Formula 1 – kausi 2020

  • 268 061
  • 2 260

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Kimiltä oli hieno kisa, ainoa kömmähdys oli siinä, että jäi stopin jälkeen Ricciardon taakse. Se oli ihan sekunnista kiinni, että olisi päässyt ohi undercutilla. Sitten olikin useamman kiekan Rellun perässä kun ei suoralla ohi pääse Ferrarin voimalla. Varmasti rengastakin kului siinä mikä sitten lopun taisteluissa vaikutti.

Mutta se alku oli kyllä täyttä meihemiä, toki rengasetu oli soft-kuskeilla huima mutta oli kyllä hauska katsoa sitä ensimmäistä kahta kierrosta kun tapahtumia riitti. Sinänsä hyvä kun saadaan näitä uusia ratoja ja vielä ei niin optimiin vuodenaikaan, joten pito ja ajokeli ovat aikamoista lottoa. Olisipa ollut kunnon hiekka-alueet tällä radalla niin siellä olisi mm. Hamilton saattanut ekalla kierroksella tarkastella Mersun maavaraa ja miten uppoaa auto hiekkaan.
 

Perreault85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Mielenkiintoinen tilanne Redbullilla, 3 kuskia ehkä lähdössä: Gasly Renault'lle ja Kvyat sekä Albon ehkä kokonaan ulos. Toisaalta Horner kommentoi että Albon ajaisi yhtä hyvin AT:llä kuin Gasly, mutta itse en tähän usko alkuunkaan, vaan lausunto oli kohdistettu vain vähättelemään Gaslyä, jolla tie Redbullille on tukossa jonkin ei-kilpailullisen syyn takia. En pitäisi lainkaan ihmeellisenä, jos Redbull palkkaa Hulkin ja Magnussenin vapaille paikoille ja nostaa Tsunodan F2:sista. Toki Perez myös neuvotteluissa, mutta saattaa suunnata Williamsille.

Redbullin junioriohjelma ei tuota tarpeeksi hyviä kuskeja säännöllisesti, ja kun samaan aikaan joka vuosi hyviä kuskeja jää ilman paikkoja maksukuskien takia, niin olisiko tallissa jo vihdoin kanttia muuttaa suuntaa?
 

Juhisjuhis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Perez sanoi SKyn lähetyksessä kisan jälkeen, että on lähellä päätöstä oman jatkonsa kannalta. Paljon on Williamsia huhuiltu, mutta olisiko nyt sitten kuitenkin Reb Bullilta aukeamassa paikka? Albon nyt omat mahdollisuutensa käyttänyt, Gaslylla tie tukossa RB:n organisaatiossa ja Tsunodaa nyt tuskin kylmiltään sinne nostetaan. Voisi teoriassa tarjota takuuvarmaa suorittamista Maxin vanavedessä ja luoda vähän painetta Mersuille. Joten miksi ei?

Hulkenberg toki toinen vaihtoehto, mutta Perez mielestäni antanut hyvä näytöt tänä vuonna. Olisi varmasti pistetilaston nelonen ilman koronaa ja yleisesti vahvaa tekemistä.
 

HPL76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Joo katselin tuon Kimin ekan kierroksen, ja kyllähän tuossa näkyy että ei paljon himmaillut kun muut luistelivat ja yrittivät pitää auton radalla. Radan kokenein kuski kyllä näytti mitä sillä kokemuksella tuossa lajissa tekee.

Eipä Kimi tainnut muuta kuin vähän virnuilla kypäränsä sisällä ja painaa kaasua. Harmi vaan että auto on loppupeleissä aika paska.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Eikös Ocon ole ensi kaudella Rellulla Alonson kanssa?
Onhan sillä sopimus, mutta silti Gasly huhua ollut ilmassa:
Lähinnä siis koska Ocon ollut paska, eikä ole varsinaisesti rellulainen, ja Gaslyllä taas tie tukossa Red Bullilla. Ei tuo huhu silti minustakaan oikein täsmää.
Ocon voisi lähteä kyllä takaisin istuskelemaan Toton olkapäälle, näyttää että se häneltä parhaiten sujuu ja status kuskina vain hiipuu kisa kisalta. No nyt oli toki ihan hyvä kisa pitkällä stintillä.
 

Merovingi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Blue Jackets
Renault nyt haluaa Gaslyn jo ihan ranskalaisuutensa ja GP-voiton takia. On todistanut AlphaTaurilla olevansa hyvä kuski ja viime kauden epäonnistumisen olleen yksittäistapaus, joka johtunee enemmän tallista kuin kuskista. Albon myös pärjäisi varmaan paremmin AlphaTaurilla mitä Red Bullilla. Red Bullilla olisi kannattanut nostaa vaikka Kvjat mieluummin tilalle, vaikka kerran aiemmin kävi eikä laittaa toista nuorta kuskia Verstappenin rinnalle tuhoamaan itseluottamustaan. Nyt on vuodessa käyty kaksi juniorikuskia läpi ja saatu Red Bullin kakkospaikalle huono maine.

Ocon nyt on ollut aika lapanen ja ei ole osoittanut mitään niin erikoista, jotta jatko olisi taattu. Hauskaa miten nämä voimasuhteet muuttuvat, kun vuosi sitten Ocon oli korvaamassa Bottaksen Mersulla ja nyt on uran jatko vaakalaudalla.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Ocon oli lopulta eilenkin Ricciardon edellä lopputuloksissa ja on heikkojen ensimmäisten kisojen jälkeen hiljalleen nostanut tasoaan lähemmäs Mesimäyrää, mutta ilmeisesti niiden ekojen kisojen aiheuttamasta maineesta ei haluta tietyissä silmissä luopua.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minusta Red Bullin kannattaisi ottaa Russell ensi kaudeksi Verstappenin pariksi. Russell varmasti pystyisi hyviin suorituksiin siellä.
Ongelma vaan siinä, että Mercedes ei ihan halvalla päästä Russelia suojistaan pois.

Ja mitä tulee Gaslyyn, niin kuulemma poltti sillat viime kaudella aika moneen suuntaan Red Bullilla, kun ilmeisesti syytti tallin panostavan Verstappenin ainoastaan.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Gasly Renault'lle olisi kyllä erittäin järkeenkäypää. Nopea, nuori ja ranskalainen kuljettaja, jonka varaan tiimiä saattaisi olla mahdollista rakentaa. Ocon on parantanut, mutta ollut aika pahasti Ricciardon varjossa, Gasly taas yksin kannattelee AlphaTauria. Luigit saavat ihan oikeasti tehdä töitä pitääkseen AT:n takana, ja se on Gaslyn ansiosta.

Mielestäni Portimao, Mugello ja Nürrekin ovat osoittaneet, että kalenteriin olisi hyvä saada enemmän vaihtuvuutta. Tietyt kisat (Melbourne, Bahrain, Silverstone, Red Bull Ring, Hockenheim, Spa, Monza, Shanghai, Interlagos ja Austin) lukkoon, muuten jonkinlaista kierrätystä. Esimerkiksi Japanissa voisi käväistä Fujissa ja Ranskassa Magny-Cours'issa. Abu Dhabin tilalla voisi olla Qatar tai Kuwait jne. Toki ei tule tapahtumaan, mutta saahan sitä haaveilla.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Ensi kisassa muuten Mersulle 12p riittää varmistamaan valmistajien mestaruuden, vaikka Red Bull ottaisi kaksoisvoiton ja nopeimman kierroksen. Toki Albonin suorituskyvyn tietäen tuo on ratkennut jo aikoja sitten.

Jännittävää nähdä että ruvetaanko, heti Lewiksen mestaruuden varmistuessa, varmistamaan Bottaksen kakkospaikkaa.

Itse kyllä nautin kun Ferrari kyntää tällä hetkellä, tuo on ihan naurettavaa miten siellä kakkoskuskia kohdellaan. Nähty niin monta kertaa että tuskin on sattumaa. Toivottavasti ensi kaudella Vettel näyttää että taidot on tallella ja murskaa kisasta toiseen Luigi-tallin. Ja toivottavasti Ferrari pysyy vielä ensi kaudellakin bottom-5 talleissa.
 

Thombson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Laudan aikana myös eri väki mutta ihan miten vaan haluat.
Laudan aikaan pomona italiaano. Schumin aikaan ei. Vettelin aikaan italiaano. Tästä voi jonkinlaista päätelmää tehdä että keneltä homma sujuu ja keneltä ei. Rauta-Mauri oli toki poikkeus.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Laudan aikaan pomona italiaano. Schumin aikaan ei. Vettelin aikaan italiaano. Tästä voi jonkinlaista päätelmää tehdä että keneltä homma sujuu ja keneltä ei. Rauta-Mauri oli toki poikkeus.

Kuten tuossa antamassani esimerkissä McLaren oli täynnä englantilaisia höystettynä saksalaisilla ja ei siellä osattu laittaa tikkua ristiin.
Laji on nyt ja on ollut aina täynnä englantilaisia historian alusta asti jotka ovat perseilleet jatkuvalla syötöllä joten "italiaanot ei osaa" on melko junttimaista(en sano että sinä olet).
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Laudan aikaan pomona italiaano. Schumin aikaan ei. Vettelin aikaan italiaano. Tästä voi jonkinlaista päätelmää tehdä että keneltä homma sujuu ja keneltä ei. Rauta-Mauri oli toki poikkeus.
Eihän se nyt automaattisesti tarkoita että italialainen on huonompi kuin muunmaalainen. Onhan Binottokin sveitsiläinen ja on vähintään yhtä huono kuin italialainen.

Vakavasti ottaen, kaikilla kansallisuuksilla on stereotypiansa, eikä ranskalaisten (Todt) tai brittien (Brawn) maine välttämättä ole sen parempi.
 

Thombson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kuten tuossa antamassani esimerkissä McLaren oli täynnä englantilaisia höystettynä saksalaisilla ja ei siellä osattu laittaa tikkua ristiin.
Laji on nyt ja on ollut aina täynnä englantilaisia historian alusta asti jotka ovat perseilleet jatkuvalla syötöllä joten "italiaanot ei osaa" on melko junttimaista(en sano että sinä olet).

Hyviä pointteja. Myönnän että junttimainen ja paska läppä, olenhan juntti maalainen :). Ehkä Ross Brawnin aika jolloin tuntui että siellä tehtiin pelkästään oikeita ratkaisuja saa tässä asiassa näkemään italialaiset hahmoina jotka tekevät pelkkiä paskoja päätöksiä. Ja jotenkin tuo korostui kun tuntui että Kimille saatiin aikaan aina paskin mahdollinen taktiikka. Vai onko tässä kyse Schumin suuruudesta ja hän oli se taktinen nero ja Kimi tyytyy siihen mitä pomot sanoo. Tiedä häntä.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Eihän se nyt automaattisesti tarkoita että italialainen on huonompi kuin muunmaalainen. Onhan Binottokin sveitsiläinen ja on vähintään yhtä huono kuin italialainen.

Edelleenkin, Binotto on syntynyt Sveitsissä(jossa merkittävästi italialaistaustaista väestöä), mutta kyllä kansalaisuudeksi ilmoitetaan Italia. Nopeasti tutkimalla ainoastaan suomenkielinen Wikipedia väittää Binottoa sveitsiläiseksi, joten taidanpa siirtää siellä myös Keken ruotsalaiseksi kun syntyi Tukholmassa.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Edelleenkin, Binotto on syntynyt Sveitsissä(jossa merkittävästi italialaistaustaista väestöä), mutta kyllä kansalaisuudeksi ilmoitetaan Italia. Nopeasti tutkimalla ainoastaan suomenkielinen Wikipedia väittää Binottoa sveitsiläiseksi, joten taidanpa siirtää siellä myös Keken ruotsalaiseksi kun syntyi Tukholmassa.
Ja eikös Binotton kummatkin vanhemmat ole vielä "puhtaita" italiaanoja? Eli tästä pääsemme klassiseen tilanteeseen, jos hiiri syntyy hevostallissa, se on silti hiiri, eikä hevonen.

Pikaisesti satunnaisia tilastoja tsekkasin, en ole varma kuinka ajan tasalla olivat, mutta Kimillä ja Hamiltonilla on saman verran kilpailuja yhdellä valmistajalla. Jos tuo tilasto oli ajan tasalla, niin Hamilton menee tuossa tilastossa toiseksi, edellä vain Schumi.

Ja Hamiltonilla on yksi kausi, jossa on tullut osakilpailu voitto, vähemmän kuin Schumilla. Eli ensi kaudella ottaa Schumin tuossa kiinni ja nousee jaetulle ykkössijalle. Ja joku 140 kierrosta kun Hamilton ajaa johdossa, niin nousee Schumin ohi eniten johdossa ajettuja kierroksia-taulukossa. Ja neljä kappaletta paalu + nopein kierros + voitto, jotta on "hat-trickeissä" Schumin kanssa tasoissa.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Tuo on naurettavaa että ajoradalla ei pysytä ja siitä sitten kitistään. Eikö voisi laittaa suoraan että valkoisten viivojen välillä pitää ainakin yhden renkaan olla kokoajan.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, suomalainen Jokerit, ei khl-joukkue
Semmonen kisa Imolassa sitten. Eihän tuolla ohitse pääse, mutta kyllä nuo hiekka-alueet radan ulkopuolella jännitystä tuovat. Ei olisi Verstappenkaan Bottasta ohittanut ilman hiekkaa. Kyllä näitä tänä vuonna nähtyjä ratoja (Mugello, Portimao, Imola) soisi lisättävän kalenteriin, vaikkapa jonkin sortin euroopan gp:n nimellä vuorovuosina ajettaviksi. Hamiltonilla kävi kyllä mieletön tuuri virtuaalisen turva-auton kanssa. Juuri sopivasti miehen varikkopysähdyksen ajan voimassa. Ilman tuota olisi ollut melkoisen jännittävä tuo varikkokäynti, kun olisi voinut mennä miten vaan tuo kärkikolmikon järjestys. Kimillä sitten päinvastainen tuuri turva-auton kanssa. Ei voi mitään, pitkäänhän sitä odoteltiin. Harmittaa kyllä Kimin puolesta. Sijat 3-5 olisi varmaan ollut haarukassa, jos olisi varikkostoppia pari kierrosta vielä venytetty.

Loppukaudella ei enää ihmeemmin ole jännitettävää. Vain korona voi Lewikselta tittelin viedä. Nyt kun Mersu varmisti merkkimestaruudenkin, niin Valtterin tulisi loppukausi keskittyä vain ja ainoastaan itseensä. Sellainen kopio Rosbergin kauden 2015 lopetuksesta tilaukseen. Voittoja ja paaluja loppukisoista ja hyvin mielin lyhyehkölle talvilomalle. Kenties nyt tässä parin viikon tauolla Valen pitäisi vetää parin päivän kalsarikännit, poltella sikareita ja grillailla kunnon pihvejä ja somettaa kaikki instaan ja nollata tilanne. Sitten uusin eväin viimeisiin neljään kisaan, jossa ainoa tavoite on oltava voittaa. Enää ei ole mitään merkitystä tuleeko maalin toisena, kolmantena vai keskeyttääkö.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
On siellä kuitenkin tämän kauden kakkossija vielä sellainen minkä Bottas voi menettää. Eli on merkitystä millä sijoilla tulee vielä maaliin
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Seuraavaksi onkin sitten edessä kolme mielenkiintoista kisaa. Eli Turkki, Bahrain ja Bahrain outer. Turkissa pitäisi ohittamisen olla taas helpompaa ja moni on unohtanut, että viime kaudella Bahrainissa nähtiin yksi kauden parhaista kisoista, jossa varsinkin avauskierroksilla oli huimaa kilpa-ajoa. Sitten vielä tuo Outer kisa, josta kukaan ei osaa sanoa yhtään mitään, että tuleeko huikea ohitus show vai jonossa ajelua.
Kannattaa keskittää huomiota, enemmän tuonne kärjen taakse, sillä siellä ne kisat yleensä käydään. Valmistajien sarjassa Renault on nyt kolmantena 135 pisteellään. Takana McLaren 134 pistettä ja Racing Point 134 pistettä. Myös Ferrarilla ja Alpha Taurilla on kunnon kisa seitsemännestä sijasta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös