Grillaus – keskustelua eri grillimalleista ja grillauksesta yleisesti

  • 379 156
  • 979

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Siis sinun kuvitettelemasi savun kassa tässä ei ole mitään tekemistä, ellet sitten ole erikoistunut laittamaan lihoja ennen kuin hiillos on muodostunut. Grillin maku ei synny hiilloksen savuista (mitä ei ole edes olemassakaan) vaan ruuasta tippuneiden rasvojen höyrystymisestä. Tämä on täsmälleen samanmoinen sekä kaasugrillilä, että hiili/puu mikälie grillillä.
Niin siis se makuero syntyy siitä mitä rasvalle tapahtuu kun se kohtaa hiiligrillissä hiilen tai kaasugrillissä jotain muuta. Se nimenomaan siis ei ole samanmoinen, maku tai reaktio.

...esanssisen valkosipulijauheen...
Eikös valkosipulijauhe ole ihan vaan kuivattua jauhettua valkosipulia? Ei tuore valkosipuli ole minusta hifistelyä, mutta asiat voi esittää hifistellen.
 
Viimeksi muokattu:

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Kaikenlaista sitä on matkan varrella kuullut, mutten olisi kyllä ikinä uskonut kuulevani, että tuoreen valkosipulin käyttöä esanssisen valkosipulijauheen sijaan pidetään hifistelynä.
Kuten benicio jo mainitsikin kyse ei ole siitä, että tuoreen valkosipulin käyttö olisi hifistelyä mutta se on, että väittää erottavansa valmiista safkasta onko marinadissa käytetty tuoretta valkosipulia vai valkosipulijauhetta.

En lähtisi lyömään vetoa, mutta uskoisin aika vahvasti, että huomaisin eron marinadissa.
Tähän nyt tuskin saadaan kovin äkkiä tyhjentävää selvyyttä mutta en oikein usko :).

Tässä on myöskin se perustavanlaatuinen ero, että valkosipulinpalaset antavat makua lihan marinoituessa, ja pyyhitään luonnollisesti lihan pinnalta pois ennen grillaamista, etteivät pala. Millaisen makuelämyksen sitten antaa pintaan jäänyt valkosipulijauhe (jota ei saa pyyhkimällä pois), en halua kokeilla.
En ole vielä pelkkää valkosipulijauhetta käyttänyt a) marinadina b) glacena (mikä tän suomenkielinen nimi on?) tai c) rubina. Valkosipulijauhe on ollut yksi aines monien joukossa.

Ehkä tässä on sekin, että en valmista ribsejä esikeittämällä vaan kypsennän low & slow -tyyliin babyribsit pari tuntia (ehkä enemmänkin, riippuu lämmöstä ja kärsivällisyydestä..) epäsuoralla lämmöllä grillissä. En siis käristä pintaa erikseen ribseihin tulen päällä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Mulla ei ole grilliä itselläni, vaan yleensä esivalmistan kotona lihat ja otan pinnan grillillä anoppilassa pitkää kypsymistä vaativissa jutuissa. Broilerin fileet ja vastaavat sitten suoraan paikanpäällä. Mutta ribsit tulee ihanaisesti uunissa esikypsentämällä. Joskus otan vielä aikaa ja kypsennän epäsuoralla lämmöllä ne paikanpäällä.

Mutta tuosta maustamisesta. Mun puolestani kukin saa tehdä ne mistä tahtoo, mutta minä olen pitänyt periaatteenani, että käytän grillisoosseihin, marinadeihin ja rubeihin mahdollisimman naturelleja raaka-aineita. Eli valkosipulin maku valkosipulista ja kastikkeet tehdään itse niin pitkälle kuin suinkin. Jos valkkari unohtuu kauppaan, jätän sen kokonaan pois, ellei vivahde ole aivan ehdoton. Siinä tapauksessa heitän sekaan jauhetta. On sitä mulla jemmassa varmuuden vuoksi, kuten on kuivattuja yrttejäkin ja chiliä Lidlin purkissa. Niin, ja liemet kyllä teen pääasiassa Knorrin fondeista, anteeksi vain.

Marinoinnissa ja koko ruoanlaitossa on mun mielestäni pidettävä mielessä se perussääntö, että vähempi on parempi. Mielikuvitus on hyvästä, mutta turha maustamiseen on käyttää koko kaapin sisältöä vain siksi, että siellä sattuu olemaan kaikenlaista. Tyylitajua - what grows together, goes together. Ja sitten tietysti klassiset yhdistelmät, kuten makea possulle, sitruuna kalalle yms. Joskus ihmetyttää lukea, että niihin possun läpikypsiin ulkofilepihveihin on tungettu kaikki mahdollinen alkaen savuaromeista sitruunan kautta grillausmausteseoksiin. Koko komeuden kruunaa se, että läpi puskee älytön määrä valkosipulia. Pidän valkkarista, mutta sen pitää olla balanssissa muiden makujen kanssa, ei viedä pääosaa itse lihalta.

Hyvä ja simppeli glaseeraus (?) possulle on kinuski, joka kiehautetaan kasaan parista desistä lihalientä, parista lusikallisesta soijaa sekä kourallisesta (fariini/ruoko)sokeria. Tomin keittiöstä tämä, ja muistaakseni siinä oli mukana alunperin myös osterikastiketta se pari lusikallista. Olen tehnyt ilman ja kanssa, toimii molemmissa tapauksissa. Kypsän lihan päälle kun sivelee...
 

Drivedog

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues, Hongat, Lädit
Huomenna avataan grillikausi! Possun sisäfilettä ostin, hyvää kamaa eikä tuo 12e/kg ole paha hintakaan. Tomaattia, paprikaa, kokonaisia valkosipuleja ja kesäkurpitsaa ajattelin samalla grillailla. Kylkeen vielä salaattia.

Yritin googlata tuota sisälämpöä, mutta aikamoista heittoa niissä tuntuu olevan sivusta riippuen, 65-75. Onko teillä antaa vinkkiä? Meneekö ihan metsään jos ottaa pois kun lämpö on 65, ja antaa vetäytyä foliossa 15 min? Kaverin kaasu Weberilla mennään, jos sillä on merkitystä. Mä olen ihan aloittelija näissä touhuissa.
 

13~

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Drivedog kirjoitti:
Possun sisäfilettä...

Yritin googlata tuota sisälämpöä, mutta aikamoista heittoa niissä tuntuu olevan sivusta riippuen, 65-75. Onko teillä antaa vinkkiä? Meneekö ihan metsään jos ottaa pois kun lämpö on 65, ja antaa vetäytyä foliossa 15 min?

63 astetta ja peität lihan foliolla, et kääri sitä siihen. Haluat että lämpö pysyy tossa muutaman minuutin ja sitten putoaa leikkauskuntoon. Jos käärit lihan folioon, se jatkaa kypsymistä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Mä olen tehnyt possun uunissa 66 asteeseen, folio päälle ja 10-15 minuutin vetäytyminen. Nousee n. 68 asteeseen, jolloin on vielä oikein mehukas. 63 on aika matala, kun suositus on vetää possu läpikypsäksi.
 

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
Tuolla Lidl-ketjussa jo kehuin noita Natsi-Siwan bratwursteja. Ovat kyllä herkullisia suoraan grillistä nautittuna. Ostan yleensä noita mini ja sitten niitä pitkiä ohuita chilibratwursteja.

Heh, löysin muuten tölkin nötköttiä kaapista ja hetken mielijohteesta, tein vähän marinadia, pippuroin ja iskin grilliin siivuina. Helvetin hyvää tuli. Toki olen pannulla nötköttiä paistanut ym.., mutta pienellä tuunauksella siitä saa hyvää grilliherkkua.

Ja noi kesäkurpitsalätkät, mmmm luxury...:) Kyllähän näin keväällä tuo grillaaminen talven jälkeen on siistiä ja maistuvaa touhua, mutta ei saisi nyt liikaakaan kärytellä, ettei sitten jo juhannuksena ala vituttaa koko touhu...
 

13~

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
63 on aika matala, kun suositus on vetää possu läpikypsäksi.

Kenen suositus? Jopa USDA:kin suosittelee nykyään tieteellisen näytön perusteella 145 fahrenheitia, eli hitusen vajaa 63 celsiusta.

Itse jätän tostakin reilusti vajaaksi, jos luotan lihan laatuun. Kukin tietysti oman makunsa mukaan.

Tässä thredissa aiemminkin linkattu Amazing Ribs tarjoaa aika hyvän taulukon lämpötiloista.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Suomessa taidetaan olla aika ylihysteerisiä tämän kypsyysasteen suhteen. Ei ihme että muualla mennään matalammilla suosituksilla ja suomenkin kanta on vaan tiukentunut lähivuosina.
Karkeana esimerkkinä tämä legendaarinen paistomittari:
Perinteinen Paistomittari

Sain tuollaisen joskus mutsilta ja mittari on jostain ainakin 20 vuoden takaa. Sitten ostin myös kerran itselleni lähivuosina toisen samanmoisen niin suositukset olivat harpanneet monta astetta kypsemmiksi, ei yhtä kahta astetta vaan ennemminkin 5-10 mikä tosiaan muuttaa lihan maun jo täysin.

_
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Kyllähän lounaspaikoissa ja sukulaisten luona possut tarjotaan useimmiten aika kuivakkaina!

Näinhän se on, mutta onhan se surullista jos ruokakulttuuria muutetaan tällä tavalla. Niin kuin tuossa totesin jo ihan joka kodin paistomittarilla että suositukset muuttuu, se on sitten jokaisen oma asia kypsentääkö uusien vai vanhojen suositusten mukaan. Isoin kysymysmerkki lienee onko raaka-aineissa nykyään niin paljon enemmän riskejä sairastua jos menee vanhoilla suosituksilla.

Rommeli tuossa jo kommentoikin, kaikki massoille tarkoitetut suomalaiset ruokaohjeet mitkä löytyy googlella ovat aikalailla ylikypsäksi tehtyä lihaa.

_
 

Girardi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers ja Kalapa
Tuli hommattua kuun alussa tällainen "herkku": Barbec Vision 3S -kaasugrilli (kuva 5). Hyvin on grilli pelannut ja ostin siihen samalla suojapeiton joka suojaa talven yli ja komposiitti kaasupullon. Tuon grillin kasaaminen vei vain yllättävän paljon aikaa, varsinkin kun itekseen teki, noin 3h. :)
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Äkkiseltään katsottuna kaikkien suomalaisten lähteiden suositus.

Joo, itse kun viimeksi tein possua vieraille tarjosin niskaa 95-asteisena. 125 astetta uuniin ja joku 7-9 tuntia ja vielä puoli tuntia foliossa vetäytymistä ennen kun repii paloiksi. On muuten helvetin hyvää.

Muuten possun sisäfile vaikka niin 60 astetta ja vartti foliossa. Nousee toi sisälämpö aika hyvin vielä foliossakin.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kenen suositus? Jopa USDA:kin suosittelee nykyään tieteellisen näytön perusteella 145 fahrenheitia, eli hitusen vajaa 63 celsiusta.

Täytynee uskaltaa kokeilla seuraavaksi hivenen matalampaa sisälämpötilaa. Mausta ei sikäli ole kyse, etten tykkäisi mehukkuudesta, vaan lähinnä olen mennyt suomalaisten suositusten mukaan possun ja kananlihassa. Tosin kanan jätän 70 asteeseen, vaikka taulukot yleensä mainitsee yli 70 asteista. 70 asteessa rintafile on jo muuttunut vaaleaksi, mutta mehut pysyy sisällä hienosti.

Jännä kuitenkin, että USDA suosittelee yli 70 astetta pihvilihalle. Vai mitä ymmärsin nyt väärin?
 

Joppe K

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Kiekko-Vantaa
Tuli hommattua kuun alussa tällainen "herkku": Barbec Vision 3S -kaasugrilli (kuva 5). Hyvin on grilli pelannut ja ostin siihen samalla suojapeiton joka suojaa talven yli ja komposiitti kaasupullon. Tuon grillin kasaaminen vei vain yllättävän paljon aikaa, varsinkin kun itekseen teki, noin 3h. :)

Tuohon grillin kasaamiseen kuluu yllättävän paljon aikaa, jos on näitä suurin piirtein osa osalta kasattavia. Siihen ei kannata nälkäisenä pihvinkuvat silmissä ryhtyä, nimimerkillä kokemusta löytyy tuostakin ja grilliruoka vaihtui sen ruokailukerran osalta keittiössä tehdyksi.
 

Drivedog

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues, Hongat, Lädit
Kiitos Sampiolle ja 13~:lle lämpötilavinkeistä!

Mittari nyt tietenkin oli rikki, mutta aloittelijan tuurilla pääsin pitkälle. En sanoisi että se pötkö roseksi jäi keskeltä, mutta hieman eri väriä oli kuin ohuemmissa kohdissa. Todella maukasta kuitenkin oli, ja tuolla hinnalla tulee varmasti ostettua monesti uudestaan. Seuraavana päivänä liha oli vielä loistavaa sellaisenaan ja leivän päällä.
 

mendieta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carlo Grünnin ja Juhani Tammisen FB-päivitykset
Tarvisin grillin, jonka ottaa tarvittaessa kantoon ja kävelee sen 10min grillaamaan puistoon tai jonnekin vastaavaan. Ostin pienen pallogrillin, jossa hyvä kädensija kantoon jne., mutta grillin sisärakenne on sellainen, että ilma ei pääse kiertämään hiilien alla ja/tai ympärillä juuri lainkaan ja sitä ei yksinkertaisesti saa kovin kuumaksi. Tai sitten en vain osaa grillata. Kannen kun lyö kiinni, hiillos hyytyy samantien.

Nyt hakusessa sellainen, joka toimisi. Suosituksia siis tässä ollaan hakemassa. Weberillä näyttää olevan Smoket Joe ja Go Anywhere (linkit alla), mutta ovat myös helvetin arvokkaita. Eli jos tiedät vastaavia, mutta edullisempia, kerro ihmeessä.

Weber® Grills - Smokey Joe® from Weber Grills and Accessories

Weber® Grills - Go-Anywhere® from Weber Grills and Accessories
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK

Tuollainen löytyy itseltä ja ei voi muuta kuin kehua, ollut ihan täydellinen kapistus autoreissuilla, päivän yksi kohokohdista kun tuon virittää illalla teltalle ja kyllä lämpöä grillissä riittää ja paistopinta-alaakin ihan hyvin pienperheelle. On grillattu sateessa, hitonmoisessa merituulessa jne.
Olihan muutos kun eka retki mentiin joskus kertakäyttögrilleillä ja sitten upgradesin suoraan tähän.

_
 

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
Mulla on grillikatos ja kunnon betonista valettu grilli tuolla rannassa taloyhtiön puolesta, joten isommat satsit voin tarvittaessa tehdä siellä vaikka puuhiilloksella.

Vaan kaipaisin sellaista kaasumallia, jossa olisi kierrepoltin sille normaalikokoiselle muurinpohjapannulle jonkinlaisella toimivalla tuulisuojalla sekä vieressä normi grilliritilä. Eikö sellaista ole vielä kukaan keksinyt tehdä? Patentoinko idean? Siis grilli, jolla helposti tekee muurikassa vihanneksia, halloumia yms. naisten ruokaa ja samalla grillaa kasleria, jauhomakkaraa ja muuta proteiinirasvaa heteromiehille puolisalaa siinä sivussa.

Jos se vielä olisi halpa, hyvä ja toimisi yhdellä kaasupullolla. Voisin minä sellaisen askarrella, vaan emäntä ehken hylkäisi sen esteettisistä syistä.

kysyy hanu.
 

Karpalovodka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kabinetti KooKoo
Perjantaina pitäisi järjestää pienimuotoiset grillijuhlat ja ei ole mitään hajua mitä kannattaisi tarjoilla, sillä olen ihan aloittelija näissä hommissa. Muutamaan otteeseen on tullut kananfileitä paisteltua ja ihan hyvin onnistunut. Vähän olin ajatellut, että ostaisin naudanfilettä ja siintä tekisin pihvejä, varmasti pitäisi joku marinaadi kehitellä lihoille myös? Sopisiko lisukkeeksi vaikka itse tehdyt valkosipuliperunat? Kaikki ehdotukset ja neuvot otetaan mielusti vastaan.
 
Suosikkijoukkue
Sydämellä pelaavat
Oma suosikkini on aurajuustotäytteiset herkkusienet, jotka on kiedottu pekoniin. Lisäksi tulee myös tehtyä tikkuja, joihin tulee laitettua esim tomaattia, ananasta, paprikaa, ruisleivän paloja, pekonia ja kesäkurpitsaa. Siitä nyt jotain ideaa!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös