Käsittääkseni passiivi- ja matalaenergiatalot käyttävät nimenomaan sähköä joilla pyöritetään lämpöpumppuja, lisäenergia esim. pakkasilla otetaan sähköllä. Ja onhan meillä ollut uutisia kerrostaloistakin jotka ovat hermostuneet kaukolämmön monopolista ja nousevista hinnoista ja tämän vuoksi siirtyneet maalämpöön. .
Kyllä, mutta autokantaakin hitaammin uusiutuva infra on rakennuskanta. Meillä on aktiivikäytössä edelleen yli satavuotiaita taloja, ja kaupungeissakaan uudistumista ei tapahdu kovinkaan nopeasti. Saneerausikään nykyrakennukset tulevat noin 30 vuodessa, ja ennen tuota ei ole kannattavaa investoida uuteen lämmitysjärjestelmään. Siis saneerauskohteita voi siirtyä maalämpöön, mutta niiden saneeraus vaiheessa, ei niin, että kaikki investoisivat nopalla aikataululla tähän.
eli käytännössä se kaukolämpö on edelleen pääasiallinen lämmönlähde vielä 2050 luvullakin… Se mitä polttoainetta me siinä käytetään, onkin eri juttu
En tiedä mitä uutisia luet mutta hybridit kasvattavat suosiotaan jatkuvasti, ensi vuonna jo lähes kaikilla on tarjolla hybridivaihtoehto Suomessakin. Polttokennoautot ovat paljon kauempana tulevaisuudessa. .
No sattumoisin omistan hybridin (Prius genIII). Auriksesta on tänä vuonna tullut hybridimalli ja Lexuksesta on yksi. Lisäki markkinoilla on Honda Insight, joka ei kuitenkaan ihan vastaa Priuksen teknologiaa. Nissan on ostanut Priksen moottorin, ja muutaman vuoden pääsätä markkinoilla on Nissanin hybridi.
Näiden myynti on edelleen todella pientä. Näitä Prusi GenIII autoja on myyty (toukokuun luku) alle 500 tällä suomessa.
Lisäksi nämä hybridit ovat ns. rinnakkaishybridejä, joiden polttoainetehokkuus on heikohko verrattuna sarjahybridiin. Sarjahybridejä ei ole olemassa vielä kuin Chervolet Volt, eikä sitäkään taida vielä Euroopassa saada, ja hintakin on tavallisen ihmisen ulottumattomissa.
Ei ihan kauhealla volyymillä niitä hybridejä kuitenkaan ole tullut. JA hybridi on silti edelleen auto kaikkine muine autoiluun liittyvien ongelmineen. . . kuhan huijaan itseäni sellasella ajelemalla
Mistä muuten luulet polttokennoauton tarvitseman vedyn tulevan? Vihreiden puoluetoimistosta? Sähköllähän se vesi pilkotaan vedyksi ja hapeksi!
Se siitä sinun tulevaisuuden arvioinnistasi. .
Kyse ei ole minun tulevaisuusvisiostani, vaan Shellin ja muutaman muun ison öljy-yhtiön visiosta. Vetyä tuotettaisiin aurinkoenergialla lähi-idän aavikoilla ja rahdataan nykyöljyrahdin tyyliin länsimaihin kulutettavaksi. Shell siis aikoo vaan muuttaa aineen mitä kuljettavat ja jakelevat.
Ja jos tulevaisuuteen haluaa katoa, niin vedynvalmistukseenhan on olemassa uusiakin teknologioita. MIT:ssähän on onnisutut erottelemaan vettä vedyksi ja hapeksi eräänlaisella pelettipainejärjestelmällä. Ei toki teollisesti hyödynnettävä tapa… vielä
Kun huomioidaan tulevaisuus (se mitä sinä et tehnyt) niin voidaan rauhassa todeta että sähkön kulutus tulee selvästi korostumaan. Uusien asumisratkaisujen vuoksi kaukolämmön tarve tulee vähenemään joten kun nykyiset CHP-voimalat tulevat matkansa päähän niin niitä pystytään osittain korvaamaan myös ydinvoimalla. .
Lukuja kehiin. VTT, energiateollisuus ry ja IEA eivät ja tätä näkemystäsi. Sähkönkulutuksen nousu taittuu koko länsimaalimassa. Se oli ennen rahotiuskriisiä sellaset 2,2% vuodessa. Kaikkien edellä mainittujen arvio on, että se laskee alle kahden, lähemmäs puoltatoista. Siinä sinulle sähkönkulutuksen korostumista.
Ja lisäksi sähkön osuus kokonaisenergiasta on alle puolet maalima energiantuotannosta.
JA suomessa sähkön osuus on alle 30%. Kauko ja teollisuuslämpö ovat se suurin energiankuluttaja. Sitten vielä liikenne mukaan jne. Mutta kokoajan puhutaan vain sähköstä.. no se tietysti on hvyä valinta pitää esillä vain sähkööä, jos haluaa sähköbisnekseen ja psitä ydinvoimaloita pystyyn
Mutta ideana korvata CHP voimala (as 1:1) ydinvoimalla on ainoa järkevä ydinvoiman käyttömuoto. Vuosaareen vaan ydinvoimala. Vai miksi helsinkiläiset sitä vastustaisivat? Ydinvoimahan on täysin turvallista ja Helsinki on ainoa moisia lämpöenergioita tarvitseva käyttäjä…
Se oli yksittäinen esimerkki. Ei todellakaan pitäisi olla näin vaikeata edes sinulle? .
No kerroppa oma tulevaisuusvisiosi suomesta vuoteen 2050 vaikka? tai edes 2030? Millaisena näet elinkeinorakenteen tuolloin?
No et varmasti näe koska sinun tietämyksesi paperiteollisuudesta on tasan nolla. Jos puun kasvunopeus olisi puuston ainoa kriteeri niin Suomesta ei koskaan olisi tullut metsäteollisuusmaata. Se mitä sinä et tiedä on että havupuu on täysin erilaista eukalyptukseen verrattuna ja sillä on omat käyttötarkoituksensa.
Voimme toki keskustella myös paperikuitujen eroavaisuuksista, eipähän olisi sitten neljä Damaticin kanssa väännettyä vuotta menneet hukkaan…
Paperitehtaiden kohtalon määräävät markkinat. Varkaudessa lopetetaan paperikone, joka ylitti kolminkertaisesti tuottovaateet. Miksi? ei siksi, että se jatkossakaan tuottaisi tappiota, vaan siksi, että paperinkulutuksen kasvua ei ole lähialueilla näköpiirissä. Paperi tehdään kasvaville markkinoille kasvavien markkinoiden ääressä..