Grillaus – keskustelua eri grillimalleista ja grillauksesta yleisesti

  • 378 422
  • 979

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Terve!

Oisiko jollain tietoa siitä, että tekekö mikään valmistaja BRQ-ribsejä? En nyt puhu siitä Pirkan hervottomasta palasesta vaan sellaisita pienistä marinoiduista ribseistä? Pari vuotta sitten juhannuksena niitä jostain S-marketista kavereiden kanssa haettiin ja sen jälkeen ei ole näkynyt. Logistiikkaongelmien vuoksi en pääse kunnon lihakauppaan niitä hakemaan, niin toivottavasti löytyy jostain perus marketista.

Osta marinoimaton pala grilliluita (possukylkeä), paloittele se ja laita ne pakastepussiin ja marinaadit oman maun mukaan perään. Helppo kuljettaa, grillata ja hyvää tulee.
 

Tumpe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lipö ty.
Lidlin pakastealtaassa olen joskus nähnyt jotain ribsipakkauksia. En ole kokeillut, joten tuotteesta en osaa sanoa yhtään mitään.

Eteläisessä Satakunnassa asustelevien (miksei myös kauempaakin voi poiketa) kannattaa kokeilla Kivikylän (Lappi) tuotteita, sieltä saa tietääkseni ainakin noita ribsejä, ja ovat kuulemma ihan helvetin hyviä. Kaveri ainakin lähtee hakemaan 20km päästä noita, siis ihan tehtaanmyymälästä.
 

Veijari

Jäsen
Marinoituja rimpsuja ja makkaraa eri muodoissa (A, B, bratwurst jne)... ei sitä juhannuksena paljon muuta tarvitse grilliin heittää.

ps. Turun Mestaripalvi tehtaanmyymälä on ihan kunkku paikka.
 

cobra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, ManUtd
Noista rimpsuista kun nyt on puhe ollut niin koittakaapa joskus seuraavalla reseptilla maustella niitä.

-Öljyä rimpsujen pintaan molemmin puolin vähän
-Suolaa
-Mustapippuria

Meikäläisen mielestä parasta näin ja vielä helppo tehdä.
 

er_bai_wu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, LOFC, JJK, NYR, S.S. Lazio, v. Sacher-Masoch
Olen aika tarkka näissä asioissa, mutta valmistuotteista Santa Marian grilliöljy on erittäin hyvää. Sopii myös uuniin, kanan ja vuohenjuuston kera.

Ja tuohon kaasu vs. hiili-keskusteluun; muuratkaa ne grillit, kaasu on diletanteille. Hyvä grilli on koivupuulämmitteinen.
 

kovalev

Jäsen
Saattaa olla taas yksi tyhmä kysymys muiden joukossa, mutta...

Tarviiko / kannattaako se ohuen ohut, sitkeän tuntuinen kalvo sisäfileen pinnalta poistaa ?! On meinaan aikas " tiiviisti ja tiukassa " ?
 

Shayne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihreäpaitainen mies & Petun pelistragedia
Jääkaappikylmänä grillattua lihaa ei syö susikaan, mutta tuosta huoneenlämpöönottamisesta kaipaisin jatkoajan grillimestareiden kokemuksia. Kun tässä on nyt kaikennäköistä känttyä tullut kesän mittaan grillailtua, niin oletteko te huomanneet eroja lihan pöydällälepuuttamisen ja makunautinnon laadun välillä, siis muutenkin kuin onko lehmää vai possua?

Liian kylmänä grillattu possu on oikeastaan aika etovan makuista. Eikä possun grillaaminen oikein jaksa kiinnostaa muutenkaan, se kun on nin idioottivarmaa touhua, siinä ei ole mitään haastetta ja makukin häviää aina lehmille. Toisaalta saa sen naudankin pahanmakuiseksi vääringrillaamalla, mutta lähinnä on nyt mietityttänyt, että voiko grillilihaa "huonelämmittää" liikaa?

Kun naudallekin taidetaan suositella jotain tuntia tai kahta, mutta ainakin itse olen huomannut, että esim entrecotesta tulee sen parempi mitä kauemmin se on ollut lämpimässä. Puhun nyt siis jostain 4-7 tunnista. Äsken juuri grillasin nelituntista kamaa ja siitä tuli kyllä pirun hyvä. Toisaalta nyt oli härkää, eikä vaan normilehmää. Sitten taas vaikkapa sisäpaistista nuijituissa grillipihveissä neljä tuntia on ollut liikaa, koska samasta mestasta ostetuilla samanlaisilla läskeillä on kahden tunnin pöytäkäytön jälkeen tullut paljon parempia. Vai voiko se sitten vain olla tsägästä kiinni, että miten mureaa juuri se erä sattuu olemaan, jota lihatiskillä sillä hetkellä myydään?

Onko muilla kaltaisillani amatöörigrillaajilla, tai mieluummin vaikkapa niillä kokeneemmilla, kokemuksia tai kommentteja lihan ja sen laadun lämpöönottamisen suhteesta lopputuloksen onnistumiseen?
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Toisaalta nyt oli härkää, eikä vaan normilehmää.

Heh, hyvin meni pohja pitkältä tekstiltäsi. Tiesitkö, että mitään härkää ei ole olemassakaan, vaan se on kaikki ihan samaa naudanlihaa?

Ravintolat myyvät härkää, koska se on myyvämpi nimi.
 

Shayne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihreäpaitainen mies & Petun pelistragedia
Heh, hyvin meni pohja pitkältä tekstiltäsi. Tiesitkö, että mitään härkää ei ole olemassakaan, vaan se on kaikki ihan samaa naudanlihaa?

Ravintolat myyvät härkää, koska se on myyvämpi nimi.
Voi hyvin ollakin että meni pohja, en miksikään asiantuntijaksi kai itseäni väittänytkään. Makupohjalta ja perstuntumalta vaan yrittänyt, en näistä niin tiedä. Eräs eläinlääkäri kerran kyllä selvitti minulle, että mitä eroa on härällä ja sonnilla, mutta en muista enää, koska olin valitettavan humalassa silloin. Muutakin eroa kai siinä oli kuin että molemmat ovat uroksia? Eli ei sitä naarasta kuitenkaan?

Mutta pointtiisi (kenties?) viitaten, niin olen kyllä valitettavan tietoinen siitä, että minulle voisi kyllä palana myydä ulkofilettä sisäfileen hinnalla, kun en sitä siinä tiskillä silmämääräisesti tajuaisi kuitenkaan.
 

Artsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Heh, hyvin meni pohja pitkältä tekstiltäsi. Tiesitkö, että mitään härkää ei ole olemassakaan, vaan se on kaikki ihan samaa naudanlihaa?

Ravintolat myyvät härkää, koska se on myyvämpi nimi.

Näin maalaisena voisin hieman valottaa sinulle näitä nautakarjan nimikkeitä:

Nauta on märehtiviin sorkkaeläimiin kuuluva nisäkäs. Lajin naarasta kutsutaan lehmäksi, uros taas on sonni, ja kuohittu uros on härkä.

Voin myös kertoa, että kaikki "naudanliha" ei todellakaan ole samanlaista.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Nauta on märehtiviin sorkkaeläimiin kuuluva nisäkäs. Lajin naarasta kutsutaan lehmäksi, uros taas on sonni, ja kuohittu uros on härkä.

Totta, silti nauta on sikäli erikoinen eläin että se vaihtaa usein kuolemansa jälkeen sukupuolta. Teurastetusta lehmästä kun tulee Rosson annoksessa härkää.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Totta, silti nauta on sikäli erikoinen eläin että se vaihtaa usein kuolemansa jälkeen sukupuolta. Teurastetusta lehmästä kun tulee Rosson annoksessa härkää.

Niin aivan, kirjoitin vähän huonosti. Onhan härkiä toki olemassa, sen tiedän minä ja lapsikin, mutta ravintoloiden ruokalistoille ne eivät kuitenkaan päädy. Ei Rossoon, eikä myöskään niihin muka paremman väen paikkoihin.
 

Shayne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihreäpaitainen mies & Petun pelistragedia
Totta, silti nauta on sikäli erikoinen eläin että se vaihtaa usein kuolemansa jälkeen sukupuolta. Teurastetusta lehmästä kun tulee Rosson annoksessa härkää.
Ihan reilua mun mielestä siihen nähden, että kauden vihannekset saavat olla -18 celsiusasteessa ympäri vuoden.

Olen onnellinen jos saan joltain jotain kommentteja siitä lämpimäänotosta, sitä odotellessa tyydyn kohtalooni testaillessani grillituloksiani lehmällä, härällä ja silloin tällöin sonnilla.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Miksi sitten väitit äsken, että niitä ei ole olemassa?

Hohhoijaa, siellä ravintoloiden ruokalistoilla. Siksi.

Niitä eläimiä on kyllä olemassa, mutta niitä ei ravintoloista voi ostaa. Kehottaisin kääntymään vaikka joidenkin maatalousmessujen puoleen, jos haluat kaupat tehdä. Tai mikä tahansa vastaava paikka, kai alan lehtiä ja kauppapaikkoja on olemassa ihan samalla tavalla kuin muissakin asioissa.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Ja alunperin ketjuun lähettämäni viesti, johon vastasit, liittyi tähän aiheeseen siten, että.....niin, miten?

Huh, mitäköhän penaltteja tämmöisestä vänkäämisestä mahtaakaan seurata. No, siihen ei voi itse vaikuttaa.

Se liittyi siten, että sinä kirjoitit:

Äsken juuri grillasin nelituntista kamaa ja siitä tuli kyllä pirun hyvä. Toisaalta nyt oli härkää, eikä vaan normilehmää.

Sinä et ole grillannut mitään härkää, vaan ihan normilehmää. Niin, voi olla, että siinä kauppakuitissa lukee "härkä", mutta se liittyy tähän aiheeseen siten, että.....niin, miten?
 

Shayne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihreäpaitainen mies & Petun pelistragedia
Sinä et ole grillannut mitään härkää, vaan ihan normilehmää. Niin, voi olla, että siinä kauppakuitissa lukee "härkä", mutta se liittyy tähän aiheeseen siten, että.....niin, miten?
Aika vakuuttavaa. Kuten sanoin, minulle voi mennä läpi eri laadut helposti. Kuten siinä viestissäni yritin kyselläkin kokemuksia kokeneemmilta, että voiko vaan olla niin että sama kama on erilaista mun käsissä vai voiko olla laatueroista kyse jo tiskillä ja eritoten niistä huoneenlämpötunneista, kuten entrecotessa, jota yleensä ostan lehmänä mutta tänään härkänä.

Ihmetyttää vain, että sinä sanot kaiken olevan samaa naudanlihaa, oli se sitten lehmästä tai härästä. Tai itse asiassa sanoit, että härkää ei ole olemassakaan, se on samaa naudanlihaa.
 

d2uce

Jäsen
Nauta on märehtiviin sorkkaeläimiin kuuluva nisäkäs. Lajin naarasta kutsutaan lehmäksi, uros taas on sonni, ja kuohittu uros on härkä.

Eli siis härän kiveksetkin ovat kusetusta? Enpä ole aiemmin tullut ajatelleeksi.
 

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Eli siis härän kiveksetkin ovat kusetusta? Enpä ole aiemmin tullut ajatelleeksi.

Kyllä se kyseinen ex-sonni on jo härkä siinä vaiheessa kun sen munat pyörivät lautasellasi...


Edit: Niin, ja siitä lihojen lämpimään ottamisesta sanoisin, että se riittänee, kun lihan lämpötila nousee edes lähelle huoneenlämpöä, eli tuntikin on varmasti tarpeeksi. Ehkä kovin isoille köntsille, voi harkita pitempää aikaa, mutta itse en ole omatoimisesti kokonaisia fileitä koskaan grillannut. Seitsemän tuntia voi jo olla terveysriski kovin kuumissa oloissa.
 
Viimeksi muokattu:

Dynamo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Taas sarjassamme hölmöjä kysymyksiä, mutta laitetaan nyt kuitenkin.

1) Onkos kellään tietoa miten tuo lihan ottaminen huoneenlämpöön hoidetaan ravintoloissa?
2) Onkos härkätaistelut väärin suomennettu tai jotain? Luulisi, että testoa ja taisteluintoa olisi sonneilla enemmän? "Perinteinen espanjalainen sonnitaistelu" kuulostaa aika huvittavalta. Toki voihan se olla mahdollista, että espanjalaiset ovat niin nössöjä (munattomia!), että uskaltavat taistella vain munattomia nautoja vastaan. :)
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Grillattu hummeri?

Sattuneista syistä tässä pitäisi opetella grillaamaan hummeria aika pikaisesti, joten hyvät neuvot olisi paikallaan. Tuore hummeri, pakastettu vai keitetty? Vaikka tuoreesta tekisinkin, ei vissiin voi raakana grillata vaan pitää esikypsentää? Sen olen selvittänyt että halkaistuna ne saksiniekat grillataan, lihapuoli tulelle päin ja maustetaan jälkikäteen, poislukien keittämisen aikana tapahtuvaa maustamista. En muuten tiedä edes onko noin isoa kattilaa käytössä johon tuollainen 3kpl hummeria mahtuisi, joten pitää varmaan hakea ne esikypsytettyinä.
 

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Perstuntumalta

Sattuneista syistä tässä pitäisi opetella grillaamaan hummeria aika pikaisesti, joten hyvät neuvot olisi paikallaan. Tuore hummeri, pakastettu vai keitetty? Vaikka tuoreesta tekisinkin, ei vissiin voi raakana grillata vaan pitää esikypsentää? Sen olen selvittänyt että halkaistuna ne saksiniekat grillataan, lihapuoli tulelle päin ja maustetaan jälkikäteen, poislukien keittämisen aikana tapahtuvaa maustamista. En muuten tiedä edes onko noin isoa kattilaa käytössä johon tuollainen 3kpl hummeria mahtuisi, joten pitää varmaan hakea ne esikypsytettyinä.

Niin, jos valitsemaan pääsee, niin kannattaa ilman muuta ottaa tuore hummeri.

Perstuntumaan perustuen päädyn sanomaan, että tuskimpa hummeria tarvitsee esikypsentää ennen grillausta, koska sen liha kypsynee nopeasti.

Itse luultavasti löisin sen keskeltä halki ja sitten vain grilliin miedolle lämmölle vaikka kymmeneksi (5+5) minuutiksi.

Tämä tosin perustuu pelkkään arvailuun, koska en vielä ole grillannut hummeria.

Jos hummerin meinaa keittää, se pitää tappaa ensin, koska muuten luvassa on eläinrääkkäystä kaikilla herkuilla, johtuen hummerin suhteellisen paksusta kuoresta, siis verrattuna esim. jokirapuun. Kalautus siis päähän tai puukko aivoihin. Jossain sanottiin, että hummeri pitää tappaa pakastimessa pakastamalla sitä tunnin verran, mutta ehkä nopeammin homman hoitaa antamalla sille kendoa aivoihin, jotka sijainnevat hummerillakin päässä.

Täältä tähän
 
Viimeksi muokattu:

Ice71

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Ikävänkantaja, Jerry100, Hereworth
Licence to Grill

Näin grillikauden kynnyksellä kannattaa katsoa sunnuntaisin kello 18:00 JIMTV:ltä Grilli kuumana.
Saa hyviä vinkkejä kesän grillaukseen, savustamiseen ym ym.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös