Grillaus – keskustelua eri grillimalleista ja grillauksesta yleisesti

  • 378 271
  • 979

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Minulla on kyllä vaikeuksia katsoa tuota ohjelmaa vaikka sinällään silloin tällöin kivoja ideoita aineksista tarjoaakin. Mutta kun tuo kokin mairea hymy ja "mmmm...very good" tuntuu olevan ainoa tapa ilmaista ruoan ominaisuuksia. Ruokaa maistelevien ihmisten naamat ovat aika epäinformatiivisia...
 

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
Niin, jos valitsemaan pääsee, niin kannattaa ilman muuta ottaa tuore hummeri.

Perstuntumaan perustuen päädyn sanomaan, että tuskimpa hummeria tarvitsee esikypsentää ennen grillausta, koska sen liha kypsynee nopeasti.

Ylempänä mainitussa License to grill-ohjelmassa juurikin mainittiin että hummeri on esikypsennettävä ennen grillausta, muuten lihasta tulee sitkeää. Sen paremmin en minäkään tiedä.
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Näin grillikauden kynnyksellä kannattaa katsoa sunnuntaisin kello 18:00 JIMTV:ltä Grilli kuumana.
Saa hyviä vinkkejä kesän grillaukseen, savustamiseen ym ym.
Toisaalta kannattaa varoa kenet päästää sitä katsomaan, sillä näinhän siinä sitten käy että tilaus tulee heti seuraavaksi viikonlopuksi. Kuten nyt tässä juurikin puheena ollessa hummerin grillaustapauksessa.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Kypsentäkää hummereitanne missä haluatte...mä voisin ajaa niillä.

Grilliin heitän possun niskaa, sipulia, paprikaa, broileria, herkkusieniä, lohta ja kesäkurpitsaa. Savustuspönttöön lohta, siikaa, muikkua ja kampelaa. Lisukkeiksi maissia, salaattia, hiilosperunaa tai vodkaa.

Sopivia mausteita on sinihomejuusto, chili, gini, pekoni, vodka, perunasalaatti ja vaikkapa parsa.

Näistä saa toimivia arkiruokia kesän grillipartyihin. Vodkaa unohtamatta.
 

d2uce

Jäsen
Hummerista tuli mieleen..

Hämeenlinnalaiset ja Hämeenlinnassa grillausta harrastaneet! Minulla on kysymys teille. Onko Hämeenlinnassa jotain hyvää tai edes hyvähköä paikkaa jossa voi grillata. Parveke tai oma piha eivät valitettavasti tule kyseeseen, sillä en moisia omista.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Parveke tai oma piha eivät valitettavasti tule kyseeseen, sillä en moisia omista.

Eikös kaikissa taloissa ole kuitenkin piha? Tai ainakin itse asuttamassani vantaalaisessa lähiökerrostalossa on piha ja kyllä Helsingin kantakaupunginkin kivitaloissa yleensä jonkinlainen piha on. Samoin on laita uskoakseni myös Hämeenlinnassa. Kyllä noillakin pihoilla voi varsin mainiosti grillailla, mutta seuraa tosin saattaa saada, vaikkei haluaisikaan.
 

Seesam

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tämä grilliruokien lisukesalaatti saattaa kuulostaa monesta omituiselta, mutta se on erityisen makoisaa:

- esikeitettyä maissia(ei jäistä eikä lämmintä, vaan sopivan viileää. Kannattaa ''jäähdyttää'' jääkaapissa)
- suolakurkkua kuutioituna
- punaista chiliä kuutioituna(kannattaa satsata siihen vähän tulisempaan chiliin, jotta salaatti saisi vähän lisäpotkua)
- TUORETTA(!!!) tilliä
- viimeistellään ripauksella suolaa

Raaka-aineiden suhteista en osaa neuvoa muuta kuin seuraavaa: maissia enemmän kuin suolakurkkuja, suolakurkkuja enemmän kuin tilliä ja tilliä enemmän kuin chiliä (tai sitten kokeilee oman maun mukaan). Kaikki raaka-aineet sekoitetaan sitten keskenään ja tarjoillaan grillattujen porsaankyljysten(ihan perusmausteilla pippuri, suola) ja ranskalaisten(tai uusien) perunoiden kera, unohtamatta kylmää olutta.
 
Viimeksi muokattu:

d2uce

Jäsen
Eikös kaikissa taloissa ole kuitenkin piha? Tai ainakin itse asuttamassani vantaalaisessa lähiökerrostalossa on piha ja kyllä Helsingin kantakaupunginkin kivitaloissa yleensä jonkinlainen piha on. Samoin on laita uskoakseni myös Hämeenlinnassa. Kyllä noillakin pihoilla voi varsin mainiosti grillailla, mutta seuraa tosin saattaa saada, vaikkei haluaisikaan.

Pieni sisäpiha kyllä löytyy, mutta tuossa on tilaa suunnilleen neljälle autolle ja ne neljä autoa siellä yleensä ovat. Ei ihan roskiksien vieressäkään viitsi välttämättä grillata. Eli pihaa on, mutta erittäin nihkeästi.
 

Prookie

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Hämeenlinnalaiset ja Hämeenlinnassa grillausta harrastaneet! Minulla on kysymys teille. Onko Hämeenlinnassa jotain hyvää tai edes hyvähköä paikkaa jossa voi grillata. Parveke tai oma piha eivät valitettavasti tule kyseeseen, sillä en moisia omista.
Äkkiseltään tulee mieleen Aulangolla Vanajan tekosaaressa sijaitseva grillauspaikka. Sinne ainakin voi mennä kyrsäänsä käristämään. Aika usein siellä grillauksen harrastajia näkyy.
 

Rosenrot

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
pallogrilliä hankkimassa

Päivää hyvät palstaveljet. Kuumaakin kuumempi juhannus lähestyy, ja grilliä, hiilikäyttöistä sellaista, tarvittaisiin mukaan böndelle. Osaako joku heittää hyviä vaihtoehtoja mistä sellaista hommata hyvään hinta-laatu suhteeseen, ja eikö ne ole tänäpäivänä melko kompakteja paketteja autossa kuljetella?
Joku väliltä "käytä viikonloppu ja hetä mäkeen" vs "hyvä, laadukas ja kestävä hiiligrilli kokille" olisi hakusessa..
 

Pleksi(t)

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Päivää hyvät palstaveljet. Kuumaakin kuumempi juhannus lähestyy, ja grilliä, hiilikäyttöistä sellaista, tarvittaisiin mukaan böndelle. Osaako joku heittää hyviä vaihtoehtoja mistä sellaista hommata hyvään hinta-laatu suhteeseen, ja eikö ne ole tänäpäivänä melko kompakteja paketteja autossa kuljetella?
Joku väliltä "käytä viikonloppu ja hetä mäkeen" vs "hyvä, laadukas ja kestävä hiiligrilli kokille" olisi hakusessa..

Jos ei mitään älyttömiä määriä kerralla grillaa niin yksi hyvä on Luciferin pieni pallogrilli. Itsellä on paljonkin kokemusta, kannen saa lukittua joten on helppo kantaa eikä vie paljoa tilaa. Hinta oli Stockalla pari kymppiä aikoinaan.
Kuningaskuluttaja näköjään noita testaillut, lukase tämä.
 

Rosenrot

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Jos ei mitään älyttömiä määriä kerralla grillaa niin yksi hyvä on Luciferin pieni pallogrilli. Itsellä on paljonkin kokemusta, kannen saa lukittua joten on helppo kantaa eikä vie paljoa tilaa. Hinta oli Stockalla pari kymppiä aikoinaan.
Kuningaskuluttaja näköjään noita testaillut, lukase tämä.

Tattis, mutta hieman isompi malli voisi tulla kyseeseen, ja mieluummin omilla jaloilla seisova. Nettirautaa tms selailin jonkin tovin, siellä moiset ovat n 100 euron kieppeillä... Kenelläkään kokemuksia moisista???
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Mitä voisi tehdä kokonaisesta naudan sisäfileeklöntistä? Hyviä ideoita ja ajatuksia otetaan vastaan...
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Mitä voisi tehdä kokonaisesta naudan sisäfileeklöntistä? Hyviä ideoita ja ajatuksia otetaan vastaan...

Leikata poikki 3 cm pihvejä, jotka litistetään kevyesti pariin senttiin ja päälle hierotaan mustapippuria, grillaamalla rapsakka pinta ja kypsyysaste maun mukaan. Suola vasta lautaselle aseteltaessa. Päälle jollain mieluisalla yrtillä hieman etukäteen maustettua öljyä (esim. tuorebasilikaa sauvalla mössöksi ja sitä sekoitetaan öljyyn).
 

kakkonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Leikata poikki 3 cm pihvejä, jotka litistetään kevyesti pariin senttiin ja päälle hierotaan mustapippuria, grillaamalla rapsakka pinta ja kypsyysaste maun mukaan. Suola vasta lautaselle aseteltaessa. Päälle jollain mieluisalla yrtillä hieman etukäteen maustettua öljyä (esim. tuorebasilikaa sauvalla mössöksi ja sitä sekoitetaan öljyyn).
Jea. Oma ohje olisi aikalailla samanlainen. Itselleni naudan file on oikeastaan aika uusi kokemus grillailuun. Oon jotenkin aatellu että se on liian kuivaa siihen, mutta koska lämpö grillissä on yleensä kova ja filettä paistetaan vain hetki niin hyvää tulee. En vaan ollu tota tajunnu ja aiemmin olen tyytynyt rasvaisempaan lihaan (no,joskus oon johonkin vartaaseen laittanut pieniä paljoja sisäfilettä).

Olen itse laittanut jo tälle kesää useamman kerran naudan ulkofilettä. Ensinnäkin pari-kolme kertaa vartaisiin ja sitten noiden onnistuttua oon 2 krt paistanu ihan kunnon pihvit. Hyvin onnistuneet joka kerta.

Vartaita on ainakin helppo tehdä, itse oon tehny niin että teen tavallista pienempiä "pihvejä" (siis leikataan niinkuin pihvit ja paistetaan myös). Nämä ennen grillausta pariksi tunniksi marinaadiin (optional, itse tykkään tosta) ja sitten teen kahden tikun avulla vartaat (pysyy kasassa ja helpompi käännellä). Näihin vartaisiin olen laittanu pelkästään lihat ja kasvikset olen tehnyt sitten erikseen.

EDIT: tohon alkuperäiseen kysymykseen niin tuli mieleen myös idea paistaa koko klöntti kerralla ja sitten esim uuniin. Että jos pyörittelis kuumassa grillissä joka puolelta pinnan umpeen ja sitten joksikin aikaa uuniin. En vain ole tehnyt tuota (muutaman kerran kokeillut pannu + uuni) joten ei osaa oikein sanoa vinkkejä tuohon. Yleensä itsellä on aina jääny liha keskeltä liiankin raa'aksi mutta kokemusta siis vaan pari kertaa (eikä sisäfilettä tietenkään kannata päästää ylikypsäksi).
 
Viimeksi muokattu:

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Itsehän avasin grillikauden muistaakseni 9.1.2009 entrecoten ja grilliribsien voimin, mutta nyt kun jääkiekkokesäloma on jo alkanut, niin katse ja mielenkiinto lumenpyrystä huolimatta väistämättä kohdistuu entistäkin enemmän tämän vuoden grillikauteen. Kaikille sielunveljilleni ja miksei asiaan vielä perehtymättömillekin haluan siksi jakaa tämän tunteidenherättelijän.
 
Suosikkijoukkue
TPS, TurHmA, Anaheim Ducks
Grillikausi

Eilen avattiin grillikausi, tosin ihan grillaamalla makkaraa (Vilhelmi) uunin grillissä. Noh, kauden avaus sekin. Tosin odotusta on ilmassa milloin kevät vihdoinkin tulisi ja pääsisi oikean hiiligrillinkin kimppuun!
 

Kopteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Bruins
Onkos porukka kokeillu noita paistokivellisiä grillejä? Kerrostalo-asukkina joutuu tyytymään sähkögrilliin, ja oon vähän katellu tollasta raclette-grilliä missä olisi myös paistokivi päällä. Vähän kyllä epäilyttää toimivuus...
 

smasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Djurgårdens IF, Eintracht Frankfurt
Toisella foorumilla tuli vastaan linkki tällaiseen pekoniräjähdykseen, joka tänne välitettäköön. En itse ole kokeillut ja tuskin aiokaan, tämä on jo sellainen pommi, että huomasin tarvetta kolesterolilääkitykselle pelkästään kuvia katselemalla... Tosimiehille pikku kokkaukset aurinkoiselle kesäpäivälle! Olutta kannattaa ainakin varata jokunen litra ja soittaa vaikka ambulanssikin valmiiksi paikalle?
 

#3

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK
Toisella foorumilla tuli vastaan linkki tällaiseen pekoniräjähdykseen, joka tänne välitettäköön. En itse ole kokeillut ja tuskin aiokaan, tämä on jo sellainen pommi, että huomasin tarvetta kolesterolilääkitykselle pelkästään kuvia katselemalla... Tosimiehille pikku kokkaukset aurinkoiselle kesäpäivälle! Olutta kannattaa ainakin varata jokunen litra ja soittaa vaikka ambulanssikin valmiiksi paikalle?

Kjesus, joo kuten sanoit sydämeen saattuu jo pelkkiä kuvia katsomalla. Tuota pitää siis ehdottomasti kokeilla kesällä.
 

Vili#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Grillaustarvikkeisiin liittyen olisi yksi kysymys: Mistähän voisi hankkia sellaisen metallisen varrassetin, jossa on sellainen alusta, että vartaat pysyvät irti grillaustasosta, ja niitä voi pyöritellä siinä. Esimerkiksi tällainen. Mutta hivenen pienempi täytyisi setin olla, että mahtuisi omaan grilliin paremmin.
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Grillikausi tulee avattua kohta mutta mitä hyvää sitä kannattaisi grillata? Perusmakkarat on käyty läpi, lihaa tulee kanssa grillattua, halloumi on todettu maittavaksi mutta mitä seuraavaksi? Tonnikalapihvejä? Jotain kasviksia? Täytettyjä paprikoita / chilejä. Antaa tulla ideoita.

- Tinke-80
 
Suosikkijoukkue
Rochester Diablos
Kausihan on avattu jo aikaa sitten ja nyt saa taas hiukan "kotoista" makua kun ainakin paikallisesta Citymarketista on saanut jo jonkin aikaa jenkkiläisiä BBQ ja hot sauce tuotteita. Näihin tuli totuttua 7:n USA:n vuoden aikana.

Tsekatkaa tämän vuoden valikoimaa & mistä saa listoja tuolta maahantuojan sivuilta: http://www.hisandhers.fi/bbqsauce37.html

Jukka
 

Buddha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhjäntoimittajan sijaisnäyttelijä Nybondas.
Täytettyjä paprikoita / chilejä. Antaa tulla ideoita.

Tuolla chili-ketjussahan näitä on käyty läpi, joten en viitsi kopioida sieltä. _Se_ sama puutarha edelleenkin ja Championeja tilaukseen. Niitä voi täytellä ihan miten vaan sattuu maistumaan. Tosin mietoja, joten kannattaa laittaa hapsuja täytteen sekaan hieman...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös