Greenpeace on esim suomessa hyökkäillyt ydinvoimaloita vastaan, vaikka ne ovat a) demokraattisten pelisääntöjen mukaan täysin laillisesti rakennettu ja b) ilmastonmuutoksen kannalta lyhyellä ja keskipitkällä aikavälillä positiviinen ratkaisu.
Mistä moinen historiattomuus? Lähes kaikki muutokset on ajan saatossa saatu aikaan ns. kansalaistottelemattomuudella ja useimiten kulloisenkin lainsäädännön harmailla alueilla tai ulkopuolella toimien. Ihan pieleen ei historia kerro näiden aktien vuoksi mennyn, joten...
B.ssä kerrot yhden mielipiteen, olkoon se oikea tai väärä, sillä ei voi oikein mitenkään perustella jonkun mielipideryhmittymän oikeutusta tai ei oikeutusta olemassaoloonsa.
Kuten olen kirjoittanut, ei mulla ole mitään varsinaista mielipidettä GP:n puolesta tai sitä vastaan, toki ihmettelen, että oikeusoppineet jossain päin alentuvat rikossyytteisiin, jotka ovat kaikkien tieten puuta heinää, vaikka se tietysti saattaa kyseisen maan perinteisiin kuuluakin. Ymmärränn asian kuitenkin niin, että kaikki tietoon ja kokemukseen nojaten syntyneet kansalaisliikkeet ovat hyödyllisiä ja kehityksen kannalta tarpeellisia, vaikka ei niitä arvoja itse aina kannattaisikaan. Koska kyse on globaalista liikkeestä on minusta itsestään selvää, jokainen maa pitää kansalaistensa oikeuksista huolta ja pyrkii puuttumaan heihin kohdistuvaa mielivaltaa vastaan. Tätä minä odotan suomelta tässä casessa, kuin myös, että venäjällä on oikeus ja velvollisuus tuomita lakiensa rikkoja, kunhan syyte ei perustu mihin tahansa tuulesta temmattuihin "oletuksiin" vaan faktuaaliseen rikkomukseen kyseisen maan lakien mukaan, näytösoikeudenkäyntien sijaan.
Mikä minut nyt asiassa sai tänne kommentoimaan, on tämä lynkkausmentaliteetti ja puurojen ja vellien sotkeminen tieten tai tyhmyyttään, esim, greenpeace ei tietääkseni ole tarhoista eläimiä vapautellut, vaan ihan muut kansalaisjärjestöt. Ymmärrän kyllä kiusauksen niputtaa kaikki tekoset inhokilleen, näyttää "rikosrekisteri" paksummalta ja saa oma agenda ainakin mielukuvitustasolla pönkitystä "omaan totuuteen", mutta on lopulta yhtä hyödyllistä kun housuun kuseminen pakkasella, koska aina tulee joku, joka ei tarjottua purematta niele ja argumentit jää perustaltaan tyhjiksi.