Mainos

Formula 1 – kausi 2020

  • 276 651
  • 2 260

Hauntti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, TPS, Varjomodet
Eli kun tarkemmin katsoo Bottaksen kisaa, niin on helppo ymmärtää miksi siitä tuli näin vaikea. Aika turha lähteä lyömään lyötyä, kun Bottas ei itse ollut syyllinen siihen ensimmäiseen pyörähdykseen, joka koko kisan lopulta pilasi.

Olisi sieltä silti ollut helpot pinnat otettavissa, vaikka kisa heti alkuunsa pilalle menikin. Toisaalta, if you're not first, you're last.
 

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
On se jännää miten tylsää formulat on, kun yksi auto on ylivoimainen.

Mutta jos tämä ylivoima-auto poistettaisiin, niin:

Verstappen olisi voittanut 9 kisaa (vain 1 vähemmän mitä Hamilton) ja ollut kerran viides. Tilalle tulisi seuraava ylivoima-auto Ja kaikkia ärsyttäisi miten Red Bull ja Verstappen on niin ylivoimainen.

Eiköhän Lewis Hamilton menetä motivaationsa ens kauden jälkeen, kun voittaa 8 Mestaruuden ja nousee yksin Schumista ohi mestaruuksissa ja samalla ylittää 100-luvut niin voitoissa kuin paaluissakin.

Sitten voidaan alkaa valmistautumaan Verstappenin 9 mestaruuden putkeen, tai johonkin muuhun F1-sarjalle tyypilliseen tylsyyteen.

Vittumaisen harvoin on tasaisia taisteluita ja oikeasti mielenkiintoisia kausia.
 

Juhisjuhis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
On se jännää miten tylsää formulat on, kun yksi auto on ylivoimainen.

Mutta jos tämä ylivoima-auto poistettaisiin, niin:

Verstappen olisi voittanut 9 kisaa (vain 1 vähemmän mitä Hamilton) ja ollut kerran viides. Tilalle tulisi seuraava ylivoima-auto Ja kaikkia ärsyttäisi miten Red Bull ja Verstappen on niin ylivoimainen.

Eiköhän Lewis Hamilton menetä motivaationsa ens kauden jälkeen, kun voittaa 8 Mestaruuden ja nousee yksin Schumista ohi mestaruuksissa ja samalla ylittää 100-luvut niin voitoissa kuin paaluissakin.

Sitten voidaan alkaa valmistautumaan Verstappenin 9 mestaruuden putkeen, tai johonkin muuhun F1-sarjalle tyypilliseen tylsyyteen.

Vittumaisen harvoin on tasaisia taisteluita ja oikeasti mielenkiintoisia kausia.
Voihan se olla, että jatkaa vielä 41-vuotiaaksi asti ja lopettaa 13 mestaruuden ja ~150 voiton kanssa. Kimi painelee tuolla kuitenkin aika hyvin tuon ikäisenä. Miksi lopettaisi, kun on paras auto ja talli sanonut suoraan, etteivät palkkaa ketään oikeaa haastajaa (lue: Max) uhkaamaan tallin harmoniaa ja Lewiksen voittokulkua?
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kyllähän Hamilton taisi taas näyttää miksi on jopa kaikkien aikojen paras kuski, aivan ylivoimaista dominointia.

Vähän kyllä itse kisa oli pettymys, useampi kuski kyllä pyörähteli mutta eivät jääneet radan varteen. Kyllähän tuossa vähintään yksi turva-auto episodi tai uusintastartti olisi tarvittu.
 

Trimmer

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kyllähän Hamilton taisi taas näyttää miksi on jopa kaikkien aikojen paras kuski, aivan ylivoimaista dominointia.

Ei kyllä millään kaikkien aikojen paras, toki erinomainen kuski mutta itse en kyllä nosta ketään näistä hybridipikkukonerengasjabensansäästö aikakauden kuskeista ohi Schumacherin, Sennan, Prostin tai Häkkisen ohi. Oikeiden formuloiden aikaan Hamilton on voittanut yhden kattilan, eli saman verran kun Räikkönen ja Button mutta vähemmän kuin Alonso tai Vettel, toki näistä vain yksi muistetaan hamaan loppuun asti.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Mersun akilleen kantapää aika-ajoissa koitui lopulta jackpotiksi kisassa. Eivät saaneet renkaita millään toimimaan aika-ajoissa, mutta kisassa Hamiltonin ajotyyli + renkaita hellivät säädöt lopulta menivät heidän laariin. Samaan aikaan Red Bullit, Racing Pointit sun muut olivat isoissa ongelmissa renkaiden kestävyyden kanssa. On suoranainen ihme sekin, että Perez pystyi ajamaan noin pitkään intereillä. Ferrarikin onnistui ensimmäisen kerran taktiikassa sitten Kimin voiton.

Toki ikävä myöntää sekin fakta, että vittumaisen hyvin Hamilton ajoi muutenkin juuri silloin kun oli paikka laittaa homma pakettiin. Samaan aikaan pilttuun toisella puolella nastolalainen haistattelija sekosi ajamisessaan täysin jo ensimmäisen mutkan jälkeen, eikä löytänyt rytmiä enää koko kisan aikana uudestaan. Vaikka auto on molemmille sama, niin kyllähän kuskien välillä oli tänään aivan massiivinen ero.

Verstappenille tämä kisa oli toivottavasti taas yksi kasvun paikka. Eilinen aika-ajo meni pahasti tunteisiin ja sama meininki jatkui kisassa, startti aivan vituiksi ja sitten koitui liian kärsimättömäksi Perezin takana. Tuon jälkeen taisi vielä spinnata pari kertaa. Tiedä vaikka olisi voittanut tänään ilman isompia virheitä, koska sen verran pitkään Hamiltonkin roikkui Vettelin takana.

Mestaruus ratkennut ja kolme aavikkokisaa jäljellä, jippii!
 
Viimeksi muokattu:

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ei kyllä millään kaikkien aikojen paras, toki erinomainen kuski mutta itse en kyllä nosta ketään näistä hybridipikkukonerengasjabensansäästö aikakauden kuskeista ohi Schumacherin, Sennan, Prostin tai Häkkisen ohi. Oikeiden formuloiden aikaan Hamilton on voittanut yhden kattilan, eli saman verran kun Räikkönen ja Button mutta vähemmän kuin Alonso tai Vettel, toki näistä vain yksi muistetaan hamaan loppuun asti.

Sen takia kirjoitin että jopa paras kun ei tuosta varmasti koskaan valmista väittelyä saada kuka on oikeasti se paras. Eihän Hamiltonkaan ole kun 35v että kyllähän tuossa vähintään pari hyvää kautta vielä jäljellä. Tosin jos tässä nykyisen keltaisia sääntöjä hirveän pitkään jatkuu voi hyvinkin Verstappen olla taas 10 vuoden päästä rikkonut melkein kaikki mahdolliset ennätykset.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Niin kauan kun puhutaan siitä, kuka on se kaikkien aikojen paras _kuski_, niin Sennan ohi ei tule menemään kukaan. Se ajotaito oli täysin mykistävää, etenkin kun ottaa huomioon minkälaisilla autoilla hänen aikanaan ajettiin. Toisaalta hän kilpaili sarjassa, jossa oli useita tasaväkisiä kuskeja ja talleja.

Hamiltonin ongelma tässä katsannossa on se, että hänellä tai Mersulla ei ole minkäänlaista haastajaa. Rosberg oli aito kilpailija, mutta vain niin vähän aikaa. Toisaalta näissä nykuautoissa on aivan loputtomasti pitoa ja aito turvallisuudentunne ohjaamossa. Niin ohitukset tapahtuvat suorilla painamalla napista, noin niinkuin karrikoidusti ilmaisten.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Hamiltonin perhosefekti Bottakseen oli taas huikea. Tunki härskisti sisälle ekaan mutkaan, siitä Ocon ja Bottas reagoi ja spinnaavat. Tuollaisessa pienen pidon hetkessä noita sattuu ja tuttu mm. MotoGP:stä kun kallistuksessa olevan kuskin sisäpuolelle syöksyy joku ja toinen säikähtää/reagoi ja pikkaisen varruttaa/kääntää tms ja lähtee pelit lapasesta. Sitten jossain vaiheessa ohituksissa Bottas osuu uudelleen Oconiin, ja ilmeisesti tässä menee ratti vinoon eturenkaan osumasta. Jossain vaiheessa etusiiven oikean puoleisen päädyn alalevy irtoaa ja jumiutuu sivuponttoonin eteen. Eli ratti vinossa ja oikean puolen aerot hapoilla. No olihan se aika sähläystä silti kun lähti pari kertaa siitä kakkosmutkan lätäköstä, joka oli koko kisan siinä. Ei ainakaan yllätyksenä tullut.

Racing Point hermoili Strollin podiumin siihen kun tulivat varikolle. Uudet renkaat ei ollutkaan oikea vaihtoehto pitkässä juoksussa, koska rata oli jo niin kuiva, että ne alkoivat lämpiämään ja sulamaan. Kuitenkin kulunut välikelinrengas toimi paremmin koska siinä ei enää kuvioita ollut ja ei kuumentunut niin paljoa. McLaren ja Norris tästä antoi hyvät kommentit kisan jälkeen, että kulunut intermediate hitaasti kuivuvalla radalla oli koko ajan oikeassa lämpötilaikkunassa. Siihen sai slicksimäisesti lämpöä kun oli jo sileänä, mutta ei kuitenkaan liikaa. Urien vielä ollessa paikallaan, koko rengas menetti äkkiä pidon ja renkaiden uusiminen oli ihan turhaa jo parin kiekan jälkeen.

Hamilton vaan aina trollailee radioon miten on renkaat loppu ja auto pielessä. Sitten kun muut poistuu edestä varikolle "tires are fine, don't stop me" ja maisemaan.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Eli kun tarkemmin katsoo Bottaksen kisaa, niin on helppo ymmärtää miksi siitä tuli näin vaikea. Aika turha lähteä lyömään lyötyä, kun Bottas ei itse ollut syyllinen siihen ensimmäiseen pyörähdykseen, joka koko kisan lopulta pilasi.

Ensimmäiseen spinniin oli syytön, mutta kyllähän sen jälkeen Valen suoritus oli luokaton. Pisteille olisi ollut kaikki mahdollisuudet, mutta kun pyörii 5-6 kertaa kisan aikana, niin hankalaa on. Eikä sillä, että ne pisteet olisi mitään muuttaneet, mutta kauden ylivoimaisesti huonoin suoritus Valtterilta.

Lewis teki sitten taas sellaisen tempun että morjens. Ihan omassa kastissaan tuon renkaiden säästelyn kanssa. Paikka kun tuli, niin sitten mentiin. Rasittava persoona, mutta käsittämätön kuljettaja.

Max oli vanha kunnon Mad-Max, ei malttia ja pilasi oman kisansa spinnaamalla. Bottaksen onneksi toki, koska ei saanut niin paljoa pisteissä kiinni mitä olisi voinut. Albon ajoi hyvin, kunnes rupesi muisti oman tasonsa, ja homma meni siihen.

Perezille ja Vettelille aplodit. Loistavaa että juuri nämä herrat olivat podiumilla. Perez pyyhkii Strollilla lattiaa, ja Vettel sai kaivatun onnistumisen. Kimin kisa oli vaatimaton.
 

Jannacci

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Lopuissa kolmessa kisassa onkin sitten taas podiumilla kaksi Mersua ja yksi Red Bull. Yllätyksiä ei juuri tule, koska asfalttiset turva-alueet ovat suuria eikä aavikolla sada vettä.
 

Jara76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Käsittämätön seppä tuo britti. Miten voi olla noin ylivoimainen renkaiden säästämisessä?

Siinä kun ajeli pitkään jollain sijalla 5, ajattelin että tämä on juuri sitä damage controllia, jonka herra osaa hankalissakin kisoissa. Eli ottaa mukavat pisteet himaan ja ajattelee isoa kuvaa, siinä missä Max ja Valtteri usein seikkailevat ties missä juuri näissä kisoissa, kun pitäisi olla kaventamassa piste-eroa. Mutta mitä vielä, 5. sijalla köröttely olikin vain odottelua milloin saa pistää hammer timea kehiin. Varmaan kauden mestarillisin (pun intended) suoritus.

Kisan jälkeiset tekoitkut ja visiirin pyyhkimiset "kyyneleistä" nyt oli ihan odotettavissa oleva ohjelmanumero, mutta ärsyttäähän tuo edelleen. Saisi ainakin itseltäni nykyistäkin enemmän kunnioitusta jos vaan keskittyisi ajelemaan eikä joka viikonloppu vetäisi tuota läpinäkyvää nyyhkyshow'ta. Näen paljon samaa jalkapallon osalta Cristiano Ronaldossa ja hänen ympärillä olevassa hypessä.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Kumma kun vain se Hamiltonin Mersu on ylivoimainen ja pilaa formulat ylivoimaisuudellaan, eikä Bottaksen. Sateellakin vain Hamiltonin auto pysyy radalla ja Bottaksen kumitkin on heti paskana kun Hamiltonia on taas suosittu. Get it?
 

Juhisjuhis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Kisan jälkeiset tekoitkut ja visiirin pyyhkimiset "kyyneleistä" nyt oli ihan odotettavissa oleva ohjelmanumero, mutta ärsyttäähän tuo edelleen. Saisi ainakin itseltäni nykyistäkin enemmän kunnioitusta jos vaan keskittyisi ajelemaan eikä joka viikonloppu vetäisi tuota läpinäkyvää nyyhkyshow'ta. Näen paljon samaa jalkapallon osalta Cristiano Ronaldossa ja hänen ympärillä olevassa hypessä.
Varmasti osa ison kuvan PR-strategiaa. Puree aika tehokkaasti isoon massaan, kun asiat saadaan näyttämään vaikeammilta, mitä ne oikeasti ovat. Kyllähän tämä kaikista mestaruuksista helpoiten tuli. 2015 oli myös aika läpijuoksu, mutta tänä vuonna auto kyllä vieläkin ylivoimaisempi muihin nähden.

Mutta kaikesta huolimatta paras kuski, hands down.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Osittain. Tai oikeastaan en. Meinaatko ettei täällä arvostettaisi Hamiltonia tms? Varsinkin tuo rengaskuiskailu on ihan saatanan kova taito ja tekee Hamiltoinin voittamisesta samanlaisella autolla erittäin vaikeaa.

Jos Hamiltonia ei olisi formuloissa, niin Bottas johtaisi MM-sarjaa Verstappeeniin äkkiä laskettuna 32 pisteellä ja spekuloitaisiin että koska se VB mestaruuden varmistaa. Ja tuossa ei ole huomioitu että Mersulla olisi toki joku sellainen vähän Bottasta hitaampi kakkoskuski (esim Ocon tai Hulkki) joka kuitenkin silloin tällöin voittaisi Maxin mutta ei ikinä Valtteria (paitsi silloin kun Valtteri keskeyttää/ei saa pisteitä), eli piste-ero olisi yli 40 pistettä ja VB-lippikset olisi jo painossa. Ja toki Bottas olisi perinyt myös sen Hamiltonin puoli kierrosta kestävämmän Silverstonen renkaan, eli Bottaksen mestaruus olisi varmistunut jo about tässä kisassa.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ensimmäiseen spinniin oli syytön, mutta kyllähän sen jälkeen Valen suoritus oli luokaton. Pisteille olisi ollut kaikki mahdollisuudet, mutta kun pyörii 5-6 kertaa kisan aikana, niin hankalaa on. Eikä sillä, että ne pisteet olisi mitään muuttaneet, mutta kauden ylivoimaisesti huonoin suoritus Valtterilta.
Tietenkään tuota suoritusta ei voi hyväksyä kehua millään, mutta tuskin joku kahdeksas sijoitus muiden perässä himmailemalla koko kisan läpi olisi paljoa Valea lämmittänyt. Uskaltaisin väittää, että aika moni kuski olisi Valen tapaan lähtenyt yrittämään ohituksia tuossa tilanteessa, sekä sitten turhautunut pyörähtelyn myötä ja yrittänyt vielä enemmän, kuten Valelle kävi. Toki kokemusta pitäisi olla jo sen verran, että osaisi ajaa järkevämmin, mutta ihmisiä ne kuljettajatkin vain ovat.

Kertoo toki omaa kieltään siitä, että Bottas ei ole henkisesti kovin vahva, joka on myös suurin yksittäinen syy sille, että ei pärjää Hamiltonille juuri koskaan.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Kumma kun vain se Hamiltonin Mersu on ylivoimainen ja pilaa formulat ylivoimaisuudellaan, eikä Bottaksen. Sateellakin vain Hamiltonin auto pysyy radalla ja Bottaksen kumitkin on heti paskana kun Hamiltonia on taas suosittu. Get it?

Veikkaan, että autot voidaan vaihtaa koska tahansa päittäin ja tulos on sama. Toinen vaan on niin paljon parempi kuin toinen.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Varsinkin tuo rengaskuiskailu on ihan saatanan kova taito ja tekee Hamiltoinin voittamisesta samanlaisella autolla erittäin vaikeaa.
Juuri näin. Koko auto on pitkälti suunniteltu Hamiltonin ajotyyliin sopivaksi (ei tieto, vaan pelkkä mutu), joten hänelle on paljon luonnollisempaa tuo renkaiden säästäminenkin kisoissa kuin Bottakselle. Oliko se juuri Portimaon kisa, kun Bottas tuhosi kärjessä renkaansa nopeammin kuin perässä ajanut Hamilton ja loppu onkin historiaa. Sekään ei varsinaisesti auta asiaa, että tuon säästelyn ohella Hamiltonin race pace on yleensä ihan huippuluokkaa muutenkin. En näe Bottakselle juuri mahdollisuuksia mestaruuteen jatkossakaan ilman Hamiltonin järkyttävää epäonnea, ja jokainen lajia seurannut tietää kuinka epäonninen #44 on ollut viime aikoina.

Eihän tässä juuri muu ärsytä kuin se, että Hamiltonin marionetin virkaa toimittaa Suomen lipun alla ajava kuljettaja. Todennäköisesti brasseja ärsytti yhtä paljon silloin kun Schumi voitti about jokaisen kisan tai 2007, kun Massa teki tilaa Kimille Interlagosissa. Näin se vaan menee.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Juuri näin. Koko auto on pitkälti suunniteltu Hamiltonin ajotyyliin sopivaksi (ei tieto, vaan pelkkä mutu), joten hänelle on paljon luonnollisempaa tuo renkaiden säästäminenkin kisoissa kuin Bottakselle.
Voihan se toki olla niinkin, että Mersu on n sekunnin per kierros nopeampi auto kuin muut, ja Hamilton n puoli sekuntia per kierros nopeampi kuin Bottas. Eli koska LH voi ajaa kärjessä/kakkosena aivan kruisailuvauhtia, niin renkaatkaan ei kulu. Bottas painaa samaan aikaan hiki päässä renkaat ruvelle. Muistan että jossain kisassa tai kisan jälkeen LH kommentoikin että VB ajoi liian kovaa.
 

MustaHaukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, #24
Olihan noi Hamiltoninkin renkaat ihan hirveässä kunnossa kisan jälkeen. Enemmän slikseiltä näytti kuin sadekelin renkailta.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Niin kauan kun puhutaan siitä, kuka on se kaikkien aikojen paras _kuski_, niin Sennan ohi ei tule menemään kukaan. Se ajotaito oli täysin mykistävää, etenkin kun ottaa huomioon minkälaisilla autoilla hänen aikanaan ajettiin. Toisaalta hän kilpaili sarjassa, jossa oli useita tasaväkisiä kuskeja ja talleja.

Hamiltonin ongelma tässä katsannossa on se, että hänellä tai Mersulla ei ole minkäänlaista haastajaa. Rosberg oli aito kilpailija, mutta vain niin vähän aikaa. Toisaalta näissä nykuautoissa on aivan loputtomasti pitoa ja aito turvallisuudentunne ohjaamossa. Niin ohitukset tapahtuvat suorilla painamalla napista, noin niinkuin karrikoidusti ilmaisten.
No jaa. 1988 McLarenilla voitettiin yhtä lukuun ottamatta kaikki kilpailut ja seuraavanakin vuonna 10/16. 1990 voitot jo vähän jakaantuivat, mutta ihan Prost-Senna - show'ta se edelleen oli. 91 Prost vaihtui Manselliin ja Ferrari putosi kelkasta. Enemmänkin on niin, että Sennan ajoista on kulunut niin kauan ja taisto Prostin kanssa on satavarmasti ikonisin rivalry lajin historiassa, minkä takia asioita helposti romantisoidaan.

Autojen teknisestä kehityksestä voidaan olla montaa mieltä, mutta kysehän ei ole uudesta ilmiöstä. Johan 1993 Williams-Renault herätti kauhistusta, kun siinä oli aktiivijousitus, ABS-jarrut. luistonesto, automaattilaatikko ja kaikkea muuta mukavaa.

Hamilton kuuluu ehdottomasti isoihin nimiin, kuten muutama muukin.
 

Stolk-2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Olipa jännä kisa Hamiltonin voitosta huolimatta. Jotenkin Bottaksesta paistoi luovuttaminen ekan mutkan tapahtumien johdosta, kun olisi melkein kisa pitänyt voittaa tai ainakin 8 pistettä napata enemmän kuin Hamilton. Tässä mielestäni näkee näiden kahden miehen eron kun kisa ei mene ensimmäisen suunnitelman mukaan. Hamilton ajaa aina loppuun asti ja tuurikin suosii lahjakasta kuskia. Bottaksella taas tuntuu kasetti hajoavan kun asiat eivät mene plan A:n mukaan.

Perez oli rautaa kun piti kakkossijansa. Vettelillekin pitkästä aikaa menestystä tällä kaudella. Leclerc ajoi myös hienosti miinusta tuli viimeisestä mutkasta.

Strollin vauhti suli siihen varikkokäyntiin. Albon taas spinnaili itsensä ulos mahdollisesta hyvästä tuloksesta. Verstappen teki paluun menneisyyteen hätiköimällä ja pilasi sillä kisansa.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
No jaa. 1988 McLarenilla voitettiin yhtä lukuun ottamatta kaikki kilpailut ja seuraavanakin vuonna 10/16. 1990 voitot jo vähän jakaantuivat, mutta ihan Prost-Senna - show'ta se edelleen oli. 91 Prost vaihtui Manselliin ja Ferrari putosi kelkasta. Enemmänkin on niin, että Sennan ajoista on kulunut niin kauan ja taisto Prostin kanssa on satavarmasti ikonisin rivalry lajin historiassa, minkä takia asioita helposti romantisoidaan
Olen jyrkästi eri mieltä siitä, mitä tuosta voidaan päätellä. Tuossa on vain pari kautta siinä missä Mersun aivan täydellinen ylivalta on jatkunut nyt, mitä, kuusi vuotta. McLarenit selkeästi muita parempia vain pari-kolme kautta ja sekin johtui siitä, että Senna ja Prost olivat niin hyviä. Mestaruudet kuitenkin jakautuivat noille kahdelle, ja pian muillekin. Sitten kun miettii noita kausia tuon McLaren-hegemonian molemmin puolin, niin tasaista oli; Piquet, Mansell, Arboreto, Rosberg, Hill, Schumi ja muut ottivat voittoja. Niin ikään tallien kilpailu oli aivan eri tason meininkiä kuin nykyään.

Enkä mitenkään pysty allekirjoittamaan väitettä, että tässä olisi jotain ajan patinan tuottamaa romantiikkaa. Sekä nykyiset että aikalaiset kilpa-ajajat sanovat kaikki samaa: Sennan kyky ajaa häkellyttävän epästabiileja autoja käsittämättömän vaikeissa olosuhteissa oli vertaansa vailla, kirjaimellisesti.

Hamilton kuuluu ehdottomasti isoihin nimiin, kuten muutama muukin.
Tämä on päivänselvä asia. Hamilton on aikansa paras ja suurin. Lajilegenda, joka on ansainnut kunniansa ilman vastaväitteitä. Hän kärsii ainoastaan siitä, että sarja on tylsä ja kilpailua on todella vähän. Autojen turvallisuus ja etenkin sarjan turvallisuushakuisuus virtuaalisine turva-autoineen ja turva-autostartteineen vaikuttaa minun kaltaisiini katsojiin, mutta sitä en laske tähän keskusteluun kuuluvaksi sinänsä. Hamilton ei mitenkään nouse Sennan kategoriaan, mutta Schumacherin kylläkin. Hänen kanssaan, samoin kuin vaikkapa Fangion, puhutaan aikakausien arvostuseroista, Sennan kohdalla kyse on muustakin.

Edit. Jaa, seitsemän vuottahan se onkin ollut, kun sarjassa on ollut vain yksi talli.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Olen jyrkästi eri mieltä siitä, mitä tuosta voidaan päätellä. Tuossa on vain pari kautta siinä missä Mersun aivan täydellinen ylivalta on jatkunut nyt, mitä, kuusi vuotta. McLarenit selkeästi muita parempia vain pari-kolme kautta ja sekin johtui siitä, että Senna ja Prost olivat niin hyviä. Mestaruudet kuitenkin jakautuivat noille kahdelle, ja pian muillekin. Sitten kun miettii noita kausia tuon McLaren-hegemonian molemmin puolin, niin tasaista oli; Piquet, Mansell, Arboreto, Rosberg, Hill, Schumi ja muut ottivat voittoja. Niin ikään tallien kilpailu oli aivan eri tason meininkiä kuin nykyään.
Olihan pari vuotta Ferrari mahdollisesti jopa nopeampi (ainakin lähellä oli koko ajan) kuin Mercedes, ja Red Bullkin haastoi etenkin loppukausina hyvin. Tottakai Mercedes on ollut kokonaisuutena selvästi edellä muita, mutta autokilpailuissa se mahdollisuus on aina olemassa. Bottas on varmasti näyttänyt hyvin, että kuljettaja antaa ratkaisevan silauksen.

Jos otantaa voi laajentaa hybridiajan mestaruuksien ulkopuolelle, niin Hamilton on ajanut primeajassaan olleita Vetteliä ja Alonsoa vastaan, samoin laadukkaita kuljettajia kuten Räikkönen, Schumacher, Webber, Button ja Massa vastaan. Kaikkia vastaan erittäin laadukkain tuloksin, vaikka Vettel nyt omaa luokkaansa olikin.

Hän kärsii ainoastaan siitä, että sarja on tylsä ja kilpailua on todella vähän.
Tylsä sarja on ollut varmaan viimeiset 30 vuotta, ja nimenomaan jossain ysärillä erot olivat ihan kammottavat. Damon Hill voitti Adelaidessa kahdella kierroksella ja huonoimmat autot ottivat turpaan puolella minuutilla per kierros. Kymppikoneiden ääniä monet kaipaavat, mutta tilastojen valossa (ne kun ovat objektiivisin mittari) silloin radalla tapahtui kaikkein vähiten, ja varikkotaktiikka oli käytännössä ainoa tapa ohittaa.

Se, missä ennen oltiin parempia, oli heikompi luotettavuus ja sen mukanaan tuomat yllätykset sekä virheistä rankaiseminen kovemmalla kädellä. Monessa asiassa on kuitenkin menty huimasti eteenpäin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös