Formula 1 – kausi 2020

  • 269 857
  • 2 260

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Sitten vähän vähemmän italialaisia sinne säätämään (onko edes mahdollista?) ja uuteen nousuun
Tässä se akilleen kantapää, tullaan itsepäisesti johtamaan italialaisittain jatkossakin?! Onko sattumaa että menestysvuosina ollut Jean Todt johtamassa ja Ross Brawnin kaltaisia nimiä vetämässä inssipuolta.

Isossa kuvassa tuntuu hassulta etteikö italialaiset voisi johtaa tallia, voihan rahalla ostaa ykkösten parasta insinööriosaamista jne. Veikkaan kuitenkin että muutos tulee vasta kun löytyy uusi johtohahmo talliin joka saa ryhtiä tekemiseen.
 

pussukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Eilisen aika-ajon tulokset olivat pieni pettymys siinä mielessä, että aineksia olisi ollut pienillä sijoitusmuutoksilla paljon kutkuttavampaan asetelmaan sunnuntain kisaan. Nyt tämä haiskahtaa ilman sadetta melko selvältä LH#44 dominointipäivältä niin kuin moni muukin sunnuntai.

- Verstappen kakkosruudusta lähtisi varmasti haastamaan aggressiivisemmin Hamiltonin kärkipaikkaa ykkösmutkaan kuin nyt kolmosruudusta tai mitä Bottas lähtisi varmoja tallipisteitä vaarantamaan
- Racing Pointit vasta lähtöruudukon 8. ja 9., korkeampi sijoitus gridissä olisi ennakoinut paljon mielenkiintoisempaa asetelmaa ensimmäisen kierroksen ykkössektorille. Tosin minkäs teet jos raaka suoranopeus kostautuu kakkossektorilla niin tuskinpa kovin paljon parempia sijoituksia on kisassakaan oletettavissa
- Leclercin putoaminen ensimmäisen osion jälkeen olisi sekoittanut peräpään pakkaa vielä enemmän. Ferrarin vauhti on ollut sen verran heikkoa, että tiukkaa taistelua voi tulla Haasien, Alfan ja Williamsien kanssa joka tapauksessa

Tämä nyt oli sitä jossittelua. Renaultin hyvä viikonloppu voi hyvinkin tuoda hyvää seurattavaa itse kisaan. Ranskalaistalli on ollut vähän tämän kauden outolintu, suoritustaso vaihtelee todella radikaalisti radasta riippumatta. Sanoisin, että vaihtelu on suurempaa kuin millään muulla tallilla.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas
Vaikka toi kärkitaistelu on tällä hetkellä lievästi sanoen tylsähköä niin keskikastissa on varsin mielenkiintoinen tilanne.
Valmistajien sarjan kolmossijasta taistellaan tosissaan.
Mclaren 68p, Racing Point 66, Ferrari 61, Renault 59.

Ferrari nykyformillaan saattaa jäädä jopa sijalle kuusi tallien kisassa ja Racing pointin käyrä on myös vähän laskeva.
Taitaa mennä Renaultin ja McLarenin väliseksi lopulta tuo kamppailu. Tosin Rellukin on ollut vähän ailahteleva.

Lando on aika vahvoilla Best of the rest sarjassa 45 pisteellä. Leclerc on samoissa pisteissä, mutta on ollut todella onnekas kauden kisoissa ja sanoisin että tuossa on n.20 pistettä vähän tuurin avulla saavutettu.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Kimiltä hieno kisa. Haastattelun perusteella startissa mennyt anti-stall päälle, mutta nousi hyvin ja otti sen mitä otettavissa oli.

Ferrari teki sitten pohjakosketuksen. Ja mikä parasta, ensi kisassa on luvassa isompi pyllistys Tifoseille, mikä saattaa ehkä herättää tuon tallin. Sarja tarvitsee vahvan Ferrarin.

Valtteri ei vaan riitä. Kärkitaistelu on tylsää, koska Valtteri ei pysty haastamaan Lewistä. Mersun kannalta tilanne on täydellinen, mutta katsojan kannalta katastrofaalinen.
 

Wenzel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahden Pelikanat
Lewikselta taas moninkertaisen maailmanmestarin ajoa. Startti todella tasainen, kunnes Hämis nostaa kaasulta ja lyö Valtterilta oven kiinni Eau Rougessa samalla taas lyöden hanan pohjaan Valtterin joutuessa nostamaan, mikä tarkoitti Radillonin jälkeiselle Kemmelin suoralle Bottakselle puolustustaistelua Verstappenia vastaan samalla kun Hämis sai lasketella rauhassa menemään. Turva-auton jälkeisessä uusintastartissa mestari sitten rautaisella otteella taas hallitsi ja ratkaisi kilpailun voiton. Samalla voinee jo onnitella Hamiltonia seitsemännestä maailmanmestaruudesta, kova suoritus.

Valtterin kannalta oli harmi, että Mercedes keskittyi täysin alusta asti vain Verstappenin lyömiseen sen sijaan, että Mersut olisivat ajaneet kilpaa keskenään kun kerrankin sitä vauhtia olisi ollut. Tallimääräyksillä pidettiin sijoitukset muuttumattomana, ja tuplastopin aikana melkein saatiin vielä sählättyä Verstappen varikolla Bottaksen edelle. Näkyvissä myös loistavasti se onnettaren suuntaus: kun moninkertaisella mestarilla on kerrankin moottori- ja rengashuolia, laitteet kestävät komeasti loppuun asti ja korjautuvat kuin itsestään. Jos nuo huolet olisi taas osuneet Valtterille, niin varmasti olisi joutunut keskeyttämään tai tekemään ylimääräisen pysähdyksen. Se tärkein pointti kuitenkin nyt on, että mestaruuteen Valtterilla ei ole enää ajamalla yhtään mitään saumoja, siihen saatiin Mersulta tänään varmistus tallimääräyksen muodossa. Se taistelu on virallisesti ratkennut Lewiksen eduksi, ja nyt keskitytään lyömään Verstappen. Katsojien kannalta harmittava päätös, mutta tallin sekä Valtterin kannalta ainoa oikea ratkaisu.

Kimi oli vanha kunnon King of Spa, maittia oli ja tiikerin silmää löytyi. Loistavaa tekemistä eläkeläiseltä! Jokohan tuon Italian pojan ratin veivaamiset alkaisi pikku hiljaa ykkösissä olla veivattu, kaveri ottaa nokkaan tallikaverilta joka kisassa, vielä kun Kimi on alkanut saada aika-ajotkin taas osumaan kohdilleen ja sitten tekee tämän päiväisen kaltaisia amatöörimokia.

Ferrari on kyllä oikea kunnon huumoritiimi. Voi niitä aikoja kun Marlboroa sauhutellut Rauta-Mauri johti tallia ja Ferrarilla ajo kulki. Harry Potterin alaisuudessa on ajettu puoli kautta hyvin huijaamalla ja sen jälkeen ollaankin vedetty aivan vihkoon. Monen sadan miljoonan edestä heitetty rahaa kaivoon, jokohan kohta Maranellossa alkaa riittää, kun "sisartallinkin" autolla Maranellon viimeisin maailmanmestari painaa ohi 42 miljoonaa euroa vuodessa repivästä "seuraavasta Schumacherista". Mahtaa Leclerckin vain nähdä painajaisia Harry Potterista, kun ajelee Ferrarilla huonompia sijoja mitä ajoi Alfa Romeolla.
 

masa90

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Nhl
Oli Lewisiltä kyllä murskaava suoritus.

Kimi ajoi loistokisan, Gasly alkaa tehdä todella hienoja suorituksia.

Kärjen tylsyyttä lukuunottamatta oli ihan kiva kisa katsoa. Tosin turva-auto auttoi siinä että saatiin porukka kasaan.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
So sooo sooo veli @Wenzel. Siellä mitään tallimääräyksiä oo Mersulla ollut. Toto ihan itse sanoo et kuskit saa ajaa kilpaa keskenään. Sovittiin vaan aamulla että ei käytetä toisia vastaan tota ohitusmodee...
Joopa joo. Vittu mitä paskaa. En kuulu Valtteri Bottaksen fan clubiin, mutta nyt vittu Valtteri alat kaiveleen ja puristeleen niitä kiveksiä. Seuraavassa kisassa jos Hamilton hidastaa siinä edessä niin päälle vaan. Pitää olla munaa jos meinaa mestaruudesta ajaa.
Jeesustelun aika on mennyttä.

Muuten tohon turva-auto hommaankin vois keksiä jotain uudistusta... Varikon portti esim. kiinni siksi aikaa kun turva-auto on radalla. Nyt kaikki ryntää heti varikolle. Tulisi vähän mielenkiintoa kisaan kun kierros pari ennen turva-autoa varikolla käynyt voisi jopa hyötyä siitä että muut meneekin varikolle turva-auton poistumisen jälkeen.

Ja tohon joukon kokoon kasaamiseen kanssa uudistusta, porukka kasaan "lähtöruudukon tapaan", eli siinä on 2 autoa rinnakkain. Nyt ollaan pitkässä jonossa ja se eka ääliö hidastaa, jolloin takana olevat joutuu hidastaan voimakkaammin...
Ja jengi sit sikin sokin, eli siellä voi olla välissä myös kierroksella jo ohitettuja.
Eikös porukka kasata nyt tyyliin siihen järjestykseen kun ne oikeiden sijoitusten mukaan oli...

Nyt kisoissa ei ole järkeä kun Jumalan toinen poika voittaa ja sit arvotaan ketkä ovat muilla sijoilla
 

Juhisjuhis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Lewikselta taas moninkertaisen maailmanmestarin ajoa. Startti todella tasainen, kunnes Hämis nostaa kaasulta ja lyö Valtterilta oven kiinni Eau Rougessa samalla taas lyöden hanan pohjaan Valtterin joutuessa nostamaan, mikä tarkoitti Radillonin jälkeiselle Kemmelin suoralle Bottakselle puolustustaistelua Verstappenia vastaan samalla kun Hämis sai lasketella rauhassa menemään.
Nostiko tänään ihan tarkoituksella vielä ennen siinä nousua? Taisi tehdä 2017 täysin vastaavan Vetteliä vastaan. On-boardissa näkyi, että katsoi ensin peiliin ja himmasi juuri oikeassa kohtaa, että ei saanut Vettel mäen päälle sling shottia imuun ja ohi. Todellisen mestarin merkki. Tuossa varmasti kokemattomampi olisi painanut menevään lasta naulassa. Tuo Kemmelin suora on kyllä aika huono paikka johtavan auton kannalta, melkeen parempi tuossa on ajaa imussa. varsinkin DRS:n kanssa.

2019 oli tämä absurdi tilanne, kun vikalla kierroksella kumpikaan, Perez tai Albon, ei halunnut lähteä ensimmäisenä Eau Rougen läpi.



Voitaisiin vähän miettiä, voisiko tuota DRS-aluetta vaikka siirtää taaemmas tai jotain. Tuntuu olevan vähän liian helppo ohituspaikka.
 

Wenzel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahden Pelikanat
Nostiko tänään ihan tarkoituksella vielä ennen siinä nousua? Taisi tehdä 2017 täysin vastaavan Vetteliä vastaan. On-boardissa näkyi, että katsoi ensin peiliin ja himmasi juuri oikeassa kohtaa, että ei saanut Vettel mäen päälle sling shottia imuun ja ohi. Todellisen mestarin merkki. Tuossa varmasti kokemattomampi olisi painanut menevään lasta naulassa. Tuo Kemmelin suora on kyllä aika huono paikka johtavan auton kannalta, melkeen parempi tuossa on ajaa imussa. varsinkin DRS:n kanssa.
Kyllä vain. Jälleen vilkaisu peiliin, nosto kaasulta ja samalla pieni siirtoliike oikealle, jonka jälkeen takaisin kaasulle ja kaikki irti koneesta. Valtterihan jäi siinä ihan reippaasti jälkeen ja joutuikin vielä roikkuumaan koko Kemmelin suoran ajan ihan Hamiltonin takasiiven alla jotta saisi kaiken mahdollisen vetoavun paremmalla suoranopeudella varustettua Verstappenia vastaan, eli Hamiltonin suunnitelma toimi täydellisesti ja tästä Valtteri myös rehdisti Hamiltonia kehuikin kisan jälkeen.
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
En kuulu Valtteri Bottaksen fan clubiin, mutta nyt vittu Valtteri alat kaiveleen ja puristeleen niitä kiveksiä. Seuraavassa kisassa jos Hamilton hidastaa siinä edessä niin päälle vaan. Pitää olla munaa jos meinaa mestaruudesta ajaa. Jeesustelun aika on mennyttä.
Tämän tekstin voit aivan huoletta kopioida tänne kaudesta toiseen.

Kenen mielestä noi Juuselan mesimäyrät ovat vielä yli kymmenen vuoden toistelun jälkeen hauskoja..?
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Tämän tekstin voit aivan huoletta kopioida tänne kaudesta toiseen.

Kenen mielestä noi Juuselan mesimäyrät ovat vielä yli kymmenen vuoden toistelun jälkeen hauskoja..?

Täytyykin tehdä niin, kiitos vinkistä.
Jos sä ajat sarjan ykköstiimissä ja otat oikeastaan joka kisassa aina kuokkaan tallikaverilta, niin se on ihan fine?
Et paljoa, mutta kuitenkin.
 
Viimeksi muokattu:

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Kyllä mä viihdyn aina Spaan kisaa katsellessa.
Hienosti haastoi Kimi Ferrarit mihin ajattelinkin että olisi mahdollisuus, paras Ferrari tehoyksiköllä varustettu auto ei ole mikään huono sijoitus. Itse asiassa ihan helvetin hyvä, Alfalla selvästi löydetty paljon uutta autosta(Kimin ansiota tämäkin ainakin osittain). Olisi menty vielä Kimin sanoin Toro Rossonkin ohi jos moottorissa olisi vähän enemmän potkua. Kertoohan tämä jotain äijän nykytasostakin, ei tarvitse epäillä.

Valtterin kisa oli taas samanlainen kuin aina, kakkosviulu. On se vaan tylsää ainakin seuraamisen kannalta. Hyvin poimittu yllä tuo Lewisin jippo lähdön jälkeen, ei sattumalta päästä Valtteria lähelle, kyse tavallaan samanlaisesta taktiikasta kuin SC:n jälkeen, oikea-aikainen kaasulle meno takana tuleviin nähden antaa suuren edun. Ei Lewis mikään keltanokka näissä ole, kyllähän sen jokainen tietää että osaa hommansa enemmän kuin hyvin.
Kuultiin myös radiossa ettei tiimikaveria vastaan käytetä kaikkea koneesta, varmasti tuhrauttava Valtterille ja kaikki nämä huomioiden niin on varmasti tulevaisuudessa raikas tuulahdus jos ja kun Valtteri ottaisi vielä ykköskuskin paikan jostain keskikastin tallista. En vaan katsojana saa mitään kiksejä tästä kiveenhakatusta kakkoskuski-Valtterista ja samalla todettakoon että Lewis on ihan ajamalla ansainnut paikkansa tallissa.

Monzassa nähdäänkin sitten vuosisadan Ferrari... huh!
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Keskikastin taistossa Racing Point hyytyy kummallisesti kauden edetessä. Olisiko niin, että kopioauto oli suoraan sellaisena hyvä, muttei osata nyt kehittää sitä? Alkukaudesta oli vielä etua muihin kun saivat valmiin paketin, nyt muilla tiimeillä tulee koko ajan uutta osaa ja vauhti kasvaa, eikä pinkit tahdo pysyä mukana tässä kun ei ole omia ideoita.

Veikkaan, että Ferrarin auton kanssa kävi niin, että viime kauden aikana kun olivat vielä iskussa ja koneessa löylyä porsaanreikävirityksellä, niin ajattelivat, että tehdäänpä uuteen autoon enemmän downforcea (ja ilmanvastusta) kun on vahva kone millä saadaan silti kovat suoravauhdit. Sitten kun auto oli perusdesigniltaan valmis, niin talvella tuleekin FIA:n kanssa diili, joka vie moottoriedun. Nyt on käsissä auto isolla ilmanvastuksella ja hengetön kone. En siis usko, että Ferrarin heikkous on pelkästään moottorissa, vaan autokin on nyt pielessä ja pakettina epäsopiva. Ei muuten samalla koneella oleva Alfa Romeo ajele niistä ohi, tai Haas puolusta Leclerciä vastaan ongelmitta.

Eipä tullut sadetta taaskaan kisalle. Kyllä tuohon sadekuuro olisi tehnyt gutaa. Ja siten varikkostoppikin on isommassa roolissa kun rata on pitkä ja huonolla tuurilla just ajat varikon portin ohi kun kaatosade alkaa. Vaikka ajallisesti kuivalla kelillä kierrosaika on nopea, niin saateella slickseillä se on n. minuutin hitaampi kuin kuivalla ja saderenkaillakin voittaa 20-30sek yhdellä kierroksella tuollaisessa pahimmassa skenaariossa missä toinen joutuu ajamaan yhden kierroksen pidempään ja toinen käy hakemassa optimihetkellä saderenkaat.

Ricciardo ajoi kisan nopeimman kierroksen renkailla, joilla oli ajettu 32 kierrosta, eli n. 225km.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Tuo Kemmelin suora on kyllä aika huono paikka johtavan auton kannalta, melkeen parempi tuossa on ajaa imussa. varsinkin DRS:n kanssa.

2019 oli tämä absurdi tilanne, kun vikalla kierroksella kumpikaan, Perez tai Albon, ei halunnut lähteä ensimmäisenä Eau Rougen läpi.



Voitaisiin vähän miettiä, voisiko tuota DRS-aluetta vaikka siirtää taaemmas tai jotain. Tuntuu olevan vähän liian helppo ohituspaikka.


Samanlaista kikkailua oli mm. Itävallassa, eli haluttiin imu vasta viimeiselle DRS-suoralle. Ja muillakin radoilla on vastaavia, eli vaikka ohittajalla olisi nopeutta niin tahallaan jää vielä imuun, että saa viimeisellä suoralla mentyä ohi, eikä aiemmin, jolloin ohitettu voisi heti iskeä takaisin. Ja yleensä noita alueita kannattaa laittaa pari peräkkäin, jotta ensin saa ajettua lähemmäksi ja sitten toivottavasti seuraavalla ohi. Jos niitä olisi sekaisin pitkin rataa niin aina takana ajava saisi eroa vain umpeen ja sitten mutkissa tipahtaa taas kauemmaksi, ja taas ottaisi vähän eroa kiinni seuraavalla alueella siipi auki.

Spassa laittaisin DRS alueeksi vielä sen "takasuoran" eli täysillä ajettava osuus Blanchimontin kieppeillä, eli se nopea osuus ennen viimeistä shikaania. Siinä olisi miehuuskoe kuka uskaltaa ajella Blanchimontin siipi auki toisen imussa. Aikoinaanhan kun aika-ajoissa sai käyttää DRS:ää miten halusi, Kimi ajoi tuon pätkän ainoana siipi auki. #balls
 

Cloaca Maxima

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Philadelphia Flyers
Mitenköhän kovaa Ferraria on lyöty italialaisessa mediassa tänään? Onko muistettu huomioida, että Kimi painoi Alfalla ohi Ferrarista?
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Keskikastin taistossa Racing Point hyytyy kummallisesti kauden edetessä. Olisiko niin, että kopioauto oli suoraan sellaisena hyvä, muttei osata nyt kehittää sitä? Alkukaudesta oli vielä etua muihin kun saivat valmiin paketin, nyt muilla tiimeillä tulee koko ajan uutta osaa ja vauhti kasvaa, eikä pinkit tahdo pysyä mukana tässä kun ei ole omia ideoita.

Veikkaan, että Ferrarin auton kanssa kävi niin, että viime kauden aikana kun olivat vielä iskussa ja koneessa löylyä porsaanreikävirityksellä, niin ajattelivat, että tehdäänpä uuteen autoon enemmän downforcea (ja ilmanvastusta) kun on vahva kone millä saadaan silti kovat suoravauhdit. Sitten kun auto oli perusdesigniltaan valmis, niin talvella tuleekin FIA:n kanssa diili, joka vie moottoriedun. Nyt on käsissä auto isolla ilmanvastuksella ja hengetön kone. En siis usko, että Ferrarin heikkous on pelkästään moottorissa, vaan autokin on nyt pielessä ja pakettina epäsopiva. Ei muuten samalla koneella oleva Alfa Romeo ajele niistä ohi, tai Haas puolusta Leclerciä vastaan ongelmitta.

Hyvää spekulaatiota ja ostan helposti ajatuksen molemmista.
Rellun ja ehkä Alboninkin löytämä vauhti tietysti laskee Racing Pointin suoritusta ja yleisestikin kehitys ei ole saman muotoista kuin Rellulla ja McLarenilla. Toki Perez osoitti taas agreaan ihan hyvillä ohituksilla mutta siltikin vasta sija 10.

Ferrarin tilanne voi hyvinkin olla tuo ja se on pattitilanne. Autoa ei pystytä kehittämään tarpeeksi enää tälle kaudelle siltä osin että olisi merkittävä muutos vauhtiin.
Nyt on todellakin vaikea sanoa sopiiko Ferrarin auto millekään tämän vuoden radalle, Vettelillä toki voi olla hiukan parempi haju Istanbulin radasta kuin monella nuoremmalla mutta en usko saavan suurtakaan etua siitä.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Mitenköhän kovaa Ferraria on lyöty italialaisessa mediassa tänään? Onko muistettu huomioida, että Kimi painoi Alfalla ohi Ferrarista?
Tuolta voi lukea joitain kommentteja. Itse käännän googlella enganniksi ja saa siitä käsityksen kun lyödään lujaa kritiikkiä tai jaetaan kehuja.

Osa maksumuurin takana.


Binotto doesn't look for excuses: “Ferrari in the storm. But we are not in crisis "

Ferrari team principal Mattia Binotto.
"It is not a crisis, but we are in the storm". Mattia Binotto takes responsibility for the very disappointing result of the Belgian GP, with Sebastian Vettel 13th and Charles Leclerc 14th. The Cavallino team principal did not hide the difficulty of the moment, but also tried to instill courage in the lost troop.

“I don't think it is correct to speak of a crisis - he said - it is certainly a bad result that is part of a very difficult season. We knew it, we had seen it in the winter tests and in what happened after, with the pandemic and the freezing of the regulation with the opportunities to develop and react. We know we have to grit our teeth and build for the future ”.
-

“There is no doubt that we are in the middle of the storm - said Binotto - we know our route and we must try to keep it looking forward, even if today we are very disappointed. We finished in the qualifying positions, this track requires power and downforce, we are not hiding behind a finger, at the moment we are missing both. To the fans I tell the fans that we are the first to be sorry, we have lost power like all engine manufacturers and by losing the one, which covered the limits of the car a little, now the problems are coming out. We all take responsibility, me first, the team is united, there is no crisis or tension, we must transform all this into determination. Monza? Power track, let's see with the technical directive on engines what will happen in qualifying.
 

Juhisjuhis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Samanlaista kikkailua oli mm. Itävallassa, eli haluttiin imu vasta viimeiselle DRS-suoralle. Ja muillakin radoilla on vastaavia, eli vaikka ohittajalla olisi nopeutta niin tahallaan jää vielä imuun, että saa viimeisellä suoralla mentyä ohi, eikä aiemmin, jolloin ohitettu voisi heti iskeä takaisin. Ja yleensä noita alueita kannattaa laittaa pari peräkkäin, jotta ensin saa ajettua lähemmäksi ja sitten toivottavasti seuraavalla ohi. Jos niitä olisi sekaisin pitkin rataa niin aina takana ajava saisi eroa vain umpeen ja sitten mutkissa tipahtaa taas kauemmaksi, ja taas ottaisi vähän eroa kiinni seuraavalla alueella siipi auki.

Spassa laittaisin DRS alueeksi vielä sen "takasuoran" eli täysillä ajettava osuus Blanchimontin kieppeillä, eli se nopea osuus ennen viimeistä shikaania. Siinä olisi miehuuskoe kuka uskaltaa ajella Blanchimontin siipi auki toisen imussa. Aikoinaanhan kun aika-ajoissa sai käyttää DRS:ää miten halusi, Kimi ajoi tuon pätkän ainoana siipi auki. #balls
Juu ainahan tuo on tuommoista odottelua. Vähän vaan absurdin näköistä moinen peesaaminen.

Luulen, että tuota jälkimmäistä on kyllä varmasti mietitty, mutta turvallisuus tulee vastaan. Eli jos vähänkin rata kaartuu DRS-alueella, niin ei haluta riskeerata yhtään enempää. Silverstonessa taisi olla se yks suoranpätkä, ennen Mäköts-Beköts yhdistelmää, mutta taisi Ericsson mällätä 2018 sen verran pahasti, että ottivat siitä kohtaa DRS-alueen pois. Tuolla Spassa kyllä tulisi ruumiita, kun vauhdit vielä tuota esimerkkiä lujemmat.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Tässä hyvää spekulaatiota eri downforce-asetuksista Span kisaan ja miksi kukin tiimi valitsi omat säädöt: Mark Hughes: The choice that doomed Red Bull's victory bid - The Race

Mielenkiintoinen on varsinkin pointti renkaista. Kisaolosuhteissa pienellä siivellä ei rasiteta rengasta niin paljoa koska mutkanopeudet eivät ole niin kovat. Renkaille yleensä tuollainen kuormittava rasitus, varsinkin renkaan rungolle on se mikä pilaa rengasta, koska silloin se kuumenee enemmän. Toisaalta pelkkä pintakin voi kuumentua (esim luistossa) mutta se jäähtyy myös nopeammin ja ei ole pitkässä juoksussa niin kohtalokas. Ricciardo ajoi sen kisan nopeimman todella vanhoilla renkailla, joten se voisi tukea linkin teoriaa. Tämmöistenkin asioiden vuoksi Spa on niin hieno rata kun siellä voi ajaa niin monenlaisella eri asetuksella. Esim. siinä Häkkisen klassikko-ohituksessa McLarenilla oli paljon vähemmän siipeä kuin Ferrarissa. Kierrosaika oli suht sama mutta suorien päässä Häkällä kyytiä huomattavasti enemmän, ja se on se paikka missä ohituksen voi tehdä. Tietenkään ei voi ajatella, että no ilman takasiipeäkö sitten olisi aina nopein, ei vaan pitää löytää se crossover-kierrosaika missä tuollainen pienen siiven asetus on riittävän nopea koko kierroksella, mutta varsin hyödyllinen suorilla.

Lisäksi pienellä siivellä nykyisin pystytään paljon paremmin hallitsemaan mm. bensan kulutusta ja energian keräystä, koska huippunopeutta on "reservissä" ja vaikka 300kmh saavuttaminen vie vähemmän energiaa vs ison downforcen auto koska ilmanvastusta on vähemmän, täten voidaan lift and coastia tehdä paljon enemmän suorien päässä. Idea perustuu siihen, että nopeamman suoranopeuden auto saavuttaa äkkiä kovemman nopeuden sen jälkeen kun renkaan pito ei enää ole ongelma, joten kisatilanteessa se on hankala ohittaa, ja tällöin kuskilla on suoran päässä se viimeinen sekunti tai kaksi aikaa säästää energiaa. Jos ohitusta miettisi, pitäisi heti suoran alussa olla lähellä, ja vaikka ajatkin pienellä siivellä ja mutkanopeus olisi hitaampi kuin suuremmalla downforcen autolla, voi alkukiihdytyksessä rykäistä nopeasti pienen eron, joka kantaa koko suoran ajan, lopussa sitten kun ohitusta ei enää voi tehdä, voi säästää kiihdytyksessä tuhlatut energiat. Tätähän Bottas teki paljon Williams-vuosina, ja oli todella hankala ohitettava vaikka mutkissa olikin hitaampana edessä. Suorien alkuun latasi aina kaikki peliin ja sitten himmaili kun takana tuleva ei pysy vauhdissa suoralla.

Toisaalta jollain radoilla korkeamman downforcen asetus toimii paremmin, esim. Unkarissa RedBull ja Verstappen on pari kertaa tehnyt hienot kisat kovilla mutkavauhdeilla ja yhdellä lisästopilla, jolloin kisan lopussa on rengasta ja vauhtia niin paljon enemmän kuin Mersuilla niissä kisoissa.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Kyllähän kisaan jännitystä tulisi enemmän jos Red Bullilla olisi kaksi oikeaa kuskia. Vieläkin Red Bullin pelastaa se että kolmanneksi vahvin talli vaihtelee radikaalisti ja Max on heihin nähden täysin ylivoimainen.

Tai olihan siinä jännitystä että pääseekö myös Norris ohi vai pysyykö Albon sijalla 6.

Viihdyttävyyden kannalta Albonin paikka Red Bullilla on huonompi kuin Latifin mukana olo sarjassa.
 

Spine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uramaton Turun Palloseura
Helmut Marko olisi huhujen mukaan nähty juttelevan viikonlopun aikana "useasti" AlphaTaurin Pierre Gaslyn ja Christian Hornerin kanssa. Näinköhän Gasly olisi tulossa ensikaudelle takaisin? Näyttää kyllä tällähetkellä, että sitä vauhtia piisaa. Todella hyviä aika-ajo ja kisasuorituksia toinen toisen perään.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Helmut Marko olisi huhujen mukaan nähty juttelevan viikonlopun aikana "useasti" AlphaTaurin Pierre Gaslyn ja Christian Hornerin kanssa. Näinköhän Gasly olisi tulossa ensikaudelle takaisin? Näyttää kyllä tällähetkellä, että sitä vauhtia piisaa. Todella hyviä aika-ajo ja kisasuorituksia toinen toisen perään.
Saattaahan tuo siirtyä jo tällä kaudella. Gasly tekee kovaa tulosta Alpha Taurilla ja Albonin touhu Red Bullilla ei vakuuta.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Rellun ja ehkä Alboninkin löytämä vauhti tietysti laskee Racing Pointin suoritusta ja yleisestikin kehitys ei ole saman muotoista kuin Rellulla ja McLarenilla. Toki Perez osoitti taas agreaan ihan hyvillä ohituksilla mutta siltikin vasta sija 10.
Perezin kisahan kyllä pilattiin, kun miestä ei otettu varikolle turva-auton tullessa radalle, vaan pitivät miehen ulkona softeilla. Siihen nähden 10.sija on kova suoritus. Gaslyhan ei myöskään käynyt varikolla, mutta hänen renkaansa kestivät hieman Pereziä pidempään paremmassa kunnossa.

Gasly muutenkin nostaa jatkuvasti osakkeitaan. Jälleen vahva kisa ja Kvyat on jäänyt kyllä alle. Viime vuonna Gaslyn kyntäessä Red Bullilla pohdittiin myös Kvyatin siirtoa ykköstalliin takaisin. Ei pohdita enää. Nyt kysymys taitaa olla, kuka olisi Kvyatin tilalla Alpha Taurilla ensi vuonna vai saako mies vielä kauden ajella. Ei vakuuta enää Kvyatin meno. Jos ei vakuuta Kvyatkaan, niin ei vakuuta kyllä Albonkaan. Vauhtia ei vaan tunnu löytyvän ja miehelle tekee tiukkaa ottaa edes mm-sarjan nelostilaa tältä kaudelta. Jotain pitäisi tehdä. Ei tuolla autolla jäädä Renaultien ja Mclarenien yms. taakse. Red Bull kärsii paljon heikosta kakkoskuskistaan, kun vain Max on lyömässä kapuloita Mersun rattaisiin. Nyt Mersu pystyy Maxin pelaamaan ulos helpommin, kuin jos olisi kaksi Red Bullia mitä vastaan pitäisi kilpailla.
 
Viimeksi muokattu:

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Perezin kisahan kyllä pilattiin, kun miestä ei otettu varikolle turva-auton tullessa radalle, vaan pitivät miehen ulkona softeilla. Siihen nähden 10.sija on kova suoritus. Gaslyhan ei myöskään käynyt varikolla, mtuta hänen renkaansa kestivät hieman Pereziä pidempään paremmassa kunnossa.
Gaslylla oli kovat renkaat alla, joten tuo taktiikka kävi järkeen, mutta Perezin pehmeillä se ei todellakaan käynyt järkeen. Gaslyn renkaat olivat paljon paremmassa kunnossa Pereziin nähden. Todella outo ratkaisu Racing Pointilta tuo.
 

BaronFIN

Jäsen
Näkisin, että RedBullin kakkoskuski on hieman sama asia kuin Ferrarin kakkoskuski. Kaikki pienet asiat tehdään hieman sinne päin ja kisainsinööristä alkaen kakkoskuskin ympärillä on kakkoskorin miehet.

Ferrarilla ei ole ikinä riittänyt paukut kahteen kuskiin ja aikaa on, että RedBullillakin olisi ollut aidosti kaksi tasa-arvoista autoa. Pienet asiat kertautuvat tuolla helposti yliyrittämiseksi ja tämän jälkeen sadasosat ovatkin kymmenyksiä. Ja se on paljon se.

Gasly oli viime kierroksellaankin rattimies, mutta Max on vain ainutlaatuinen lahjakkuus joka tekee tylyä tulosta suhteessa tallikaveriin.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Jupe
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös