Mainos

Formula 1 – kausi 2020

  • 276 702
  • 2 260

Juhisjuhis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Jep ja monta mielenkiintoista videosettiä tuotetaan jo F1-organisaation puolesta tv-oikeuksia ostaneiden paikallisten tv-yhtiöiden käyttöön (ja vielä enemmän nyt koronakuplan aikana kun vain x-määrä toimittajia/kuvaajia on paikalla), mutta jostain syystä maikkari ei näitä näytä, ainoastaan pakolliset suomihaastattelut, joissa brittitoimittaja tms haastattelee Kimiä tai Bottasta, jotka sitten suomeksi vastaa. Eli oisko kustannuskysymys? Mutta voisivat maikkarilla jo vähän uudistaa tuota studio ja etukäteisohjelmistoa, diipadaapaa tunnin verran ennen kisaa. Ossi kyllä poimii hyvin kaikkea mielenkiintoista jos sitä vaan tuodaan ruutuun, ihan turha spekuloida monesko Kimi tänään on, vaan esim. Belgian FP1:ssä kuviin tuli RedBullin varikkoboksi ja siinä tekivät auton etujousitukseen jotain. Ossi heti sanoi, että säätävät ajokorkeutta ja miten se säätyy jne. Tosi hyvää infoa mitä voisi enemmänkin olla. Nyt studiossa pallotellaan juontovuoroa eri deskistä toiseen, vmp.
Myös ihan kaupallisessa mielessä olisi ihan hyvä miettiä vaihtoehtoista sisältöä ns. isolle massalle vs. tosifaneille. Eli tekee sitten vaikka lisätöinä tuota aika-ajovertailua tms. ja sitten suorissa lähetyksissä voidaan näyttää Kimin ja Botten väsyneitä kommentteja. Kaipa tuolla nyt muutaman euron saisi viivan alle lisää. Voi olla, että pieni muutos on väistämätön, kun Kimi lopettaa ja Botte (oletettavasti) siirretään Russelin tieltä sivuun. Ei voida enää täysin mennä vaan Suomi-kärjellä
 

VapaahetoisGM

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK, K-Vantaa, Minnesota Blue Jays, Kapa, VG-62
Kun minä väitin, että Albon häviää muiden tallien kuskeille siksi, että on liian hidas, niin sinä totesit tähän: "Sitten vain näemme asian eri tavalla. Agree to disagree."

Miten muuten tuo olisi pitänyt ymmärtää?

Tiikerinsilmästä puhutaan, kun haetaan ohituksia tai pidetään takaa tulevia takana, eli taistellaan radalla sijoituksista. Kyllä sitäkin Albonilta puuttuu, koska yrittää ohittaa ja pitää muita takana, mutta taidot eivät riitä. Ja muut pääsevät haastamaan siksi, että Albonin vauhti ei riitä, vaikka alla oleva auto onkin parempi.

Pointtini siis on edelleen, että Albonin pääasiallinen ongelma ei ole noissa tiukoissa väännöissä radalla, vaan siinä, että joutuu niihin tiukkoihin vääntöihin muiden kanssa, kun vauhti ei riitä.

Kirjoitit näin: "Kyse on edelleen siitä, että vauhti ei riitä, eikä vain siitä, että puuttuisi tiikerinsilmää." ja mielestäni tuo heikkous johtuu juurikin tiikerinsilmän puuttumisesta, ei varsinaisesta hitaudesta ratissa.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kirjoitit näin: "Kyse on edelleen siitä, että vauhti ei riitä, eikä vain siitä, että puuttuisi tiikerinsilmää." ja mielestäni tuo heikkous johtuu juurikin tiikerinsilmän puuttumisesta, ei varsinaisesta hitaudesta ratissa.
Ymmärrät tuon tiikerinsilmä-termin kyllä ihan väärin, jos se mielestäsi johtaa siihen, että hitaampien autojen kuskit saavat Albonin kiinni tai ajavat tältä karkuun. On ihan totta, että tiikerinsilmää Albonilta puuttuu, mutta se ei ole hänen suurin ongelma. Ongelma on siinä, että hitaan vauhdin vuoksi hän ajautuu kamppailemaan hitaampien tallien kanssa sijoituksista. Jos Albon taistelisi Mersujen ja Maxin kanssa sijoituksista, mutta häviäisi ne tiikerinsilmän vuoksi, niin silloin hänen pääasiallinen ongelmansa olisi juurikin siinä.
 

VapaahetoisGM

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK, K-Vantaa, Minnesota Blue Jays, Kapa, VG-62
Ymmärrät tuon tiikerinsilmä-termin kyllä ihan väärin, jos se mielestäsi johtaa siihen, että hitaampien autojen kuskit saavat Albonin kiinni tai ajavat tältä karkuun. On ihan totta, että tiikerinsilmää Albonilta puuttuu, mutta se ei ole hänen suurin ongelma. Ongelma on siinä, että hitaan vauhdin vuoksi hän ajautuu kamppailemaan hitaampien tallien kanssa sijoituksista. Jos Albon taistelisi Mersujen ja Maxin kanssa sijoituksista, mutta häviäisi ne tiikerinsilmän vuoksi, niin silloin hänen pääasiallinen ongelmansa olisi juurikin siinä.

Ymmärrän tiikerinsilmän niin, että niillä ratkaisevilla hetkillä kun eroja tehdään, ei Albon saa itsestään ja autostaan riittävästi irti. Vauhtia ei ole samalla tavalla kuin Maxilla, jonka vuoksi hän taistelee McLareneita, Racing Pointeja ja Renaulteja vastaan. Ja heikolla tiikerinsilmällä hän usein häviää nuo väännöt. Joo, vauhtia on Maxiin verrattuna huonosti, mutta ei se yleisvauhti silti mielestäni surkeaa Albonilla ole. Samoista sijoista näkisin esim. Gaslyn taistelevan Red Bullilla, mutta hänen uskoisin paremmalla "tiikerinsilmällään" nuo väännöt kääntävän huomattavasti Albonia useammin edukseen.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Tiikerinsilmä näköjään nostettu pöydälle. :)
Asia perattu yllä aika hyvin mutta oma summaus tästä pitkälti se että kun vauhti ei riitä aika-ajoissa niin olet gridillä liian alhaalla ja joudut lähdössä keskikastin sumppuun, saa olla pirun hyvä tiikerinsilmä että pärjää siinä sumpussa esimeriksi kovemman suoranopeuden Racing Pointteja vastaan.

Jos olisit Maxin perässä P4 aika-ajoissa niin ei tarvitse kuin pitää paikka kisassa niin taputellaan selkään.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tiikerinsilmä näköjään nostettu pöydälle. :)
Asia perattu yllä aika hyvin mutta oma summaus tästä pitkälti se että kun vauhti ei riitä aika-ajoissa niin olet gridillä liian alhaalla ja joudut lähdössä keskikastin sumppuun, saa olla pirun hyvä tiikerinsilmä että pärjää siinä sumpussa esimeriksi kovemman suoranopeuden Racing Pointteja vastaan.

Jos olisit Maxin perässä P4 aika-ajoissa niin ei tarvitse kuin pitää paikka kisassa niin taputellaan selkään.
Eikä kyse ole pelkästään aika-ajoista, vaan jäähän Albon kisan aikanakin vauhdissa niin paljon, että takaa tulevat ottavat kiinni ja edellä menevät painavat karkuun, vaikka heillä pitäisi olla heikompia autoja käytössään. Itse en ainakaan käsitä tiikerinsilmä-termiä sellaisena, että se vaikuttaisi tavanomaiseen vauhtiin kisan aikana, kun ei kamppailla selkeästi muita kuljettajia vastaan, vaan ajetaan omassa rauhassa kierroksia läpi.

Mutta toisaalta en pistä vauhdin puutetta Albonin piikkiin täysin, sillä onhan tuo Red Bullin auto tehty varmasti Maxin ajotavalle sopivaksi, joka voi tuottaa Albonille ongelmia. Albon on valitellut eri kisoissa sitä, että setuppia ei meinaa saada osumaan kohdilleen, ja monesti hänelle on jouduttu laittamaan "liikaa" siipeä, jolloin suoravauhti kärsii liikaa ja sitä kautta vauhtia ei ole kierroksilla riittävästi. Monesti on kuitenkin parempi laittaa liikaa siipeä, jos sen avulla kuski saa riittävästi luottoa autoon.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Jupe

Jukule

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit

RB Horner kommentoi Albon/Bottas asetelmia GBBlogissa.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Williamsin taru loppuu tietyltä osin tulevaan viikonloppuun. Claire Williams jää pois tallipäällikön hommista ja Frank Williams myöskin taustalta.

Nimenä Williams varmaan tulee jäämään, mutta "perheyhtiönä" ei enää tule toimimaan. Yhden hienon aikakauden loppu.
 

Juhisjuhis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Mitäs veikkaatte viikonlopusta? Onko taas perus, että HAM vie paalun 0,3s erolla BOT. Kisassa sitten ajellaan jonossa. Loppua kohden HAM kasvattaa eron noin 10s. BOT kommentit kisan jälkeen taas tyyliä "En oikeen tiedä mistä johtu, ei ollu oikeen vauhtia"

Bonus-point: Nytkö se podium Rellulle?
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mitäs veikkaatte viikonlopusta? Onko taas perus, että HAM vie paalun 0,3s erolla BOT. Kisassa sitten ajellaan jonossa. Loppua kohden HAM kasvattaa eron noin 10s. BOT kommentit kisan jälkeen taas tyyliä "En oikeen tiedä mistä johtu, ei ollu oikeen vauhtia"

Bonus-point: Nytkö se podium Rellulle?
Tämä on kyllä erittäin vaikea kisa Valtterille voittaa, kun "kärkeen ja karkuun" on hyvin vaikeaa toteuttaa. Toisaalta suoria on niin paljon, että kuljettajan taitoa vaaditaan monia muita ratoja vähemmän, joten Bottas voi myös pysyä Hamiltonin kyydissä ja hakea ohituksia DRS:n avulla.

Nyt katsotaan, että onko se Mersun moottori oikeasti paljon edellä kaikkia muita. Yleisesti ajatellaan, että se on, mutta itse en ole täysin varma. Honda ja Renault saattavat pärjätä moottorien taistossa yllättävän hyvin. Toki jos Mersun moottori sitten on ylivoimainen, niin Racing Pointilla on erinomainen tilaisuus iskeä Mersun kantaan kiinni ja Williamsilla on mahdollisuus hakea kisasta pisteitä kotiin.

Kimin kannalta lienee aika hirveä viikonloppu edessä, mutta sama koskee toki Ferrareitakin.
 

HPL76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hämiksellä alkaa olla aika kova ote sarjasta ja veikkaan että laskettelee taas helppoon voittoon.

Ferrari kyntää, ja tuskin ovat viikossa löytäneet mitään mullistavaa. Vauhtia vaadittaisiin reilusti ja sitä ei vaan tunnu löytyvän. Harmi Kiminkin kannalta.

Rellu voi tosiaan olla hyvissä asemissa jos viime viikonlopun suoritustaso pysyy. McLarenilta odottaisin enemmän ja toivotaan että ihan kissanikin riemuksi oranssit autot viilettävät hyvää vauhtia.
 

5hole

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ducks, VGK, Savolaiset, Jokerit, CBJ?
Periaatteessa takasuoran DRS-alueella pitäisi päästä mutkaan lähelle, että pääsuoralla on mahdollisuus Bottaksella haastaa (Mikäli lähdössä ei ole kärjessä), mutta sama toki toisinkin päin. Veikkaan että 1-4 sijat aikalailla jonossa ajelua (1 ja 2 eroa 5-10 sekunttia, 2 ja 3 sijoilla sama etäisyys, 3 ja 4 sijolla sitten 10-15 sekunttia väliä) ja muut sitten ajelee kilpaa keskenään. Toivottavasti tulisi useampi turva-auto niin yhden stopin taktiikat lentäisivät romukoppaan ja jotain viihdettä saataisiin aikaiseksi.
 

Juhisjuhis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Viime vuonna taisi HAM roikkua johonkin kierrokselle 35-40 asti 1-2s päässä Leclercistä. Suurimman osan ajasta taisi olla DRS-alueella, mutta ei toivoakaan päästä ohi, kun Fefellä oli vielä käytössä kusetusmoottori. Kun saman tallin autot vastassa, niin voisi olettaa tilanteen olevan sama. Pitäisi päästä todella lähelle Parabolicassa, jotta saa hyvän imun ja siitä sitten ohi. Kärjessä olevan kuitenkin voi säästää kaiken akun tuohon pääsuoralle, niin pystyy sillä sitten puolustamaan. Mutta toivotaan nyt jotain muuttujia tähän edes. Kuuma keli pitäisi olla, joten josko Mersu olisi taas kusessa renkaiden kanssa.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Mä lähtisin Bottaksena kokeilemaan erilaista perussäätöä autoon kuin Hamilton, ja mielummin se agressiivisempi, eli vähemman downforcea ja parempi suoranopeus. Mitään hävittävää ei enää ole. Ei oikeastaan väliä kumpi saisi paalupaikan kunhan molemmat olisi eturivissä tai ainakin sijoilla 1-2 ekan shikaanin jälkeen:
- silloin pystyisi haastamaan heti lähdössä ekan shikaanin jälkeen jos on takana. Jos edellä, ei Hamilton pääsisi välttämättä lähelle ja ohi tokan shikaanin jarruun
- jos kisa etenee Ham-Bot järjestyksessä, ohituspaikka voi tulla alkukierroksilla tai varikkokäynnin jälkeen. Jos pääsee DRS-suoran alkuun max 0.5sek erolla, menee ohi paremman suoranopeuden avulla
- jos kisa etenee Bot-Ham järjestyksessä, Hamiltonin on hankala päästä ohi missään vaiheessa koska ei välttämättä DRS:kään riitä. Ja Bottas voi kontrolloida vauhtia ja renkaita.

Jos molemmat ajavat samalla suoranopeudella niin sitten on tosi hankala tehdä mitään kun autot ovat yhtä vahvoja joka puolella rataa. Ja tarpeeksi lähelle ei pääse missään.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Knox

Kiekoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Україна
Eikös nyt ole sallittu vain yksi moottoriasetus viikonlopuksi? Ei enää "party modea" aika-ajoissa. Tuolla voi olla jotain vaikutuksia kisaviikonloppuun. Saa nähdä.
 

Juhisjuhis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Eikös nyt ole sallittu vain yksi moottoriasetus viikonlopuksi? Ei enää "party modea" aika-ajoissa. Tuolla voi olla jotain vaikutuksia kisaviikonloppuun. Saa nähdä.
Juu näin on. Paljon puhuttu, että vähän tasoittuu aika-ajo, mutta Mersu silti kärjessä. Mutta kerta eivät saa irrotella konetta aika-ajossa, niin kisaan jää enemmän paukkuja. Eli voi olla, että lopulliset erot vaan kasvavat kärjen ja muiden välillä.
 

Cloaca Maxima

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Philadelphia Flyers
Mä lähtisin Bottaksena kokeilemaan erilaista perussäätöä autoon kuin Hamilton, ja mielummin se agressiivisempi, eli vähemman downforcea ja parempi suoranopeus. Mitään hävittävää ei enää ole. Ei oikeastaan väliä kumpi saisi paalupaikan kunhan molemmat olisi eturivissä tai ainakin sijoilla 1-2 ekan shikaanin jälkeen:

Melkein toivoisi mieluummin, että Max olisi kakkosruudussa ja yksinkertaisesti vain kolaisi Hamiltonin ulos lähdössä röyhkeydellään.
 

Kiekoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Україна
Juu näin on. Paljon puhuttu, että vähän tasoittuu aika-ajo, mutta Mersu silti kärjessä. Mutta kerta eivät saa irrotella konetta aika-ajossa, niin kisaan jää enemmän paukkuja. Eli voi olla, että lopulliset erot vaan kasvavat kärjen ja muiden välillä.
Tuskin Mersua mikään uhkaa. Muiden tallien osalta voikin sitten tulla enemmän hajontaa.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mä lähtisin Bottaksena kokeilemaan erilaista perussäätöä autoon kuin Hamilton, ja mielummin se agressiivisempi, eli vähemman downforcea ja parempi suoranopeus. Mitään hävittävää ei enää ole. Ei oikeastaan väliä kumpi saisi paalupaikan kunhan molemmat olisi eturivissä tai ainakin sijoilla 1-2 ekan shikaanin jälkeen:
- silloin pystyisi haastamaan heti lähdössä ekan shikaanin jälkeen jos on takana. Jos edellä, ei Hamilton pääsisi välttämättä lähelle ja ohi tokan shikaanin jarruun
- jos kisa etenee Ham-Bot järjestyksessä, ohituspaikka voi tulla alkukierroksilla tai varikkokäynnin jälkeen. Jos pääsee DRS-suoran alkuun max 0.5sek erolla, menee ohi paremman suoranopeuden avulla
- jos kisa etenee Bot-Ham järjestyksessä, Hamiltonin on hankala päästä ohi missään vaiheessa koska ei välttämättä DRS:kään riitä. Ja Bottas voi kontrolloida vauhtia ja renkaita.

Jos molemmat ajavat samalla suoranopeudella niin sitten on tosi hankala tehdä mitään kun autot ovat yhtä vahvoja joka puolella rataa. Ja tarpeeksi lähelle ei pääse missään.
Kannattaa nyt muistaa, että kaikkien tallien kaikki autot ajavat Monzassa ihan minimaalisella siivellä, joten on äärimmäisen todennäköistä, että Bottakselle ei ole edes mahdollista laittaa vähemmän siipeä kuin Hamiltonille. Auton setupin avulla Bottas ei tule tätä kisaa voittamaan.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Kannattaa nyt muistaa, että kaikkien tallien kaikki autot ajavat Monzassa ihan minimaalisella siivellä, joten on äärimmäisen todennäköistä, että Bottakselle ei ole edes mahdollista laittaa vähemmän siipeä kuin Hamiltonille. Auton setupin avulla Bottas ei tule tätä kisaa voittamaan.

On siivessä (ja auton muissa säädöissä) reserviä mennä pienemmälläkin downforcella. Jonkun verran kuitenkin keskisektorin takia sitä tarvitaan. Mersulla historiallisesti ei ole menty Monzassa aivan huippunopeus edellä, vaan isommalla siivellä, koska saavat ajaa yleensä rauhassa keulilla omaa ajoa, eikä tarvitse kisata ratasijoituksesta. Ja moottori ollut aina vahva.

Eihän tuollainen pelkästään tekisi autosta voittajaa, muutenhan Hamiltonillakin olisi sama säätö. Mutta se tekisi autoista vahvan ja heikomman eri kohdissa rataa, jolloin sopivan tilaisuuden tullen ohitus olisi helpompi. Jos se olisi 0.1-0.2sek hitaampi kierroksella niin ok, mutta jos se kerran pääsee DRS:n avulla suoralle jollain 0.5sek erolla niin pääsee ohi, tai ainakin rinnalle. Kisassa kun ei ajeta täysiä koko ajan niin riittää että on nopeampi vain ratkaisuhetkillä. Yleensähän tallit kuitenkin ajattavat molempia autojaan samalla paketilla, jonka laskevat toimivan parhaiten kisamatkalla, koska heitä kiinnostaa tallipisteet ja niiden maksimointi.

Mutta kaikki tuollaiset kikat olisi Valtterin suunnalta hyviä näyttää että haluaa etsia eri tapoja voittaa Lewis. Ihan kuin kisassa joku Verstappen jos on Hamiltonin takana, heti mietitään että esim. jos ottaisi uudet renkaat ja niillä vauhtia 1sek/kierros enemmän ja 25kiekkaa jäljellä, ohitus olisi mahdollinen lopussa. Mutta jos vaan ajat samalla taktiikalla 2-3sek Hamiltonin perässä, tulet maaliin sen takana.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Ekat treenit kohta ajettu ja Mersusta seuraavaan talliin on nyt jo 0.8s. Ei mitään uutta tältä osin.

Ferrarin moottorit hännillä, Leclerc puristanut 11. sijalle 1.2sek päähän kärjestä.
Toki nyt vasta haetaan setuppeja, mutta antaa hyvin jo suuntaa. Ferrari tuskin piilottelee vauhtiaan. :D

Parabolicassa ymmärtääkseni nykyautoilla todella vaikea seurata edellä ajavaa, joten turha odottaa ohituksia ennen maaliviivaa mutta onhan pääsuora ihan mukavan pitkä joten tullaan näkemään ohituksia ekan mutkan jarrutuksessa, siihen DRS antaa hyvät avut.

Räikkösen vauhti lienee aika samaa kuin viime kisassa, siihen peilaten uskon että suunta on oikea alkukauteen nähden. Vaikeaa on, mutta ei se piste mahdottomuus ole. Toki jos kaikki ajaa maaliin niin vaikeaa tulee olemaan päästä keskikastin ohi suorilla.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Yleensähän tallit kuitenkin ajattavat molempia autojaan samalla paketilla, jonka laskevat toimivan parhaiten kisamatkalla, koska heitä kiinnostaa tallipisteet ja niiden maksimointi.

Mutta kaikki tuollaiset kikat olisi Valtterin suunnalta hyviä näyttää että haluaa etsia eri tapoja voittaa Lewis.
Tylsää mutta totuus pitkälti tässä että sama setup molemmissa ajattaa autot aika varmasti sijoilla 1. ja 2. maaliin, vieläpä yleensä Lewis edellä. Mukava harmonia, Valtteri tiimipelaajana puskurina muihin talleihin. Toto on varmasti tyytyväinen eikä halua Lewis - Nico -tyylin taistelua uudelleen.
Joten en usko että Valtterille annetaan kovin vapaita käsiä inssinsä kanssa, voi tuoda riskejäkin kokonaispakettiin ja siten riskeerataan tallipisteitä. Jos ajatus on siis haastaa Lewis, jos taas vauhti tippuu jostain syystä niin että setup muutoksia tarvitaan lyödä Max niin tilanne voi olla eri. Silloin saattaa saada jopa täydet tehot koneesta käyttöön. *tähän hymiö*

CMorella keskustellaan Vainion kanssa just tuosta täälläkin puhutusta downforcesta. Ferrari ilmeisesti hakee itselleen suoranopeutta ja ne vähäisetkin mutkat mitä Monza sisältää niin tuo auto puskee armottomasti ja kelloon tulee useita kymppejä lisää per sektori. Joten ihan helposti siivellä ei nopeutta lisää saada jos kokonaispaketti on ihan paska.
 
Viimeksi muokattu:

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
On siivessä (ja auton muissa säädöissä) reserviä mennä pienemmälläkin downforcella. Jonkun verran kuitenkin keskisektorin takia sitä tarvitaan. Mersulla historiallisesti ei ole menty Monzassa aivan huippunopeus edellä, vaan isommalla siivellä, koska saavat ajaa yleensä rauhassa keulilla omaa ajoa, eikä tarvitse kisata ratasijoituksesta. Ja moottori ollut aina vahva.

Eihän tuollainen pelkästään tekisi autosta voittajaa, muutenhan Hamiltonillakin olisi sama säätö. Mutta se tekisi autoista vahvan ja heikomman eri kohdissa rataa, jolloin sopivan tilaisuuden tullen ohitus olisi helpompi. Jos se olisi 0.1-0.2sek hitaampi kierroksella niin ok, mutta jos se kerran pääsee DRS:n avulla suoralle jollain 0.5sek erolla niin pääsee ohi, tai ainakin rinnalle. Kisassa kun ei ajeta täysiä koko ajan niin riittää että on nopeampi vain ratkaisuhetkillä. Yleensähän tallit kuitenkin ajattavat molempia autojaan samalla paketilla, jonka laskevat toimivan parhaiten kisamatkalla, koska heitä kiinnostaa tallipisteet ja niiden maksimointi.

Mutta kaikki tuollaiset kikat olisi Valtterin suunnalta hyviä näyttää että haluaa etsia eri tapoja voittaa Lewis. Ihan kuin kisassa joku Verstappen jos on Hamiltonin takana, heti mietitään että esim. jos ottaisi uudet renkaat ja niillä vauhtia 1sek/kierros enemmän ja 25kiekkaa jäljellä, ohitus olisi mahdollinen lopussa. Mutta jos vaan ajat samalla taktiikalla 2-3sek Hamiltonin perässä, tulet maaliin sen takana.
Toki on reserviä vielä siivessä, mutta Hamilton on ihan mestari hakemaan optimaaliset asetukset autoonsa. Voihan se tuntua siltä, että erilaisella setupilla voisi hakea etua Hamiltoniin nähden, mutta todennäköisempää lienee, että erilainen setuppi vie Bottakselta kaikki mahdollisuudet taistella vastaan, kuin että se toisi Bottakselle mahdollisuuden taistella.

Ensimmäisten harjoitusten perusteella Hondan moottori on toiseksi paras, sillä Red Bull ja Alpha Tuari miehittivät sijat 3-6, eli olivat parhaat autot Mersujen jälkeen. Mersun runko ja aero tuntuu olevan suoravauhtiakin ajatellen kunnossa, koska pelkkä Mersun moottori ei ainakaan toistaiseksi lennättänyt Racing Pointia tai Williamsia kovin hyville sijoituksille.
 

Juhisjuhis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Olisiko nyt mahdollisuus, että Mersut ohittaa kaikki muut sunnuntaina kierroksella? Täysin tyrmäävää aloitus. Jos tuon party-moden poistamisen tavoite oli tasoittaa peliä niin pahalta näyttää. Onhan tämä kyllä harvinaisen tylsää lajin kannalta. Keskikastin mähinälle tosin peukku, mutta kyllä kaikkia kiinnostaa kova kilvanajo kärjessä.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Olisiko nyt mahdollisuus, että Mersut ohittaa kaikki muut sunnuntaina kierroksella? Täysin tyrmäävää aloitus. Jos tuon party-moden poistamisen tavoite oli tasoittaa peliä niin pahalta näyttää. Onhan tämä kyllä harvinaisen tylsää lajin kannalta. Keskikastin mähinälle tosin peukku, mutta kyllä kaikkia kiinnostaa kova kilvanajo kärjessä.
Eihän se party moden poistaminen näy millään tavalla näissä harjoituksissa. Eikä ensimmäisistä harjoituksista muutenkaan kannata liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä tehdä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös