Mainos

Formula 1 – kausi 2020

  • 276 803
  • 2 260

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers

Huutokaupassa näemmä paljon Mika Salon aitoa memorobiliaa ja yllättävän(?) edullisesti(?).

Linkki menee huutokauppakamari Helanderin sivuilla ja sieltä hakuun "Mika Salo".
 

liuzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ManUtd
Jos leikitään, että Perez/Hulk palkataan ja tuloksena on jatkuvaa tuskailua, erityisesti auton peräpään pidon kanssa (ongelma, jonka kanssa sekä Gasly että Albon tuskailevat), niin joutuu kyllä talli todella ikävään valoon. Joutuvat varmasti tekemään isoja päätöksiä auton suunnittelun suhteen ja miten tämä muutoksen sisäänajo otetaan Maxin leirissä vastaan.

Reb Bullin autohan on tunnetusti niitä harvoja, joiden suunnittelu noudattaa ns. high rake periaatetta. Eli tiivistetysti auton peräpää on hieman korkeammalla vs. esimerkiksi Mersu, joka on korkeuden suhteen tasapainossa. Ensimmäinen malli on tallien keskuudessa suositumpi suunittelutapa nykyään ja tuo RB:n noudattama filosofia on Adrian Neweyn tunnettu tavaramerkki auton suunnittelun lähtökohtana. Liekö tällä asialla sitten merkitystä, että auto tuntuu olevan hankalasti ajettava nyt todistetusti kahdelle kuljettajalle?

Tästä on mielenkiintoinen artikkeli olemassa: The secret aerodynamicist

Voi tässä perää olla. Tuosta on ollut aika paljon juttua että kun etusiipeä muutettiin niin tuosta high rake konspetista tuli paljon haastavampi. Tuossa avainasemassa on se kuinka hyvin ilmavirta saadaan sulkemaan lattian reuna. Joten voi olla että tässä ei olla ihan täydellisesti onnistuttu ja sulku on epätasainen jolloin downforce ei ole kovin tasaista. Tuo taas vaatii kuskilta aika taitoa pitää vehje lapasessa jos downforce tasot vaihtelee esim tuulen ja auton kulman mukaan.
 

Stolk-2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Pitää olla tänä viikonloppuna tarkkana kun aika-ajot tulevat kahdelta lauantaina ja kisa ajetaan kahdeltatoista.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Aika liukasta oli harkoissa. Uusi asfaltti, kylmää ja osin kosteita läikkiä. Meno oli kuin jossain 70-80-luvulla kun luistossa viedään autoja.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Kai Niki Juusela on jo paskat housussa siitä että kisa menee pilalle kun liukas rata ja vielä sateen uhka?
 

sorza

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaPKo,Jokerit,Tamminen,Harri Aholan lounaskaverit
Tämähän on vain hyvä asia, nyt kuskin osaaminen korostuu entisestään ja ehkä autojen voimasuhteet kaventuvat hieman.

Kyynisenä ihmisenä pilaan haavemaailmasi ja nimeltämainitsematon talli ruuvaa vähän tehoja aika-ajoon ja taas mietitään, miksi muut ovat sen puoli sekuntia takana.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Kai Niki Juusela on jo paskat housussa siitä että kisa menee pilalle kun liukas rata ja vielä sateen uhka?
Johan Niki FP1:ssä manaili kahden minuutin ajon jälkeen, että onko rata ylipäätänsä sellaisessa kunnossa, että voidaan ajaa kilpaa. Uneton yö tiedossa Juuselalle, kun tärisee sängyssään peläten, ettei Mersu kulje huomenna kuin raiteilla.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Johan Niki FP1:ssä manaili kahden minuutin ajon jälkeen, että onko rata ylipäätänsä sellaisessa kunnossa, että voidaan ajaa kilpaa. Uneton yö tiedossa Juuselalle, kun tärisee sängyssään peläten, ettei Mersu kulje huomenna kuin raiteilla.
Olisi varmaan Juuselan painajainen, kun kisassa kaikkien autot luistelee miten sattuu ja Mersu ei katoakkaan horisonttiin. Kyllä miespololla on rankkaa.

Olen tuosta jo Cmorelle antanut palautettakin aiemmin, kun Juusela tuntuu reagoivan kovin negatiivisesti tapahtumiin, jotka tuovat kisoihin jännitystä ja yllätyksellisyyttä. Vastauksena tulee lähinnä hymistelyä siitä kuinka Niki eläytyy tunteella kisoihin. Mielestäni kuitenkin selostajan tehtävänä olisi enemmänkin innostua tapahtumista, jotka muovaavat ennakkoon määriteltyä Mersun kaksoisvoittoa kisassa, kuin sadatella tilanteita kun nopein auto ei pääsekään etenemään kuin junan raiteilla.
 

MustaHaukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, #24
Eiköhän huomenna bottas aja paalulle. Sunnuntaina sitten johtaa kisaa kunnes pyörähtää liukkaiden kelien vuoksi ja Hämis pääsee ohitse. Samalla kuuluu kuinka Nikin kynä katkeaa parin voimasanan kanssa selostamossa.

Kisan jälkeen Hämis valittelee kuinka on ollut rankka kausi eikä olisi koskaan uneksinut voittavansa 7. mestaruuden.
 

Falling Star

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
MTV:n uutissivustolla on jo useampi artikkeli valitusta rataolosuhteista. Mulle ei taas(kaan) aukea miksi? Tämähän on juuri oikeaa kilvanajoa, kun olosuhteet ei ole optimaalit. Kun aloin formuloita pikkupoikana seurata, vanhan liiton kuskit ajoi mutkia luisussa ja autot eivät kulkeneet kuin kiskoilla. Hanskalla paikattiin mitä osattiin ja välillä lähti käsistä, nämä nykyajan tietokoneet pysyvät liian hyvin näpissä. Nykyään hallinnan menettäminen tuntuu olevan merkki vaarallisuudesta. Jos sadetta ei ole, niin mikä olisi parempi elementti saada kisoihin tapahtumia, kuin uusia säännöllisesti pinnoitteita sekä valita liian kovia renkaita. Tuskin edes Mersun fanit tykkää siitä, että kisat on ajettu jo ennen kuin radalle on saavuttu.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Nyt kun sadekelissä katsoo tuota menoa, niin Juuselan eiliset kauhistelut alkavat vaikuttamaan ihan järkeviltä. Kuivalla varmasti voidaan ajaa, mutta sadekelissä auto ei pysy hallussa käytännössä ollenkaan, joten voidaanko siellä kisaa ajaa, jos ei ole täysin kuiva keli?

Vaikka tämä tuo mielenkiintoa, niin myös vähän mietityttää, että saadaanko kisaviikonloppu ajettua maaliin. Todella outo tilanne.
 

Kaukalonreuna

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Nyt kun sadekelissä katsoo tuota menoa, niin Juuselan eiliset kauhistelut alkavat vaikuttamaan ihan järkeviltä. Kuivalla varmasti voidaan ajaa, mutta sadekelissä auto ei pysy hallussa käytännössä ollenkaan, joten voidaanko siellä kisaa ajaa, jos ei ole täysin kuiva keli?

Vaikka tämä tuo mielenkiintoa, niin myös vähän mietityttää, että saadaanko kisaviikonloppu ajettua maaliin. Todella outo tilanne.
Kuskien homma ajaa sillä tavalla että auto pysyy hallinnassa. Pitää löytää ne rajat.
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Liukkauden lisäksi mutkassa kahdeksan on peräti neljä apexia, yhdessä mutkassa on neljä mutkaa?! Miten ihmisen pää kestää semmoista?

Voisihan tuohon aika-ajoon jonkun ylläriykkösen leipoa vetona sisään, arvalla vaan joku muu kuin Mersumies.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kuskien homma ajaa sillä tavalla että auto pysyy hallinnassa. Pitää löytää ne rajat.
Toki, mutta tällä hetkellä vaikuttaa siltä ettei ole rajoja, vaan on ihan sama miten ajaa, niin auto lipsuu ja liukastelee joka sekunti. Siinä kun lähtee kilpaa ajamaan, niin joko kaikki ajavat jonossa kävelyvauhtia tai sitten tutustutaan seiniin oikein urakalla.

En ole koskaan nähnyt näin huonoa pitoa F1-autoilla, vaikka monilla radoilla on ajettu vieläkin huonommassa kelissä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Jos ei ole seisovaa vettä / vesiliirron vaaraa ja näkyvyys riittää niin ajakoot. Sade varmistanee myös sen että kisassa on liukasta vaikka olisi kuivaakin. Hyvä.
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Liukkaalta näyttää, harjoituksia katselen. Sadetta on ja kierrokset pomppaa tappiin tämän tästä, ainakin jotain poikkeusta normaaliin kiskoilla kulkemiseen.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jos ei ole seisovaa vettä / vesiliirron vaaraa ja näkyvyys riittää niin ajakoot. Sade varmistanee myös sen että kisassa on liukasta vaikka olisi kuivaakin. Hyvä.
Itse toivon, että oli keli mikä tahansa niin siellä ajetaan, mutta ei toki ihan vastuuttomasti tekisi mieli ajatella, koska huono keli on tuolla radalla herkästi hengenvaarallinen. Mielenkiintoinen tilanne, kunhan nyt ei liian vaaralliseksi mene.
 
Suosikkijoukkue
Jokerit, Philadelphia Flyers
Yhdyn näkemyksiin siitä, että parempi vain jos haastavat olosuhteet aiheuttaa sekamelskaa. Kyllähän tuo on pahimmillaan todella tylsää katsottavaa, kun autot painaa kiskoja pitkin ja kuskit ajaa puolen kymmenyksen tarkkuudella kisainsinöörin suunnittelemia kierroksia.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Itse toivon, että oli keli mikä tahansa niin siellä ajetaan, mutta ei toki ihan vastuuttomasti tekisi mieli ajatella, koska huono keli on tuolla radalla herkästi hengenvaarallinen.
Tarkoitatko tällä hengenvaarallisuudella tuota radan uudelleenpäällystämistä? Noin muuten Istanbulin ratahan on hyvin pitkälti nykyisten normien mukaan tehty eli laajat turva-alueet asfaltteineen päivineen, joten sen puolesta kyseessä ei ole kovin hengenvaarallinen rata.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tarkoitatko tällä hengenvaarallisuudella tuota radan uudelleenpäällystämistä? Noin muuten Istanbulin ratahan on hyvin pitkälti nykyisten normien mukaan tehty eli laajat turva-alueet asfaltteineen päivineen, joten sen puolesta kyseessä ei ole kovin hengenvaarallinen rata.
Tietenkin tarkoitan tuota liukkautta, joka johtuu siitä että rata on päällystetty uudelleen. Radassa ei muutoin ole mitään erityistä vikaa, eikä se ole erityisen vaarallinen missään muussa suhteessa.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Harmi että Kimi spinnasi viimeisellä yrityksellään. Olisi voinut olla jopa Hamiltoninkin edellä onnistuneella kierroksella.
Tämä nössöily sateen kanssa oli taas melko noloa, mutta sitten sen yhden kerran kun ei nössöillä niin sessio aloitetaan silloin kun radalla on traktori. Tuo varmaan oli viikonlopun suurin riski. Ei suinkaan vesisade.
 
Suosikkijoukkue
Jokerit, Philadelphia Flyers
Hirveä paniikki liukkaasti radasta ja loppujen lopuksi:

a) jahka sade oli loppunut, niin autot pysyi oikein hyvin tiellä, vaikka rata olikin märkä
b) saatiin mielenkiintoisin aika-ajo miesmuistiin
c) silloinkin kun autot spinnaili, vältyttiin vaara tilanteilta
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös