Mainos

Formula 1 -kausi 2022 – uusi aikakausi

  • 225 023
  • 1 681

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Mesen kannattaa jättää autot pilttuuseen, mikäli eivät voi taata näitä kuljettajille turvallisiksi. Käsittämätöntä puhetta, että sääntöjä pitäisi muuttaa, kun eivät ole pystyneet tekemään autosta riittävän hyvää / ylivoimaista.

Eihän se niin voi mennä, että paremmin autonsa suunnitelleet kärsisivät siitä, että muutama nahkahousu on epäonnistunut työssää.
Nostakoon Mersu auton ajokorkeutta, nopeus kärsii mutta eipä pohja raapiinnu ja kuskitkaan valita niin paljon.
 

Juhisjuhis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Nostakoon Mersu auton ajokorkeutta, nopeus kärsii mutta eipä pohja raapiinnu ja kuskitkaan valita niin paljon.
Koko hybridikauden dominoinnin ajan eli vuodesta 2014 eteenpäin Mersun oli helppo sanoa "Miksi meidän pitäisi kärsiä, kun olemme rakentaneet parhaan auton?" tylsyyteen ja yksipuolisuuteen kyllästyneille faneille. Nyt kun roolit ovat vaihtuneet, pitäisi sääntöjä muuttaa. Onhan tuo nyt huvittavaa.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Mielenkiintoista keskustelua yllä.

Formuloissa niin paljon ratkeaa sattumasta ja ajoituksesta. Jos Jacques Villeneuve, Craig Pollock ja British American Tobacco eivät olisi rakentaneet (epäonnistunutta) BARia, ei Hamiltonilla olisi tuollaista määrää mestaruuksia. Buttonilla ei olisi yhtään osakilpailuvoittoa, vaan hän olisi kestävyyskisoja ajava playboy jota pidettäisiin yhtenä suurimmista flopeista ikinä. Nico olisi ollut McLaren-Mersun kakkonen, jonka takia Lewis hävisi Vettelille useita mestaruuksia. Kimille olisi mahdollisesti jäänyt käteen täysi mustapekka, koska jos Häkkinen olisi kyllästynyt tallikaveri Villeneuveen, Nick Heidfeld olisi ajanut McLarenia ja Kimin debyytti Sauberilla mahdollisesti siirtynyt tai jos se olisikin toteutunut onnistuneesti, niin olisi käytännössä ollut pakotettu Schumacherin kakkoseksi. Siitä vaan Bottaksen/Barrichellon tielle, ei olisi Kimistä mestaria tullut.

Oikeastaan voisi jopa sanoa, että F1:n 2000-luku on pitkälti Pollockin, Villeneuven ja BARin muovaama.

No se historiasta. Mutta on hyvä muistaa, kuinka pienestä asiat voivat olla kiinni ja asioilla on monta puolta. Siksi on ihan hyvä pistää asioita perspektiiviin. Pitkällä aikavälillä sarjan parhaat kuljettajat ovat Hamilton, Verstappen ja Leclerc, seuraavassa porukassa tulevat karrikoiden Norris, Sainz ja Bottas. Perezin ja Vettelin suorituksissa on ollut liikaa vaihtelua, Alonso oli pari vuotta pois ja sitä ennen Vandoorne verrokkina sysisurkea. Ja vittu, vaikeaa on edes tällainen sinnepäin-jako kun sitä voi katsoa niin monella tapaa. Verrattako eroa tallikaveriin vai mihin? Silloinhan gridin parhaat olisivat Bottas, Albon, KMag ja Vettel...
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Verstappenin nousu ja RB:n sinnikäs kehitystyö kuroi (valtavan) eron Mersuun umpeen ja Hamilton joutui sitten viimeisillään taipumaan.
Tuli tuossa muutama sääntömuutos aerodynamiikkaan hyvin myöhään edellisellä kaudella. Säännön tehtävä oli heikentää Mersua ja sen "low rake"-ratkaisua. Tuo Mersun pakettihan lähti kunnolla toimimaan vasta kauden lopulla, ei ollut kyse mistään rakettimoottorista tai vastaavasta.

Sitähän Mersulla kritisoitiin, kun sääntömuutos tuli niin myöhään ettei ollut aikaa kunnolla reagoida.
 

Rautanaamio

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, New Jersey Devils
Tuli tuossa muutama sääntömuutos aerodynamiikkaan hyvin myöhään edellisellä kaudella. Säännön tehtävä oli heikentää Mersua ja sen "low rake"-ratkaisua. Tuo Mersun pakettihan lähti kunnolla toimimaan vasta kauden lopulla, ei ollut kyse mistään rakettimoottorista tai vastaavasta.

Sitähän Mersulla kritisoitiin, kun sääntömuutos tuli niin myöhään ettei ollut aikaa kunnolla reagoida.

Totta, että Mersu oli loppukaudesta hyvä. Mutta kyllähän isossa kuvassa RB oli nopein auto viime kaudella. Moottorihan vaihtui uuteen "rakettimoottoriin" (oliko Unkariin vai muistanko väärin?) kesken kauden ja vauhtia tuli silläkin kyllä Meseen lisää.

Mersu kritisoi tuota sääntömuutoksen aikataulua, mutta olihan tämä kaikille muillekin sama tilanne.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Oikeastaan voisi jopa sanoa, että F1:n 2000-luku on pitkälti Pollockin, Villeneuven ja BARin muovaama.
Nämä jossittelut ovat aina mielenkiintoisia. Tässäkin tapauksessa jos BARia ei koskaan olisi syntynyt, niin olisiko Villeneuve päätynyt -99 alkaen McLarenille. Olisiko tuo pärjännyt Häkkiselle vai jäänyt Coulthardin asemaan. Coulthardista puheenollen, mihin olisi skotti mennyt, jos Villeneuve olisi vienyt hänen paikkansa McLarenilla? Häkkinen olisi todennäköisesti edelleen lopettanut 2001 jälkeen ja McLarenille avautunut paikka olisi edelleen ollut hyvinkin mahdollinen Kimille. Ehkä suurin vaikutus tuolla Bar-tallin poisjäännillä olisi ollut Coulthardin ja Buttonin uriin. Mersu luultavasti olisi tullut mukaan omana tallinaan jokatapauksessa.

Tulipa vielä mieleen, että olisiko Villeneuve halunnut kenties Isänsä jalanjäljissä pyrkiä Ferrarin rattiin vuodeksi 2000?
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Totta, että Mersu oli loppukaudesta hyvä. Mutta kyllähän isossa kuvassa RB oli nopein auto viime kaudella. Moottorihan vaihtui uuteen "rakettimoottoriin" (oliko Unkariin vai muistanko väärin?) kesken kauden ja vauhtia tuli silläkin kyllä Meseen lisää.

Mersu kritisoi tuota sääntömuutoksen aikataulua, mutta olihan tämä kaikille muillekin sama tilanne.
Käytännössä tuo sääntömuutos oli vaan tehty haittaamaan Mersun konseptia, eli tasoittamaan eroja kärjessä. Tarkkaa aikaa en muista koska tuo väitetty rakettimoottori tuli, mutta eipä McLarenin vauhti parantunut juuri lainkaan (tai sitten muistan helvetisti väärin). Loppukaudesta Hamilton & Mersu oli selkeästi nopein yhdistelmä radalla, väitän vahvasti että kauden puolivälin tienoilla Mersun paketti (aerodynaamikan kohdalta) alkoi toimimaan kunnolla. Sitä kuskit puhelivat että auto oli hyvin tarkka oikeista asetuksista ja taisivat diivaksi sanoa.

Sinänsä huono argumentti että tilanne on kaikille sama, kun jos nyt tehtäisiin loppukaudesta sääntömuutos että ensi kaudella toisen kuskin on oltava Hollannista tai Meksikosta, niin onhan tilanne kaikille sama, mutta helvetisti enemmän yksi talli siitä hyötyy. Sivuosumana tuosta 21-kauden sääntömuutoksesta Aston Martin kärsi helvetin paljon, kun olivat kopioineet jonkin verran tuota "low rake"-konseptia.

En satavarmaksi pysty sanomaan mutta muistelen nähneeni vertailuja 20 vs 21 kausista, alkukaudella Mersun laskennallinen nopeus oli tippunut, RB:n taas noussut. Loppukaudesta Mersu oli taas hyvin lähellä tuota 20-kauden laskennallista nopeutta.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Coulthardista puheenollen, mihin olisi skotti mennyt, jos Villeneuve olisi vienyt hänen paikkansa McLarenilla?
Todennäköisesti Stewartille ja siitä Jaguarin ykköskuskiksi. Toinen aika potentiaalinen osoite olisi voinut olla ainakin jonkinlaisen mutkan kautta Toyota, koska kyllähän Coulthard nyt parempi kuljettaja oli kuin Mika Salo tai Allan McNish.

Yksi todennäköinen seuraus BARin kariutumisessa muuten olisi ollut, että Jordan olisi myyty Hondalle. Paljon olisi varmasti muuttunut, koska luultavasti Hondaa olisi ajanut Fisichella, Barrichello, Ralf yms. kokenut konkari Saton rinnalla, mikä taas olisi avannut paikkoja muualta.

Ei voi kuin ihmetellä, miten opettaja Craig Pollock onnistui puhumaan itsensä yhdeksi ykkösten lähihistorian merkittävimmistä miehistä. Briatore sentään oli Benettonien perhetuttu ja kaikista hämäristä piirteistään huolimatta (tai oikeastaan juuri siksi) taitavaksi tunnettu bisnesmies, Pollockin ainoa käyntikortti ns. piireihin oli Jacquesin kaverikortti.
 

aatelisode

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Skellefteå, Capitals, Erik Karlsson

FIA.lta uusia juttuja porpoising-efektin mittaamiseen ja vähentämiseen.
 

EP34

Jäsen
Suosikkijoukkue
Outis

FIA.lta uusia juttuja porpoising-efektin mittaamiseen ja vähentämiseen.
Mercedes näyttää Kanadassa maastoautolta tämän jälkeen..
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Vois vaikka liputtaa jokaisen valittavan kuljettajan pois radalta, koska on vaaraksi itselleen ja muille.
Tai kuljettaja voi tehdä kuten Niki Lauda Japanissa -76, kurvaa varikolle kesken kisan jos ei tunne oloaan turvalliseksi.

Mitähän FIA keksii? Saattaa tulla nopeusrajoitus, ei saa ajaa kuin 200 km/h ettei vaan ala pompottamaan. Mersu varmaan kertoo mitä pitää tehdä, että heidän auto kulkee ja muille tulee ongelmia.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kuljettajat ovat asiasta varsin yksimielisiä, joten mielestäni on aika turha lähteä liikoja hassuttelemaan. Onhan tuo ihan selkeä turvallisuusriski, joka voi johtaa selkävaivojen lisäksi myös onnettomuuksiin.

Voi käydä jopa niin, että ongelman parhaiten hallintaan saaneet tallit hyötyvät tästä eniten, eli Red Bullista tulee vieläkin parempi suhteessa muihin. Katsotaan nyt, että miten FIA tätä lähtee ratkomaan.
 

Rautanaamio

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, New Jersey Devils
En usko, että mitään mullistavia sääntömuutoksia nähdään. Autojen ajokorkeuteen liittyviä sääntöjä varmaan muokataan, mutta ei tämä yksistään riitä esin. palauttamaan Mercedestä voittotaisteluun.
 

Rautanaamio

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, New Jersey Devils
Oliko tästä nyt siis isompinkin metakka nostettu kuskien joukossa? Edelleen olen nähnyt/kuullu vain söörin, Gaslyn ja Russelin valittavan tästä enemmin.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Oliko tästä nyt siis isompinkin metakka nostettu kuskien joukossa? Edelleen olen nähnyt/kuullu vain söörin, Gaslyn ja Russelin valittavan tästä enemmin.
Kuskit palaveerasivat pitkään FIA:n kanssa Bakun jälkeen ja siitä tämä kaikki lähti liikkeelle. Muutkin kuskit ovat ilmaisseet olevansa samoilla linjoilla, vaikka eivät olisi kärsineet yhtä pahasti tuosta.
 

aatelisode

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Skellefteå, Capitals, Erik Karlsson
Olisiko tässä mahdollisuus myös Alfan "uudelle" nousulle? Ovat varmaan parhaiten saaneet tuon rytkytyksen kuriin.
 

Vepe21

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kiekko-Vantaa, Mainz 05
Yksi parhaista taitaa tuon suhteen olla joo, mutta taitaa Red Bull olla se parhaiten onnistunut kuitenkin. RB:n takana se saattaa olla Alfa, tai ehkä Alpine?
Aston Martinillakin on käsittääkseni tuo melko hyvällä mallilla.

Tietoa ei vielä ole, minkälaiset nuo rajat ovat, mutta vaikutuksista sen verran ilmeisesti, että lauantain vapaissa harjoituksissa pitää olla alle hyväksyttävän rajan, muuten pakotetaan nostamaan ajokorkeutta min. 10 mm. Jos tällä ei onnistu, tai jos todetaan, että raja-arvo on alitettu liian hitaalla ajolla, niin seurauksena on hylkäys.
 

Rautanaamio

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, New Jersey Devils
Karrikoidusti voisi sanoa, että FIA joutuu suojelemaan kuljettajia vaarallisilta autoilta, kun osa talleista ei tähän pystynyt.

Nyt tulleet mittaussäännöket eivät tuo lisää vauhtia niille, jotka ovat pomputuksesta kärsineet. Esim Mercedes ei kulje sen paremmin, kuin aiemminkaan. Hamiltonin selkä voinee paremmin, kun pomppiminen väkisin helpottaa.
 

aatelisode

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Skellefteå, Capitals, Erik Karlsson
Leclercille ainakin 10 ruudun pudotus aika-ajosijaan kun joutuivat uusia palikoita laittamaan auton voimayksikköön. Pitkä kausi tulee Ferrarille tätä menoa kun jo kauden 9. kisassa joudutaan ottamaan jo penalttia. Noh, luigit luigeilee niin eipä se mitään uutta ole.
 

Arturo

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Seattle Kraken, Chelsea
Leclercille ainakin 10 ruudun pudotus aika-ajosijaan kun joutuivat uusia palikoita laittamaan auton voimayksikköön. Pitkä kausi tulee Ferrarille tätä menoa kun jo kauden 9. kisassa joudutaan ottamaan jo penalttia. Noh, luigit luigeilee niin eipä se mitään uutta ole.

Ja Tsunodalle kanssa penaltia voimayksikön osien vaihtelun takia, hänelle 15 ruutua eli käytännössä ruudun perältä lähtee ellei nyt jotain aivan ihmeellistä tapahdu.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Tavallaan hassua että porpoising on tullut näin suurena yllätyksenä sekä talleille että FIA:lle, koska tuo ilmiö oli jo tunnettu 70-luvun lopulla kun maaefekti tuli aiemmin voimalla peliin mukaan. Tuolloinhan homma ratkaistiin noilla "helmoilla" jotka estivät ilmaa karkaamasta sivuille(luonnollisesti myös nykyiset kehittyneemmät jousitusratkaisut vaikuttavat asiaan) ja aiheuttamasta tuota sakkausefektiä. Helmoja tuskin tullaan palauttamaan, sillä niiden vaurioitumisen aiheuttamat vaaratilanteet johtivat koko maaefektin kieltämiseen silloin aiemminkin. Aktiivijousitusta on väläytelty vaihtoehtona, mutta sitä tuskin kesken kauden tuodaan mukaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös