Grillaus – keskustelua eri grillimalleista ja grillauksesta yleisesti

  • 376 950
  • 979

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Bataatin ystäviä?

Suosittelen tutustumaan tähän (amerikan?) herkkuun. Ei muuta kun viipaloi bataatin ja sivelee oliiviöljyllä, maustaa pippurilla tms ja heittää koko komeuden foliossa grilliin. Kun herkku on kypsynyt pehmeäksi, maku vie kielen mennessään.
 

dtw!

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Avalanche, hirvee intensiteetti
Ai että kun tuli näläkä... Nuo avauksessa mainitut sienet ovat kyllä taivaallisia, mutta pekoniin ja homejuustoon voi kääräistä oikeastaan mitä tahansa, ja toimii. Eikä pelkästään grillatessa.

Ruuanlaitto on hemmetin hauska harrastus, mutta kotipuolessa ei grillailumahdollisuuksia oikein ole. Iso osa kesästä taitaa kuitenkin mennä faijan kanssa mökkiraksalla. Siellä voisi viritellä tulia ja perehtyä tähän taiteenlajiin enemmänkin.
 

KevlarB

Jäsen
Suosikkijoukkue
Syracuse B, Aaron B, Oral B
Entrecôtea !!! ja possua!!?

Tästä lähdetään liikkeelle...:
Asuessa n 8km Stockan pääovesta ei "pellosta" tai "puu"-grillistä oikein voi puhua. Kaasulååta on pihalla ja päällä periaatteessa joka päivä. Ei vaan hyvän ruoan vaan myös "helppouden" takia ja tietenkin ihan naapureiden ja koiran-ulkoiluttaja-kasvissyöjien kiusaksi. Noh,

en oikein mielelläni laita muuta grilliini kun entrecôtea. Se on sopivan rasvaista ja todella miehinen pihvi. On sanonta "Kuta isompi silmä sitä parempi pihvi" ja tämä pitänee paikkansa. Normaalissa lihatiskissä tätä ei ole, joten seppä paikalle ja hopi-hopi takahuoneeseen hakemaan pojille pihvejä joista kehtaa pyytää n20,-/kg. Paras EC saatu Turun hallista ja tätä olisi voinut vetää vaikka lusikalla..

Olen samoilla linjoilla Seniorin, Gagsin, Vekurinen jne seppien kanssa perusasioista ja näyttäähän täällä JA:lla olevan jopa gourmandeja, tosin punkkua ja suolaa pitäisi välttää ainakin ennen grillausta. (en jaksa tarkistaa kaikkia kirjoitelmia..)

Sitten: Ison perheen ja iso-ruokaisen kummisedän ansiosta ei tuota yo. herkkua voi aina syödä, joten seuraavaksi POSSU !
Täytyy sanoa että perus "rimpsut" nuoresta jolpista on ihan pirun hyvää ja jopa kasslerikin käy. Possuun voi sotkea sitten kaiken maailman sörsselit (marinadit) joilla sitten saadaan lihan maku lopullisesti häviämään..

Lopuksi vinkki: Jätä peruna pois grilli-aterialta. Kunnon salaatti pihvin kanssa on ok, ja ei tule niin "ähky". Eukkokin ihmettelee että "mistäs Kevlari oppinut moiset J. Oliver hassuttelut" ja jos vielä siivoat pöydän, keittiön jne saatat saada laatuaikaa ja jopa raikkaasti !

Muuten hyvä topikki, ja noi nyytti-hommat rupesi kiinnostamaan.

Ensi viikonloppuna "nyytti"-kestit
Kevlar
 

fågel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport Vaasa
Mihkä v*ttuun on kadonneet Forssan makkarat kaupan lihatiskiltä?Viime talvena vielä myytiin mutta nyt ei ole koko kesänä/keväänä enää ollut valikoimassa.Oli todella hyvää käivärää mutta ei vain löydy enää mistään.
 

Lerva

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Mib, Jortikka, Hanson brothers
Sanotaan näin pikkulauantain huhhuh maisteissa....
Eipä ole parempaa tavannu ku Valkosipulisinihomejuusto Wilhelm!!!!Herraisä että osaa olla hyvää grillattua makkaraa.Siihen kyytipojaksi Meiran valkosipulisinappia...
Ehkäpä näistä johtuen...olen sinkkumies...sniff..
:D

Jestas mikä humala ja 14.00 alkaa työt...HUUUU!!!
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Thoke kirjoitti:
Tarvitset:
-Muutaman isokokoisen perunan
-Ohuesti mieluisinta rasvalevitettä
-Kinkkua/pekonia
-Juustoa (kaikki käy)

Keitä perunat suolavedessä. Sen jälkeen kuori ne ja paloittele pituussuunnassa kolmeen osaan. Levitä alimmalle puoliskolle ohut kerros levitettä ja siihen päälle sitten joko kinkku- tai pekoniviipale. Sitten tuon kokonaisuuden päälle lätkäistään se keskiosa perunasta, jonka päälle laitetaan juustoa. Siihen juuston päälle vielä se perunan päällinen ja sen jälkeen yritetään pitää tota perunaa koossa, kun se kääritään folioon. Sitten ei kun nyytti grilliin ja odotellaan vähän aikaa, niin mainio välipala on valmis.

Tällasia pari kolme kappaletta ja kyytipojaksi tuoppi jääkylmää maitoa niin on taas kesällä vähän parempi olla.
Kiitos Thoke! tätä loistavaa reseptiä tuli kokeiltua viikonloppuna, ja olihan hyvää. Erotuksena tosin, että kinkun sijasta mulla oli jotain paahtopaistin jämiä. Yksinkertaista, ja pirun hyvää.
 

ultras

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara Tampere
fågel kirjoitti:
Mihkä v*ttuun on kadonneet Forssan makkarat kaupan lihatiskiltä?Viime talvena vielä myytiin mutta nyt ei ole koko kesänä/keväänä enää ollut valikoimassa.Oli todella hyvää käivärää mutta ei vain löydy enää mistään.

Onkohan nyt sama makkara mistä puhutaan mutta onko tuossa Forssan makkarassa sellainen vihreäkantinen paketti?
 

pokki

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Minnesota Wild, Manchester United
Noniin, nostetaampaa taas välillä ylöspäin.

Taas on menty ruoanlaittorintamalla perse edellä puuhun. Menin ostamaan pinnoitetun parilan kaasugrilliini ja kuten arvata saattaa, niin eihän se pahalainen ottanut kestääkseen. Liikaa kuumuutta ja pinta irti.

Osaisiko siis kukaan arvon grillimestareista kertoa, mistä saisi ostettua / tilattua valurautapariloita? Grilli on kooltaan suunnilleen 60x40cm, joten siihen väliin olisi ihan kiva osua...
 

Rocco

Jäsen
wild wild west kirjoitti:
Suosittelen tutustumaan tähän (amerikan?) herkkuun. Ei muuta kun viipaloi bataatin ja sivelee oliiviöljyllä, maustaa pippurilla tms ja heittää koko komeuden foliossa grilliin. Kun herkku on kypsynyt pehmeäksi, maku vie kielen mennessään.
Olen itse käyttänyt bataattia friteerauksessa. Tulee paljon parempaa kuin perunasta (eli ranskalaisista [tosin ranskalaiset perunat ovat belgialainen keksintö]) koska bataatti on makeampi. Se pitää sisällään maun ja muut paljon paremmin kun sokeri "palaa" pinnassa kiinni. Todella hyvä perunan korvike grillauksessakin! Bataattia voi tosiaan siis käyttää kuten perunaa.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Itse kun tuosta friteerauksesta tykkään paljonkin, niin kunnon grilliruoan kylkeen ovat aina friteeratut katkaravut niin maukkaita.

Itse en ole vielä aiemmin friteerannut itse täytettyjä jalapeñoja, mutta tänä kesänä kyllä tulee tehtyä. Oiskohan kellään mitään valmista reseptiä, minkälaisella majoneesihärpäkällä ne kantsis täyttää? Olen vaan syönyt noita valmiita täytettyjä ja hyviähän ne on, mutta kun kaikki pitäisi saada myös itse tehdyksi.
 

expertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Brodeur, Hughes bros., Dawson Mercer, NJD, HPK
Jaahans, nostetaaskin tämä ketju ylös.

Vielä on aikaa paljastaa kesän herkkulöydöt. Grillausaikaa on jäljellä vielä mukavasti.

Itsellä ei mitään ihmeempää. Toi nyyttijuttu on testattu ja hyväksi havaittu, mutta lisää ideoita tänne vaan niin kokeillaan.

Ei ole naudan sisäfileen voittanutta vielä tänä kesänä löytynyt.l
 

Keba

Jäsen
Suosikkijoukkue
Canadiens, KalPa
broileria

harvemmin tulee broileria grillattua mut tänään piti yrittää.. Broilerin filee halki ja sisälle reilusti aurajuustoa.. tikuilla kiinni ja eikun grilliin.. oli yksi tämän kesän parhaista herkuista
 

kimbe66

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Viestin lähetti dude:

Näihin erilaisiin nyyttiviritelmiin vielä yksi lisäys:

- Edellisen sadon perunaa (uusi peruna menee mössöksi)
- sipulia
- porkkanaa
- rakuunaa
- öljyä
- suolaa

Niille, joilla ei satu olemaan grilliä, tämä sama toimii myös uunipellillä. Reilusti vain öljyä korkealaitaiselle pellille, siihen sitten perunaa pieninä lohkoina (eikä porkkanakaan liian suurina), sipuli menee vaikka renkaina. Rakuunaa ja suolaa päälle maun mukaan, mutta rakuuna antaa näihin juuri sen maun, joka vie kielen mennessään. Jos sattuu kotoa löytymään, niin pekonipaketti tässä päällä kruunaa koko homman.

Uuniin lämpöä noin 220 ja paistoaika noin 15 minuuttia (riippuu vähän lohkojen koosta, eli kannattaa seurata, etteivät pala). Takaan, että on yhtä hyvää kuin grillattunakin. Eli anteeksi lievä off topic.
 

HABS #11

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Pelicans, Antikale Lahko
Nyt alkaa olemaan nostetta tässäkin ketjussa. Aikainen ja lämmin kevät on tehnyt sen että taitaa tulla uusi ennätys grillauskauden aloituksessa. Mikäli viikonloppuna vielä on lämmintä ulkona niin täytyy kaiketi kaivaa grilli varastosta ja ottaa siitä "savut". Tuskin mitään ihmeellistä tulee laitettua, mutta makkaraa, ja jotain kyljystä. Täytyy tutkia kaupan lihatiskiä jos siellä olisi jotain grilliin sopivaa.
 

pokki

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Minnesota Wild, Manchester United
Parilaa etsimässä!

Nyt jatkoajan grillausvelhot tarvitaan apua. Tarvitsisin nimittäin kaasugrilliini valurautaparilan, mutta millään en löydä oikean kokoista. Useimmat myynnissä olevista ovat kohtuuttoman pieniä. Tarvitsisin siis maksimissaan 60x35cm kokoisen parilan, joten jos jollakin on tietoa mistä saa tilattua / ostettua, niin kertokoot sen minulle.

Noissa ihan peruskaupoissahan toki on hyvänkokoisia pariloita, mutta poikkeuksetta ne ovat vain alumiinisia ja pinnoitettuja. Niissähän ei ole muuta vikaa kuin se, että se pinta irtoaa muutaman käyttökerran jälkeen.

Ainiin, grillikausi on täällä jo avattu. Possu ja Wilhelmi maistuivat kesälle.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
pokki kirjoitti:
Tarvitsisin nimittäin kaasugrilliini valurautaparilan, mutta millään en löydä oikean kokoista. Useimmat myynnissä olevista ovat kohtuuttoman pieniä.
Ainakin täältä löytyy Muurikan tiedettävästi laadukkaita parilapannuja pyöreänä, suurimman halkaisijaksi ilmoitetaan n. 55 cm. Toki on sillä hintaakin sitten jo 130 e ja risat. Parilalevykin tuolta löytyy, kooltaan 38x39x2,5 cm.

Ei kyllä ole mitään tietoa että mistä voisi ostaa tuollaisen sinun kaipaamasi kokoluokan parilan. Tietenkin voi ostaa kaksi pienempää. Nuo Muurikan tuotteet nyt ainakin ovat pirun laadukkaita. Näin on äitini minulle kertonut, joten totta sen on oltava.
 

pokki

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Minnesota Wild, Manchester United
Trenchtown kirjoitti:
Ainakin täältä löytyy Muurikan tiedettävästi laadukkaita parilapannuja pyöreänä, suurimman halkaisijaksi ilmoitetaan n. 55 cm. Toki on sillä hintaakin sitten jo 130 e ja risat. Parilalevykin tuolta löytyy, kooltaan 38x39x2,5 cm.

Kyllä kyllä. Samalla sivustolla olen itsekin vieraillut, mutta ongelma onkin juuri noiden pariloiden muoto. Kaasugrilliini ei pyöreä sovi, joten neliskanttista olen etsinyt. Muurikalla olisi, mutta onhan tuo nyt ihan säälittävän kokoinen.

Edelleen, jos joku löytää sattumalta paikan, josta löytyisi isompaa valurautaparilaa, niin olisin tiedosta enemmän kuin kiitollinen.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Jeeh, nuo ovat kyllä loistavia. Itse käytämme jättiherkkusieniä (mahtuu enemmän juustoa kehiin ;)) ja kanta tökätään vielä messiin. Aurajuustosta diggailen itse, mutta emäntä ei, joten tilalla käytetään usein jotain muuta juustoa. Viimeiset kerrat ollut kylmäsavuporo koskenlaskijaa, voisin melkein myöntää, että sillä täytetyt sienet voittavat aurajuustolla täytetyt ;).

Tää sienijuttu tuntuu hyvältä. Miten sen näkee että ovat valmiita?
 

Erik Loka

Jäsen
Tää sienijuttu tuntuu hyvältä. Miten sen näkee että ovat valmiita?

Ne myös maistuu hyvältä.

Se riippuu tietysti siitä, mitä sä sinne sieneen/ sen ympärille laitat, että millon se on valmis. Itse harrastan seuraavanlaisen reseptin mukaisia sieniä:

- Herkkusieniä (Mieluiten pieniä)
- Koskenlaskijaa (Paprika tai kylmäsavuporo)
- Creme Bonjour (Makuna milloin mikäkin)
- Pekonia

Ensin sienistä kannat pois, ja Creme Bonjour sisään. Siihen tökätään sitten vielä nokare Koskenlaskijaa ja ympärille kiedotaan pekoni. Kerran myös marinoin sienet oluessa, eikä tullut lainkaan paskemman makuista.

Ja valmiita ovat, kun pekoni on kypsää.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Ne myös maistuu hyvältä.

Se riippuu tietysti siitä, mitä sä sinne sieneen/ sen ympärille laitat, että millon se on valmis. Itse harrastan seuraavanlaisen reseptin mukaisia sieniä:

- Herkkusieniä (Mieluiten pieniä)
- Koskenlaskijaa (Paprika tai kylmäsavuporo)
- Creme Bonjour (Makuna milloin mikäkin)
- Pekonia

Ensin sienistä kannat pois, ja Creme Bonjour sisään. Siihen tökätään sitten vielä nokare Koskenlaskijaa ja ympärille kiedotaan pekoni. Kerran myös marinoin sienet oluessa, eikä tullut lainkaan paskemman makuista.

Ja valmiita ovat, kun pekoni on kypsää.

Tenks! Tätä kyllä testaan!
 

Eddie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät & kaikki karsintasarjat
Joitain noista voisi testata, mutta yleensä...

Itse pitäydyn simppeleissä ja tutuissa herkuissa..

Mitä tulee kyrsiin niin Atrian Hiillos on ainoa grillimakkara, jota suostun grillaamaan. A-luokan kakkapökylöihin en koske. Liha lihana ja kyrsä kyrsänä.

Muuten grillailen naudan, possun ja broilerin fileitä noin niinkuin pääherkkuna, en toki aina kaikkia samalla kertaa. Silloin tällöin myös nämä grillitassut vai mitä ne nyt onkaan päätyvät grillille. Myös Chicken wingsejä voi silloin tällöin nakella lisukkeeksi. Joskus harvoin myös vartaita tulee käristettyä.

Vihannespuolelta grilliin joutuu tomaatteja ja maissia.

Ja mikäli joku muu jaksaa tehdä raikkaan perussalaatin grilliherkkujen kanssa niin avot.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Työpaikan henkilökuntamyymälästä tulee tehtyä varsin edullisia löytöjä, joten kesä kuluu mukavasti varsin laadukkaita lihoja grillaillessa. Hommasin keväällä parvekkeelle pienehkön sähkögrillin, joka onkin ollut käytössä lähes päivittäin. Hintaa oli alle kolmekymppiä, hinta-laatusuhteeseen olen ollut vähintäänkin tyytyväinen.

Tuotteet ovat vaihdelleet aivan laidasta laitaan. Kanaa, kalkkunaa, possua ja nautaa. Paistia ja filettä, joskus kylkeä. Valmiiksi marinoituna tai omilla soosseilla. Ainoastaan kassleri on jäänyt toistaiseksi kokeilematta. Vanhojen kokemusten opettamana näin tulee olemaan jatkossakin.

Hyvä liha vaatii aina kunnon lisukkeet. Toimivia ovat monet kasvikset (tomaatti, kesäkurpitsa, maissi, sipuli, valkosipuli) sekä täälläkin moneen otteeseen kehutut täytetyt herkkusienet, jotka lähes poikkeuksetta loppuvat ensimmäisenä. Pääasia on, että kaikkea on reilusti.

Salaattina toimii todella hyvin raikas kesäsalaatti, johon laitan kaalia ja porkkanaa raastettuna, kevätsipulia sekä suolakurkkua tai mitä tahansa kaapista ja kaupasta löytyvää. Kastikkeseen valutettua jugurttia, valkosipulia, suolaa ja mustapippuria. Valkosipulin kypsennän folionyytissä pienessä öljytilkassa suolan kera. Pehmentää makua huomattavasti. Kypsät valkosipulit ja öljy sauvasekoittimella jugurtin kanssa sekaisin. Salaatti kannattaa tehdä jo edellispäivänä ja laittaa maustumaan jääkaappin. Toimii.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Valkosipulin kypsennän folionyytissä pienessä öljytilkassa suolan kera. Pehmentää makua huomattavasti. Kypsät valkosipulit ja öljy sauvasekoittimella jugurtin kanssa sekaisin.

Oletko kokeillut pistää sinne folioon hivenen hunajaa mukaan ja sitten vedetään valkosipuli sellaisenaan - aivan törkeän hyvää.
 

pete666

Jäsen
Suosikkijoukkue
BLUES
Justiinsa grillailin makkaraa ja täytettyjä tomaatteja. Eli leikataan tomaatista ns. kansi pois ja kaavitaan tomaatin sisälmykset pois. Tilalle laitetaan 1-2 valkosipulin kynttä joko viipaloituna tai kokonaisina, aurajuustoa ja creme bonjour ruohosipuli tuorejuustoa aivan täyteen asti ja kansi päälle. Sitten kääräistään folioon ja grilliin n. 10 minuutiksi lämpöritilälle (meikäläinen käyttää, kun on tuo kaasugrilli). Tai voi laittaa ihan paistoalustallekkin, mutta silloin grillausaika pienenee.

On muuten hel-vetin hyvää. Suosittelen!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös