Annan siitä kyllä kredittiä Valelle että ajaa näinkin lähelle vauhdillisesti suurmestaria jolle auto on tehty.
Se mistä puhutaan aika vähän on ykköskuskin etu, jos auto on tehty sulle alusta lähtien niin sillä on tietenkin helpompi hyökätä, luotto on tällä kuskilla autoon parempi kuin tallikaverilla, veikkaan että Bottas kärsii ainakin jonkun verran tästä efektistä.
Tästä johtuen ei ole ihme että esimerkiksi Hamilton, Verstappen ja Leclerc tekee tarvittaessa rohkeitakin hyökkäyksiä/ratkaisuja isolla luotolla ja tämä ei tarkoita vain ohituksia vaan mm renkaiden hallintaa.
Tätä pitäisi purkaa enemmän atomeihin jos haluaa tarkempaa dataa kuka kärsii eniten. Historia tuntee paljon tallikavereita jotka kärsii todella paljon auton ominaisuuksista, ihan jo siitä lähtien että toinen tykkää aliohjaavasta ja toinen yliohjaavasta autosta, se on sula mahdottomuus tehdä molemmille tuolloin täydellistä autoa. Seuraus on tuosta jo yleensä heikommat kierrosajat ja mm suurempi rengaskuluma.
Sitten on kuljettajia jotka pystyvät toisia paremmin kompromisseihin auton suhteen.
Vettelin tilanteesta löytyy samoja pointteja, jos auto suunnitellaan hänelle Aston Martinilla niin viihtyy varmasti paremmin kuin nykyisessä Ferrarissa ja nyt nähtävillä voimasuhteilla voi ajaa jopa podiumeista ensi vuonna.
Bottakselle tekisi sama muuvi hyvää, mutta veikkaan ettei ole kuskimarkkinoilla edes sillä tasolla että Aston Martinin tasoiseen talliin pääsisi ykköskuski asemaan, joten uskallan väittää että tämän hetkinen Mersu-pesti on paras mahdollisuus menestykseen ja se tulee vain jos jotain poikkeuksellista tapahtuu Hamiltonille, kuten loukkaantuminen. Vaikka Bottas johtaisi MM-sarjaa 50 pisteellä niin se auto suunnitellaan, kehitetään kauden edetessä ja säädetään isossa kuvassa edelleen Hamilton toiveiden mukaan siitä olen varma. Tämä muuttuu vasta sitten kun mestaruus on teknisesti mahdotonta Lewikselle.
Seuraava talli Valelle saattaa olla päätään nostava Williams ja siellä ykköskuskin paikka, eli otetaan riskillä ykköskuskin paikka tallista jonka toivotaan nostavan sopimusvuosien aikana tasoa. Ja olihan Vale jo podiumilla heidän kanssa joten kaikki on mahdollista.
Täysin samaa mieltä koko tekstistä. Ykköskuskin etu on joissain tapauksissa todella suuri. Toki jos kuskien ajotapa on hyvin samankaltainen, eli heille sopii samanlainen auto, niin silloin etua ei erityisesti ole, mutta hyvin harvoin näin lopulta on. Ja toki osa kuskeista pystyy mukautumaan erilaiseen autoon muita paremmin.
Toisaalta auto voi olla sellainen, että sillä pystyy useampikin kuski ajamaan hyviä yksittäisiä kierroksia, mutta jos auto ei kokonaisuutena sovellu ajotyylille, niin siinä saattavat esimerkiksi renkaat kärsiä kisamitassa toista kuskia enemmän, joka vaikuttaa kisavauhtiin ja taktiikkaan negatiivisesti.
Hyvä esimerkki kuskille hyvin sopivasta autosta on myös vuosien 2012-2013 Lotus, joka oli kuin tehty Kimille. Kimi ei välttämättä aina loistanut aika-ajoissa, mutta kun auto sopi Kimin ajotavalle täydellisesti, niin rengaskuluma oli kaikkia muita paremmalla tasolla, joka toi kisoissa hyviä tuloksia.
VIimeisinä kausina Hamilton ja Verstappen ovat olleet selkeimpiä esimerkkejä siitä, että autoa on tehty jo vuosien ajan heille täydellisesti sopivaksi, joka sitten tuottaa ongelmia kakkoskuskeille ja saa heidät vaikuttamaan huonommalta, kuin mitä ehkä oikeasti ovat.
Jos Valtterille ei missään kohtaa aukea ykköskuskin paikkaa Mersulla, joka on varsin todennäköistä, niin toivoisin siirtoa johonkin toiseen talliin, jossa olisi ykköskuskin asemassa. Ensi kauden jälkeen saattaa tallin vaihto olla edessä, joten jännä nähdä miten käy. Toivottavasti ei sentään ihan kokonaan jää ilman tallipaikkaa.