Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Carter Hart + muu Flyers
Eiköhän tämän ketjun voi luoda jo. Viimeisetkin kuskipaikat ensi kaudelle lyötiin lukkoon viime viikonloppuna, joten tässä kuskipaletti ensi vuodelle:

Mercedes-AMG Petronas Formula One Team
44 Lewis Hamilton
77 Valtteri Bottas

Scuderia Ferrari Mission Winnow
5 Sebastian Vettel
16 Charles Leclerc

Aston Martin Red Bull Racing
23 Alexander Albon
33 Max Verstappen

McLaren F1 Team
4 Lando Norris
55 Carlos Sainz jr.

Renault
3 Daniel Ricciardo
31 Esteban Ocon

Scuderia Alpha Tauri Honda (ent. Toro Rosso)
10 Pierre Gasly
26 Daniil Kvyat

SportPesa Racing Point F1 Team
11 Sergio Pérez
18 Lance Stroll

Alfa Romeo Racing
7 Kimi Räikkönen
99 Antonio Giovinazzi


Haas F1 Team
8 Romain Grosjean
20 Kevin Magnussen


ROKiT Williams Racing
63 George Russell
? Nicholas Latifi

Kisakalenteri lyötiin myös aiemmin syksyllä lukkoon ja se näyttää seuraavalta, uusien (tai uusvanhojen) kisojen ollessa Hollannissa Zandvoortin radalla sekä Vietnamissa Hanoin katuradalla.


Australia - 15. maaliskuuta
Bahrain - 22. maaliskuuta
Vietnam - 5. huhtikuuta
Kiina - 19. huhtikuuta
Hollanti - 3. toukokuuta
Espanja - 10. toukokuuta
Monaco - 24. toukokuuta
Azerbaidžan - 7. kesäkuuta
Kanada - 14. kesäkuuta
Ranska - 28. kesäkuuta
Itävalta - 5. heinäkuuta
Iso-Britannia - 19. heinäkuuta
Unkari - 2. elokuuta
Belgia - 30. elokuuta
Italia - 6. syyskuuta
Singapore - 20. syyskuuta
Venäjä - 27. syyskuuta
Japani - 11. lokakuuta
USA - 25. lokakuuta
Meksiko - 1. marraskuuta
Brasilia - 15. marraskuuta
Yhdistyneet arabiemiirikunnat - 29. marraskuuta

Koskaan aikaisemmin ei ole F1-kalenterissa ollut 22 kisaa, joten kiirettä pitää talleilla ensi vuonna.

Mitään merkittäviä sääntömuutoksia ensi vuodelle ei ole tulossa. Se saattaa kuitenkin ensi vuodelle muuttua, että aika-ajojen toisessa osiossa käytettyjä renkaita ei tarvitsisi jatkossa käyttää kisaan lähtiessä. Tämä muutos vaatii tosin jokaisen tallin hyväksynnän ja pienemmille tiimeille tämä muutos lienee aika yhdentekevä.
 
Pöö

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Silmät ei näe tuossa juuri mitään uutta väriä, helposti siis tunnistaa kärkiauton jatkossakin niin me katsojat kuin kierroksella ohitettavat. :)
 
”Vittu mitä paskaa, ei voisi vähemmän kiinnostaa.”
-Alexander Stubb 1.11.2011 Pohjoismaiden neuvoston (PN) kokouksesta.-

Jara76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit

Mersu myös tuttuun tapaansa ennen kautta "taistelee muutamien juttujen kanssa".

Ja lopulta mestari on suurinpiirtein jo jossain Monacossa pitkälti selvillä kun Meset tykittää muutaman kaksoisvoiton alkukauteen Ferkkujen törmäillessä toisiinsa tai muuten vain sekoillessa ja Red Bull herää aina vasta loppukauteen.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Carter Hart + muu Flyers
Mersu myös tuttuun tapaansa ennen kautta "taistelee muutamien juttujen kanssa".
Tämä alkaa olemaan jo aika väsynyttä touhua jopa näiden toimesta. Viime vuonna jotkut hölmöt toimittajat jopa menivät näiden leikkiin mukaan, kun Mersun testatessa toista aeropakettia Barcelonassa kirjoitettiin näiden olevan suunnilleen paniikissa. Ja tallimestaruus ratkaistu jo ennen kesätaukoa.

Tuskinpa voimasuhteet älyttömästi muuttuvat mihinkään. Ainoa asia mitä itse toivon olisi Hondan (=Red Bullin) kehittyminen entistä paremmaksi, jolloin saataisiin oikea haastaja Mersulle. Aerodynamiikan puolesta RB on aina ollut kärkikastia ja nyt ovat vihdoinkin saaneet hybridimyllyn, joka vastaa auton vaatimuksia. Renault sätkiköön ylimielisen tallipomonsa johdolla jossain keskikastissa.
 
Pöö

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Joo viime kaudella oli kovat puheet Ferrarin ylivoimasta jne. jne. Sitten Mersut tykitti viis kaksoisvoittoa putkeen alkukauteen. Ja Ferrari sekoili ykköskuskivalinnoissaan, taktiikoissaan ja teknisten vikojen kanssa, niin peli oli pelattu. Tälle vuoteen ei kyllä Ferrarin toimintaan ole luottoa. Auto on todennäköisesti nopea ja sillä pystyy voitoista haastamaan, mutta taktiikat ei Ferrarilla sillä tasolla ole, että he kykenisivät mestaruuden ottamaan. Varsinkin kun kuljettajien välilläkin voi olettaa kipinöivän kauden aikana, jos autolla voittokamppailuihin ehtii. Red Bulliin itselläni on luottoa. Viime kauden lopulla vauhti oli hyvää ja Hondassa tuntuu potkua riittävän. Uskonkin Red Bullin ja erityisesti Verstappenin haastavan mestaruudesta. Ja siitä tulee mielenkiintoista nähdä, miten Verstappen tämän tilanteen käsittelee.

Mustana hevosena ensi kauteen pidän Mclarenia. Vauhti oli jo viime kaudella kohdillaan ja jos Rellu saa myllystään vähän lisää potkua revittyä irti ollaan Mclarenilla ensi kaudella muutaman kerran podiumilla.
 
Suurin ongelma on se, että ei ole ongelmia, on vain ratkaisuja.

Hawks91

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Chicago Blackhawks
Uskon ja todella toivon, että Red Bull ottaisi tällä kaudella sen viimeisen askeleen kohti Mercedestä ja pystyisi taistelemaan tosissaan mestaruudesta. Etenkin Max voisi hyvällä autolla oikeasti voittaa sen mestaruuden. Ferrari on iso kysymysmerkki, kukaan ei odota mitään viime kauden pettymyksen jälkeen. Mikäli Ferrari saisi auton jolla taistella mestaruudesta, se tulisi ainakin viime kauden perusteella kaatumaan Ferrarin omiin mokiin. Mutta ei nyt lasketa Ferrariakaan pois kärkitaistelusta.

Keskikastista odotan eniten McLarenin uutta tulemista. Tiimissä on todella hyvä meininki ja jotenkin tuntuu siltä, että tämä kausi voisi olla se kausi kun McLaren ottaa myöskin sen viimeisen askeleen kohti kolmea kärkitallia.

Huomenna sitten julkaistaan Ferrarin uusi tykki, tästä se F1-hype alkaa taas pikkuhiljaa nousemaan. :)
 

Hexa

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Leijonat
Lajille tekisi hyvää, että perinteikäs talli Ferrari voittaisi pitkästä aikaa kuskien mestaruuden, sekä miksei myöskin merkkimestaruuden. On melko käsittämätöntä, että Ferrarin viimeisin kuskien mestaruus on vuodelta 2007, eli lähes ikuisuus, koska se on ollut kuitenkin koko ajan siitä lähtien mestaritallien, lähinnä Mercedeksen, päävastustaja. Kuitenkin mestaruudet ovat onnistuneet kiertämään sitä jo lähes noidutulla tavalla. Mersun ylivoima alkaa muutenkin olla jo todella puuduttavaa ja jos ei Ferrari pysty vieläkään käyttämään tilaisuutta hyväkseen, niin on toivottavaa että Red Bull pystyisi siihen vuorostaan. Mersun tekninen ja taktinen ylivoima on vain ollut viime vuosina muille liikaa. Toivottavasti suunta muuttuu tänä vuonna.
 

HPL76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Niin en tiedä muutuvatko voimasuhteet tälle kaudelle kovinkaan paljon. Ei vissiin mitään isompia sääntömuutoksia ole tulossa. Ehkä se on tämä kausi vielä Mersujen hommia, mutta kyllä minäkin toivon että Ferrari saisi pakettinsa kasaan, ja että Red Bull iskisi sinne kärkeen.

Tosiaan tuo McLaren voikin olla sitten se musta hevonen jos hommat lähtevät rullaamaan. Olisi kyllä kiva.

Ensi kaudella voikin sitten tapahtua ihan mitä vaan isojen sääntömuutosten takia. Alkukaudesta ainakin voi olla yllätyksiä jos isommat tallit eivät saa autoaan heti toimimaan. Mutta katsellaan nyt tämä kausi ensin.

Kimi vois vetäistä vielä uransa viimeisen podiumin jossain kisassa. Pitää toivoa jotain viime vuoden aika-ajosähläyksiä tai muuten vain sekoilua muilta talleilta ja Kimi vanhana tekijänä välttää riskit ja painelee pallille.

Luultavasti nuo ylläolevat menevät kaikki persiilleen, mutta ei tässä silti malttais enää odotella. Kuukausi vielä!
 
Yes English can be weird. It can be understood through thorough thought, though.

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Carter Hart + muu Flyers

Ferrarin uusi ajokki esiteltiin siis tänään. Kuten olettaa saattoi, niin pintapuolisesti hyvin samanlainen auto kuin edeltäjänsä. Joitain lisäsiivekkeitä siellä sun täällä, mutta noin muuten ei mitään spesiaalia.

Hybridiaikakaudella on aina risonut nuo autojen nokat, jotka näyttävät ihan kyrviltä. Onneksi ensi vuonna tulee muutos tähänkin asiaan.
 
Pöö

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuvailemattomat linkit
Kyllä F1:sten viihdearvon takia ensi kaudelle tulevat sääntömuutokset kiinnostavat tosi paljon. Perässä ajaminen ja ohittaminen pitäisi olla merkittävästi helpompaa, mutta sitä ennen pitää tietty ensi kuussa alkava kausi vielä katsella. Jospa Hämis chillaisi vanhoilla päivillään (onko nyt muuten toiseksi vanhin kuski gridillä vai onko Vettel vanhempi?) sen verran, että Bottaskin pääsisi todella haastamaan...
 
"Pelaajien lähteminen seurasta loppui tähän päivään. Pari pelaajaa voisi lähteä, mutta hekään eivät lähde. Ja kaikki nuoret pelaajat pysyvät meillä." -9.12.2015

Kiitos Blegi 2015-2016.

valkeaori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
Kyllä F1:sten viihdearvon takia ensi kaudelle tulevat sääntömuutokset kiinnostavat tosi paljon. Perässä ajaminen ja ohittaminen pitäisi olla merkittävästi helpompaa, mutta sitä ennen pitää tietty ensi kuussa alkava kausi vielä katsella.
Tätä samaa perässä ajamisen ja ohittamisen helpottumista on jauhettu aina jokaisen uudistuksen yhteydessä. Sitten aina yllätytäänkin, kun vieläkään isosiipisillä formuloilla ei pysty tappituntumalla ajamaan mutkia, joissa vauhtia on 200+ km/h. Tuo perässä ajamisen helppous ja kovat mutkanopeudet ei vain käytännössä ole sellainen yhtälö, joka on mahdollista saavuttaa, jos halutaan säilyttää F1 -autojen ja koko sarjan luonne ja vauhti.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Harvinaisen totta yllä oleva, ja kun mutkassa ei pysty seuraamaan niin olet suoralle tultaessa auttamattoman myöhässä ohittamaan ellei suora ole kilometrin mittainen tai edessä "GP2 engine".
Tämän vuoksihan kehitettiin avattava takasiipi että saataisiin suoralla imuefekti takaisin joka mahdollisti perässä tulevan ohituksen saman tehoisilla autoilla ja siten yleensäkään ohittaminen olisi mahdollista kun olet ajanut edellä olevan kiinni.

DRS:stä voitaisiin luopua jos pääsisi suunnilleen saman tehoisilla autoilla ajamaan edes hitusen rinnalle suoralla, jo kartingissa opetetaan että riittää kun saat mutkaan tultaessa sisäpuolella sun etupyörät ohitettavan takapyörien kohdalle niin meet jarrutuksessa ohi kun tulette mutkaan.
 
”Vittu mitä paskaa, ei voisi vähemmän kiinnostaa.”
-Alexander Stubb 1.11.2011 Pohjoismaiden neuvoston (PN) kokouksesta.-

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ihmettelen kyllä, että miksi autojen väritystä muutetaan usein kaudelta toiselle varsin vähän. Uudistettu ilme tuo herkästi mediahuomiota ja on hyvin virkistävää. Haas olisi voinut tehdä virkistävää muutosta johonkin mitä ei ole ennen nähty, mutta sen sijaan palattiin vanhaan. Mersu on jälleen kerran lähes identtinen, mitä nyt uuden sponsorin myötä vähän punaista sekotettu mukaan. Ferrari näyttää täysin identtiseltä.

Toivottavasti joiltain talleilta nähdään virkistävämpiä muutoksia värityksiin.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Ihmettelen kyllä, että miksi autojen väritystä muutetaan usein kaudelta toiselle varsin vähän. Uudistettu ilme tuo herkästi mediahuomiota ja on hyvin virkistävää.
Ferrarin punainen(vaikkakin punaisen sävy on vuosien saatossa vaihtunut) ja hopea nuoli varmaan viimeisenä muuttaisi väritystään. Ymmärrän tämän.
Ja tulihan sinne pinkki-formula tässä lähiaikoina, selvästi kiinnittää huomiota uusissa faneissa. Oma päiväkoti-ikäinen tytär puhuu pinkistä ferrarista ja tulee suosikkiaan katsomaan kun kisalähetys käynnissä.
 
”Vittu mitä paskaa, ei voisi vähemmän kiinnostaa.”
-Alexander Stubb 1.11.2011 Pohjoismaiden neuvoston (PN) kokouksesta.-

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ferrarin punainen(vaikkakin punaisen sävy on vuosien saatossa vaihtunut) ja hopea nuoli varmaan viimeisenä muuttaisi väritystään. Ymmärrän tämän.
Ja tulihan sinne pinkki-formula tässä lähiaikoina, selvästi kiinnittää huomiota uusissa faneissa. Oma päiväkoti-ikäinen tytär puhuu pinkistä ferrarista ja tulee suosikkiaan katsomaan kun kisalähetys käynnissä.
Ferrarikin on aiempina vuosina muuttanut paljon. En puhunut tässä nyt pääasiallisten värien vaihtamisesta, vaan värityksen muuttamisesta. Samoilla väreillä voi tehdä erilaisia värityksiä. Ferrari voisi olla vieläkin punaisempi, eli nykyisen auton mustia osuuksia voisi poistaa tai vähentää. Mersu voisi olla edelleen hopea, mutta erilainen hopea. Mersullahan oli viime kaudellakin yhdessä kisassa erilainen väritys, joka oli mielestäni varsin tyylikäs.
 

Falling Star

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Coyotes
Minkähän verran ohittamiseen vaikuttaa autojen käsiin räjähtänyt pituuden ja leveyden kasvu? Kauneimpien autojen aikakaudella (päättyen 2008) esimerkiksi Renaultin R28 oli 4,8m pitkä ja 1,8m leveä. Suuri sääntöuudistus tuli seuraavalle kaudelle, mutta mitat pysyi R29:ssä samana. Puolestaan viime vuoden R.S.19 onkin jo 5,48m ja 2,0m. Vielä kun lyödään rinnalle ensimmäisten näkemieni autojen pituus 4 ,28m niin ollaan aika erilaisessa tilanteessa. Tässä oli sitten leveyttä peräti 2,12m.

Monacossa varsinkin näkyy kokoluokan muutokset. Olisi mielenkiintoista tietää, onko koon vaikutusta ohittamisen hankaluuteen tutkittu paremmin. Luultavasti on ja jos vastaus on kyllä, niin miksi näiden pituuksia ei säännöin rajoiteta tiukemmin.

Osasyy siihen, miksi nämä nykyiset autot eivät edes silmää juuri miellytä on valtava akseliväli ja massiivinen olemus järkyttävän halon ohella. Toki eteenpäin on menty niistä kammottavista dildonokista ja kyömykeuloista. Värimaailmat on myös melko tylsiä, toista se oli vielä tupakkasponsoreiden aikana, kun Camel, Mild Seven, Benson & Hedges, Marlboro ja muut toivat väriä gridille. Pidän myös siitä, että joka valmistajalla on oma perusväri, mikä kulkee aina mukana, vaikka pääsponsori vaihtuisi.

Ferrari on kyllä ihan tyylikäs, mutta jo aiemmin mainitut häiriötekijät vievät senkin hienoutta. Mattapinnasta en myöskään tykkää, se näyttää vaan halvalta. Maalin sävykin voisi olla hieman tummempi. Lienee joka tapauksessa gridin hienoin tänäkin vuonna.
 
"Ei se muuten menny ohi se laukaus, vaan oli Nielsenin loistava torjunta" kommentaattori Heikki Kauhanen selostaja Ripa Leinolle 6.4.2013.

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
ESPN: Kiinan F1-osakilpailu perutaan (Iltalehti)

Ilmeisesti tänään siis ratkeaa Kiinan GP:n kohtalo. Harmi homma jos kisa nyt jää välin kun ennätyspitkä kausi käsillä. Sikäli tosin ymmärrettävä päätös olisi, mutta kisan ajankohdan vaihtamista esim. Venäjän kanssa yritettiin ja tähän ei Sochi suostunut.
 
Viimeksi muokattu:
"Kneel Before Zod!" - Johnny Superbman

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Olisi mielenkiintoista tietää, onko koon vaikutusta ohittamisen hankaluuteen tutkittu paremmin. Luultavasti on ja jos vastaus on kyllä, niin miksi näiden pituuksia ei säännöin rajoiteta tiukemmin.
Hiukan asian sivusta niin iso ongelma on myös kumimuru joka on kuin kuulalaakereilla ajaisi, sitä kun on sopivasti radalla niin se radan leveys on kaventunut puoleen puhtaan ajolinjan osalta ja siihen pitäisi päästä rinnalle tekemään se jarrutus /ohitus, oletuksena sama pito kuin ohitettavalla. Ahdasta on.
 
”Vittu mitä paskaa, ei voisi vähemmän kiinnostaa.”
-Alexander Stubb 1.11.2011 Pohjoismaiden neuvoston (PN) kokouksesta.-

HPL76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Netflixiin tulee 28. päivä tätä kuuta Drive to Survive:n toinen kausi. Ensimmäinen kausi oli jo aika mielenkiintoinen ja mun mielestä hyvin tehty. Ainakin Ricciardo on yksi seurattavista toisella kaudella.
 
Yes English can be weird. It can be understood through thorough thought, though.

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Netflixiin tulee 28. päivä tätä kuuta Drive to Survive:n toinen kausi. Ensimmäinen kausi oli jo aika mielenkiintoinen ja mun mielestä hyvin tehty. Ainakin Ricciardo on yksi seurattavista toisella kaudella.
Onhan tuota toista kautta tosiaan odotettu. Ainakin Canadan Vettel episodi, Saksan GP, sekä HAAS sekoilut menevät varmasti ensimmäisenä katseluun. Kovasti Mersu ja Hamilton kapinoivat ettei heidän Hockenheim sekoilua saisi näyttää, mutta lopulta ainakin Mercedes antoi luvan materiaalin näyttämiseen.
 
"Kneel Before Zod!" - Johnny Superbman
Suosikkijoukkue
Kärpät
Lajille tekisi hyvää, että perinteikäs talli Ferrari voittaisi pitkästä aikaa kuskien mestaruuden, sekä miksei myöskin merkkimestaruuden. On melko käsittämätöntä, että Ferrarin viimeisin kuskien mestaruus on vuodelta 2007, eli lähes ikuisuus, koska se on ollut kuitenkin koko ajan siitä lähtien mestaritallien, lähinnä Mercedeksen, päävastustaja. Kuitenkin mestaruudet ovat onnistuneet kiertämään sitä jo lähes noidutulla tavalla. Mersun ylivoima alkaa muutenkin olla jo todella puuduttavaa ja jos ei Ferrari pysty vieläkään käyttämään tilaisuutta hyväkseen, niin on toivottavaa että Red Bull pystyisi siihen vuorostaan. Mersun tekninen ja taktinen ylivoima on vain ollut viime vuosina muille liikaa. Toivottavasti suunta muuttuu tänä vuonna.
Eihän Ferrari lopulta ole useinkaan ollut kuskien mestari. Schumacher toki otti useamman putkeen ja Räikkönen 2007, mutta muita saadaankin sitten jo hakea melko kaukaa. Ferrari on legendaarinen talli, mutta se on italialainen. Se jo yksistään on iso syy siihen, miksi se voittaa niin harvoin. Mestaruuden voittaminen vaatii kärsivällisyyttä, järjestelmällisyyttä ja luotettavuutta siinä kuin nopeuttakin. Eivätkä italialaiset ole kovin tunnettuja ylipäätään noista ensin mainituista.
 
Oulu - Keski-Suomen pääkaupunki
Suosikkijoukkue
Kärpät
Ihmettelen kyllä, että miksi autojen väritystä muutetaan usein kaudelta toiselle varsin vähän. Uudistettu ilme tuo herkästi mediahuomiota ja on hyvin virkistävää. Haas olisi voinut tehdä virkistävää muutosta johonkin mitä ei ole ennen nähty, mutta sen sijaan palattiin vanhaan. Mersu on jälleen kerran lähes id.enttinen, mitä nyt uuden sponsorin myötä vähän punaista sekotettu mukaan. Ferrari näyttää täysin identtiseltä.

Toivottavasti joiltain talleilta nähdään virkistävämpiä muutoksia värityksiin.
Väri on tietyissä yhteyksissä kuin seuran logo. Ferrarilla se on punainen. Pari päivää sitten näin kadulla valkoisen ferrarin. Meinasin oksentaa. Kuka helvetti ostaa valkoisen ferrarin? Ainoa oikea väri Ferrarille on punainen. Siitä asiasta ei tarvitse edes keskustella. Minulla ei ole varaa Ferrariin, mutta jos mulle tarjottaisiin ilmaiseksi valkoista Ferraria, joutuisin oikeasti harkitsemaan asiaa. Se nyt vain näyttää niin naurettavalta ettei sillä kehtaisi ajaa.
 
Oulu - Keski-Suomen pääkaupunki
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy