Harrastin keittämistä viime kesään saakka itsekin, joten en sano tätä päteäkseni. Mutta kannattaa siirtyä uunihaudutukseen, jos ei ole mahdollisuutta pitkään epäsuoraan grillaukseen. Tuo keittäminen muuttaa lihan koostumusta mielestäni ja maku häviää. Uunissa esikypsennys taas mureuttaa lihan liki lusikoitavaksi, ei sellaiseksi kuivan mureaksi, kuten keittäminen. Tuo kuivakkuus minua häiritsi jo ennen uuniin siirtymistä, vaikka ihan ok tavaraa niinkin sai. Lisäksi uuniesikypsennys ei vaadi enää lihan marinointia erikseen, pintarub hoitaa sen puolen.
Suosittelen kokeilemaan kaikille keittäjille oman maun mukaista pintarubia sekä parin tunnin uunisessiota reilussa 200 asteessa esikypsennykseen. Itse käytän laakea ja korkeareunaista metallivuokaa, jonka pohjalle lorauta hiukan vettä, sipulia, valkkaria ja yrttejä. Pintamaustetut ja annospaloiksi leikatut ribsit joko ritilän päälle tai jos luun kaarevuus riittää, suoraan nesteeseen siten, ettei liha varsinaisesti makaa liemessä. Folio päälle, pari tuntia ja rapiat 200 astetta.
Viimeistelyn voi tehdä heti, mikä on tässä yksi selkeä etu, tai sitten ottaa kypsät ribsit mukaan ja viimeistellä pelipaikalla muutamassa minuutissa. Vuokaan jääneestä ja rasvoituneesta liemestä saa hyvän kinuskin, kun siivilöi sen kattilaan, nakkaa sekaan viinietikkaa ja jos suolaa kaipaa, hiukan soijaa sekä nyrkillinen (fariini)sokeria. Siitä keittelee kasaan kinuskin ja läimii sitä grillissä viimeisteltävän possun päälle. Toimii hyvin myös pulled porkille. Tosin jos tuota kinuskia tekee, ei ehkä rubia tai marinadia kannata tehdä sokeriin, itse en ainakaan tykkää liian makeasta possusta.
Kukin tavallaan, mutta suosittelen kokeilemaan keittämisen sijaan uuniesikypsennystä. Lihasta tulee sellaista, että luut lähtee nostamalla, liha on mehukasta, maukasta ja sulaa suuhun.
Edit: Niin, ja muistakaa repiä se luiden puoleinen kalvo irti ennen maustamista tai marinoimista.