Itse asiassa yksittäiset rikolliset ja/tai rikollisuus yhteiskunnallisena ilmiönä ovat ymmärrettävämpi ja siedettävämpi asia kuin Greenpeacen kaltainen parlamentaarisiin asioihin voimallisesti vaikuttava ulkoparlamentaarinen vaikuttamiskoneisto.
Greenpeacen toiminta EI OLE spontaania kansalaistottelemattomuutta tai sananvapauden harjoittamista siinä mielessä, että Greenpeace harjoittaa aktiivitoimin mielipiteenmuokkausta ja -propagandaa aina ja kaikkialla, organisatorisista lähtökohdista. GP-koneisto onnistuu tätä kautta keräämään maailmanlaajuisesti merkittävän budjetin, mutta vielä tätäkin puolta enemmän se on onnistunut hankkimaan mediapeittoa ja -näkyvyyttä.
Lobbareista Greenpeacen erottaa keskeisesti se, että itse asiat eivät sen toiminnassa "keskustele" keskenään diskursiivisessa prosessissa.
GP-koneisto pyrkii vaikuttamaan populaatiotasolla ihmisten mielipiteisiin ristiriitoja synnyttämällä ja korostamalla, kiusanteon kautta. Maailmankatsomukset ovat yksi asia (jokaisella on omansa), mutta erityinen ongelma syntyy siitä, että tätä "GP-maailmankatsomusta" markkinoidaan asiasisältöjen osalta erityisen epäanalyyttisten menetelmien ja keinojen avulla, teemalla: "Ne isot merinisäkkäät ovat erikivoja! Mutta entäs ne tiedemies-frankesteinien kehittämät atomit ja geenit!" Vedotaan tunteisiin ja pelkoihin.
Järjestön toiminnan peruslogiikka ei eroa tässä rasisteista tai muista tunteiden avulla mielipiteitä manipuloivista tahoista, tarkoituksena on sytyttää ja lietsoa populaatioon vieraantumista, epäluuloja, ennakkoluuloja ja toiseutta. Kaikkea mitä sosiologian opuksista näistä yhteyksistä on luettavissa.
Keskeisesti pyrkimyksenä on muokata mielipiteiden jakaumaa eri kohtaan ja eri asentoon kuin miksi po. jakauma pelkästään asia- ja reaaliargumenttien keskustellessa keskenään avoimessa, läpinäkyvässä ja demokraattisessa prosessissa muodostuisi.
Tämä argumentti on muuten täysin riippumaton siitä, että kannattaako GP-koneiston arvoja subjektiivisella tasolla tai ei. Valitut keinot eivät seuraa moraalisesti ja eettisesti näistä arvoista, mikäli osaa ottaa huomioon yhtään mitään muita arvoja kuin omiansa. Ilmastonmuutosta ja/tai mitä tahansa asiaa pahempaan tilanteeseen, siis sinne helvettiin, ajaudutaan itse kunkin aikeista riippumatta näillä GP-koneiston edustamilla keinoilla.