Formula 1 – kausi 2020

  • 268 825
  • 2 260

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Kyllä ja Kovalaisen muistan itse hieman vässykkänä, joka pikemminkin avasi oven kuin meni ovesta.
Tähän jäi vastaamatta, nyt on pakko niin tehdä. Heikki on kuitenkin mieliaiheitani.

Kovalaisen ongelma oli se kisabensat tankissa -systeemi. McLaren laittoi jostain syystä Heikille runsaasti löpöä, minkä takia hän ei pystynyt täysimääräisesti hyödyntämään aika-ajotaitojaan. Toki kisakuskina Heikki oli parhaimmillaankin lähinnä keskiverto, mutta esimerkiksi hieno puolustustaisto Räikköstä vastaan Fujin kaatosateessa osoitti hänellä taitoa olleen.

Ei Kovalainen missään nimessä mestaruutta olisi voittanut eikä noussut "edes" Bottaksen tasolle, mutta erilaisessa ympäristössä olisi tehnyt paljon paremman uran. Kaikki tuli liian nopeasti ja tarvittava kypsyminen jäi tapahtumatta. Jos Toyota olisi jatkanut, uskon että Kuha olisi muutaman podiumin napannut ja tehnyt Pereziin/Irvineen/R.Schumacheriin verrannollisen uran.

Moni ei Kovalaista pidä yhtään minään, minä pidän. Ei ykkösiin ihan joka jätkä pääse, voittajaksi vielä harvempi.
 

Holik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Calgary Flames
Moni ei Kovalaista pidä yhtään minään, minä pidän. Ei ykkösiin ihan joka jätkä pääse, voittajaksi vielä harvempi.

CMoressa oli taannoin hyvää keskustelua Kovalaisen urasta ja myös Heikki itse pääsee siinä ääneen. Heikin kohdalla myös hänen itsensä kertomana oli se, että oli oikeassa paikassa väärään aikaan. Heikki ja studioväki pohdiskelivat miten Heikillä hyppy huipputalliin tuli liian nopeasti ja sen jälkeen kun tuntumaa formulamaailmaan oli riittävästi ja osaaminen huipussaan, niin hänen käyrä olikin vienyt jo pikkutalleihin josta nouseminen enää uudestaan kärkitalleihin oli huomattavan hankalaa.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Ei Kovalainen missään nimessä mestaruutta olisi voittanut eikä noussut "edes" Bottaksen tasolle, mutta erilaisessa ympäristössä olisi tehnyt paljon paremman uran. Kaikki tuli liian nopeasti ja tarvittava kypsyminen jäi tapahtumatta. Jos Toyota olisi jatkanut, uskon että Kuha olisi muutaman podiumin napannut ja tehnyt Pereziin/Irvineen/R.Schumacheriin verrannollisen uran.
Kyllähän Kovalaisen paras kausi kalustoon suhteutettuna on varmaankin se uran avauskausi Renaultilla. Keskikastin autolla ajoi keskikastin sijoituksia ja tosiaan Fujissa peräti toiseksi kun oli kunnon olosuhdelottoa. Muistelisin että Kovalainen oli kohtalaisen virheetön kuski eli olisi voinut olla jollekin pisteistä kamppailevalle tallille siinä mielessä turvallinen valinta että niitä MM-pisteitä olisi plakkariin tullut hyvin.

Tiedä sitten miten kovat paineet Kovalainen sitten itselleen kasasi, mutta eipä sitä McLaren-keikkaa voi siitä yhdestä voitosta huolimatta pitää mitenkään onnistuneena. Kaudella 2008 yksi voitto, yksi kakkossija ja yksi kolmossija ja koko MM-sarjassa sijoitus seitsemäs. Joo varmasti talli oli Hamiltonin ympärille rakennettu ja taktiikat oli mitä oli, mutta samalla autolla tosiaan voitettiin maailmanmestaruus tuolla kaudella. Kaudesta 2009 ei sitten kannata sanoa mitään, se oli ihan umpisurkeaa räpellystä. Toki siinä avitti paljon sekin että McLaren oli ihan sysipaska lähes koko kauden, vaikka Hamilton pari kisaa voittikin.

Lotusham ajalta ei myöskään oikein voi mitään johtopäätöksiä tehdä, toki sen verran että parin ekan kauden aikana tallikaverina oli Jarno Trulli ja kyllähän Kovalainen hänet voitti suurimmassa osassa kisoja eli siinä mielessä onnistunutta tekemistä. Mutta siitä ajasta ei voi kyllä muuten oikein sanoa mitään, kuvaavaa on ettei se Lotus-Caterham ottanut viiden kauden historiansa aikana yhden yhtä MM-pistettä. Tok ihan sarjan paskimman auton titteliä Lotushamille ei tarvitse luovuttaa, oli se sentään parempi kuin Marussia tai HRT.

Mutjoo, kuten sanoitkin niin kyllä Kovalainen olisi varmasti paremman uran tehnyt jos ei olisi uponnut tuonne F1-maailman Mariaanien hautaan ja ajamaan jämätalliin. Kyllä tuo eka Rellu-kausi mielestäni antaa oikein hyvin osviittaa siitä mitä se tekeminen olisi voinut olla.
 

pussukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Oi mieletöntä, sanoisi Kyllös Matti. Racefansin mukaan loppukauden kalenteri näyttää tältä

14. Turkki - Istanbul 15.11.2020
15. Bahrain 29.11.2020
16 Bahrain Outer 6.12.2020
17. Abu Dhabi 13.12.2020

Pieni pettymys toki ettei tämä sisältäisi Vietnamia ja Sepangia, mutta kaikkea ei kai voi saada. Saa nähdä olisiko Abu Dhabi yleisön edessä ajettava kisa.
Tämän loppukauden ohjelman F1 vahvisti verkkosivuillaan. Tosin tuosta tiedotteesta saisi sellaisen käsityksen, että Bahrainin molemmat kisat ajettaisiin samalla radalla. Samalla kerrotaan, että joihinkin loppukauden kisoihin tavoitteena on saada rajattu määrä yleisöä katsomoihin rajoitetuilla toimenpiteillä.
 

HPL76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tulipa vaan mieleen, että nyt kun kausi jatkuu johonkin joulukuulle, näemmekö lumikelin kisoja?

Aika etelässähän nuo viimeiset kisat ajetaan, joten tuskin nyt sentään lunta radalle saadaan, mutta onhan tuolla tuo Saksa 11.10. Siinäpä onkin sitten rengasvalmistajalle mietittävää. Formulat nastarenkailla olisi jo jotain aika extremeä.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Tulipa vaan mieleen, että nyt kun kausi jatkuu johonkin joulukuulle, näemmekö lumikelin kisoja?

Aika etelässähän nuo viimeiset kisat ajetaan, joten tuskin nyt sentään lunta radalle saadaan, mutta onhan tuolla tuo Saksa 11.10. Siinäpä onkin sitten rengasvalmistajalle mietittävää. Formulat nastarenkailla olisi jo jotain aika extremeä.
Taitaa lämpötilat tuolla alueella pyöriä jossain kymmenen asteen hujakoilla lokakuussa. Tuskin tarvitsee lumikelin kisoja odotella.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tulipa vaan mieleen, että nyt kun kausi jatkuu johonkin joulukuulle, näemmekö lumikelin kisoja?
Lumikelin kisoja tuskin nähdään, vaikka jonkun kisaviikonlopun aikana lunta tulisikin. Ei siellä ole sellaiseen keliin sopivaa rengasta, joten silloin ei ajeta. Vaihtoehtona voi ehkä olla radan lämmittäminen tms. jollain keinolla, jos lunta ei jatkuvasti sada.

Hyvin epätodennäköistä nyt on muutenkin, että Saksassa lokakuussa lunta tulisi.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Eikös helmikuun Barcelonan testeissä joskus ole ollut lunta?
Ainakin todella lähellä nollaa on oltu aamuisin monena vuonna.

Ei lumessa tietenkään ajeta ja espanjan helmikuun aurinko lämmittää jo siinä klo 9 jälkeen ihan mukavasti.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, suomalainen Jokerit, ei khl-joukkue
Ennustelivat lauantaille ja sunnuntaille vesisateita. Voi tulla mielenkiintoinen kisa Belgiassa.Olisi kyllä kiva nähdä sadekelin kilpailu. Toki liikaa vettä ei auttaisi sataa, jottei tarvitsisi turva-auton perässä körötellä. Tylsästi silti uskon, että kisa ajetaan kuivalla ja kolmen kärki on Bottas, Hamilton, Verstappen.
 

Spine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uramaton Turun Palloseura
Jollei mitään vallan hullunkurista tapahdu, niin eiköhän Mersut vie ja muut vikise. Ferrari voi jumittua todella kauas kärjestä voimayksikön takia. Belgiassa kuitenkin ajetaan aika paljon lappu lattiassa.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jollei mitään vallan hullunkurista tapahdu, niin eiköhän Mersut vie ja muut vikise. Ferrari voi jumittua todella kauas kärjestä voimayksikön takia. Belgiassa kuitenkin ajetaan aika paljon lappu lattiassa.
Toisaalta näin ja toisaalta ei. Vaikka lappu lattiassa painetaan jonkin verran, niin suurin osa radasta vaatii hyvää aerodynamiikkaa, eikä niinkään tehoa. Monille Span rata tuo ymmärrettävästi mieleen Eau Rougen ja siihen liittyvän pitkän täysillä ajettavan pätkän, mutta lopulta se on aika pieni osa radasta kokonaisuutena.

Tuo pitkä suoraosuus ja vaikeat osuudet sen jälkeisessä radassa tekevätkin tästä radasta mielenkiintoisen yhtälön auton säätöjen suhteen. Pelkkään suoranopeuteen ei voi panostaa, koska silloin suurin osa radasta on vaikea ajettava, mutta toisaalta jos ei suoranopeutta löydy, niin ei pysy muiden kyydissä, ohittaminen on vaikeaa ja muiden takana pitäminen on vaikeaa.

Joka tapauksessa mielenkiintoinen kisa tulossa todella hyvällä radalla. Max ja Red Bull saattaa olla kovempi yhtälö, kuin monet ennakkoon odottavat.
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Ennustelivat lauantaille ja sunnuntaille vesisateita. Tylsästi silti uskon, että kisa ajetaan kuivalla
Epäilen että ennustettu sade lykkääntyy alkavaksi juuri kisan alettua, spekulaatiot studiossa ovat kovat eri kisastrategioihin, Juusela kertaa kuudetta kertaa omasta mielestään hyvät märänkelin kuskit, televisiokuvassa zoomaillaan tummaa taivasta ja tietokoneruuduilla pyöriviä sadetutkia, joku kuljettaja ilmoittaa havaitsevansa pientä tihkua tulevan radan takaosassa, sateen (jo pari kertaa lykkääntynyt) ennustettu alkamisaika lähestyy minuutti minuutilta. Mutta mitä lähemmäs ennustettua alkamisajankohtaa päästään, sen pidemmäksi nämä minuutit muuttuvat. Lopulta mitään sadetta ei tule, koko kisa vedetään täysin kuivankelin säädöillä ja ennakkokaavailujen mukaisesti. Lopulta taivas aukeaa viisi minuuttia kisan loppumisen jälkeen.
 

Piikkiperse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Pelkäänpä, että Hamilton saa itkupotkuraivarin ja kisa joudutaan lopulta perumaan hänen vetäydyttyään viikonlopun autoiluista BLM hengessä.
 

Jara76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Pelkäänpä, että Hamilton saa itkupotkuraivarin ja kisa joudutaan lopulta perumaan hänen vetäydyttyään viikonlopun autoiluista BLM hengessä.
Hauskaa on se, että hämppäri voisi aivan hyvin näin tehdä (vaikka muut ajaisivat kisan) ja silti voittaisi todennäköisesti mestaruuden ilman suurempia vaikeuksia. Tuskinpa nyt mitään muutetaan, kun seuraavat kolme viikonloppua eivät väliviikkoa sisällä.
 

Juhisjuhis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Epäilen että ennustettu sade lykkääntyy alkavaksi juuri kisan alettua, spekulaatiot studiossa ovat kovat eri kisastrategioihin, Juusela kertaa kuudetta kertaa omasta mielestään hyvät märänkelin kuskit, televisiokuvassa zoomaillaan tummaa taivasta ja tietokoneruuduilla pyöriviä sadetutkia, joku kuljettaja ilmoittaa havaitsevansa pientä tihkua tulevan radan takaosassa, sateen (jo pari kertaa lykkääntynyt) ennustettu alkamisaika lähestyy minuutti minuutilta. Mutta mitä lähemmäs ennustettua alkamisajankohtaa päästään, sen pidemmäksi nämä minuutit muuttuvat. Lopulta mitään sadetta ei tule, koko kisa vedetään täysin kuivankelin säädöillä ja ennakkokaavailujen mukaisesti. Lopulta taivas aukeaa viisi minuuttia kisan loppumisen jälkeen.
Spassa on se poikkeava piirre, että laajalle alueelle levittäytyvä rata mahdollistaa sen, että sade osuisi todennäisköisemmin edes johonkin sektoriin. Muutenkin tuolla nyt osunut aika monta kuivaa kisaa putkeen, joten jospa tällä kertaa. Mutta juu, näen kyllä tämän skenaarion tapahtuvan. Muutaman kerran kisainssi ilmoittaa radioon, että 10min päästä odotettavissa sadetta, mitä ei ikinä tule.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Kalenterin mielenkiintoisin rata monestakin syystä. Yllä hyvin purettiin haasteita mitä rata asettaa autoille ja sitten vielä todella usein osuvat sadekuurot joko lauantaille tai sunnuntaille.
Kemmelin suora tarjoaa hyvät ohitusmahdollisuudet ja muuten pitkä rata nopeine mutkineen tuo aerolle haastetta.

Melkeinpä suurin kysymysmerkki lähivuosina on ollut eka mutka ja miten siitä selvitään, nyt en muista saako sen vetää kunnolla leveäksi niin kuin joku vuosi sitten. Jos ei niin ahdasta on ja osumia tulee ainakin keskikastissa. Väistö radalta ulos on joskus estänyt kolareita mutta toisaalta on sinne ajettu tarkoituksellakin kun muut ahtaassa mutkassa, sieltä hyvä kerätä vauhtia kohti Eau Rougea.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Melkeinpä suurin kysymysmerkki lähivuosina on ollut eka mutka ja miten siitä selvitään, nyt en muista saako sen vetää kunnolla leveäksi niin kuin joku vuosi sitten. Jos ei niin ahdasta on ja osumia tulee ainakin keskikastissa. Väistö radalta ulos on joskus estänyt kolareita mutta toisaalta on sinne ajettu tarkoituksellakin kun muut ahtaassa mutkassa, sieltä hyvä kerätä vauhtia kohti Eau Rougea.
Joo ne tahalliset pitkäksi vetämiset pitäisi yrittää kitkeä pois, mutta toki se ei ihan helppoa ole, kun startin jälkeen tungosta riittää ja tahallinenkin pitkäksi ajaminen voidaan helposti tulkita tahattomaksi. Varmasti tahallisesti siitä ei saa hakea hyötyä itselleen.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Joo ne tahalliset pitkäksi vetämiset pitäisi yrittää kitkeä pois, mutta toki se ei ihan helppoa ole, kun startin jälkeen tungosta riittää ja tahallinenkin pitkäksi ajaminen voidaan helposti tulkita tahattomaksi. Varmasti tahallisesti siitä ei saa hakea hyötyä itselleen.
Siellähän mahtuisi olemaan joku shikaani tms tötsät jotka pitäisi kiertää, eli otettaisiin tuo vauhtietu pois. En muista onko ollut.
 

Juhisjuhis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche

Saapa nähä mahtaakohan tämä olla mersujen ylivoimaa.
Taidetaan painella päälle 80% kierrosajasta lämä tiskissä. Tulee varmasti 2019 Monzan kaltainen farssi aika-ajosta, kun kytätään kuka menee letkan ekaksi Q3:ssa.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP

Saapa nähä mahtaakohan tämä olla mersujen ylivoimaa.
Saattaa ainakin Racing Point olla varsin lähellä Mersua, kun aerodynamiikka merkitsee vähemmän tuolla radalla. Voi tuottaa kyllä vaikeuksia muille moottoreille, vaikkakin ei nyt täysin selvää ole, että millaisia ne moottoreiden erot tällä hetkellä ovat.

Aineksia on kuitenkin mielenkiintoiseen kisaan, jossa saatetaan nähdä ennätyksellisen paljon ohituksia.
 

sorza

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaPKo,Jokerit,Tamminen,Harri Aholan lounaskaverit
Saapa nähä mahtaakohan tämä olla mersujen ylivoimaa.
Eiköhän tuossa vaiheessa merkki- ja maailmanmestaruus ole jo ratkennut niin Mersu ruuvaa vähän tehoja pois. Saadaan näyttämään kisa tasaisemmalta ja Hamilton voi kertoa kuinka moottorista on tehot kadonnut ja autolla ei pääse mihinkään painaessa ajan nopeimman kierroksen puolen sekunnin kaulalla muihin.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Race day. Saas nähdä miten ekasta mutkasta selvitään. Max tulee tekemään kaikkensa että on viimeistään Kemmelin suoralla Bottaksen ohi.
Kimin kisavauhti voisi riittää taistella keskikastissa ja hyvällä tsägällä pisteistä.
Jos kuuntelitte Kimin kommentit niin sanoi juuri niin kuin tuolla live ketjussa aprikoin, lämmöt renkaissa ei riittänyt kun köröteltiin vikaan mutkaan ja hävisi heti ekaan mutkaan ilmeisesti sen 0.15 mikä olisi riittänyt Q2:seen, joten autossa lienee sama potentiaali kuin monilla muilla jotka ajavat keskikastissa.
Olisihan se maukasta nähdä jos haastaisi Ferraria, ai että.
 

HPL76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kimihän voi tosiaan tänään Ferrarin kanssa ihan ajaa kilpaakin. Ferrarin paketti on sen verran surkea tällä hetkellä, että saa nähdä riittääkö kisavauhti edes Williamsin tai Haasin lyömiseen. Saattaapi Vetteliäkin vituttaa vielä hieman enemmän jos joutuu tosissaan vääntämään Alfojen ja muiden hitaampien tallien kanssa.

Ferrarin pitäisi tehdä peliliikkeitä nyt eikä heti. Binotto hiuksista vittuun ja samalla vois mennä tuo Vettelkin. Sitten vähän vähemmän italialaisia sinne säätämään (onko edes mahdollista?) ja uuteen nousuun. Resursseista ei ole pulaa, mutta tuskinpa nuo megasponsorit kovin kauaa katselevat tällaista rämpimistä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Jupe
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös