Jees, jos tämä olisi tapahtunut Abu Dhabissa niin Verstappen olisi luultavasti päässyt tuosta liikkeelle, eikä turva-autoakaan olisi tarvittu, joka olisi samalla syönyt kaikki muut tapahtumat kisan lopusta.Eihän Imolan rata odotetustikaan kovin mielenkiintoista kisaa tarjonnut, mutta ennemmin katson tällaisia ratoja, joissa on kunnon hiekka-alueet ja virheistä rangaistaan. Onneksi parin viikon päästä koittaa paluu yhdelle parhaimmista F1-radoista koskaan.
Näin kyllä pitäisi käydä. Samaan aikaan vielä Perez, joka huhujen mukaan kisaa Red Bull paikasta, ohitti Albonin komeasti, jonka johdosta Albonin pasmat meni sekaisin ja spinnasi. Ei ole miehellä helppoa, enkä näe mitään perusteita miksi mies saisi ajella vielä ensi kaudellakin Maxin vierellä. Saman verranhan mies keräsi pisteitä 12 kisassa kuin Gasly viime vuonna 12 kisan Red Bull stintillään. Toki tässä on hyvä muistaa se, että Gaslyn aikaan siellä oli vielä Ferrari kisojen voittokamppailussa, kun nyt on vain Mersu ja Max.- Albon taisi sinetöidä Red Bull -uransa jatkon (tai sen jatkumattomuuden) tähän kisaan. Surkeaa suorittamista vaihteeksi.
Tainnut Helmutin tölvimiset loppua tuon Monzan voiton jälkeen. Pierren tapauksessa kyse taisi olla vain siitä, että älyttömät paineet + omaan ajotyyliin sopimaton auto saivat tulokset näyttämään huonoilta. Mahdollisesti Albonin kohdalla on nyt sama tilanne, joskaan en muista että olisi silloisella Toro Rossolla mitään shokkivau-tuloksia varsinaisesti saavuttanut ennen nostoa emotiimiin. Gaslylle näyttäisi tuo nykyinen Alpha Tauri sopivan erittäin hyvin käteen ja hänestä onkin nyt helppoa muovata siellä varsinaista ykköskuskia, kun homma toimii.Ensi kaudeksi tarvitsevat toisenkin kaverin kärkeen hämmentämään, muuten Mersuila on taas helppo työ lasketella mestaruuksiin. Onko Perez sitten oikea henkilö, sitä en osaa sanoa, mutta parempaa tulosta uskoisin hänen tekevän kuin Albon. Gaslyn olisin itse napannut takaisin. Mutta mies lie suututtanut Red Bullin isokenkiä, kun takaisin ei pääse ja häntä tölvitään Helmutinkin toimesta julkisuudessa, vaikka mies tekee aivan huipputyötä Alpha Taurilla.
Tässäkin taitaa olla sellainen ongelma, että Gene Haas ja Carlos Slim Helu ottivat jo NASCARissa yhteen, kun upporikas meksikolainen ei maksanutkaan ihan sovitulla tavalla. Rich Energyn jälkeen Haasilla ollaan varmasti aika tarkkoja rahan suhteen.Näin ollen Checo joutuisi kai luopumaan sponsseistaan, jos haluaisi heille ajamaan. Eli joko menet rahojen kanssa Haasille ajamaan huonoista sijoituksista tai sitten menet selvästi parempaan tiimiin ajelemaan kakkoskuskina, mutta toisaalta voit saavuttaa podiumeja tai jopa voittoja erittäin hyvänä päivinä.
Tämä varmasti mutkistaa asioita "hieman". Haasille toki myös huhuttu tätä Mazepin-kaksikkoa, joten selkeästi siellä ollaan jotain Strollin kaltaista sugardaddyä etsimässä. Niin tai näin, eipä Perezillä kovin montaa vaihtoehtoa ensi kaudelle ole.Tässäkin taitaa olla sellainen ongelma, että Gene Haas ja Carlos Slim Helu ottivat jo NASCARissa yhteen, kun upporikas meksikolainen ei maksanutkaan ihan sovitulla tavalla. Rich Energyn jälkeen Haasilla ollaan varmasti aika tarkkoja rahan suhteen.
Sen verran oikaisen, ettei Giovinazzi mitään erityistä lähtöä ottanut. Kimi ja muut joutuivat hellittämään kun Magnussen heitti donitseja asfaltilla.Oli taas kimimäinen kisa. Ihan pikkasen kun olisi stintti vielä venynyt, niin olisi saanut stopin turva-auton takana. Kisahan oli Kimiltä loistava, ja ekaa kertaa molemmat Alfat pisteillä. Gio otti taas loistavan lähdön, mutta pisteet tuli kyllä aika näkymättömän ajon jälkeen.
En tiedä, ajatteleeko Liberty/FIA/kuka vittu noita hoitaa Hamiltonin olevan niin korvaamaton ja hyvä PR-kasvo lajille, että pitää oikein auttaa miestä voittoon. Etenkin kun olisi ihan omalla vauhdillaan hoitanut homman kotiin. Kai se narratiivi Hamiltonista Schumacherin seuraajana on sitten se, mihin halutaan panostaa.
Perez koulutti taas keskikastia. Racing Point tarvitsisi nyt kipeästi kahta kuskia samaan aikaan pisteille, kun kolmossijasta on tiukka taisto. Stroll ailahtelee jälleen ihan liikaa (varsinkin aika-ajoissa) ja nyt näyttää tekevän virheen toisensa perään.
Strollin vauhti on muuten kadonnut ihan täysin sen Mugellon seinään ajon jälkeen.. noinkohan jäi takaraivoon kummittelemaan ja ei uskalla ajaa ihan limitillä enää.
Pienestä on ollut ekasta kisasta lähtien kiinni. Miettikääpä, jos kauden avauksessa olisi onnistunut ohittamaan Hamiltonin ja kenties siitä sitten vielä Bottaksen ohi voittoon, kun siihen oli aito mahdollisuus? Olisi saanut itseluottamus pienehkön buustin heti kauden avauksesta eteenpäin ja tuskin tarvitsisi tässä kohtaa hikoilla irtoaako jatkoa vai ei. Jos ja kun.Alkukaudesta kehuin Albonia, mutta hän on kyllä itse tuhonnut mahdollisuutensa jatkaa Red Bullilla. Taas alokasmainen virhe ja ok sijoitus taas vaihtui sijoitukseen pisteiden ulkopuolelle. Red Bull tarvitsee toisen kuskin joka pystyy auttamaan Maxia ja tuomaan tärkeitä pisteitä tallimestaruuskisaan myös. Pitkään on jatkunut tämä huono kakkoskuskijakso tallissa.
Pienestä on ollut ekasta kisasta lähtien kiinni. Miettikääpä, jos kauden avauksessa olisi onnistunut ohittamaan Hamiltonin ja kenties siitä sitten vielä Bottaksen ohi voittoon, kun siihen oli aito mahdollisuus? Olisi saanut itseluottamus pienehkön buustin heti kauden avauksesta eteenpäin ja tuskin tarvitsisi tässä kohtaa hikoilla irtoaako jatkoa vai ei. Jos ja kun.
Kuinka tuoreita juttuja nuo on? Eikös Gutierrez vuonna 2016 Haasilla ollut ihan Slimin/Telmexin kuski? Samoin viime kaudella Nascarissa Haasilla oli joku meksikaani jolla jotain suhteita Slimiin myös (Telmex pääsponsorin suurin asiakas tms).Tässäkin taitaa olla sellainen ongelma, että Gene Haas ja Carlos Slim Helu ottivat jo NASCARissa yhteen, kun upporikas meksikolainen ei maksanutkaan ihan sovitulla tavalla.
Paine tallin sisällä ei ole ainoastaan Albonin syy kun muutkin kakkoskuskit ovat olleet pettymyksiä Red Bullilla kuten Kvyat ja Gasly.
Radalla ei pitäisi olla enää ketään silloin kun kierroksella ohitettavat päästetään ohi, joten tuo on kisajohdon moka, josta pitäisi rankaista sitä joka on antanut luvan ohittaa Safety Carin. Delta-aikaa ei mielestäni tuossa kohtaa enää ole. Tuo ei nyt ensimmäinen kerta ole, kun kisajohto vaarantaa kuskien ja ratahenkilöstön turvallisuuden. Suzuka 2014 käy aina mielessä, kun näkee tällaista...Tuosta kyllä Strollille tulossa sakkoo. Keltaset päällä tuossa paikassa + safety car radalla ja ukko päästää menemään täysillä. Eikös tuossa oo kuskeilla kierroskohtainen delta-aika mitä nopeempaa ei edes sais ajaa?
Tätä pelottavaa vaaratilannetta et nähnyt TV:ssä: F1-kuski oli ajaa ratavirkailijan päälle, ei hidastanut lainkaan vauhtia
Tätä pelottavaa vaaratilannetta et nähnyt TV:ssä: F1-kuski oli ajaa ratavirkailijan päälle, ei hidastanut lainkaan vauhtia
Juuri tuosta NASCARissa ajaneesta Daniel Suarezista on kyse. Kuulostaa sinänsä uskomattomalta, että Slim Helun omaisuudella ei maksettaisi sovitusti, mutta tuskin ihan kevyin perustein tuollaista heitellään.Kuinka tuoreita juttuja nuo on? Eikös Gutierrez vuonna 2016 Haasilla ollut ihan Slimin/Telmexin kuski? Samoin viime kaudella Nascarissa Haasilla oli joku meksikaani jolla jotain suhteita Slimiin myös (Telmex pääsponsorin suurin asiakas tms).
Jos leikitään, että Perez/Hulk palkataan ja tuloksena on jatkuvaa tuskailua, erityisesti auton peräpään pidon kanssa (ongelma, jonka kanssa sekä Gasly että Albon tuskailevat), niin joutuu kyllä talli todella ikävään valoon. Joutuvat varmasti tekemään isoja päätöksiä auton suunnittelun suhteen ja miten tämä muutoksen sisäänajo otetaan Maxin leirissä vastaan.Odotan kyllä vesi kielellä, että miten Red Bullin seuraava kakkoskuski pärjää Maxin rinnalla. Jos nyt joku kokenut mies floppaa samoin, niin vikaa voi katsella muualtakin, kuin Gaslystä ja Albonista. Toisaalta eipä tarvi katsoa kuin Maranelloon huomatakseen tämän mahdolliseksi.
Tässä nyt kyllä vedetään mutkia suoriksi Kvyatin osalta. Mies saapui ykköstalliin kaudeksi 2015, jolloi Ricciardo oli ajanut Red Bullia vuoden ja löi aussia päihin pistetaulukossa. Seuraavalla kaudella Verstappenin leiri alkoi taas pelata Maxia sisään ja Ricciardon aloitettua kauden 4-4-4-11 vs Kvyat dns-3-7-15 niin mies lensi pihalle ja tähän käytettiin oivana tekosyynä tuplaosumaa Vetteliin Venäjällä. Sitä en kiistä, että Kyvat oli aggressiivinen ja teki vielä typeriä virheitä, mutta vauhtia oli aivan riittävästi ja mistään pettymyksestä on tallikaveriin verrattuna aika turha puhua. Tie noussee taas pystyyn F1:n osalta ja näistä ilman tuolia jäävistä kuskeista (uskon Perezin istuvan jossain) itse pidän Daniilia parhaana.
Tällä kaudella on kyllä jäänyt hienosti ajavan Gaslyn jalkoihin, mutta esimerkiksi Monzassa nämä miehet ajoivat vielä peräkkäin sijoilla 10 ja 11 Gasly pehmeällä ja Kvyat kovalla, ennen kuin onni astui kuvioihin.
Albonin kanssa kävi kyllä samoin kuin sinulla. Aluksi kuvittelin, että tässä on hyvä kakkosmies Verstappenin vierelle, mutta pari epäonnista Hamiltonin osumaa käänsi kelkan täysin. Mies on onneton starttaaja ja aika-ajaja niin tässä on tulos, kun itseluottamus on mennyt ja auto ei istu hanskaan. Hänenkin ura mahtaa päättyä, vaikka paluu Toro Rossolle olisi voinut vielä näyttää paremman kuskin. Tässä menee myös niin, että jos et itse tee, niin vastustaja tekee.
Odotan kyllä vesi kielellä, että miten Red Bullin seuraava kakkoskuski pärjää Maxin rinnalla. Jos nyt joku kokenut mies floppaa samoin, niin vikaa voi katsella muualtakin, kuin Gaslystä ja Albonista. Toisaalta eipä tarvi katsoa kuin Maranelloon huomatakseen tämän mahdolliseksi.
Vettel, Webber ja Ricciardo kurvailivat ihan nätisti Neweyn hotrodilla. Albonit ja Gaslyt kuuntelee Martti Servoa.Reb Bullin autohan on tunnetusti niitä harvoja, joiden suunnittelu noudattaa ns. high rake periaatetta. Eli tiivistetysti auton peräpää on hieman korkeammalla vs. esimerkiksi Mersu, joka on korkeuden suhteen tasapainossa. Ensimmäinen malli on tallien keskuudessa suositumpi suunittelutapa nykyään ja tuo RB:n noudattama filosofia on Adrian Neweyn tunnettu tavaramerkki auton suunnittelun lähtökohtana. Liekö tällä asialla sitten merkitystä, että auto tuntuu olevan hankalasti ajettava nyt todistetusti kahdelle kuljettajalle?