aatelisode
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Pelicans, Skellefteå, Capitals, Erik Karlsson
Leclercille kaikki palikat uusiksi moottoriyksikköön ja starttaa perältä kisaan.
Tämä itkeminen ei kyllä lopu varmaan koskaan. Mikäs siinä, onhan tuota ihan huvittavaa aina lukea.Saattaa Verstappen saada sen ensimmäisen oikean mestaruuden tällä kaudella.
Tämä on totta. Osa tästä pöhinästä varmasti tulee NENT Group-konsernin puolelta yleisenä ohjauksena eli kuinka paljon halutaan maasta riippumatta tuotetta käsitellä. Pienet yksityiskohdat pistävät näissä silmään. Esimerkiksi Max Verstappenin rataesittely joka kisan kohdalla ei vaan toimi. Mutta koska kyseessä konsernin yhteistyökuski (hänestä tehty oma dokumentti jne) niin pakko varmaan näyttää.Viaplayllä on muuten vähän sellaista päälleliimattua pöhinää studion puolella. Sellaista mäkis/harjula-osaston tarunhohtoisuus läppää. Tuntuu pakotetulta ja epäluontevalta. Formulalla on mahtava historia ja tuote on tällä hetkellä kunnossa, joten jos kilpailu olisi hyvin hallussa niin asioiden mahtavuus tulisi itsestään esille eikä tarvitsisi koko ajan kertoa kuinka mielenkiintoista ja huikeaa kaikki on.
Mitenkäs on off-seasonilla, päteekö kulukatto? Eli jos Mersun ero kauden lopussa on 0,6sek Red Bullion, niin onko sitä mahdollista kiriä kiinni. Ajattelin vain, jos rahaa saman verran käytössä, niin käytännössä Mersu ei saa Bullia kiinni ennenkuin seuraavaksi tilataan sääntöjä?
No rahalla niille suunnittelijoille maksetaan? Vai voiko budjettia kiertää käyttämällä oravannahkoja?Eihän se rahasta ole pelkästään kiinni vaan ihan puhtaasta suunnittelutyöstä. Ihan hyvin voivat saada eroa kiinni jos onnistuvat kehittämään jotain uutta.
No rahalla niille suunnittelijoille maksetaan?
Jessus mitä soutamista, huopaamista ja seilausta. Viisi sekuntia rankkua on tuosta toilailusta jopa aika vähän. Epätoivoista hommaa.Kyllähän tuo ihan ansaittu rangaistus oli. Sen verran siellä heilutaan edessä menemään.
F1TV _ 2022 Canadian Grand Prix
Kyllä Renu saa tästä ihan itseään syyttää. Tulppaksen paikan virallisena junamiehenä ottanut Ocon oli paljon Alonsoa hitaampi, ollut oikeastaan koko kauden. Jonon vetäjän on vielä helppo peipata ja pitää letkaa takanaan, mutta Ocon teki kyllä Alonsosta helpon maalin hänen takanaan tulevalle, kun toisena oleva ei enää voi pelata niin hyvin samaa peliä. Meni jonkin verran tallipisteitä hukkaan, kun järjestystä ei vaihdettu.Kyllähän tuo ihan ansaittu rangaistus oli. Sen verran siellä heilutaan edessä menemään.
F1TV _ 2022 Canadian Grand Prix
2022 Used Power Unit Elements
ICE = Internal Combustion Engine (max. 3 without penalty)
No. Car Driver Engine ICE TC MGU-H MGU-K ES CE EX 44 Lewis Hamilton Mercedes Mercedes 2 2 2 2 1 1 3 63 George Russell Mercedes Mercedes 2 2 2 2 1 1 3 33 Max Verstappen Red Bull Honda 2 2 2 2 1 1 3 11 Sergio Pérez Red Bull Honda 2 2 2 2 1 1 4 16 Charles Leclerc Ferrari Ferrari 4 4 4 4 1 2 5 55 Carlos Sainz Ferrari Ferrari 3 2 2 2 1 2 4 3 Daniel Ricciardo McLaren Mercedes 2 2 2 2 1 1 2 4 Lando Norris McLaren Mercedes 2 2 2 2 1 1 2 14 Fernando Alonso Alpine Renault 4 4 4 4 3 3 4 31 Esteban Ocon Alpine Renault 3 3 3 3 2 2 3 10 Pierre Gasly AlphaTauri Honda 3 3 3 3 2 2 5 22 Yuki Tsunoda AlphaTauri Honda 4 4 4 4 3 3 5 18 Lance Stroll Aston Martin Mercedes 2 2 2 2 2 2 2 27 Sebastian Vettel Aston Martin Mercedes 2 2 2 3 2 2 2 23 Christijan Albers Williams Mercedes 2 2 2 2 2 2 2 6 Nicholas Latifi Williams Mercedes 2 2 2 2 2 2 2 77 Valtteri Bottas Alfa Romeo Ferrari 3 3 3 2 2 2 4 24 Zhou Guanyu Alfa Romeo Ferrari 2 2 2 2 1 1 3 20 Kevin Magnussen Haas Ferrari 3 3 3 3 2 2 4 47 Mick Schumacher Haas Ferrari 2 3 2 2 2 2 4
TC = Turbo Charger (max. 3 without penalty)
MGU-H = Motor Generator Unit Heat (max. 3 without penalty)
MGU-K = Motor Generator Unit Kinetic (max. 3 without penalty)
ES = Energy Store (max. 2 without penalty)
CE = Control Electronics (max. 2 without penalty)
EX = Engine EXhaust system (max. 8 without penalty)
Eipä tuossa uusintalähdön jälkeen oikein ollut paikkaa missä tuon sijoituksen vaihdon olisi voinut tehdä ilman että sieltä olisi tullut Leclerc tai Bottas samalla oven avauksella ohi. Alonso ajaa jatkuvasti sääntöjen rajamailla ja tänään se taas kostautui parina tallipisteenä, tosin tallikin hölmöili taktiikan suhteen alussa ihan huolella.Kyllä Renu saa tästä ihan itseään syyttää. Tulppaksen paikan virallisena junamiehenä ottanut Ocon oli paljon Alonsoa hitaampi, ollut oikeastaan koko kauden. Jonon vetäjän on vielä helppo peipata ja pitää letkaa takanaan, mutta Ocon teki kyllä Alonsosta helpon maalin hänen takanaan tulevalle, kun toisena oleva ei enää voi pelata niin hyvin samaa peliä. Meni jonkin verran tallipisteitä hukkaan, kun järjestystä ei vaihdettu.
Seuraavaksi sitten Silverstone, jossa saamme kenties nähdä taas rengasdraamaa. Pirelli on tuomassa kisaan kaikkein kovimmat renkaansa jotta ainakaan heidän vuokseen rengas ei räjähdä kesken kisan. Radalla jolla ohittaminen on DRS-junassa oletettavasti hankalaa ilman rengasetua, lähtöruuturangaistukset korostuvat. Ennen Kanadaa rajalla olivat olleet vain Leclerc, Tsunoda ja Magnussen. Saa nähdä miten tilanne elää voimayksikön osien vaihtamisen suhteen, millä tavoin tallit yrittävät taktikoida eri kisojen välillä. Vielä silverstonessa tämä ei taida nousta esiin, mutta loppukaudesta aivan varmasti.
Kaikki asiat eivät taida olla suoraan budjettikaton alla. Mitä sitten, jos ei ole jäljellä yhtäkään toimivaa moottoria ja budjetti loppuu kesken? Ajeleeko viimeisissä kisoissa kolme kuskia keskenään, kun muilla ei ole toimivaa autoa enää?Nuo liian tiukat moottorisäännöt yms on aivan perseestä. Formuloissa pitäisi olla kyse nopeudesta ja muusta, eikä siitä että meneekö kauden aikana vain kolme mottia. Kun koneet on vielä kalliita, niin eikö budjettikatto jo pidä huolen ettei niitä ihan turhaan vaihdeta?
Alasarjoihin liittyen: Juri Vips päätti huudella neekeriä striimatessaan räiskintäpelisessiotaan ja on nyt ainakin hyllytetty Red Bullin junnupuolelta:
Alasarjoihin liittyen: Juri Vips päätti huudella neekeriä striimatessaan räiskintäpelisessiotaan ja on nyt ainakin hyllytetty Red Bullin junnupuolelta: