Mainos

Formula 1 -kausi 2021

  • 390 990
  • 3 286

Weber80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Eikös täydellisen kuljettajan pitäisi pystyä pitämään sitten tuollainen räkänokka takanaan, vaikka ajaisi neliönmuotoisilla renkailla ?

Nyt oli Lewis kerran tuomiossa kärsivänä osapuolena ja ikävästi paljastui, että onkin ihan tavallinen kuolevainen.

Nyt on lajitietämystä tarjolla. 30-40 kierrosta ajetut renkaat vs uudet pehmeät. Hmmm, ihan tasan menee.
 
Mersulla oli mahdollisuus stoppiin molemmilla kerroilla (VSC ja SC), muttei pysähtynyt kummallakaan kertaa. Mersun oma moka kun propellipäät varikolla laskivat "varman päälle" väärin.
Mersulla oli myös mahdollisuus tulla varikolle myös kierroksilla 7,8, 10, 11, 14, 22, 23, 24, 31, 37, 39 jne... muttei tullut, koska katsoivat, että se ei ollut sillä hetkellä olevan tilanteen mukaan kovin järkevää. Vittu mitä logikkaa. Luonnollisesti Red Bullin taktiikkaan tulla sisään vaikutti myös se tuliko Mersu varikolle ja milloin.
 

Siivu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Habs, Ilves
Ja mitäs se Horner sitten teki kun päätös oli tullut että autoja ei oteta pois välistä. Soitto lähti välittömästi Masille (kuultiin lähetyksessä), kauhea poru ja Masi kumoaa jo annetun virallisen päätöksen ja repii sääntökirjan että saadaan mieluisa mestari.
Eikö Hornerilla ollut ihan peruste pyytää tuota? Toisin kuin Wolfilla vinkuessaan Masille Perezistä, että "it's a bit dangerous there, can you warn them", kun jätkät ajoivat kilpaa. Saati sitten se leuat säälittävyydessään pudottava "Micheal, please no safety car".

Kuten sanottua, kaikkineen hirveää vempulointia FIA:lta. Odotan mielenkiinnolla, miten noita mielestäni hyvin tulkinnanvaraisiksi jätettyjä safety car -sääntöjä tullaan lukemaan FIA:n eduksi.
 
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Ei Mersu tehnyt yhtään taktista virhettä. Jos Hämis olisi tullut lopussa ottamaan uudet kumit alle, Max ei olisi tullut ja olisi ajellut safety carin takana voittoon.

Lainausta lyhennetty, kun kommentoin vain tähän liittyen. Millä perusteella Max olisi ajanut safety Carin takana voittoon, ajaessaan vanhoilla renkailla Lewisin uusia softeja vastaan? Miksi Lewis ei sitten ajanut voittoon? Vai meinaatko ihan oikeasti, että tässä oli Masin salaliitto Mersua vastaan?
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Eikö Hornerilla ollut ihan peruste pyytää tuota? Toisin kuin Wolfilla vinkuessaan Masille Perezistä, että "it's a bit dangerous there, can you warn them", kun jätkät ajoivat kilpaa. Saati sitten se leuat säälittävyydessään pudottava "Micheal, please no safety car".

Kuten sanottua, kaikkineen hirveää vempulointia FIA:lta. Odotan mielenkiinnolla, miten noita mielestäni hyvin tulkinnanvaraisiksi jätettyjä safety car -sääntöjä tullaan lukemaan FIA:n eduksi.
Olihan Hornerilla tietenkin peruste pyytää tuota, mutta siinä vaiheessa se viesti pitäisi lähteä kaikille kierroksella ohitetuille kuljettajille eikä vain niille joiden ohi ajattaminen hyödyttää Red Bullia.
Toto ja Horner tekivät juuri sitä mitä heidän kuului tehdä eli manipuloida kilpailun johtajaa, joka on nyt murtunut kahden jättiläisen painostuksessa.
Onkin jännä nähdä mitä tästä seuraa.
 

Crueman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Man Utd, Los Angeles Lakers
Lainausta lyhennetty, kun kommentoin vain tähän liittyen. Millä perusteella Max olisi ajanut safety Carin takana voittoon, ajaessaan vanhoilla renkailla Lewisin uusia softeja vastaan? Miksi Lewis ei sitten ajanut voittoon? Vai meinaatko ihan oikeasti, että tässä oli Masin salaliitto Mersua vastaan?
Ei kai kukaan voi esittää näin tyhmää kun asia on käyty läpi tässä keskustella tuhanteen kertaan? RB:lla oli se mahdollisuus ja käytännössä pakottava tilanne ottaa nuo riskit, jotka nyt sitten tuon sääntö-säätämisen myötä myös palkitsivat. Mersulla tuo ei olisi ollut missään tapauksessa järkevää.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Lainausta lyhennetty, kun kommentoin vain tähän liittyen. Millä perusteella Max olisi ajanut safety Carin takana voittoon, ajaessaan vanhoilla renkailla Lewisin uusia softeja vastaan? Miksi Lewis ei sitten ajanut voittoon? Vai meinaatko ihan oikeasti, että tässä oli Masin salaliitto Mersua vastaan?
Ei välttämättä olisikaan, mutta Maxilla olisi kaikki etu siinä tilanteessa jos kumpikin auto keskeyttää jolloin se puolustaminen olisi paljon helpompaa.
Masi teki virheen siinä että ei ajattanut kaikkia autoja lead lapille, koska kisaa ei olisi ehtinyt alkaa uudestaan jos näin olisi tehty.
Nyt toki näennäisesti saatiin urheilullinen ratkaisu, mutta ymmärrän kyllä Mersun menettelyn tässä tilanteessa.
 

VilleLeino

Jäsen
Suosikkijoukkue
NATO, Barca&Pep, Argentiina, Canada
Eikö Hornerilla ollut ihan peruste pyytää tuota?
No minä en ymmärrä miten Masi voi jo annetun virallinen päätöksen muuttaa kesken kisan Hornerin soiton jälkeen.
Ja Sky-asiantuntija hyvin sanoi, että mitä ihmettä Horner oikein haluaa, koska jos autot päästetään pois välistä silloin ajetaan maaliin sc:n takana ja Hämis voittaa. Ei Sky-asiantuntija osannut arvata että Masi repii sääntökirjan palasiksi.

Lainausta lyhennetty, kun kommentoin vain tähän liittyen. Millä perusteella Max olisi ajanut safety Carin takana voittoon, ajaessaan vanhoilla renkailla Lewisin uusia softeja vastaan? Miksi Lewis ei sitten ajanut voittoon? Vai meinaatko ihan oikeasti, että tässä oli Masin salaliitto Mersua vastaan?
Tasan tarkkaan oltaisiin ajettu maaliin sc:n takana Maxin johtaessa.
 
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Ei kai kukaan voi esittää näin tyhmää kun asia on käyty läpi tässä keskustella tuhanteen kertaan? RB:lla oli se mahdollisuus ja käytännössä pakottava tilanne ottaa nuo riskit, jotka nyt sitten tuon sääntö-säätämisen myötä myös palkitsivat. Mersulla tuo ei olisi ollut missään tapauksessa järkevää.

Taidat itse esittää tyhmää. Millä perusteella Max olisi voittanut jos Lewis olisi käynyt varikolla? Lewishan olisi tullut tuoreilla renkailla ohi.
 

Huppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Hetkinen, voitko selventää miten? Ratapositio olisi mennyt?
VSC:n aikana seuraavalla kierroksella oli mahdollisuus ainakin mutta täytyy nyt todeta että en itseasiassa ihan varmaksi voi sanoa oliko kuitenkaan enää turva-auton takana seuraavalla kierroksella, se oli jo aika täp-täp se ero siinä.
 

Wenzel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahden Pelikanat
Taidat itse esittää tyhmää. Millä perusteella Max olisi voittanut jos Lewis olisi käynyt varikolla? Lewishan olisi tullut tuoreilla renkailla ohi.
Jos kisa olisi ajettu sääntöjen mukaan loppuun, turva-auto olisi tullut sisään vasta kierroksen 58 lopussa, mikä olisi tarkoittanut sitä, että kuskit olisi tulleet suoraan ruutulipulle eikä mitään kisaa oltaisi ehditty edes käydä, joten Max olisi tuolloin voittanut. Aivan kuten Lewiskin olisi tänään voittanut, mikäli olisi toimittu sääntöjen mukaan. Kukaan vaan ei tiennyt etukäteen sitä, että kilpailunjohtaja Masi päätti pyyhkiä sääntökirjalla persettä kisan lopussa.
 

Siivu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Habs, Ilves
Olihan Hornerilla tietenkin peruste pyytää tuota, mutta siinä vaiheessa se viesti pitäisi lähteä kaikille kierroksella ohitetuille kuljettajille eikä vain niille joiden ohi ajattaminen hyödyttää Red Bullia.

Kyllä, enkä muuta väittänytkään. Mielenkiintoista nähdä, miten FIA kiemurtelee itsensä ulos seuraavasta, sinänsä yksiselitteisestä safety car -säännöstä, koska halusivat kunnon kliimaksin.

"If the clerk of the course considers it safe to do so, and the message "LAPPED CARS MAY NOW OVERTAKE" has been sent to all Competitors via the official messaging system, any cars that have been lapped by the leader will be required to pass the cars on the lead lap and the safety car. This will only apply to cars that were lapped at the time they crossed the Line at the end of the lap during which they crossed the first Safety Car line for the second time after the safety car was deployed."
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Kyllä, enkä muuta väittänytkään. Mielenkiintoista nähdä, miten FIA kiemurtelee itsensä ulos seuraavasta, sinänsä yksiselitteisestä safety car -säännöstä, koska halusivat kunnon kliimaksin.

"If the clerk of the course considers it safe to do so, and the message "LAPPED CARS MAY NOW OVERTAKE" has been sent to all Competitors via the official messaging system, any cars that have been lapped by the leader will be required to pass the cars on the lead lap and the safety car. This will only apply to cars that were lapped at the time they crossed the Line at the end of the lap during which they crossed the first Safety Car line for the second time after the safety car was deployed."
Siellä hälytetään Bernie ja Briatore paikalle tekemään tarjouksia Totolle.
- So Toto. One night with Geri. Take it or leave it.
 

EinoJ

Jäsen
Suosikkijoukkue
AC Milan, Chicago Blackhawks, ALBA Berlin
Periaatteessa näen tämän jälkeen Verstappenin olevan mestari joka tapauksessa, jos nyt jotain niin mielestäni tämän kisan kilpailun johto oli sen verran kyseenalaista, että kansainvälisessä tuomioistuimessa kilpailu voidaan vaikka mitätöidä, mutta se ei poista sitä seikkaa että Verstappen olisi maailmanmestari.
Harmittaa kilpailun johdon roolin ottaminen, Verstappen olisi ansainnut ensimmäisen mestaruuden hienommalla tavalla
 

Outsider

Jäsen
Kyllä, enkä muuta väittänytkään. Mielenkiintoista nähdä, miten FIA kiemurtelee itsensä ulos seuraavasta, sinänsä yksiselitteisestä safety car -säännöstä, koska halusivat kunnon kliimaksin.

"If the clerk of the course considers it safe to do so, and the message "LAPPED CARS MAY NOW OVERTAKE" has been sent to all Competitors via the official messaging system, any cars that have been lapped by the leader will be required to pass the cars on the lead lap and the safety car. This will only apply to cars that were lapped at the time they crossed the Line at the end of the lap during which they crossed the first Safety Car line for the second time after the safety car was deployed."

Varmaan voi ainakin olettaa, että boldattu kohta ei toteutunut. Se jää sitten vielä selvitettäväksi, voiko käskyn antaa sääntöjen puitteissa vain osalle kuljettajista.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
VSC:n aikana seuraavalla kierroksella oli mahdollisuus ainakin mutta täytyy nyt todeta että en itseasiassa ihan varmaksi voi sanoa oliko kuitenkaan enää turva-auton takana seuraavalla kierroksella, se oli jo aika täp-täp se ero siinä.

Jälkikäteen ajeteltuna joo, mutta se VSC olisi voinut poistua juuri varikon porteilla ja silloin Max olisi painellut Hamiltonin pysähdyksen aikana maisemaan.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Upeeta Ville upeeta, KuPS
Hamiltonilla ollut nyt muutama näitä viimeisen kierroksen mestaruustaistoja. Erilaisilla pompuilla mitä sillä olisi, jotain kuudesta yhdeksään mestaruutta?
Parhaimmillaan yksitoista ja paskimmillaankin viisi. Okei, kaudella 2010 olisi vaatinut käytännössä Alonson keskeytystä ja Vettelin ja Webberin sijoituksia johonkin ynnämuut osastolle mutta teoriassa olisi voinut vielä nousta voitolla mestariksi. Muissa tilanteissa sitten tietysti tämä kausi 2021, 2016 kausi ja 2007 kausi olisivat voineet kääntyä Hamiltonille. 2007 kaudesta ei varmasti koskaan saada tietää painoiko Hamilton itse jotain siellä auton sisällä vai tuliko joku tekninen vika muuten vaan, 2016 olisi sitten vaatinut sen että pari kuskia olisi tullut Rosbergin ohi tai että Nico olisi keskeyttänyt.

Voitetuista mestaruuksista 2008 oli se viimeisen mutkan ohitus Glockista ja 2014 Rosbergin tekninen vika tiputti hänet jämäsijoille. Olisihan se tekninen vika kait voinut tulla myös Hamiltonin Mersuun (heh) mutta nyt näin. Loput viisi mestaruutta onkin sitten tulleet selvällä erolla ja peli on ollut selvä ennen kauden päätöstä.

Toki nyt siis puhuit näistä viimeisen kierroksen mestaruustaistoista, tosiaan tuo 6-9 voisi olla se lukema jos olisi vähän eri tavalla menneet. Laskin kuitenkin mukaan myös nuo pari muuta kun viimeisessä kisassa oli myös saumat ja olihan 2007 myös sellainen että Hamiltonin omissa käsissä kaikki kuitenkin oli.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
VSC:n aikana seuraavalla kierroksella oli mahdollisuus ainakin mutta täytyy nyt todeta että en itseasiassa ihan varmaksi voi sanoa oliko kuitenkaan enää turva-auton takana seuraavalla kierroksella, se oli jo aika täp-täp se ero siinä.
VSC mun mielestä päättyi suurinpiirtein silloin kun Hamilton oli varikon portin tienoilla. Tuskin olisi silloinkaan pystynyt positiota pitämään.
 

Siivu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Habs, Ilves
No minä en ymmärrä miten Masi voi jo annetun virallinen päätöksen muuttaa kesken kisan Hornerin soiton jälkeen.
Ja Sky-asiantuntija hyvin sanoi, että mitä ihmettä Horner oikein haluaa, koska jos autot päästetään pois välistä silloin ajetaan maaliin sc:n takana ja Hämis voittaa. Ei Sky-asiantuntija osannut arvata että Masi repii sääntökirjan palasiksi.

Koska Race Director voi niin tehdä.

"The clerk of the course shall work in permanent consultation with the Race Director. The Race Director shall have overriding authority in the following matters and the clerk of the course may give orders in respect of them only with his express agreement:
...
e) The use of the safety car"

Olen täysin samaa mieltä siitä, että homma meni perseilyksi, jotta kauden lopuksi saatiin "the show". Minulla ei sen paremmin ollut preferenssiä mestaruuden voittajasta. Tässä tapauksessa kahdesta pahasta oli kohdallani mahdoton valita se pienempi.
 

Huppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jos kisa olisi ajettu sääntöjen mukaan loppuun, turva-auto olisi tullut sisään vasta kierroksen 58 lopussa, mikä olisi tarkoittanut sitä, että kuskit olisi tulleet suoraan ruutulipulle eikä mitään kisaa oltaisi ehditty edes käydä, joten Max olisi tuolloin voittanut. Aivan kuten Lewiskin olisi tänään voittanut, mikäli olisi toimittu sääntöjen mukaan. Kukaan vaan ei tiennyt etukäteen sitä, että kilpailunjohtaja Masi päätti pyyhkiä sääntökirjalla persettä kisan lopussa.
Tokihan kukaan ei tiennyt varmaksi silloin kierroksella 53 (?) kun SC tuli sisään että montako kierrosta siinä menee. Toki kilpailujohdon paine oli myös sen suhteen kova että ei myöskään olisi näyttänyt hyvältä tulla maaliin SC:n takana.

Mersun virhe oli kuitenkin valita huono rengastaktiikka pelatessaan liiallisesti varman päälle. Lähdössä heillä oli parempi rengastaktiikka tarjolla mutta peilasivat Maxia ja lähtivät huonompaan taktiikkaan. Sillä oli suuri vaikutus myöhempiin tapahtumiin ml. Perez sai vetää eroa pois sen verran mikä lopulta olikin ihan merkittävästi, tämä olisi voinut mennä toisin.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Moni tyrmää kauden lopun (=viimeinen kierros) siitä syystä kun oma fanipoika kärsi. Mersu teki virheen ja piste. Jos tuo SC-tilanne ollisi tapahtunut jonkun randomkisan alku/keskivaiheessa asia oltaisiin kuitattu huonolla tilannearvioinnilla, nyt se käännetään FIAn virheeksi että mersu ei käynyt varikolla. Red Bull kävi jopa kahteen kertaan, VSCn aikana ja SCn aikana, eli mersun ylimielisyys kostaantui.

Ei se ollut ylimielisyyttä, Mersulla ei vaan ollut saumaa tehdä stoppia. Jos Hamilton olisi tullut sisälle, Max olisi jäänyt radalle. Red Bullilla ei ollut mitään menetettävää, Mersulla oli täysin toinen tilanne.

Aivan älytön kisa, syke oli tapissa ja viimeksi on näin tunteella tainnut elää vuoden 2007 Brasilian kisaa. Ei saatana mikä kausi, ja mikä lopetus.

Mestari vaihtui, ja siitä onnittelut Maxille. Rehellisesti, Lewis olisi ansainnut minusta mestaruuden mutta tämä on moottoriurheilua, ja nämä kuuluu lajiin. Lewis teki kaiken oikein, jäätävä startti, säilytti malttinsa Perezin kanssa, ja kontrolloi vauhtia loistavasti. Sitten yksi turhake mällää autonsa, eikä asiat enää ole Lewiksen käsissä. Kuten ylhäällä kirjoitin, mersun kädet oli sidottu taktiikan suhteen. Ja vielä osoitti suuruutensa häviön hetkellä.

Max ansaitsi mestaruutensa, oli koko kauden jäätävän hyvä. Mua ihan aidosti vituttaa tuo miehen sääntöjen venyttäminen, kaveri on supernopea ja lahjakas, mutta vittu kun pitää pelata sikaa.

Lampaanperse taas kerran tuomaristolle. Jos te päätätte, että ei päästetä kierroksella ohitettuja omalle paikalle, niin sitten te pidätte sen päätöksen. Nyt homma näyttää siltä, että kun Red Bull halusi tehdä näin, niin tuomaristo päätti tehdä näin. Paska tilannehan tuo oli, jos oltaisiin ajettu turva-auton perässä maaliin, kaikki huutaisi miten Lewis on tuomarin kultapoika, ja nyt näin toimimalla Max onkin se suosikki. Mutta ei saatana voi tehdä yhtä päätöstä, ja sitten muokata sitä.
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Tämä menee niin, että itse paavi Vatikaanissa sanoo viimeisen sanan. Uuden vuoden messussa sanoo, että on tullut yläkerran suunnasta terviisiä ja lopulliset tulokset on seuraavat... Tietäähän sen miten siinä käy.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös