Formula 1 -kausi 2022 – uusi aikakausi

  • 219 049
  • 1 682

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En tiedä onko jo liian aikaista avata ensi kaudelle uusi ketju, mutta uusi aikakausi tulossa, sillä autot muuttuvat todella radikaalisti ja pyörä on keksitty taas uudelleen. Vähän jopa harmittaa, koska nyt aletaan taas olemaan tilanteessa, jossa Red Bull, Mercedes ja jopa McLaren ovat todella lähellä toisiaan, eikä itseasiassa Ferrarikaan ihan mahottoman kaukana ole. Taas räjäytetään pakka uusiksi ja suuri riski sille että joku talli on taas sekunnin nopeampi kuin muut.

Tallit & kuljettajat 2022:
Mercedes: Lewis Hamilton – ?????
Red Bull: Max Verstappen – ?????
McLaren: Lando Norris – Daniel Ricciardo
Ferrari: Charles Leclerc – Carlos Sainz
Aston Martin: Sebastian Vettel – Lance Stroll
Alpine: Fernando Alonso – Esteben Ocon
Alpha Tauri: ????? ?????
Alfa Romeo: ????? ?????
Williams: ????? ?????
Haas F1: Mick Schumacher – Nikita Mazepin

Virallisesti kahdeksan F1-paikkaa auki. Mersun tilanteen kaikki tietää ja Red Bullilla Horner sekä Marko ovat jo sanoneet, ettei mitään tarvetta vaihtaa Sergio Pereziä pois. Alpha Tauri jatkamassa myös huhujen mukaan Gasly – Tsunoda parilla. Alfa Romeolla kaikki riippuu siitä mitä Räikkönen tekee ja jos Kimi haluaa jatkaa, hän saa kuulemma jatkaa. Giovinazzi parantanut otteitaan myös roimasti viimeisen vuoden aikana. Williamsilla Latifi tuo hirveän määrän massia pöytään, joten lienee jatkaja, joskin toisen kuskin kohtalo liittyy vahvasti Mercedeksen toiseen kuljettajaan.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Kyllähän tässä on sellainen 2009&2014 fiilis, vaikka 2017 uusia sääntöjä tulikin. Nyt kuitenkin on lupa odottaa kisailua parantavaa uudistusta. Samaa toivon ettei esim. Mersu vetäise ylivoimaista autoa. Siinä olisi monilla kyynel silmässä, kun ensimmäisten harjoitusten päätteeksi Mersut olisivat 2 sekuntia edellä muita. Toki jos joku pikkutalli tekee Brawnit niin se kyllä kelpaisi. Erityisen paljon toivon, että Alfa Romeo, Williams ja Haas onnistuisivat autonsa kanssa.
Uskon Kimin jatkavan vielä kauden, koska jos heikon viime kauden jälkeen halusi ajaa tällä kaudella, jolloin mitään suurta ei ollut odotettavissa niin voisi ensi kausi jolloin muutoksia on luvassa houkutella aika paljon.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tuossa itseasiassa ensikaudelle melkein itse toivoisi että moni keski ja häntäpään talli löytäisi vauhtia ja ei haittaisi jos Mersu, Red Bull, Mclaren ja Ferrari alkaisi kyntämään, tuossa kun Alfalla olisi Kimi, Williamsilla Bottas, Alpinella Alonso ja Aston Martinilla Vetel niin monessa tallissa ei haittaisi jos hyppäys kohti kärkeä tulisi ja pääsisi vielä kerran huipulle nämä kuskit :)
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Olisipa hienoa kun juuri takaisin kärkikahinoihin lähes vuosikymmenen kyntämisen jälkeen McLaren tippuisi takaisin kyntämään?
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Olisipa hienoa kun juuri takaisin kärkikahinoihin lähes vuosikymmenen kyntämisen jälkeen McLaren tippuisi takaisin kyntämään?

Ei itselle ainakaan ole noissa talleissa kuskeja jotka kiinostaa, toki itse lajille varmaan hyvä jos perinteiset tallit pysyy kärjessä mutta itselle ei väliä.
 

Kälvis

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Eiköhän Russell nosteta ensi kaudeksi Mersulle, joka tietää samalla sitä, että Bottaksen ajot huipputalleissa ovat ohi. Ehkä pieni mahdollisuus nousta takaisin tulee, jos Russell jostain syystä floppaa Mercedeksellä pahasti. Valtterin ensi kauden tallipaikka lienee joko Alfa Romeolla (jos Räikkönen lopettaa) tai sitten Williamsilla Russellin tilalla.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ei itselle ainakaan ole noissa talleissa kuskeja jotka kiinostaa, toki itse lajille varmaan hyvä jos perinteiset tallit pysyy kärjessä mutta itselle ei väliä.
Kyllä näistä uudemmistakin kuskeista on helppo löytää kiinnostavia kavereita. Norris nyt parhaana esimerkkinä. Hieno persoona ja kehittynyt kovaa kyytiä erittäin päteväksi kuskiksi. On se vähän ikävää, jos ei pysty löytämään mielenkiintoa muista kuin vanhoista mestareista ja suomalaisista kuskeista.
 

Derrick

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ricciardo palkka lienee >> kuin Norriksen, joten kohta pitäisi Dannyllä nopeutta löytyä tai sitten löytyy se kavion kuva persuksista.

Danny on muuten aika hienosti pystynyt luovimaan tuolla formula maailmassa tallista toiseen ja siinä samalla nostamaan palkkaansa. Tosiaan on jo ajanut huipputallissa (Red Bull) mutta siellä alkoi jäämään vähän Maxin jalkoihin ja ajatteli että ykköskuskin paikka löytyy jostain muualta, Renautilta. Sitten ajatteli tekevänsä samat McLarenilla (toki hyvin haistoi että Alpine on menossa alaspäin) mutta unohti että siellä on Lando Norris, minkä nyt on unohtanut aika moni muukin. Nyt ahistaa kun Lando on podiumilla, melkein koko ajan ja Danny ei ehdi kyytiin ei millään. Zak Brownilla on kohta ruskeet housussa, jos Danny jatkaa alisuorittamista.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ricciardo palkka lienee >> kuin Norriksen, joten kohta pitäisi Dannyllä nopeutta löytyä tai sitten löytyy se kavion kuva persuksista.
Tämä pätee lähinnä silloin, kun sopimus on päättymässä. Kun sopimus on tehty, niin ei se palkka nyt varsinaisesti määritä sitä annetaanko potkuja vai ei. Ainakin yleensä F1-sopparit ovat sellaisia, että on kallista puuhaa antaa kenkää kesken sopimuskauden, eli Mäkki ei ehkä säästäisi siinä senttiäkään, vaan todennäköisesti joutuisivat maksamaan Ricciardon palkan joka tapauksessa, sekä siihen päälle vielä korvaavan kuljettajan palkan.

Ja McLarenin talousvaikeudet ovat olleet viime vuosina sellaisia, että tuskin siellä kovin helposti ollaan valmiita Ricciardoa potkimaan ulos. Varmuudella parempia kuskeja ei kauheasti ole tarjolla - ja jos on, niin ei ainakaan halvalla.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, suomalainen Jokerit, ei khl-joukkue
Sitten ajatteli tekevänsä samat McLarenilla (toki hyvin haistoi että Alpine on menossa alaspäin) mutta unohti että siellä on Lando Norris, minkä nyt on unohtanut aika moni muukin. Nyt ahistaa kun Lando on podiumilla, melkein koko ajan ja Danny ei ehdi kyytiin ei millään.
Norriksen tasonnosto on kyllä hieman yllättänyt itseäni. On ajanut todella hyvin ja ennen kaikkea tasaisesti. Mitään romahduksia ei aiempien vuosien tapaan ole nähty. Ennen kauden alkua ajattelin tämän olevan Landolle vedenjakajakausi. Nyt tiimikaverin vauhtiin on yllettävä, kun kahtena viime kautena jäi kuitenkin Sainzin taakse pisteissä ja vauhdillisestikin. Sainz kuitenkin etenkin alkukaudesta koki epäonnen takia isoja pistemenetyksiä. Mutta mitä vielä Landohan on kylvettänyt Ricciardoa oikein huolella, mitä voi pitää kyllä kovan luokan yllätyksenä. Oletin kuitenkin Ricciardon olevan se tallin johtava kuljettaja, jonka vauhdissa Landon on pysyttävä, eikä toisinpäin. Kova on ollut Landon avaus tähän vuoteen.
 
Onkohan mahdollista, että Lando ajaa Mersulla ensi kaudella ja Russel Landon paikalla MacLarenilla? Valtteri Williamsille? Kaikkihan on mahdollista… kunhan pohdiskelin, kun Mersun somekanavat nyt ylistää Landoa…
 

Bread Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Kookoo ja Hull City
Onkohan mahdollista, että Lando ajaa Mersulla ensi kaudella ja Russel Landon paikalla MacLarenilla? Valtteri Williamsille? Kaikkihan on mahdollista… kunhan pohdiskelin, kun Mersun somekanavat nyt ylistää Landoa…
Landolla sopimus Mclarenille vuoteen 2024 ja kun Mclarenilla menee hyvin, sääntömuutokset tulevat ensi vuonna ja Lando on tiimin selkeä ykköskuski niin en näe mitään syytä edes lähteä Mercedekselle. Russell kuitenkin pisti F2:sissa Landon selvästi myttyyn ja Mersu on myös satsannut jonkin verran rahaa Russelin saamiseksi kuniinkuusluokkaan.

Renault/Alpine on jo saanut aika paljon kuraa siitä ettei se nosta omia akatemiakuljettajia ja se ettei Mersulta löytyisi luottoa nostaa Russelin kaltaista superlahjakkuutta vaikuttaisi varmasti seuraavan "Max Verstappenin" tiimivalintaan.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Onkohan mahdollista, että Lando ajaa Mersulla ensi kaudella ja Russel Landon paikalla MacLarenilla? Valtteri Williamsille? Kaikkihan on mahdollista… kunhan pohdiskelin, kun Mersun somekanavat nyt ylistää Landoa…
Onhan tämä nyt outoa, että molempia McLaren kuskeja ollaan ajoittain viemässä muualle, vaikka molemmilla on sopimus seuraavista vuosista jo taskussa. Landokin viihtyy tallissa todella hyvin ja McLaren on mennyt viime vuosina mukavasti eteenpäin, niin tuskin on juurikaan edes mielessä lähteä tallista muualle.

Mersulta on myös ihan suoraan sanottu, että vaihtoehdot ovat Bottas ja Russell. Muista ei ole puhuttu missään kohtaa.
 

Jerkkuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars
Ei kannata hätiköityö Ricciardon suhteen, täytyy kuitenkin muistaa minkä tasoisesta kuskista on parhaimmillaan kyse ja minkalaisella statuksella Ricciardo lähti aikoinaan Red Bullilta etsimään sitä tulevaa voittajatallia. Ricciardo pystyi käytännössä aina Red Bullilla kilpailemaan erittäin tasaisesti Verstappenin kanssa samalla autolla kaikki kaudet mitkä ehtivät ajaa tallikavereina Red Bullilla, tuskinpa ne ajotaidot minnekkään on hävinnyt. Ja itse en oikein ymmärrä että mistä tämä ajatus on lähtenyt liikkeelle että Ricciardo lähti red bullilta koska olisi joutumassa kakkoskuskin asemaan tai olisi joutunut alakynteen Verstappenia vastaan? Mikään näistä ei pidä paikkaansa, Red bull kohteli molempia kuskeja erittäin asianmukaisesti ja reilulla tavalla ja tälläistä kakkoskuski ykköskuski asetelmaa ei yksinkertaisesti päässyt muodostumaan jo pelkästään sen takia että Ricciardo ja Max oli molemmat keskenään niin tasaisia kuskeja. Täytyy myös ottaa huomioon että kyseessä Ricciardon ensimmäinen kausi McLarenilla, tietenkin jos tämän kauden jälkeen esimerkiksi tulee pataan Landolta näin suuresti niin sitten se on tietenkin eri asia mutta eiköhän tämä ensimmäinen kausi panna sen piikkiin että on ensimmäinen kausi uudessa tallissa ja uudessa ympäristössä.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Tohon sen voisi pistää jos häviäisi vain vähän Landolle, mutta Norrishan on käytännössä murskannut Ricciardon. Siitä ei ihan "odotellaan vaan"-asenteella McLarenilla selviä.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tohon sen voisi pistää jos häviäisi vain vähän Landolle, mutta Norrishan on käytännössä murskannut Ricciardon. Siitä ei ihan "odotellaan vaan"-asenteella McLarenilla selviä.
Mutta mikä se parempi vaihtoehto sitten olisi? Tuskin McLaerin on valmis maksamaan kymmeniä miljoonia lisää, että saa tilalle toisen kuskin, jonka paremmuudesta Ricciardoon nähden ei olisi mitään varmuutta. Ja missä ovat ne vaihtoehdot, joiden voisi olettaa lähes varmasti suoriutuvan Ricciardoa paremmin?

Itse en usko, että Ricciardon taaperrus jatkuu loputtomiin, enkä todellakaan usko, että McLaren on lähelläkään antaa hänelle potkuja. Ei ole yksinkertaisesti parempaakaan vaihtoehtoa, kuin pitää Ricciardo tallissa ja tukea häntä kaikin mahdollisin keinoin. Se on paitsi taloudellisesti paras vaihtoehto, niin todennäköisesti myös menestyksen kannalta paras.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ricciardolla vielä sekin etu että ei ole aivan toivoton/arvoton myös sen ajamisen ulkopuolella ja nykyään taidetaan nuo kuskien palkat sisällyttää kulukattoon joten jos sieltä maksetaan sopimus ulos niin aika äkkiä ainakin isoimmissa talleissa ongelmia (tosin en tiedä miten käytännössä menisi saisiko näitä jotenkin kikkailtua sponsorin kautta). Sopimuksen ulososto+ uuden kuskin palkkaus saattaisi olla lähemmäs 50 miljoonan paukku (parin kauden sopimus + uuden palkkaus) joten ei varmaan ihan heti tekemässä ellei kuski itse lähdössä. Kallis toki "kakkoskuskiksi" mutta ei mikään toivoton tilanne kuitenkaan ja tiedä miten auto taas ensikaudella sopii kenellekin kuskille.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
@-pasi- Kuskien palkat eivät sisälly kulukattoon. Myös tiettyjen tallin kannalta tärkeiden henkilöiden palkat eivät siihen sisälly.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
@-pasi- Kuskien palkat eivät sisälly kulukattoon. Myös tiettyjen tallin kannalta tärkeiden henkilöiden palkat eivät siihen sisälly.

Miten muistelisin että juuri Hamiltonin sopimuksessa oli jotain kun neuvoteltiin viimeksi että vaikea enää enempää maksaa kun palkat menee kulukatosta? vai onko tuo jo viimekaudesta muuttunut
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Miten muistelisin että juuri Hamiltonin sopimuksessa oli jotain kun neuvoteltiin viimeksi että vaikea enää enempää maksaa kun palkat menee kulukatosta? vai onko tuo jo viimekaudesta muuttunut
Niin minäkin muistelen, mutta toisaalta asiaa tutkiessa silmään osuu tämä tekstinpätkä.

"Teams will have to work within a $145million boundary for this season, although this figure excludes driver salaries plus the additional three highest earners, as well as a host of other add ons"

Muuttuuko tuo sitten tuleville vuosille vai mitäs.
 

BaronFIN

Jäsen
Onhan kuskeilla ja talleilla käytössä molemmin puolin näitä suorituskykyyn perustuvia irtisanomispykäliä sopimuksissa, joten varmasti on McLarenin ja Ricciardonkin sopimuksessa: esim. kuski saa irtisanoa sopimuksen jos talli ei sijoitu kuuden joukkoon valmistajissa tai talli saa irtisanoa sopimuksen jos kuski on saavuttanut alle 25% tallin pisteistä. Mistä näistä oikeasti tietää?

Verstappenilla taisi oli Red Bullille aikanaan joku pykälä, että talli ei voinut käyttää optiota jatkovuoteen, jos kauden aikana ei tullut voittoa: eli Verstappenin olisi kannattanut olla voittamatta jos olisi halunnut väen väkisin Ferrarille. No, Max meni voittamaan ja nykytiedon valossa on kannattanut olla kärsivällinen vaikka välillä on saattanut kiukuttaa…
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Ricciardo palkka lienee >> kuin Norriksen, joten kohta pitäisi Dannyllä nopeutta löytyä tai sitten löytyy se kavion kuva persuksista.

Ongelma vain lienee siinä että McLarenilla ei ole rahaa törsäillä sopimuksen ulosostoon rahaa, vaan käyttänevät ne mieluummin autonkehitykseen, eikä korvaajaksi oikein ole tarjolla kuin Bottas tai Hulkenberg. Jos Ricciardo kuitenkin kerää tarpeeksi pisteitä siihen että McLaren pysyy valmistajien sarjassa sijalla 3, niin eiköhän miehelle anneta aikaa.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tuolla toisessa formulaketjussa jo kyselinkin, eli miten menee moottorien osalta kuvio. 2022 alussa moottorikehitys jäädytetään, mutta paljonko moottoreita saa nykyhetkestä kehittää ensi kauden alkuun? Onko joku polettisysteemi ja voiko tämän kauden poletteja säästää ensi kauden alkuun esim. Eli onko esim mersu jo keskittynyt kehittämään 2022-24 moottoreitaan tämän kauden kustannuksella. Onko tästä hetkestä ensi kauden alkuun moottorien kehitykselle joku kulukatto?
Jäädytys sinänsä varmaan ihan hieno ajatus, mutta pienenä riskinä näen (ehkä tietämättömyyttäni), että joku vetää kauden alkuun kanin hatusta ja dominoi kolme kautta.
 

Derrick

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ongelma vain lienee siinä että McLarenilla ei ole rahaa törsäillä sopimuksen ulosostoon rahaa, vaan käyttänevät ne mieluummin autonkehitykseen, eikä korvaajaksi oikein ole tarjolla kuin Bottas tai Hulkenberg. Jos Ricciardo kuitenkin kerää tarpeeksi pisteitä siihen että McLaren pysyy valmistajien sarjassa sijalla 3, niin eiköhän miehelle anneta aikaa.
Varmaankin on noin, mutta Zak Brownilla on kyllä kuumat paikat koska Ricciardolla on kolmen vuoden sopimus joka takaa 17 miljoonan dollarin vuositulot (joka tekee hänestä gridin 4. kovapalkkaisimman yhdessä Vettelin kanssa) per kausi eli yhteensä sopimuksen arvo on 51 miljoona dollaria. Eli aika kallis paperi jos kaveri ei pysty tallikaveriaan päihittämään.

Norriksen vuositulot ovat tällä hetkellä olettavasti alle 2 miljoona dollaria kaudessa, joten ei liene epäselvää kehen menestysodotukset on kasattu.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös