Formula 1 – kausi 2020

  • 276 404
  • 2 260

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Toisaalta näin mutta kyllähän tässä vähän huolestuttavia asioita tuli loppukauden aikana, selkeästi Valtterin itseluottamus oli aika nollissa ja Hamilton pääsi "ihon alle", jos ensikaudella ei pystykään olemaan selkeästi lähempänä Hamiltonia niin ainakin ura huipputalleissa alkaa olemaan vaikeampi ja katsoo ketä kuskeja viimevuosina ollut ilman tallipaikkaa niin ei se paikka häntäpään talleissakaan itsestä selvyys varsinkin kun ei samanlaista rahamäärää pysty tuomaan talliin.

Bottaksen pitää nyt ensi kaudella löytää se vaihde itsestään että pystyy pitämään sen kauden alun suoritustason eikä yksittäinen tekninen vika tai muu sorra korttitaloa mikä johtaa yliyrittämiseen. Homman nimi kun on se että ensi kausi on aika varmasti viimeinen Brackleyssä ellei Hamilton yllättäen lopeta. Russell osoitti jälkimmäisessä Bahrainin kisassa olevansa suht valmis tuohon paikkaan ja uskon että Mersu on hiukan varonut liian nuoren kuskin tuomista tiimiin nähtyään mihin Red Bullin suoranainen hätäily on johtanut Gaslyn ja Albonin kanssa, mutta Russellin esitys saattoi antaa Mersulle vahvistuksen että britin uskaltaa nostaa jo ykköstiimiin. Hamiltonin tämän kisan jälkeinen haastattelu antoi vihjauksen että mies haluaa jatkaa ainakin 2022 päästäkseen kilpailemaan myös uusilla autoilla. Tosin pieni yllätysfactor voi olla siinä että Hamilton ei ole tehnyt vieläkään sopimusta kaudesta 2021 ja tuo viime haastattelu antoi myös ymmärtää että hän on turhautunut nykyautoihin("2 sekunnin tai lähempänä päässä edelläajavasta liian vaikea ajaa") ja niiden(tai ainakin Mersuun jota ei ole suunniteltu ajettavaksi toisten perässä) ohitusmahdollisuuksiin. Eli Blessedille sapattivuosi, Russell Bottaksen kaveriksi vuodeksi ja Blessed takaisin 2022? Aika kaukainen skenaario, mutta ei mahdoton.

Muuten Bottaksen tulevaisuus huipputiimeissä näyttää aika tummalta, ellei tosiaan Hamilton lopeta. Red Bull pitänee kiinni Verstappenista jos vain pystyy ja jos heidän moottoriongelmaansa löydetään ratkaisu ja RB:n toisen kuskin paikka on melko myrkyllinen, varsinkin jos kultapoju pysyy toisessa autossa. Red Bullin tilanne on mielenkiintoinen, he tarvitsevat nopeamman kuskin toiseen autoonsa. Albon on hiukan nostanut suoritustasoaan kauden aikana ja voi olla että he jatkavat Albonin kanssa toivoen että hän jatkaa talven yli kehittymistään. Yhtä mahdollinen skenaario on että ensi vuodeksi tuodaan Albonin tilalle Perez, joka on nyt aikalailla uransa primessä. Riskinä on vain että Perez ei sopeudu nopeasti Red Bullin autoon joka on perusfilosofialtaan täysin erinlainen kuin Perezin aiemmat autot.

Ferrari on sitoutunut pitkällä aikavälillä LecLerciin ja Sainziin, tiimin ollessa jatkossa LecLercin ympärille rakennettu, Sainzille on varattu Barrichello/Kimimäinen aseenkantajan rooli, eli tuo varmat pisteet ja pystyy satunnaisesti aiheuttamaan muille talleille päänvaivaa strategioissa. Tietenkin jos Sainz epäonnistuu, voi hänet korvata, mutta en oikein usko Bottaksen olevan ensimmäisenä jonossa Ferrarin suunnitelmissa. Jos Nastolalainen ajaisi 2021 tykkikauden jolla nousisi kuskimarkkinoiden kuumaksi nimeksi, hän tuskin suostuisi enää soittamaan toista viulua.

Renaultilla/Alpinella on Alonso ja Ocon, jälkimmäisen asema tietysti ei ole sementoitu vaikka otteet paranivatkin hiljalleen kauden edistyessä. Periaatteessa tämä olisi se Bottaksen paras toivo, olettaen tietenkin että ranskalaistalli jatkaa kehitystään. Pienenä uhkana tietenkin se että taloudelliset ailahtelut tai epäonnistunut auto voivat taas johtaa siihen että emovalmistaja pistää pillit pussiin vaikka kustannusrajoitukset tulevat voimaan tulevaisuudessa.

McLarenilla ja Aston Martinilla on myös sellaiset kuskiduot joiden en usko vaihtuvan 2021. Pieni ovi jätettäköön auki sille että Vettel ei löydä ensi vuonnakaan vanhaa vauhtiaan ja ripustaa hanskat naulaan.
 

king k

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Bottaksen pitää nyt ensi kaudella löytää se vaihde itsestään että pystyy pitämään sen kauden alun suoritustason eikä yksittäinen tekninen vika tai muu sorra korttitaloa mikä johtaa yliyrittämiseen. Homman nimi kun on se että ensi kausi on aika varmasti viimeinen Brackleyssä ellei Hamilton yllättäen lopeta. Russell osoitti jälkimmäisessä Bahrainin kisassa olevansa suht valmis tuohon paikkaan ja uskon että Mersu on hiukan varonut liian nuoren kuskin tuomista tiimiin nähtyään mihin Red Bullin suoranainen hätäily on johtanut Gaslyn ja Albonin kanssa, mutta Russellin esitys saattoi antaa Mersulle vahvistuksen että britin uskaltaa nostaa jo ykköstiimiin. Hamiltonin tämän kisan jälkeinen haastattelu antoi vihjauksen että mies haluaa jatkaa ainakin 2022 päästäkseen kilpailemaan myös uusilla autoilla. Tosin pieni yllätysfactor voi olla siinä että Hamilton ei ole tehnyt vieläkään sopimusta kaudesta 2021 ja tuo viime haastattelu antoi myös ymmärtää että hän on turhautunut nykyautoihin("2 sekunnin tai lähempänä päässä edelläajavasta liian vaikea ajaa") ja niiden(tai ainakin Mersuun jota ei ole suunniteltu ajettavaksi toisten perässä) ohitusmahdollisuuksiin. Eli Blessedille sapattivuosi, Russell Bottaksen kaveriksi vuodeksi ja Blessed takaisin 2022? Aika kaukainen skenaario, mutta ei mahdoton.

Muuten Bottaksen tulevaisuus huipputiimeissä näyttää aika tummalta, ellei tosiaan Hamilton lopeta.

Renaultilla/Alpinella on Alonso ja Ocon, jälkimmäisen asema tietysti ei ole sementoitu vaikka otteet paranivatkin hiljalleen kauden edistyessä. Periaatteessa tämä olisi se Bottaksen paras toivo, olettaen tietenkin että ranskalaistalli jatkaa kehitystään.

McLarenilla ja Aston Martinilla on myös sellaiset kuskiduot joiden en usko vaihtuvan 2021. Pieni ovi jätettäköön auki sille että Vettel ei löydä ensi vuonnakaan vanhaa vauhtiaan ja ripustaa hanskat naulaan.
Pierre Gasly on aika vahvasti ollut huhupuheissa menossa Renaultille/Alpinelle kaudeksi 2022 Oconin tilalle.

Kyllähän Bottaksen ainoa mahdollisuus saada auto alle kaudeksi 2022 taitaa olla penkkien vaihtaminen päikseen Russellin kanssa.

Noista keskikastin kärkitalleista ei oikein vapaudu paikkoja vielä tuolle kaudelle ja taas noihin muihin häntäpään talleihin ei kannata edes mennä vaikka pääsisi. Williamsilla menossa kuitenkin pieni noususuhdanne ja tuttu tiimi jollain tasolla niin ehkä sieltä voisi löytyä ajopaikka vielä pariksi kaudeksi ainakin ja pääsisi noita uusia autoja kaudesta 2022 eteenpäin ajamaan.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Viimeisen kisan parasta antia oli Ricciardon kisan nopein kierros viimeisellä kierroksella, ja vielä nappasi sen Maxilta pois. Jäin siinä miettimään, että joku mestaruus voisi vielä ratketa näin, eli pisteen ero ja toisella olisi kisan nopein kierros, sitten käy joku tykittämässä purppurat ruutuun ja mestaruus vaihtaa osoitetta.

Kimiltä hyvä kisa ja taktiikka osui putkeen ja nopein Ferrari-moottorilla varustettu auto. Mukavasti piti Leclercin aisoissa ja eipä siinä parin yrityksen jälkeen enää ollut edes saumaa. Olisiko Alfalla ollut nyt kerrankin pikkaisen laitettu pienempää siipeä kuin niin hyvin pystyi nyt suorilla puristamaan, tai sitten oli vielä sen verran ehjä ja pienillä kilsoilla oleva PU että pystyi kairaamaan kaikki tehot ulos. Lisäksi Kimillä oli ainakin takasuoralle paljon parempi linja ja vetopito kuin Ferrarilla takana, sai siinä napattua eroa riittävästi. Ferrarin taktiikkamiehille kans peukkua, meni vihkoon ja huolella.

Bottakselta ihan ok viikonloppu. Perusvarma kisa. Lähtöhän oli tällä kertaa hyvä, mutta ei päässyt oikein hyödyntämään parempaa vauhtia lyhyen kiihdytyksen takia. Pienet marginaalit, olisiko voittanut jos olisi saanut paalun, ehkä?
 
Suosikkijoukkue
Juniori Jokipojat, JoKP, Anaheim Ducks
Kyllähän nyt tästä viimeisestä kisasta jäi väärä kuva voimasuhteista Mersun ja Red Bullin välillä, koska Mersuista ei otettu enää viimeisiä tehoja irti. Tyytyivät vain ajelemaan. Sekin kertoo jo paljon, kun Verstappenkin sanoi kesken kisan tiimiradioon, että tehoja voi vaikka pudottaa.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Minä itse asiassa toivoisin, että ensi kaudelle 2021 Valtteri lähtisi vähän enemmän löysin rantein. Mitään faktaahan ei ole, mutta näin ulkopuolisen silmin vaikuttaa siltä, että Valtteri kasaa itselleen hirvittävät paineet, eikä näin ollen kykene suorittamaan kokonaista kautta tasaisesti. Kauden alussa Valtteri on vahva, mutta nämä "vetäkää kitisijät viikseen" viestit on vähän sellaisia, että purkautuuko alun voitoissa liikaakin höyryjä pihalle? Lewis parantaa joka helvetin vuosi kauden edetessä, eikä sitä miestä saada pois raiteilta voittamalla paria ensimmäistä kisaa.

Tuntuukin vähän siltä, että siinä missä Lewis vasta starttailee koneita, menee Vale osittain jumiin, kun Lewis ei ole moksiskaan Valtterin voitoista. Sen takia Lewis onkin niin vittumainen vastustaja, että mies on henkisesti aivan helvetin vahva. Kitisee juu kisat milloin renkaista, milloin jarruista ja moottorikaan ei toimi, mutta aniharvoin mies sortuu isoihin virheisiin. Maksimoi tuloksen lähes joka kisassa. Valtteri menee paljon helpommin jumiin, eikä välillä saa juuri mitään aikaan. Startit on hyviä esimerkkejä. Jokainen kuski osaa startata, silti Vale tyrii startit useammin mitä Lewis. En tiedä, onko näissä juuri se "nyt on pakko onnistua", mentaliteetti, jolloin homma menee yliyrittämiseksi, ja tekeminen on kaukana rennosta. Huonolla startilla menettää muutaman sijan, kun taas tallikaveri on repinyt eron jo isoksi, eikä voittoa tule ellei iske teknistä vikaa. Ja kaikkihan me tiedetään, kuinka monesti Lewikselle teknisiä vikoja tulee.

Ja tavallaanhan vertailu on epäreilua, koska minä pidän Lewistä niin paljon parempana kuljettajana. Valtterin pitäisi ylisuorittaa koko kausi, ja Lewiksen vastaavasti alisuorittaa. Molempien ajaessa omalla tasolla, ero on nähdyn kaltaista. Vale kykenee tietyissä kisoissa voittamaankin, mutta koko kauden mittakaavassa Lewis vie ja Valtteri vikisee.

Veikkaan, että ensi kausi on Valtterille viimeinen Mersulla. Periaatteessa tämän ajatuksen turvin Vale voisi lähteä hämmentämään pakkaa ihan kunnolla. Tai ei ehkä hämmentämään, mutta ainakin kisoissa vetää luukut kiinni kun paikka tulee. Jos kolisee niin kolisee. Russell miehen paikan kuitenkin aika isolla prosentilla kaudelle 2022 vie, joten sinällään mitään menetettävää ei ole. Tietysti jos Mersu tarjoaa sopimusta, niin asia erikseen.

Tämä viimeinen kisa oli kyllä muistutus siitä, minkälaista ripulia tämä laji pahimmillaan on. Ei mitään tapahtumia, ainoat varikkokäynnitkin tehtiin turva-auton takaa. Muutenhan tämä kausi on ollut jopa viihdyttävä, uusia ratoja, sekä muutama yllättävä voitto. Mersu nyt oli täysin ylivoimainen, mutta keskikastissa tapahtui.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Kyllähän nyt tästä viimeisestä kisasta jäi väärä kuva voimasuhteista Mersun ja Red Bullin välillä, koska Mersuista ei otettu enää viimeisiä tehoja irti. Tyytyivät vain ajelemaan. Sekin kertoo jo paljon, kun Verstappenkin sanoi kesken kisan tiimiradioon, että tehoja voi vaikka pudottaa.

Mersun ainoa tavoite oli varmistaa Bottaksen MM-hopea, joten oli loogista että eliminoivat sen pahimman uhan sille, eli teknisen vian pois. Olisihan se ollut melkoinen ilkkumisen kohde jos tuo oltaisiin kahdessa viimeisessä kisassa sössitty varikkomiesten hölmöilyyn ja tekniseen vikaan.
 
Suosikkijoukkue
Juniori Jokipojat, JoKP, Anaheim Ducks
Kyllähän se ensi kausi tulee olemaan mitä ilmeisimmin jälleen Hamiltonin juhlaa, jos joku muu talli ei sitten satu ottamaan hirvittävää kehitysloikkaa eteenpäin. Vaikka me Suomalaiset kovasti toivotaan Bottaksen pärjäävän, niin se hopea lienee jälleen parasta mitä on tarjolla. Se vain yksinkertaisesti on kakkoskuljettajan rooli ja Bottaskin sen tietää kauteen lähdettäessä vaikkei siitä ääneen puhuta. Toki, jos syystä tai toisesta Hamiltonilla käy joku aivan hemmetin huono tuuri ja tulee useita keskeytyksiä tai muuta hässäkkää, niin siinä voi piillä Bottaksen mahdollisuus.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
@Knox :in viestiin viitaten ja myötäillen, varmaan siksi Lewis juuri on hankala vastustaja kun Hamilton pystyy voittamaan vaikka tulisi pientä epävarmuutta ja vastaiskua sään, auton, huonon lähdön tai taktiikan vuoksi. Bottas ei pysty voittamaan Hamiltonin kuin ainoastaan täydellisellä onnistumisella, tai sanotaan näin, että ei ainakaan voita, jos antaa siimaa aika-ajossa, startissa tai taktiikassa. Hamilton voi kääntää nuo vielä voitoksi. Uskon, että Bottaskin tiedostaa tämän tilanteen, jonka takia muodostuu henkinen lataus ja ehkä sitä kautta paineet kasautuu itselle siitä, että on oltava paalulla, siitä nappilähtö ja sitten voittaa. Kun taas Hamilton ei nyt ole moksiskaan kun tietää, että vielä on mahdollisuuksia. Toisaalta ehkä Hamiltonillakin alkaisi olemaan oikeaa syytä radioulinan taustalla jos Bottas (tai joku muu tallikaveri) painelisi kisoissa takaa ohi, hakisi voittoja jollain agressiivisella taktiikalla ja lopussa tuoreilla renkailla ohi jne. Nyt Hamiltonillekin tämä on aika hyvä tilanne kun tietää, että Bottas voittaa vain unelmasuorituksella, kaiken muun pystyy itse viemään suht helposti. Yksittäisiä kisoja Bottas vie, mutta pitkässä juoksussa ei pysty pitämään tasaista huipputasoa joka Hamiltonilla on.
 

Stolk-2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mersun ainoa tavoite oli varmistaa Bottaksen MM-hopea, joten oli loogista että eliminoivat sen pahimman uhan sille, eli teknisen vian pois. Olisihan se ollut melkoinen ilkkumisen kohde jos tuo oltaisiin kahdessa viimeisessä kisassa sössitty varikkomiesten hölmöilyyn ja tekniseen vikaan.

Mersu lähti varmistamaan Bottaksen kakkossijaa juuri noin. Perezin moottoririkko esti Mersun taktikoinnin pysähdysten suhteen kun kärkikolmikko kävi perätysten varikolla. Hamiltonkaan ei painostanut Bottasta ollenkaan tässä kisassa.
 

5hole

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ducks, VGK, Savolaiset, Jokerit, CBJ?
Vaikkakin mestari(t) oli aikaisessa vaiheessa selvillä, ei tämä huono kausi viihteen kannalta ollut.
Kuskien tittelissä olisi varmasti ainakin näennäisesti tiukempaa ollut, mikäli tietyt epäonnet olisivat olleet Bottaksella poissa, mutta lopputuloksia ne eivät olisi juurikaan muuttaneet. Kakkostila olisi varmistunut aiemmin, muuten ei mitään ihmeellistä.

Mercedesillä kuitenkin on tällä hetkellä kuskien välillä aika rauhallista. Käsittääkseni tulevat toisiensa kanssa hyvin toimeen, vaikka kausien alussa onkin vapaampaa kilpailua. Lewis on alkukausina varauksetta pystynyt Bottasta kehumaan kun tämä on hänet voittanut vaikka aika-ajoissa, niin tallin sisällä tuo on hyvä merkki. Taas jos mietitään itse kamppailua, niin olisihan se huomattavasti parempi että Bottas pääsisi ihon alle, nimenomaan suorituksillaan.
Ja mitä tulee Bottakseen itseensä. Tuo "paha" Bottas ei oikein toimi (haistattelut on olleet suorastaan noloja), suoraan hän ei samanlainen hymyilevä veikko ole kuin Niceman, eikä hän ole hillitty kuten Iceman. Minulla on vinkki: Kokeileppa olla vaikka ihan oma itsesi. Ei mene turhaa energiaa roolin esittämiseen, mikä ei ole luontaista. Auttaa varmasti ensi kaudella kilpailussa kun keskittyy vain omaan tekemiseensä.

Red Bullin osalta mielenkiintoista nähdä tuo kuljettajavalinta ensi kaudelle. Albonia on jo haukuttu riittävästi, joten siitä minun ei tarvinne jatkaa. Jos Perez tilalle tulee ja taso kakkosautossa ei nouse, on mielenkiintoista nähdä mitä sitten? Toinen mielenkiintoinen skenaario on, että mitä jos pystyykin haastamaan Verstappenin täysin, miten kummankin kupoli kestää tiukan kamppailun osalta? Kaikki varmasti muistavat Perezin ja Oconin kukkoilut parin kauden takaa. Viihdettä ainakin olisi luvassa.

Lisäksi mielenkiintoa myös tuovat
Ferrari, saavatko moottorin edes kohtuulliseksi ensi kaudelle?
McLaren, paluu Mersuun, saavatko heti toimimaan ja kehityksen jatko?
Renault, Alonson paluu, hitti vai huti? Miten Oconin jatko? Alonson auto harvoin on sopinut kakkoskuskille.
Vettel, saako itseluottamuksen toimimaan ja miten Aston Martinin auto toimii?
Alfa Romeo, jos koneesta saadaan lisätehoa, paluu keskikastiin?
Haas, miten nuoret sopeutuvat F1? Miten Steiner sopeutuu nuoriin?
 

Juhisjuhis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Laitetaas nyt sitten kouluarvosanat kehiin vuoden suorituksista. Joidenkin kuskien kohdalla on pakko todeta, että en ihan jokaista ratinkääntöä muista, joten saa lähteä vasta-argumentoimaan. Ei kovin syväluotaavaa, lähinnä yleisfiiliksen pohjalta tehty.

Mercedes

Lewis Hamilton - 9½

Voitto-osuuksia kun tarkastellaan, niin taisi olla ylivoimaisin kausi tähän asti. Kisavauhdillisesti edelleen kukkulan kuningas, varsinkin kun Pirellin nykyrenkaat ohjaavat toimintaa yhä enemmän ns. nurture ajotyyliä kohden. Mutta eihän se nyt ihan täydellistä kyllä ollut. Aika-ajovauhdissa ei ole mitenkään dominoiva, vaikka keskimääräisesti aika iso ero Bottakseen taisi ajallisesti tulla (Yksittäisenä suorituksena Styrian GP vesikeli), mutta eise nyt mikään itsearvo ole, että 44 olisi aina ruudukon kärjessä.

Kauden kohokohta: Turkin GP:n voitto olisi helppo, mutta otetaan tuo Styrian GP:n paalu. Varsinkin kun ottaa huomioon radan pituuden suhteutettuna aikaeroon muihin.

Valtteri Bottas - 7+

Aika paljon lokaa kyllä tullut, myös itseltäni, mutta koen sen olevan oikeutettua tietyssä määrin. Vertailu on kuitenkin tehtävä tallikaveriin, eikä se oikein auta selitellä sillä, että vieressä ajaa GOAT-statuksesta kilpaileva kuski. Mutta eteenpäin on menty. Aika-ajosuoritukset menneet eteenpäin, myös kisavauhdissa, mutta aika monesti on kamelin selkä katkennut jossain kohtaa. Oli se sitten lähtö, toinen kiihdytys, renkaiden säästäminen tai sitten ei vain tuuri ole kohdillaan.

Kauden kohokohta: Venäjän GP. Vaikka Hamiltonin ottama penalty vähän vie pois kunniaa, pystyi puhtaassa ilmassa ajamaan hyviä kierroksia ja oli mielestäni nopeampi, vaikka ei saanutkaan parempaa strategiaa.

Ferrari

Charles Leclerc - 8½

Lähtökohtana nyt siis se, että tämän vuoden auto oli täysin traktori. Pystyi useasta aika-ajoissa venymään ja vähän ylikin. Kisoissa ei yksinkertaisesti vaan kalusto riittänyt kisaamaan täysmittaisesti. Silti harvinaisen pitkään pystyi olemaan joka teoreettisesti mukana best of the rest -tittelistä. Muutama ns. junnumainen virhe tuli matkan varrelta, mutta nämäkin ovat vähentyneet mielestäni uran edetessä.

Kauden kohokohta: Itävallan GP:n kakkostila. Rataprofiiliin suhteutettuna harvinaisen puhdas ja tehokas ajo, vaikkakin muiden ongelmat edesauttoivat. Myös Britannian kolmostila hyvin lähellä tässä kategoriassa.

Sebastian Vettel - 6

Formi kyllä pahasti alaspäin. Aika-ajovauhti on kateissa eikä kisoissakaan oikein löytynyt puristusta olla isossa kuvassa tiimikaverin vauhdissa. Ulkoiset asiat toki vaikuttavat varmasti paljon (sopimustilanne & auton hankala peräpää suhteessa ajotyyliin), mutta silti aika syöksykierteessä koko kausi meni.

Kauden kohokohta: Imolan GP. Toki sai Turkissa podiumin muiden avustuksella, mutta haetaan vähän boksin ulkopuolelta. Ajoi todella kypsän ja nopean kisastintin ja ilman tiimin tötöilyä varikolla olisi saanut todennäköisesti hyvän kasan pisteitä.

Reb Bull

Max Verstappen - 9

Otti sen mitä yleensä oli tarjolla. Realistinen Mersun haastaminen ei vain ollut omissa näpeissä tällä kaudella. Todella lähelle pääsi useita kertoja ja aika hyvin maksimoi otettavissa olevat marjat. Joitain aivopieruja sinne sekaan toki mahtui.

Kauden kohokohta: Silverstone 2. Abu Dhabin voitto toki paperilla hyvä, mutta briteissä ensin uhmasi tiimin suosituksia peesailusta ja otti ilon irti Mersujen rengasongelmista.

Alex Albon - 7

Ei vaan tunnu lähtevän. Vaikka ohitustaidoiltaan on rohkea, niin usein tuntuu kuitenkin viettävän aikaa muiden perässä. Odotus olisi, että joka kisassa olisi vähintään se neljäs. Aika harvassa oli nämä kerrat.

Kauden kohokohta: Avauskisan lopun hyökkäys. Vaikka pari podiumia irtosikin, ja tuo ohitus lopulta meni vituiksi, niin siitä pointsit, että rohkeasti lähti käyttämään tilaisuutta hyväksi. Sai paljon kuraa liian tuohon liittyen, että hätäili, mutta mielestäni parempi yrittää kun ihmetellä. Ken tietää miten henkinen puoli olisi noussut, jos olisi voittanut heti kauden avauksen.

McLaren

Carlos Sainz - 8+

Todella tasainen kausi. Ei heti tule mieleen selkeitä ohikisoja. Jos joskus irtosi jämäpisteet, niin tämä yleensä selittyi sillä, että tallin kisavauhti ei vain joillain radoilla riittänyt.

Kauden kohokohta: Imolan ohitus. Ottaen huomioon rataprofiilin, teki todella näyttävän ohituksen tallikaveristaan. Monzan kakkossija olisi helppo nostaa, mutta vähän jäi vajaaksi lopun hyökkäys.

Lando Norris - 8+

Vaikea tehdä eroa tallikavereiden välillä. Ohikisat olivat yleensä seurausta huonosta tuurista strategian suhteen. Kaikinpuolin kypsää ajamista nuorelta ladilta.

Kauden kohokohta: Avauskisan podium. Maagiset vikat kierrokset. Vähän taisi yllättää Mersun housut kintuissa, kun onnistui kirimään eron juuri alle vaaditun 5s.

Renault

Daniel Ricciardo - 8½

Ehdottomasti kauden yksi parhaimpia. Tiimikaverivertailu kertoo kaiken olennaisen. Toki tiimi myös vahvasti pelasi suosimalla Mesimäyrää kesken kisojen, mutta minkäs omalle asemalleen mahtaa.

Kauden kohokohta: Belgian koko viikonloppu. Vaikka ne kaivatut podiumit nyt tulivatkin lopulta, niin Belgiassa oli jo aika-ajoissa yllättävän lähellä muita kärkikuskeja + nopein kierros vanhoilla renkailla. Siksi tämä nosto.

Esteban Ocon - 7

Auttamatta jäi apukuskin rooliin. Pääsi toisinaan aika-ajoissa lähellä tiimikaveria, mutta silloinkin olivat sadasosat miestä vastaan. Kisoissa keskimäärin ok tekemistä, mutta vähän jäi täältä päästä kiinni, ettei Rellu yltänyt tiiminä kolmospaikalle.

Kauden kohokohta: Bahrain 2. Hieman ilmiselvä, mutta ehkä kyseisen kisan rengashallinta nostaa osakkeita, varsinkin kun tiimikaveri oli samaan aikaan vähän vaisu.

Alpha Tauri

Pierre Gasly - 9

Kovaa tekemistä. Aika usein pystyi keikkumaan kärkiautojen takana hyvillä pistesijoilla, vaikka oletus oli vauhdillisesti pessimistinen.

Kauden kohokohta: Monza. Tätä ei vaan voi ohittaa. Maaginen hetki kaikenkaikkiaan.

Daniel Kvjat - 6+

Jäi kyllä Torpedolla vähän piippuun. Muutenkin haastatteluissa paistaa pienoinen arroganssi läpi. Varmasti on taitoja, loppukaudesta varsinkin väläytyksiä. Isossa kuvassa aika hajutonta ja mautonta.

Kauden kohokohta: Imola. Rengasetu oli valtava, mutta ei mitään pois. Lähes mikä tahansa muu rata, niin podium olisi ollut saletti.

Racing Point

Sergio Perez - 9

Osasi todellakin ottaa ilon irti uudesta autosta. Aika monta kertaa joutui vastoinkäymisten uhriksi. Silti keskimäärin keräsi todella vakuuttavan pistepotin.

Kauden kohokohta: Bahrain 2. Ei pelkkä voitto, vaan jonon hänniltä. Lopun ajo kuluneilla renkailla oli vielä kruunu kaiken päälle. Myös Imolassa ohitus Albonista oli monella tapaa vaan mic drop kamaa.

Lance Stroll - 7½

Nosti kyllä tällä kaudella mielestäni hyvin arvoaan. Hyötyi muutaman kerran tuurista olemalla oikeassa paikassa oikeaan aikaan (Monzan podium ja Turkin aika-ajo). Aika paljon ailahtelevuutta silti.

Kauden kohokohta: Turkin paalu. Kuten aiemmin totesin, oli ehkä ajoitus kohdillaan, mutta viimeistään nyt tuli vahvistus isolle yleisöille sadekelintaidoista.

Alfa Romeo

Kimi Räikkönen - 7+

Kyllä siellä ajoittaista iloa oli, mutta ei vain auto riitä. Keskimäärin kuitenkin kisoissa aina heikkojen autojen sisäisen kisan paras kuski sunnuntaisin. Tähän nyt pakko peilata keskimäärin tekemistä. Toki myös helppoja virheitä sattui matkan varrelle.

Kauden kohokohta: Portugalin avauskierros. Nuff said.

Antonio Giovinazzi - 7

Parantanut aika-ajovauhtiaan huomattavasti ja oli lopulta Kimin edellä vertailussa. Ei ihan kisavauhdissa pystynyt tasaisuuteen.

Kauden kohokohta: Jatkosopimus. Aika hyvässä vaiheessa tuntui olevan selviö, että jatkoa ei tipu. Hyvin onnistui siis vakuuttamaan tiimin johdon. Ensi vuonna voi olla tiukat paikat.

Haas

Romain Grosjean - 5½

Vaikea arvioida, kun auto ei tunnu riittävän mihinkään. Mutta aika paljon oli nähtävissä todella hasardeja tilanteita. Asioita, joita ei vaan kuulu radalla tehdä. Esim. Silverstonessa Perezin kiilaaminen olisi voinut mennä todella rumaksi.

Kauden kohokohta: Bahrain 1. Ollaan tosiaan kiitollisia, että on vielä elossa.

Kevin Magnussen - 6-

Todella vaikea nostaa mitään erityistä esille. Kaverin tiimiradiota taidettiin hyvällä tuurilla nostaa kerran tai kahdesti lähetyksissä linjoille.

Kauden kohokohta: Unkari. Osasi ottaa ilon irti alun rengassekoilusta, missä muut tiimit olivat aivan hukassa.

Williams

George Russel - 8½

Tässä on huomioitu myös Mersun kisa. Mutta yleisellä tasolla monesti pystyi jotenkin venymään, erityisesti aika-ajoissa. Kisoissa nyt ei vaan kyyti riittänyt. Lisäksi starteissa oli yllättävän monesti ongelmissa. Näiden johdosta hyvä lauantain menestyi suli heti kättelyssä.

Kauden kohokohta: Imola. Olisi helppo nostaa Bahrain 2, mikä kyllä oikeutettua, mutta Imolassa onnistui jotenkin raahaamaan itsensä pistesijoille, ennen elämänsä virhettä turva-auton takana.

Nicholas Latifi - 6

Aika tasapaksua. Pari kertaa oli lähellä pisteitä olosuhteiden avulla, mutta lukemattomat pyörähtelyt sekä aika-ajosuoritukset eivät juuri maarittele.

Kauden kohokohta: Yleinen kisavauhti. Onko sitten myös Russelin huonoutta, mutta pystyi keskimäärin aika hyvin roikkumaan Russelin perässä kisoissa. Aika-ajot eivät tähän viitanneet juurikaan.

--

En nyt jaksa noita tuuraajakuskeja alkaa rankkaamaan. Menikö ihan metsään mielestänne tämä? Erityisesti alempien tallien kuskien suoritusta on kyllä haastava arvioida.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös