiin weebereihin pian rakenneta ympärille vielä seinät tuuletusikkunoineen ja kattoineen jotta myös säävaikutus on otettu turvallisesti ja kätevästi huomioon.

Totta toki, että rakensin syksyllä grillikatoksen, jotta sade ei ole tekosyy välttää grillausta…
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tämmähän nyt ei pidä paikkansa, jos on viitseliäisyyttä. Lisävarusteena löytyy aromiverkko, ja kun koppa on tiivis, voi vaikka savustaa tarvittaessa.

Onko siinä valmistajan tarjoama, melkein aidontuntuisia hajusteita sisältä pyssykkä?

Keittiössä paistaminen ja kärtsääminen tuo taloon käryä ja hajuja, ja ulkogrillaamisen ideahan on saada olla ulkona!

Sisällä toimii kätevä ja siisti huippuimuri joka vie epämiellyttävät katkut pois ja ulkona ruokaan eksyy kärpäsiä tai sataa vettä.

Totta toki, että rakensin syksyllä grillikatoksen, jotta sade ei ole tekosyy välttää grillausta…

Seuraavaksi asennat siihen lasit ettei tuulikaan estäisi... ja sitten huomaat olevasi sisällä.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Onko siinä valmistajan tarjoama, melkein aidontuntuisia hajusteita sisältä pyssykkä?

ei tietenkään, vaan teräsritiläteline, johon voi itse lastuttaa aromileppänsä puuvarastosta


Sisällä toimii kätevä ja siisti huippuimuri joka vie epämiellyttävät katkut pois ja ulkona ruokaan eksyy kärpäsiä tai sataa vettä.

Tämän lukiessaan epäilee, että ei taida oikeasti paljon ruokaa sisällä laittaa? enpä ole semmosta imuria vielä tavannutkaan (jos Juha Pitkämäkeä ei lasketa)



Seuraavaksi asennat siihen lasit ettei tuulikaan estäisi... ja sitten huomaat olevasi sisällä.

ei pelkoa. Minä haluan olla ulkona. ruokaa tehdessä, syödessä, vapaa-aikana . . .
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onkos kukaan muu täällä kokeillut grillata pizzaa?
Tulee huomattavasti parempaa kuin mitä perus sähköuuneista saa. Grillatessa pizza pitää ns "osata" paistaa. Kärähtää aika äkkiä jos liikaa pitää.

Makkarat eivät mulle maistu, paitsi grillissä pekoninsiivuilla kääritty balkan jota dipataan sitten fonduen ym kanssa. Sydän- ja verisuonitautiosasto kiittää!
 

L4E

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauma Luk
Savu antaa makua ruokaan. Siksi on eri asia paistaa pihvit kaasugrillissä kuin hiiligrillissä savustuspöntöstä nyt puhumattakaan.
Se toki itsestään selvää, että savu antaa tuota makua grillatessa ja hiilellä/puulla päästää ihan eri tulokseen kuin kaasulla tai sähköllä. Mutta mitenkäs tuo sähköinen savupönttö, kun savustuksessa aromit kuitenkin otetaan pöntön sisälle laitetuista lastuista(tai mitä sinne nyt itse kukin laittaakin, sokeria, lastuja katajan oksia jne)? Ei kyllä minkäänlaista kokemusta sähköisestä savustimesta, kun ei ole edes kaupassa moisen sisälle tullut kurkattua. Mutta mielenkiinnosta olisi kiva kuulla käyttäjien kokemuksia.
 

Koira

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nonni, täällä grillattu jo kuukauden verran, sopiva aika topicille. Kysymys:

Kaasugrilli, ilman keraamisia kiviä vai sekaan vaan?

Eli on tuossa tullut polteltu tavaraa ilman, kun myyjän mielestä nykyaikaisiin kaasugrilleihin ei kuulu/ei kestä kivet... jotenkin tekisi mieli silti testata, kun tuntuu että nyt ilman kiviä kuumuus on kovin epätasaista.

Jos joku tietää mitkä kivet parhaimpia, niin antaa vinkkiä vaan...
 

expertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Brodeur, Hughes bros., Dawson Mercer, NJD, HPK
myyjän mielestä nykyaikaisiin kaasugrilleihin ei kuulu/ei kestä kivet.....

Mahtoikohan tarkoittaa malleja, jotka eivät kiviä tarvitse. Omassa ainakin on poltinten ja parilan/ritilän välissä tuollaiset valurautaiset lämmontasaus hässäkät. Hyvin pelittää ja aikalailla sama, mihin kohtaan naudan perseen heittää.
 

Senior

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Se toki itsestään selvää, että savu antaa tuota makua grillatessa ja hiilellä/puulla päästää ihan eri tulokseen kuin kaasulla tai sähköllä. Mutta mitenkäs tuo sähköinen savupönttö, kun savustuksessa aromit kuitenkin otetaan pöntön sisälle laitetuista lastuista(tai mitä sinne nyt itse kukin laittaakin, sokeria, lastuja katajan oksia jne)? Ei kyllä minkäänlaista kokemusta sähköisestä savustimesta, kun ei ole edes kaupassa moisen sisälle tullut kurkattua. Mutta mielenkiinnosta olisi kiva kuulla käyttäjien kokemuksia.

Sähköinen savustus verrattuna avotuleen on kuin vertaisi runkkaamista kunnon pää-halkeaa-jörnimiseen-D-kuppisen-blondin-kanssa. Älä hyvä mies edes ajattele mitään sähkösavustinta. Ole mies. Tuliko tämä asia nyt Sinulle "kertaheitolla" selväksi?

Itsehän olen ratkaissut grillaamisen -molempi parempi- periaattein. Laiskuuttani joskus kunnon rosterigrillillä ja fiilistelyyn kivirakenteinen avotuliversio. Saa mitä tilaa.
 

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Sähköinen savustus verrattuna avotuleen on kuin vertaisi runkkaamista kunnon pää-halkeaa-jörnimiseen-D-kuppisen-blondin-kanssa. Älä hyvä mies edes ajattele mitään sähkösavustinta.

Maun kannalta lienee yhdentekevää, tuotetaanko savu sähkövastustuksella vai alla palavalla tulella, koska palava tuli ei kuitenkaan ole yhteydessä ruokaan. Sama kai se, miten purua tai lastuja käryyttää, kunhan käryävät.

Tuolla kehutaan: http://www.heittokalastus.info/forum/index.php?topic=1905.0

Minuakin tuollainen sähkösavustin houkuttaa. Pitäisi kai valita suurempi malli. Pienissä tulee helposti vetistä.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Mahtoikohan tarkoittaa malleja, jotka eivät kiviä tarvitse. Omassa ainakin on poltinten ja parilan/ritilän välissä tuollaiset valurautaiset lämmontasaus hässäkät. Hyvin pelittää ja aikalailla sama, mihin kohtaan naudan perseen heittää.

Tätä sanoi mullekin myyjä ja mainitsi vielä sen, että noita kiviä ei enää edes valmisteta, eivät ole nykyaikaa. Toisekseen, ovat epäkäytännöllisiä, niihinhän palaa kaikki rasva kiinni ja näin ollen käryävät jatkuvasti. Muutenkaan, noita kiviä ei ole vähänkään laadukkaammissa grilleissä, vaan niissä käytetään juuri noita valurautalevyjä.
 

L4E

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauma Luk
Ok Senior, tuli selväksi :).

Itsellä savustin mallia mukaan otettava ja tietenkin haponkestävästä. Voi vapaasti heittää meriveteen likoamaan, kun saaressa on savustellut. Joskus huuli pyöreänä katellut, kun jotkut aktiiviset kalastajat/savustajat, jotka jopa osaavat suolata kalan liuoksessa hienosti tekevät suolauksen vasta savustuksen jälkeen sen tähden että pönttö ei ruostuisi puhki. Toki savukala kylmänäkin on hyvää, mutta kyllähän sen mieluiten lämpimänä syö kun vaivan näkee.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Mahtoikohan tarkoittaa malleja, jotka eivät kiviä tarvitse. Omassa ainakin on poltinten ja parilan/ritilän välissä tuollaiset valurautaiset lämmontasaus hässäkät. Hyvin pelittää ja aikalailla sama, mihin kohtaan naudan perseen heittää.

Minulla kaasugrillissä sama juttu, poltinten yhteydessä kunnon valurautapötkylät valurautaisten parilan ja ritilän alla. En oikein tiedä, mihin tuossa niitä kiviä edes voisi laittaa. Kaasugrilli käytössä siis, ja ihan hyvä sellainen vaikkei Weber olekaan. Tosin kulumisesta en vielä tiedä, kun on ollut vasta vuoden käytössä. Merkin kerron sitten, kun olen kaivanut kapineen pois talvisäilytyksestä, mutta sen muistan että joku italialainen merkki se on, ja oli äärimmäisen vittumainen koota. Kaikki muut osat meni paikalleen nätisti, mutta se etupelti (eli siis grillin etuosan julkisivu) piti vääntää raa'alla voimalla paikalleen.

Viikonloppuna oli tarkoitus avata grillikausi, mutta taidan vielä odottaa. Grillaus on fiilistelylaji, eikä se oikein tunnu siltä, jos luvatut +4c ja vesisade toteutuu.
 

Flu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Padres
Weberin Spirtistä maksoin toissakesänä 399,-. Ne peltiset ritilät on emaloitua terästä, samoin rasvapellit polttimien päällä. Emaloiduista osista palaneet lihanpalat lähtee helpommin kuin valurautaista tai kromatuista teräksisistä. Kaikki pultit ja osat on ruostumatonta terästä.
Minulla on ollut tuo nykyinen täysrosteri Weber jo viisi vuotta ja on vieläkin kuin uusi. Itse tosin pidän rosteriritilöistä niiden helppohoitoisuuden takia. Valurautainen toisi kyllä vielä paremmat jäljet ja emoidulla ei tarvitso olla lämpötilan kanssa yhtä tarkkana, mutta hellohoitoisuus ja hyvä paistamisen lopputulos (jos on tarkkana) mielestäni kallistavat vaan täysrosteri Weberin puoleen. Ainoana huonona puolena on hinta.
 

Flu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Padres
Onkos kukaan muu täällä kokeillut grillata pizzaa?
Tulee huomattavasti parempaa kuin mitä perus sähköuuneista saa. Grillatessa pizza pitää ns "osata" paistaa. Kärähtää aika äkkiä jos liikaa pitää.
Grillissä tehdystä pizzasta tulee kyllä parasta mitä kotikonstein voi tehdä. Taikina vaan pitää tehdä tarpeeksi aikaisin, pitää uunissa todella lyhyen ajan ja omata hyvä pizzakivi. Pitääkin tehdä ensi viikonloppuna.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Itse tosin pidän rosteriritilöistä niiden helppohoitoisuuden takia. Valurautainen toisi kyllä vielä paremmat jäljet ja emoidulla ei tarvitso olla lämpötilan kanssa yhtä tarkkana,

Käytän itse valurautaparillaa monasti pihveille, valurautalevyä(eli toinenpuoli tosta lisävermeestä) esim rosmariiniperunoille, kesäkurpitsoille jne. Ritilällä tehdään sitten makkaroita, maisseja, parikoita jne. . savulla maustamista on tehty lastutelineen kanssa. Pitsakivi pitäis tosiaan hankkia. . . .
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Minulla on ollut jo monta vuotta Opan sähkösavustin. Taitaa olla tämä: tämä!
Sen hankinnan jälkeen on jäänyt aina seisovasta pöydästä kaivettu "tuore" savustettu lohi syömättä. Niin mureaa ja maukasta tulee omasta takaa. Lohen pitää vaan olla myös tuoretta, eikä missään nimessä mitään pakastettua.
Pieniksi sopiviksi paloiksi, 20 minuuttia ja vieraat puhuvat siitä lohesta pitkään.
Opassa panivat vielä pöntön sisään savustusmateriaalia. Pienellä pussilla savustelee vuodenpäivät, kerran pari kuukaudessa.

*****************

Grilliä ostaessani kuuntelin myös minä noita "osta veeperi soon paras", vaikka maksaakin vähän enemmän". En ostanut, vaan päädyin puolet halvempaan Focus grilliin. Siinä on neljä poltinta ja myös keittolevy. Kannessa on kiinni myös hylly, johon on kätevä panna esim. nyyttejä, leipää, vihanneksia jne.
Palvellut nyt hyvin jo 6 vuotta, joten en oikein näe syytä maksaa puolet enemmän ruostumattomista ruuveista...
 

MunkADunk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Penguins
Jotenkin tuntuu hurjalta että Weberillä grillaaminen ja/tai grillattavien maku olisi parempaa tai helpompaa kuin normaalilla "bulkki" grillillä. Meillä grillataan kesät läpeensä ja kolmatta kesää on käytössä sama Mustang-grilli. Halpahan se oli verrattuna noihin hifistelygrilleihin ja se puhtaanapito ei ole kyllä grillin hinnasta vaan omasta viitsimisestä ja jaksamisesta kiinni! ei mistään ritilästä saa palanutta rasvaa ja lihanpaloja pois jos sillä grillaa koko kesän ja alkaa putsailemaan vasta seuraavana keväänä. Ja tuo puuosien halkeilu ei ole niin dramaattista, että siitä jotain haittaa voisi olla. Yhteenvetona lainataan edellistä: Jos haluat maksaa tupla (melkein tripla) hinnan ruostumattomista ruuveista niin siitä vaan. yhtä mukavaa grillaaminen on sillä tourutornin keskivertogrillilläkin.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
yhtä mukavaa grillaaminen on sillä tourutornin keskivertogrillilläkin.

Aivan.

Grillaustulokseen vaikuttavat paljon enemmän muut asiat.
Meillä on futisseuran kerhotalolla öljytynnyrinpuolikas ja ritilä päällä. Ja hyvää tulee. Riippuu vaan siitä mitä grillaa ja missä vaiheessa tavaran heittää ritilälle ja milloin sen ottaa pois.
 

MunkADunk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Penguins
Grillaustulokseen vaikuttavat paljon enemmän muut asiat.

Kompataan tätä vielä hieman.. Nimittäin niin pitkään kun se itse syöminen on suurempi nautinto kuin grillaaminen, minä käytän normigrilliä. Olen syönyt bilteman kertakäyttögrillillä tehtyjä piffejä ja vartaita ja laadukasta mahantäytettä saanut siinä missä kaasugrillilläkin!
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Merkin kerron sitten, kun olen kaivanut kapineen pois talvisäilytyksestä, mutta sen muistan että joku italialainen merkki se on, ja oli äärimmäisen vittumainen koota.

Ei tarvinnut odottaa edes tuohon asti, merkki kun pälkähti päähäni ihan itsestään. Adelaide 3 Classic, eli siis tuollainen. Kaunishan se ei ole, mutta erittäin hyvin hoitaa hommansa.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tänään sitten korkataan grillikausi kun satunnaisia makkaranlämmittämisiä ei tietenkään lasketa mukaan.

Naudan ulkofilettä pilkottu pihveiksi ja pistetty eilen jääkaappiin tiukassa muovipussissa. Seassa on öljyä, valkosipulia, tuoretta rakuunaa, soijakastiketta suolaa, mustapippuria ja tilkka hunajaa. Kotiuduttua lihat lämpimään ja grilli kuumaksi noin seitsemän aikaan. Lisukkeet on jätetty talon kylmäkön käsiin, sillä salaatissa ei voi epäonnistua.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Eiköhän se nyt kaikille ole päivänselvää, että ratkaisevinta on se mitä sinne grilliin laittaa... mutta ketjun aloittaja sattui nimeämään ketjunsa

keskustelua eri grillimalleista ja grillauksesta yleisesti

joten siksipä grillimalleja on käsitelty.
 

Neely#8

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins
Barbec on grillin merkki meikäläisellä ja hyvin on toiminut.Ehdottomasti pakko kehua kyseisen merkin säänkestävyyttä: Nyt jo kaksi talvea on joutunut pitämään myös talvet ulkona,eikä ole runko/sisus moksiskaan.Hiukan on rungossa olevat puutasot kärsineet pintavaurioita,mutta hiukan hiomista ja uutta lakkaa/petsiä päälle ja taas kelpaa.Toki valurautaiset ritilät ja parilat on ollut öljyttynä ja kuivassa sisällä koko talven.

Ja mitä tulee yleisesti grillaukseen,niin ei muuta kun nieriää tai taimenta grilliin,ja makunystyrät kiittää...!
 

J.Petke

Jäsen
Ja mitä tulee yleisesti grillaukseen,niin ei muuta kun nieriää tai taimenta grilliin,ja makunystyrät kiittää...!

Maistoin taannoin ravintolassa nieriää ja kotioloissa taimenta mutta jotenkin tuo maistuu ihan samalta kuin lohi. Lohikaloja toki molemmat mutta isoja pettymyksiä olivat minulle. En ehkä ole syönyt tarpeeksi kalaa erottaakseni nuo. Odotukset olivat korkeammalla.

Onko muuten kenelläkään mitään vinkkejä savustamiseen? Eli siis mitä tuotteita kannattaa savustaa? Kalaa toki mutta olisiko jotain erikoisempia vinkkejä?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös