Mainos

Formula 1 -kausi 2022 – uusi aikakausi

  • 225 228
  • 1 681

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Niin. Ei siitä ole montakaan viikkoa, kun Leclercin mestaruudelle oltiin valmiita soittamaan Maranellon kirkonkelloja, mutta niin vain "things happened". Räikkösen 2007-mestaruuden arvo kasvaa korkoa jatkuvasti, mutta jo bisnespuoli huomioiden toivottavasti näemme kunnon taiston WDC-tittelistä, emmekä Verstappenin dominanssia.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Saattaa Verstappen saada sen ensimmäisen oikean mestaruuden tällä kaudella. Hieno juttu hänelle.

Alpinen nousu on ollut kyllä kivaa seurattavaa, olisi se hienoa kun kärkitaistelussa olisi Alonso ja Vettel. Aston martin ei vain sinne taida päästä
 

aatelisode

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Skellefteå, Capitals, Erik Karlsson
Tänään nähdään ensimmäistä kertaa tällä kaudella miten kaksi nopeinta autoa nousevat taaempaa kohti kärkeä. Varsinkin nyt kun ohittamisen pitäisi olla helpompaa voi Leclerc ja Perez olla yllättävänkin nopeasti korkealla.
 

ML17

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins
Viaplayllä on muuten vähän sellaista päälleliimattua pöhinää studion puolella. Sellaista mäkis/harjula-osaston tarunhohtoisuus läppää. Tuntuu pakotetulta ja epäluontevalta. Formulalla on mahtava historia ja tuote on tällä hetkellä kunnossa, joten jos kilpailu olisi hyvin hallussa niin asioiden mahtavuus tulisi itsestään esille eikä tarvitsisi koko ajan kertoa kuinka mielenkiintoista ja huikeaa kaikki on.
 

Juhisjuhis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Viaplayllä on muuten vähän sellaista päälleliimattua pöhinää studion puolella. Sellaista mäkis/harjula-osaston tarunhohtoisuus läppää. Tuntuu pakotetulta ja epäluontevalta. Formulalla on mahtava historia ja tuote on tällä hetkellä kunnossa, joten jos kilpailu olisi hyvin hallussa niin asioiden mahtavuus tulisi itsestään esille eikä tarvitsisi koko ajan kertoa kuinka mielenkiintoista ja huikeaa kaikki on.
Tämä on totta. Osa tästä pöhinästä varmasti tulee NENT Group-konsernin puolelta yleisenä ohjauksena eli kuinka paljon halutaan maasta riippumatta tuotetta käsitellä. Pienet yksityiskohdat pistävät näissä silmään. Esimerkiksi Max Verstappenin rataesittely joka kisan kohdalla ei vaan toimi. Mutta koska kyseessä konsernin yhteistyökuski (hänestä tehty oma dokumentti jne) niin pakko varmaan näyttää.

Häkkinen on jäänyt kyllä mielestäni alihyödynnetyksi. Ne kisat joissa mukana, jää jotenki se tekeminen piippuun. Ehkä haikailen liikaa Martin Brundlemaista härväämistä, pienellä sarkasmilla höystettynä. Noh, eka iso tv-työ käynnissä. Ehkä se siitä.
 

Arturo

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Seattle Kraken, Chelsea
Nyt liikkuu muuten huhuja, että Latifi saisi potkut jo tämän kisan jälkeen ja Piastri tulisi hänen tilalleen loppukaudeksi. Aikaisemmin oli jo huhuja Piastrin siirtymisestä Williamsille ensi kaudeksi ja Williams olisi vaihtamassa ensi kaudeksi Renaultin moottoreihin.
 

Puliveivaamo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Flyers & Barca
Mitenkäs on off-seasonilla, päteekö kulukatto? Eli jos Mersun ero kauden lopussa on 0,6sek Red Bullion, niin onko sitä mahdollista kiriä kiinni. Ajattelin vain, jos rahaa saman verran käytössä, niin käytännössä Mersu ei saa Bullia kiinni ennenkuin seuraavaksi tilataan sääntöjä?
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Mitenkäs on off-seasonilla, päteekö kulukatto? Eli jos Mersun ero kauden lopussa on 0,6sek Red Bullion, niin onko sitä mahdollista kiriä kiinni. Ajattelin vain, jos rahaa saman verran käytössä, niin käytännössä Mersu ei saa Bullia kiinni ennenkuin seuraavaksi tilataan sääntöjä?

Eihän se rahasta ole pelkästään kiinni vaan ihan puhtaasta suunnittelutyöstä. Ihan hyvin voivat saada eroa kiinni jos onnistuvat kehittämään jotain uutta.
 

Puliveivaamo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Flyers & Barca
Eihän se rahasta ole pelkästään kiinni vaan ihan puhtaasta suunnittelutyöstä. Ihan hyvin voivat saada eroa kiinni jos onnistuvat kehittämään jotain uutta.
No rahalla niille suunnittelijoille maksetaan? Vai voiko budjettia kiertää käyttämällä oravannahkoja?
Mutta sitä hain takaa, että aika kova urakka Mersulla edessä uuden auton kanssa. Tällä hetkellä näyttää siltä, että Max painelee ylivoimaiseen mestaruuteen ja RB voi huoletta kehittää myös ensi kauden autoa. Ferrari tuskin voittaa, mitään niin kauan kuin sitä johtaa italiaanot.

Edit: kirjoitusvirhe
 
Viimeksi muokattu:

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
No rahalla niille suunnittelijoille maksetaan?

Joo, mutta ei se suunnittelija/insinööri ole mikään muuttumaton määre jota ostetaan x kpl ja se tuottaa aina y:n suorituksena. Joku nimimerkki adriannewey voi saada paljon enemmän aikaan kuin kuvitteellisesti samaa liksaa saava jamesallison.

Mutta kyllähän Mersulla kova duuni edessään on. Jossain vaiheessa on pakko tehdä arviota kuinka pitkälle nykyisellä autokonseptilla voi mennä ja missä vaiheessa kannattaa palata konventionaalisempaan suuntaan.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Hyvät pisteet Alfalle. Nousivat vielä pykälät ylöspäin, kun Alonso sai 5 sekunnin rangaistuksen, kun blokkaili Bottasta ihan huolella.
7. ja 8. varmaan aika paljon parempaa mitä Alfa lähtökohtaisesti odotti ja kun vielä kisassa huomasi selvästi, että suoravauhti on aika heikkoa, kun hyvä kun pääsee siipi auki rinta rinnan ohi Aston Martinista jne.

Kyllähän tuo ihan ansaittu rangaistus oli. Sen verran siellä heilutaan edessä menemään.

F1TV _ 2022 Canadian Grand Prix
 

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints

Falling Star

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kyllähän tuo ihan ansaittu rangaistus oli. Sen verran siellä heilutaan edessä menemään.

F1TV _ 2022 Canadian Grand Prix
Kyllä Renu saa tästä ihan itseään syyttää. Tulppaksen paikan virallisena junamiehenä ottanut Ocon oli paljon Alonsoa hitaampi, ollut oikeastaan koko kauden. Jonon vetäjän on vielä helppo peipata ja pitää letkaa takanaan, mutta Ocon teki kyllä Alonsosta helpon maalin hänen takanaan tulevalle, kun toisena oleva ei enää voi pelata niin hyvin samaa peliä. Meni jonkin verran tallipisteitä hukkaan, kun järjestystä ei vaihdettu.
 
Kanadan gp tarjosi pitkästä aikaa perinteisemmän f1-kisan. Ilman DRS:ää kisassa on hyvin vaikea ohittaa kun edes Leclerc ei päässyt DRS-junassa olevista autoista ohi ilman merkittävää rengasetua. Kisan tapahtumat olivat tutusti lähinnä turva-autoista kiinni ja tähän tiimien taktiikoiden täytyikin perustua. Siinä oli onnistujia ja epäonnisempia. Tuttua formulaa, position racingia.

Voimasuhteet kisassa olivat hieman yllättävät. Kun Ferrarin Sainz pääsi haastamaan tuoreemmilla renkailla Verstappenia, Verstappen joutui myös oikeasti puolustamaan eikä voitto tullut yhtä helposti kuin oletin, "ilmaiseksi". Oikeissa olosuhteissa voimme siis nähdä taistelua ykköspaikasta ilman keskeytyksiäkin. Olisiko Leclerc painanut väkisin Verstappenista ohi ja olisiko tästä seurannut viihdyttävä ohitusten sarja, sitä emme tietenkään saa tietää varmaksi, mutta Sainz oli tänä viikonloppuna pitkästä aikaa myös todella iskussa.

Mercedes olikin mitä, vain 0,6 sekunnin päässä / kierros kärjestä kisavauhdissa? Mercedeksen takana Alpine myös vahva. Haasit tippuivat pelistä pois ja Alfat ajoivat autot maaliin aikalailla optimisijoituksilla. Kärjen takana siis riittää seurattavaa!

Tv-kuvien ulkopuolelle jäi Alonson ja Bottaksen välinen taistelu sijasta 7. Olin pomminvarma että Alonso tekee autosta radan levyisen ja en ihmetellyt että Bottas jäi Alonson taakse. En tiedä miltä ohitusyritykset näyttivät ennen viimeistä kierrosta, mutta tämä viimeisen kierroksen tilanne näytti vähän kevyeltä rangaistukselta. Toisaalta "weaving" eli kaartelu jossa ohittavalle autolle ei jätä suoralla auton levyistä tilaa on aika selkeä rike ja enpä yllättyisi jos samaa oli toistunut myös aiemmilla kierroksilla. Niiden aikana seurasin väliaikoija, jotka olivat olleet pitkään +0,2 ja alle +0,1. Jarrutusalueella ajolinjan vaihtaminen on selkeämpi iso rike jota ei tähän weavingiin kuulu yhdistää, ja sitä Alonso ei juurikaan tee. Mutta ihan oikein että tästä estelystä aletaan rankaisemaan, varsinkin kun siitä kärsi juuri Alonso ja hyötyi Bottas :)

Seuraavaksi sitten Silverstone, jossa saamme kenties nähdä taas rengasdraamaa. Pirelli on tuomassa kisaan kaikkein kovimmat renkaansa jotta ainakaan heidän vuokseen rengas ei räjähdä kesken kisan. Radalla jolla ohittaminen on DRS-junassa oletettavasti hankalaa ilman rengasetua, lähtöruuturangaistukset korostuvat. Ennen Kanadaa rajalla olivat olleet vain Leclerc, Tsunoda ja Magnussen. Saa nähdä miten tilanne elää voimayksikön osien vaihtamisen suhteen, millä tavoin tallit yrittävät taktikoida eri kisojen välillä. Vielä silverstonessa tämä ei taida nousta esiin, mutta loppukaudesta aivan varmasti.

Vähän eri keskustelu, mitä rangaistuksia näistä voimayksikkö-ongelmista kuuluisi seurata. Mutta jos käytännössä jokainen talli tulee ylittämään sallitun rajan eri osia, ja rangaistus toisesta vaihdetusta samasta osasta lievenee, tuntuu vähän siltä ettei koko sääntöä kunnioiteta ja mielestäni tuo kisoihin vääränlaista radan ulkopuolista asetelmien määrittelyä. Omalla tavallaan toki lisää spekuloitavaa.

Tilanne oli ennen Kanadan Gp:tä tämä, lähteenä f1-fansite ( 2022 Used F1 Power Unit Elements )

2022 Used Power Unit Elements

No.CarDriverEngineICETCMGU-HMGU-KESCEEX
44Lewis HamiltonMercedesMercedes2222113
63George RussellMercedesMercedes2222113
33Max VerstappenRed BullHonda2222113
11Sergio PérezRed BullHonda2222114
16Charles LeclercFerrariFerrari4444125
55Carlos SainzFerrariFerrari3222124
3Daniel RicciardoMcLarenMercedes2222112
4Lando NorrisMcLarenMercedes2222112
14Fernando AlonsoAlpineRenault4444334
31Esteban OconAlpineRenault3333223
10Pierre GaslyAlphaTauriHonda3333225
22Yuki TsunodaAlphaTauriHonda4444335
18Lance StrollAston MartinMercedes2222222
27Sebastian VettelAston MartinMercedes2223222
23Christijan AlbersWilliamsMercedes2222222
6Nicholas LatifiWilliamsMercedes2222222
77Valtteri BottasAlfa RomeoFerrari3332224
24Zhou GuanyuAlfa RomeoFerrari2222113
20Kevin MagnussenHaasFerrari3333224
47Mick SchumacherHaasFerrari2322224
ICE = Internal Combustion Engine (max. 3 without penalty)
TC = Turbo Charger (max. 3 without penalty)
MGU-H = Motor Generator Unit Heat (max. 3 without penalty)
MGU-K = Motor Generator Unit Kinetic (max. 3 without penalty)
ES = Energy Store (max. 2 without penalty)
CE = Control Electronics (max. 2 without penalty)
EX = Engine EXhaust system (max. 8 without penalty)
 

NumberFour

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Chiefs, Arsenal, Ronnie O.
Kyllä Renu saa tästä ihan itseään syyttää. Tulppaksen paikan virallisena junamiehenä ottanut Ocon oli paljon Alonsoa hitaampi, ollut oikeastaan koko kauden. Jonon vetäjän on vielä helppo peipata ja pitää letkaa takanaan, mutta Ocon teki kyllä Alonsosta helpon maalin hänen takanaan tulevalle, kun toisena oleva ei enää voi pelata niin hyvin samaa peliä. Meni jonkin verran tallipisteitä hukkaan, kun järjestystä ei vaihdettu.
Eipä tuossa uusintalähdön jälkeen oikein ollut paikkaa missä tuon sijoituksen vaihdon olisi voinut tehdä ilman että sieltä olisi tullut Leclerc tai Bottas samalla oven avauksella ohi. Alonso ajaa jatkuvasti sääntöjen rajamailla ja tänään se taas kostautui parina tallipisteenä, tosin tallikin hölmöili taktiikan suhteen alussa ihan huolella.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Seuraavaksi sitten Silverstone, jossa saamme kenties nähdä taas rengasdraamaa. Pirelli on tuomassa kisaan kaikkein kovimmat renkaansa jotta ainakaan heidän vuokseen rengas ei räjähdä kesken kisan. Radalla jolla ohittaminen on DRS-junassa oletettavasti hankalaa ilman rengasetua, lähtöruuturangaistukset korostuvat. Ennen Kanadaa rajalla olivat olleet vain Leclerc, Tsunoda ja Magnussen. Saa nähdä miten tilanne elää voimayksikön osien vaihtamisen suhteen, millä tavoin tallit yrittävät taktikoida eri kisojen välillä. Vielä silverstonessa tämä ei taida nousta esiin, mutta loppukaudesta aivan varmasti.

Pistää silmään että Mersun moottorien osalta osia vaihdettu aivan minimimäärä osia, onko jopa vähän liian varmanpäälle vedetty, vaihdettiinkohan juuri kanadaan osia kun vauhtia oli.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Nuo liian tiukat moottorisäännöt yms on aivan perseestä. Formuloissa pitäisi olla kyse nopeudesta ja muusta, eikä siitä että meneekö kauden aikana vain kolme mottia. Kun koneet on vielä kalliita, niin eikö budjettikatto jo pidä huolen ettei niitä ihan turhaan vaihdeta?
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Nuo liian tiukat moottorisäännöt yms on aivan perseestä. Formuloissa pitäisi olla kyse nopeudesta ja muusta, eikä siitä että meneekö kauden aikana vain kolme mottia. Kun koneet on vielä kalliita, niin eikö budjettikatto jo pidä huolen ettei niitä ihan turhaan vaihdeta?
Kaikki asiat eivät taida olla suoraan budjettikaton alla. Mitä sitten, jos ei ole jäljellä yhtäkään toimivaa moottoria ja budjetti loppuu kesken? Ajeleeko viimeisissä kisoissa kolme kuskia keskenään, kun muilla ei ole toimivaa autoa enää?

Vaikea yhtälö tuo on, enkä itsekään pidä siitä, että näistä osien vaihdoista tulee paljon rangaistuksia, mutta vaikea on nähdä tilanteeseen helppoa ratkaisua.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Alonsolla oli jotain moottoriongelmaa ja olisiko siksi käskeneet jopa Oconia hidastamaan lopussa että pysyy Alonso DRS-alueella ja täten helpompi puolustaa Bottasta vastaan?

Bottakselta hieno kisa, taktiikka kerrankin nappiin kun odottelivat kolaria hyvälle varikkostopille ja hyvin ajettu kuluneilla renkailla. Alun VSC:t hiekottivat kyllä pahasti pitkän stintin kuskien latua, kun medium-kuskit sai puoli-ilmaiseksi uutta rengasta alle.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United

Bread Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Kookoo ja Hull City
Alasarjoihin liittyen: Juri Vips päätti huudella neekeriä striimatessaan räiskintäpelisessiotaan ja on nyt ainakin hyllytetty Red Bullin junnupuolelta:


Tämän jälkeen Vipsillä meni vielä aika lujaa ja hän kieltäytyi pinkistä hatusta, koska se näytti Jürin mielestä "homolta". Vips on itse sanonut että hänen ajouransa olisi loppunut 2018 kauteen ilman Red Bullin taloudellista apua. Vips ollut tälläkin kaudella yksi nopeimpia kuljettajia F2:sissa, mutta pääköppa ei ole kestänyt ja on tunaroinut itsensä ulos. Jos Red Bull potkii Vipsin pois niin myös F2-ajopaikka menee siinä.

Vips on päätymässä Dan Ticktumin kanssa samaan kuskiluokkaan jossa ajotaidot olisivat hyvin riittäneet F1:siin, mutta henkinen kapasiteetti ei ole riittävä.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös