Mulla ei ole grilliä itselläni, vaan yleensä esivalmistan kotona lihat ja otan pinnan grillillä anoppilassa pitkää kypsymistä vaativissa jutuissa. Broilerin fileet ja vastaavat sitten suoraan paikanpäällä. Mutta ribsit tulee ihanaisesti uunissa esikypsentämällä. Joskus otan vielä aikaa ja kypsennän epäsuoralla lämmöllä ne paikanpäällä.
Mutta tuosta maustamisesta. Mun puolestani kukin saa tehdä ne mistä tahtoo, mutta minä olen pitänyt periaatteenani, että käytän grillisoosseihin, marinadeihin ja rubeihin mahdollisimman naturelleja raaka-aineita. Eli valkosipulin maku valkosipulista ja kastikkeet tehdään itse niin pitkälle kuin suinkin. Jos valkkari unohtuu kauppaan, jätän sen kokonaan pois, ellei vivahde ole aivan ehdoton. Siinä tapauksessa heitän sekaan jauhetta. On sitä mulla jemmassa varmuuden vuoksi, kuten on kuivattuja yrttejäkin ja chiliä Lidlin purkissa. Niin, ja liemet kyllä teen pääasiassa Knorrin fondeista, anteeksi vain.
Marinoinnissa ja koko ruoanlaitossa on mun mielestäni pidettävä mielessä se perussääntö, että vähempi on parempi. Mielikuvitus on hyvästä, mutta turha maustamiseen on käyttää koko kaapin sisältöä vain siksi, että siellä sattuu olemaan kaikenlaista. Tyylitajua - what grows together, goes together. Ja sitten tietysti klassiset yhdistelmät, kuten makea possulle, sitruuna kalalle yms. Joskus ihmetyttää lukea, että niihin possun läpikypsiin ulkofilepihveihin on tungettu kaikki mahdollinen alkaen savuaromeista sitruunan kautta grillausmausteseoksiin. Koko komeuden kruunaa se, että läpi puskee älytön määrä valkosipulia. Pidän valkkarista, mutta sen pitää olla balanssissa muiden makujen kanssa, ei viedä pääosaa itse lihalta.
Hyvä ja simppeli glaseeraus (?) possulle on kinuski, joka kiehautetaan kasaan parista desistä lihalientä, parista lusikallisesta soijaa sekä kourallisesta (fariini/ruoko)sokeria. Tomin keittiöstä tämä, ja muistaakseni siinä oli mukana alunperin myös osterikastiketta se pari lusikallista. Olen tehnyt ilman ja kanssa, toimii molemmissa tapauksissa. Kypsän lihan päälle kun sivelee...