Asiaan_omistautunut
Jäsen
Tuossa koko sekoilun ydin.Mestaruudesta taistellaan koko pitkä kausi, niin tällaisiin virheisiin ei missään nimessä saisi sortua kauden tärkeimmällä hetkellä.
Mikäli kilpailu ei olisi ollut kauden viimeinen tai mestaruuden vaihtuminen olisi vaatinut useamman kuin yhden ohituksen viimeisellä kierroksella, olisi menty sääntökirjan mukaan.
Vuoden 2022 kilpailusäännöissä on kohta kilpailujohtajan tehtävistä
Turva-auton käytöstä seuraava:
15.3 The clerk of the course shall work in permanent consultation with the Race Director. The
Race Director shall have overriding authority in the following matters and the clerk of the
course may give orders in respect of them only with his express agreement:
e) The use of the safety car
Eli tämä kohta säännöistä on täysin vastaava kuin 2021, joten samalla periaatteella kuin Mercedes-protestit hylättiin "yllä mainittu sääntö antaa kilpailujohtajalle täyden vallan määrätä turva-auton käytöstä ja poisotosta ja tämä kumoaa muut turva-auton käytöstä määritellyt säännöt" voi jatkossakin kilpailujohtaja toimia miten haluaa.
Toki tällöin kilpailujohtaja taas vaihdetaan.
Tuohon sääntökohtaan 15.3 e olisi ehdottomasti pitänyt lisätä : "kun kaikki sääntökirjassa mainitut turva-autosäännöt pätevät"
Eli valitettavasti Turva-auto-tilanteiden sääntösovelluksia ei ole vieläkään täysin poissuljettu.