Formula 1 -kausi 2021

  • 388 371
  • 3 286

Siivu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Habs, Ilves
Varmaan voi ainakin olettaa, että boldattu kohta ei toteutunut. Se jää sitten vielä selvitettäväksi, voiko käskyn antaa sääntöjen puitteissa vain osalle kuljettajista.
En ole ennen F1-sääntöihin perehtynyt, mutta tänään alkoi sattuneesta syystä kiinnostaa ja lukemani perusteella moni säännöistä on sekä löyhiä tulkittavia että myös "jumalan kädellä" mitätöitävissä.

"The clerk of the course shall work in permanent consultation with the Race Director. The Race Director shall have overriding authority in the following matters and the clerk of the course may give orders in respect of them only with his express agreement:

a) The control of practice and the race, adherence to the timetable and, if he deems it necessary, the making of any proposal to the stewards to modify the timetable in accordance with the Code or Sporting Regulations.

b) The stopping of any car in accordance with the Code or Sporting Regulations.

c) The stopping of practice or suspension of the race in accordance with the Sporting Regulations if he deems it unsafe to continue and ensuring that the correct restart procedure is carried out.

d) The starting procedure.

e) The use of the safety car"
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Lainataan taas F1-Forumia
Motorsport.comilta tiivistelmä sääntöjupakasta. Omaan silmääni vaikuttaa siltä, että FIA ja Masi rikkoivat sääntöjä räikeästi, joten Mersun protestilla voi olla jotain toivetta mennä alustavasti läpi. (Kunnes se jollain tavalla kammetaan nurin myöhemmin.)

Käytännössä säännöt siis sanovat, että jos kierroksella varvattujen autojen sallitaan ohittaa turva-auto, niin tämä lupa täytyy antaa kaikille kierroksella ohitetuille autoille. Tässä tapauksessa Masi oli erikseen nimennyt vain ne autot, jotka olivat Hamiltonin ja Verstappenin välissä. Tätä pykälää on siis rikottu.

Lisäksi säännöt sanovat, että turva-auto voidaan vetää pois radalta vasta kun viimeinen kierroksella ohitettu auto on ohittanut turva-auton. Myös tätä pykälää on siten rikottu.

Kolmanneksi vielä turva-auto vedettiin pois radalta liian nopeasti, sillä sääntöjen mukaan se on sallittua vasta seuraavalla kierroksella sen jälkeen, kun kierroksella ohitetut autot ovat menneet turva-auton ohitse. Myös tätä pykälää on siten rikottu.
 

DonTirri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadilaiset jengit sarjasta ja lajista riippumatta
Eli Mersun protesti vs Max on hylätty. Jäljellä enää Mersun protesti vs Masi.

Mitä FIA voi tähän tehdä? Jälkeenpäin ei voi päättää että tulokset lasketaan eri kierrokselta kuin millä lippu on heilunut. Eli ainoa tapa muuttaa tulosta on pyyhkiä koko kisa tuloksista.

Käy mulle. Max on silti mestari
 

Outsider

Jäsen
Koska Race Director voi niin tehdä.

"The clerk of the course shall work in permanent consultation with the Race Director. The Race Director shall have overriding authority in the following matters and the clerk of the course may give orders in respect of them only with his express agreement:
...
e) The use of the safety car"

Olen täysin samaa mieltä siitä, että homma meni perseilyksi, jotta kauden lopuksi saatiin "the show". Minulla ei sen paremmin ollut preferenssiä mestaruuden voittajasta. Tässä tapauksessa kahdesta pahasta oli kohdallani mahdoton valita se pienempi.

Kuten tähän jo aiemmin kommentoitiin, niin aika 100% varmasti tämä kohta ei tarkoita sitä, että voi vetää päätökset täysin hatusta, vaan eiköhän niiden päätöksien pidä silti perustua johonkin sääntöihin. Eli uskoisin, että käytännössä voi esim. päättää annetaanko kierroksella ohitettujen ohittaa vai ei.
 
Viimeksi muokattu:

Huppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jälkikäteen ajeteltuna joo, mutta se VSC olisi voinut poistua juuri varikon porteilla ja silloin Max olisi painellut Hamiltonin pysähdyksen aikana maisemaan.
Olisi olisi mutta ne on juuri niitä lajiin kuuluvia juttuja, joskus jonkun valinta on parempi kuin toisen ja sattumalla on oma osuutensa näissä. Yleisesti mersun taktiikka oli kuitenkin varovainen kuten ollut tällä kaudella useamman kerran ja niihin on tullut tappioita.
 

Wenzel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahden Pelikanat
Tokihan kukaan ei tiennyt varmaksi silloin kierroksella 53 (?) kun SC tuli sisään että montako kierrosta siinä menee. Toki kilpailujohdon paine oli myös sen suhteen kova että ei myöskään olisi näyttänyt hyvältä tulla maaliin SC:n takana.

Mersun virhe oli kuitenkin valita huono rengastaktiikka pelatessaan liiallisesti varman päälle. Lähdössä heillä oli parempi rengastaktiikka tarjolla mutta peilasivat Maxia ja lähtivät huonompaan taktiikkaan. Sillä oli suuri vaikutus myöhempiin tapahtumiin ml. Perez sai vetää eroa pois sen verran mikä lopulta olikin ihan merkittävästi, tämä olisi voinut mennä toisin.
Tokihan siellä on myös varikkomuurilla miljoonia tienaavia huippukoulutettuja insinöörejä, ketkä osaavat laskea, että kun kisaa on jäljellä reilut viisi kierrosta, niin kaikkinensa turva-autoon liittyviä proseduureja ei ehditä ennen ruutulipulle tuloa hoitaa siten, että kisaamiselle jäisi ihan oikeasti aikaa yhtään enempää kuin muutama mutka, kuten tässä tapauksessa juuri olisi ollut.

Mersulla oli siis täysin oikea rengastaktiikka aina siihen asti, että kilpailunjohtaja Masi ripuloi housuihinsa, kun piti saada "the show" käyntiin sen sijaan, että hän olisi kunnioittanut asemaansa ja lajin sääntöjä. Antikliimaksi tulla turva-auton takana viimeisellä kierroksella viimeisiin mutkiin? Toki, mutta eipä olisi jäänyt kenellekään mitään jossiteltavaa siinä vaiheessa.
 

Lättykiekko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dayton Bombers
Kylläpä jäi paska maku suuhun Michael Masin toiminnasta kahdessa viimeisessä kisassa. Saudien huutokauppa ja tämä viimeisen kierroksen sähläys, tajusivatkohan edes tuota tehdessä että käytännössä antavat mestaruuden Verstappenille.

Jälkikäteen tietenkin helppo sanoa mutta punaiset liput ja oltaisiin saatu mahtava ja urheilullisesti oikeudenmukainen päätös kaudelle, kuten monet täällä todenneet.

Verstappen ajoi mahtavasti koko kauden, kuten myös Lewis varsinkin kauden loppupuoliskon.

Edit: hyppäsin lopussa Lewiksen kelkkaan Maxin aggressiivisen ajotyylin takia, ajaa limiitillä jonka johdosta nähdään myös upeita suorituksia kuten se Saudien lähdön ohitus, mutta vastapainona aivan liikaa tilanteita jossa vastapuolen väistettävä tai muuten kolisee..
 

Siivu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Habs, Ilves
Kuten tähän jo aiemmin kommentoitiin, niin aika 100% varmasti tämä kohta ei tarkoita sitä, että voi vetää päätökset täysin hatusta, vaan eiköhän niiden päätöksien pidä silti perustua johonkin sääntöihin. Eli uskoisin, että käytännössä voi esim. päättää annetaanko kierroksella ohitettujen ohittaa vai ei.

Varmasti pitäisi, juuri siihen ylempänä keskustelemaamme sääntöön perustuen aivan kuten tuossa @SamSal :n lainauksessakin todettiin. Nyt niin ei vaan tapahtunut.
 

Ziege

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Middlesbrough, Pens, Pirates, Steelers
Tokihan siellä on myös varikkomuurilla miljoonia tienaavia huippukoulutettuja insinöörejä, ketkä osaavat laskea, että kun kisaa on jäljellä reilut viisi kierrosta, niin kaikkinensa turva-autoon liittyviä proseduureja ei ehditä ennen ruutulipulle tuloa hoitaa siten, että kisaamiselle jäisi ihan oikeasti aikaa yhtään enempää kuin muutama mutka, kuten tässä tapauksessa juuri olisi ollut.

Mersulla oli siis täysin oikea rengastaktiikka aina siihen asti, että kilpailunjohtaja Masi ripuloi housuihinsa, kun piti saada "the show" käyntiin sen sijaan, että hän olisi kunnioittanut asemaansa ja lajin sääntöjä. Antikliimaksi tulla turva-auton takana viimeisellä kierroksella viimeisiin mutkiin? Toki, mutta eipä olisi jäänyt kenellekään mitään jossiteltavaa siinä vaiheessa.
Eipä kai tuossa olisi tarvinnut kun yhden insinöörin heittää se taskulaskin helvettiin ja tajuta ettei viimeistä kisaa ajeta ikinä SC:n takana loppuun jos on pienikin mahdollisuus vielä "ajaa mestaruudesta". Eipä noista kuskeista kumpikaan ole mitään suosikkeja, mutta hieman toi mersun oletus että heille annetaan se mestaruus kusi omille nilkoille.
 

Wenzel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahden Pelikanat
Eipä kai tuossa olisi tarvinnut kun yhden insinöörin heittää se taskulaskin helvettiin ja tajuta ettei viimeistä kisaa ajeta ikinä SC:n takana loppuun jos on pienikin mahdollisuus vielä "ajaa mestaruudesta".
Olisi pitänyt siis etukäteen tajuta, että kilpailunjohtaja ei noudata selkeitä sääntöjä tilanteessa, jossa ei ole kyse pelkästään kisaamisesta, vaan esimerkiksi myös ratavirkailijoiden yms. turvallisuudesta? Millähän tuo olisi pitänyt yhtään kenenkään tajuta?
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Owen

Rinkside

Jäsen
Suosikkijoukkue
Washington Capitals
Mersulla käytössä sama lakimies, joka hoiteli Man Cityn UEFA-bännit unholaan. Ehkäpä voisi kääntää tämäkin varkauden niin, että saadaan tulokset siihen kuntoon missä niiden pitäisikin olla.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Veikkaan, että myönnetään virhe, mutta tulokset ei muutu. Mersu saanee kulisseissa jotain hyvitystä ja voittaa taas seuraavat seitsemän vuotta kaiken.
Voi olla että pöydällä on aika kovaakin retoriikkaa Mersulla (lajista lähteminen jopa) koska protestikin kohdistuu sarjaan eikä toiseen talliin, ja tietävät ehkä olevansa aika vahvoilla jos menee johonkin oikeuteen.
 

Huppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tokihan siellä on myös varikkomuurilla miljoonia tienaavia huippukoulutettuja insinöörejä, ketkä osaavat laskea, että kun kisaa on jäljellä reilut viisi kierrosta, niin kaikkinensa turva-autoon liittyviä proseduureja ei ehditä ennen ruutulipulle tuloa hoitaa siten, että kisaamiselle jäisi ihan oikeasti aikaa yhtään enempää kuin muutama mutka, kuten tässä tapauksessa juuri oli.

Mersulla oli siis täysin oikea rengastaktiikka aina siihen asti, että kilpailunjohtaja Masi ripuloi housuihinsa, kun piti saada "the show" käyntiin sen sijaan, että hän olisi kunnioittanut asemaansa ja lajin sääntöjä. Antikliimaksi tulla turva-auton takana viimeisellä kierroksella viimeisiin mutkiin? Toki, mutta eipä olisi jäänyt kenellekään mitään jossiteltavaa siinä vaiheessa.
Tottakai siellä on jengiä joka laskee, ei ne silti aina ennenkään ole oikein laskeneet, se on aina valistunut arvaus. Toisaalta myös toisinaan taktiikoita pelataan esim huomioiden turva-autojen mahdollisuus. Ero pysyi Maxin kannalta sopivana Perezin ansiosta ja siihen taas rengastaktiikka vaikutti suuresti. Sen olisi Mersu voinut mahdollisesti välttää pidemmällä stintillä alkuun ja kruisailla selvään voittoon. Kaikkea ei voi ennustaa mutta nyt mersu sortui tämän kauden syntiinsä ja pelasi liian varman päälle epäonnistuen siinä, tällä kertaa toki yllättävän mutta täysin mahdollisena pidetyn skenaarion seurauksena.
 

Merovingi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Blue Jackets
Eihän tuolla päätetä kuin siitä, onko Michael Masilla enää ensi kaudella sama työpaikka. Minusta ei kuuluisi olla, sillä hän teki niin valtavan virheen kuin vaan voi ja ratkaisi omalla ammattitaidottomuudellaan maailmanmestaruuden. Jos Racing Director sekoilee näin pahasti sääntöjen kanssa tälläisellä hetkellä, niin ainoa vaihtoehto on erota tai saada potkut. Kukaan ei luota Masin kykyyn tehdä työtään hyvin tämän jälkeen ja on noissa tiimiradioista tullut kuva, että nämä pari isoa tallia pompottelevat häntä miten sattuu.
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
No tähän on hyvä vähentää omaa noin 89-90 kieppeillä alkanutta lajin seuraamista. Naurattava episodi loppuun ja Kimin lopettaminen. Viaplay ei mene kuitenkaan tilaukseen, niin kaikkiaan tässä on finaalia tarpeeksi. Varmasti tuloksia bongaan jne, mutta samalla tapaa ei tulle seurattua.

Rakkaimmat muistot on ysäriltä, Hänninen-Salo-Tsei Tsei. Mansell, Senna, Prost, Schumi, Irvine, Barrichello, Alesi, Berger, Trulli - siinä nyt kylmiltään nimiä, jotka jäivät mieleen. 2000 luvun kuskeihin ei tullut niin voimakasta tunnesidettä, mutta Kimi piti kipinää pitkään yllä.

Erityismaininta sille, että pidin noista pienistä ysäritiimeistä, jotka kävivät koittamassa; Simtek (MTV mainos oli kova), Pacific, Scruderia, Forti, Larousse ja Lola jne - sekä tietty ultimaattinen häntäpään kuningas Minardi, jossa kuitenkin moni kova seppä aloitti uransa. Eihän noista tiimeissä mihinkään ollut, mutta sympaattisia. Jordan ja Tyrell sitten niitä rakkaampia pieniä talleja, jotka tekivät tulostakin.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Autot-elokuvan tyyliin päätöskisa Hamilton vs Verstappen jonnekin Bahrainiin. TV-sopimus ei voimassa, joten satasen pay per view -oikeuksilla mennään.

Jos Bernie olisi puikoissa, tämä varmaan olisi ratkaisukin.
 

SSAA

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
On kommentoitava tätä itsekkin näin lajia seuraamattoman silmin :D

Aloin katsomaan kisaa, koska noh tilannehan oli ainutlaatuinen. Ottamatta kantaa mihinkään ”kumpi ansaitsi kauden mitassa voittaa” näkökulmaan, niin kyllähän Hamilton oli ylikylän suorittaja tänään. Suvereenia ajamista kaikesta hiekoittamisesta huolimatta kovimpien paineiden alla. Mersu ei myöskään lähtenyt kikkailuun mukaan muutenkaan. Olisihan sieltä voitu ottaa Bottas varikolle ja ruuvata vikaa pyörää kiinni niin kauan, että vasta seuraavalle kierrokselle olisi iskenyt sopivasti sisään jarruksi hamiltonin taakse tehden samat mitä Perez? Teki jarrutellessaan Hamiltonin menoa, että Verstappen sai edes jotenkin keulan kiinni.

Lopulta joku alasarjan roskistulipalo ajoi seinään ja sotki koko paletin.
Fiilis oli vähän sama kuin jos kuvittelisin Pelicans - Jyp finaalin uudelleen. Nyt olisi game seven ja me dominoitaisiin oikealta ja vasemmalta. Johdettaisiin 5-0 ennen vikaa 10minuuttia. Lopulta siivooja tulee ja kaataa hiekkaa jäälle, jonka ansiosta todetaan, että ratkotaan hei tää mestaruus rankkareilla yhteen päättyyn, mutta niin, että Jyp saa ottaa ykköskorin vetäjät ja meiltä vaan väsyneimmät ukot saa vetää. Jyp voittaa.

Hyvää toki tekee F1 sarjalle varmasti tämä ”valtakauden” horjuminen monella mittarilla. Siellä hierotaan käsiä yhteen innoissaan ja odottaen ensi kauden vääntöjä. Ehkä Hamilton keskittyy myös ensikaudella vielä enemmän ajamiseen sen sijaan, että yrittää parantaa maailmaa kaikkialla ja kokoajan :)
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös