Formula 1 – kausi 2020

  • 268 982
  • 2 260

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Kyllähän Hamilton on nimenomaan 'racer', eli kuski joka pystyy ohittamaan ja briljeeraamaan rengas-rengasta-vastaan-taistelussa. On ohittanut Vetteliä silloin kun Ferrari oli kova, Red bulleja silloin kun ne olivat kovia ja ylipäänsä mitä vaan nyt on pitänyt ohittaa jos voittoon on se vaadittu. Toisin kuin Bottas, ikävä kyllä.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Mitenköhän Hamilton edes ajaisi muiden seassa jos Mersun suorituskyky tippuisi lähelle keskikastia. Alkaa itsellä täysin hämärtyä muistikuvat minkälainen kuski oli pidemmän päälle kun ajetaan muiden kanssa kilpaa. Osumat Nicon kanssa tulee ensimmäiseksi mieleen, muut ohitukset ovatkin sitten paljon heikommista autoista.
Kai tuo kausi 2009 menee ainakin osittain tähän kategoriaan, McLaren oli hyvin pitkään aivan sysipaska auto mutta lopulta sitten Hamilton nappasi kaksi voittoa tuon kauden aikana. Kauden eka voitto tuli Unkarissa kauden puolivälissä ja sitä ennen oli neljä pisteetöntä kisaa putkeen ja ennen voittoa paras sijoitus tuolta kaudelta oli ollut neljäs. Keräsi sitten lopulta 49 pistettä tuolla kaudella, tallikaveri maailman nopein Heikki sai 22 pistettä ja paras sijoitus koko kauden aikana oli neljäs sija.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Jupe

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Vähän näkökulmasta riippuu, mitä passiivisuus on. Itse tarkoitan Hamiltonin toiminnalla aktiivisuutta. Hän haastaa lähes joka kerta tallin, kuin tunnustellen omaa päätöstään ja tekee myös päinvastoin vrt tallin näkemykseen, kun siltä tuntuu. Tätä voisi kutsua huippukuljettajan aktiiviseksi osaamiseksi J Järvilehdon tapaan. Toinen asia on Bottaksen ajaminen TOP-2 ulkopuolisten tallien autojen takana. Menee liikaa aikaa ja nykyrenkaat kärsivät, joten jatkossa heikompi haastaa mahdollista seuraavaa TOP-2 tallin ulkopuolista autoa tai TOP-2 tallin autoa, kuten Verstappenia. Hän on toinen aktiivinen tallipäätösten pohtija, joka tuo aina oman kantansa tiukasti esille.

Sanoisin, että ilman huippukuskin hamiltonmaista tallipäätösten mutustelua ja tarvittaessa haastamista, mestaruutta on vaikeampi saada. Vettel ja Räikkönen olivat tässä hamiltonmaisia, samoin Schumacher. Häkkinenkin joskus, mutta vähemmän. Nykyään tuntuu, että aktiivisen haastamisen merkitys on kasvanut, mutta ei ole tutkittua dataa.

Bottas on lahjakas, mutta käyttääkö lahjojaan samalla tavalla kuin em. huiput? Mielestäni tällä kaudella on menty hieman väärään suuntaan tässä.
Olen samaa mieltä tallin haastamisesta. En ole samaa mieltä aggressiivisuudesta radalla.

Bottaksen suurin ongelma on korvien välissä. Siellä on se syy, miksi Bottas ei ole kyennyt ajamaan niin hyvin kuin hänen lahjoillaan parhaimmillaan olisi mahdollista. Bottas kasaa itselleen liikaa paineita, eikä osaa käsitellä niitä. Tietty rentous pitäisi saada tekemiseen.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kyllähän Hamilton on nimenomaan 'racer', eli kuski joka pystyy ohittamaan ja briljeeraamaan rengas-rengasta-vastaan-taistelussa. On ohittanut Vetteliä silloin kun Ferrari oli kova, Red bulleja silloin kun ne olivat kovia ja ylipäänsä mitä vaan nyt on pitänyt ohittaa jos voittoon on se vaadittu. Toisin kuin Bottas, ikävä kyllä.
Hamilton on pykälää Bottasta aggressivisempi ohituksissa, mutta ohitustilanteissa mielestäni ei ole juurikaan parempi. Hamilton hakee siis ohituksia aggressiivisemmin, mutta mitä tulee rengas-rengasta vastaan taisteluun, niin Bottas on niissä todella hyvä. Hamiltonin aggressiivisuus on myös johtanut osumiin ja ulosajoihin, eli se ei ole pelkästään positiivinen asia.

Aika vähän Hamilton on silti joutunut taistelemaan viime vuosien aikana kenenkään kanssa radalla. Yleensä tekee ohitukset varikkokäyntien myötä tai helposti radalla hitaammista autoista.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Aika vähän Hamilton on silti joutunut taistelemaan viime vuosien aikana kenenkään kanssa radalla. Yleensä tekee ohitukset varikkokäyntien myötä tai helposti radalla hitaammista autoista.
Tähän itsekin viittasin että kauas joutuu katsomaan kun viimeksi on kisasta toiseen joutunut ajamaan kilpaa tasavahvojen kanssa.

Olen edelleen sitä mieltä että agressiivinen ja ratkaisuja hakeva ajotapa on helpompaa ykköskuskilla jolle auto on suunniteltu, mutta olen myös sitä mieltä että Vale on liian pehmo, jopa 2.0, parran kanssa tai ilman. :) On tää spekulointi ja ajamisen atomeiksi pilkkominen mukavaa.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Olen samaa mieltä tallin haastamisesta. En ole samaa mieltä aggressiivisuudesta radalla.

Tallin haastamisesta siis samaa mieltä, ja aggressiivisuuden puute radalla jää erimielisyydeksemme. Sitä on vaikea mitata, mutta yksi tapa vertailla olisi laskea, paljonko Bottas keskimäärin kuluttaa aikaa heikoimpien takana ja paljonko Hamilton. Jälkimmäisen osalta tilanne vaan on aika harvinainen nykyään. Nopea ohitus Verstappenin ja Hamilton tapaan on kaiketi Bottaksenkin kikkavalikoimassa, mutta hän ei vie mielestäni ohitusta taiten niin rajoille kuin nämä kaksi.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tallin haastamisesta siis samaa mieltä, ja aggressiivisuuden puute radalla jää erimielisyydeksemme. Sitä on vaikea mitata, mutta yksi tapa vertailla olisi laskea, paljonko Bottas keskimäärin kuluttaa aikaa heikoimpien takana ja paljonko Hamilton. Jälkimmäisen osalta tilanne vaan on aika harvinainen nykyään. Nopea ohitus Verstappenin ja Hamilton tapaan on kaiketi Bottaksenkin kikkavalikoimassa, mutta hän ei vie mielestäni ohitusta taiten niin rajoille kuin nämä kaksi.
Pelkästään tuolla keskimääräisellä ajalla tätä ei mielestäni voi mitata, koska liika aggressiivisuus voi johtaa myös osumiin, jotka voivat aiheuttaa keskeytyksiä, rangaistuksia tai ylimääräisen varikkokäynnin.

Ja toki hankala muutenkaan tällä hetkellä mitata, kun kumpikaan ei kovin usein ole hitaampien takana, jos ei sitten ole kierroksella ohittamassa.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
ja aggressiivisuuden puute radalla jää erimielisyydeksemme
Tätä puidaan nyt parissa eri ketjussa, mutta huutelen sen verran väliin että mun teorian mukaan tämä agressiivisuus radalla helpottuu kun sulla on auto mikä on täysin suunniteltu sulle, luotto autoon on ihan erilainen ja vaikuttaa juuri niihin formula ykkösten pieniin marginaaleihin kun tehdään ratkaisuja.
Nyt ollaan siis pienissä marginaaleissa mitkä kisamitalla muodostuvat suureksi, jos puhutaan siitä että toinen ohittaa oikealta ja toinen vasemmalta samassa tilanteessa niin sitten puhutaan ehkä kikkavalikoimasta, mutta sanoisin edelleen että jos sulla täysin mieleinen auto, järkähtämätön luotto autoon niin se kikkavalikoimakin kasvaa ja jarrutukset voi jättää myöhempään jne.

Tämä on tavallaan puolustuspuhe kakkoskuskien suuntaan ja voidaan miettiä mitä siltä kuskilta vaaditaan kun tulee ulkopuolelta talliin ja istuu autoon joka on suunniteltu vahvasti toiselle. Varmasti historia tuntee kuskeja ketkä ovat ajaneet itsensä kakkoskuskin paikalta selväksi liideriksi talliin, mutta harvoin tiedämme koko totuutta onko jouduttu ajamaan ihan vasten omia mieltymyksiä vai onko kyse lahjakkuudesta joka muuttaa hetkessä ajotyylinsä autoon sopivammaksi ja siten haastaa uutena tulokkaana kärkikuskin asemasta.

Tiedämme että Kimi on hyvin tarkka autostaan ollut ainakin viimeiset 10-15 vuotta ja menestystä tulee vain jos saa mieleisensä pulkan alleen. Veikkaan että nykyään nuoremman polven ajajat kuten Verstappen, Leclerc, Norris ovat monipuolisempia ja kynenevät muuntautumaan auton mukaan herkemmin. Tähän kun vielä lisätään rengassirkus joka varmasti teettää omat ongelmansa ainakin vanhanliiton kuskeille niin on paljon muuttuvia tekijöitä vaikuttamassa ajamiseen.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Yksi tapa lisää mitata aggressiivisuutta sen oikeassa mielessä olisi ajajien ns. raaka nopeus. Alta kannattaa lukea, mitä asiantuntijana pidettävä Rob Smedley mallinnuksesta ja tuloksista sanoo:


Harva yllättyy TOP-7, mutta sija 8 yllätti ainakin minut. Silti mikään tapa ei ole kiistaton, mistä @Nelfor ja @Jupe hyvin kirjoittavat.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Yksi tapa lisää mitata aggressiivisuutta sen oikeassa mielessä olisi ajajien ns. raaka nopeus. Alta kannattaa lukea, mitä asiantuntijana pidettävä Rob Smedley mallinnuksesta ja tuloksista sanoo:


Harva yllättyy TOP-7, mutta sija 8 yllätti ainakin minut. Silti mikään tapa ei ole kiistaton, mistä @Nelfor ja @Jupe hyvin kirjoittavat.
Kun puhutaan aggressiivisuudesta ohitustilanteissa, niin tuolla tilastoinnilla ei ole asian kanssa mitään tekemistä. Tuossa siis on mitattu kuljettajien aika-ajonopeutta suhteessa käytössä olleeseen autoon.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Kun puhutaan aggressiivisuudesta ohitustilanteissa, niin tuolla tilastoinnilla ei ole asian kanssa mitään tekemistä. Tuossa siis on mitattu kuljettajien aika-ajonopeutta suhteessa käytössä olleeseen autoon.

Varmaan noinkin, mutta itse taas lasken aggressiivisen ajamisen puolelle mm. jokaisen mutkan hyödyntämisen ja kanttikiven maksimaalisen ylittämisen suhteessa autoon ja aikaan. Nämä näyttelevät oleellista osaa myös kisaohituksissa. Renkaat ja säännöt ovat jatkuvassa muutoksessa, joten softimpi ajaminen on mielestäni aiempaa tärkempää.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Harva yllättyy TOP-7, mutta sija 8 yllätti ainakin minut. Silti mikään tapa ei ole kiistaton, mistä @Nelfor ja @Jupe hyvin kirjoittavat.
Olen ainakin itse kohtalaisen yllättynyt, että Leclerc (joka siis oli seiska), Kovalainen ja Trulli ovat muka Vetteliä nopeampia. Rubens Barrichello ja Giancarlo Fisichella mm. Häkkistä (Mika sentään oli parhaimmillaan ylivoimainen aika-ajaja), Prostia Räikköstä nopeampi, koska hän sai ajaa Andrea De Cesarista ja Jan Magnussenia vastaan. Suhteessa tallikaveriinhan nuo laskelmat oli tehty.

Toki onnistui tarkoituksessaan, keräsi hyvin huomiota. Kovin tosissaan tuota ei voi ottaa.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Olen ainakin itse kohtalaisen yllättynyt, että Leclerc (joka siis oli seiska), Kovalainen ja Trulli ovat muka Vetteliä nopeampia. Rubens Barrichello ja Giancarlo Fisichella mm. Häkkistä (Mika sentään oli parhaimmillaan ylivoimainen aika-ajaja), Prostia Räikköstä nopeampi, koska hän sai ajaa Andrea De Cesarista ja Jan Magnussenia vastaan. Suhteessa tallikaveriinhan nuo laskelmat oli tehty.

Toki onnistui tarkoituksessaan, keräsi hyvin huomiota. Kovin tosissaan tuota ei voi ottaa.

Kyllä ja Kovalaisen muistan itse hieman vässykkänä, joka pikemminkin avasi oven kuin meni ovesta.

Menee tosiaan päällekkäin paremmin sopivan ketjun kanssa, joten jatkossa siellä.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Ja siis huvittavaa tossa on se, että Heikki Kovalainen olisi esim. Alain Prostia nopeampi. I think not.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Oi mieletöntä, sanoisi Kyllös Matti. Racefansin mukaan loppukauden kalenteri näyttää tältä

14. Turkki - Istanbul 15.11.2020
15. Bahrain 29.11.2020
16 Bahrain Outer 6.12.2020
17. Abu Dhabi 13.12.2020

Pieni pettymys toki ettei tämä sisältäisi Vietnamia ja Sepangia, mutta kaikkea ei kai voi saada. Saa nähdä olisiko Abu Dhabi yleisön edessä ajettava kisa.
 

Juhisjuhis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Oi mieletöntä, sanoisi Kyllös Matti. Racefansin mukaan loppukauden kalenteri näyttää tältä

14. Turkki - Istanbul 15.11.2020
15. Bahrain 29.11.2020
16 Bahrain Outer 6.12.2020
17. Abu Dhabi 13.12.2020

Pieni pettymys toki ettei tämä sisältäisi Vietnamia ja Sepangia, mutta kaikkea ei kai voi saada. Saa nähdä olisiko Abu Dhabi yleisön edessä ajettava kisa.
Juu toinen Bahrainin kilpailu voisi korvata Sepangilla. Vaikka minusta tuo Sakhirin rata on kyllä ihan ok, tarjoaa hyvää kisailua yleensä. Elin siinä käsityksessä, että tuo Istanbulin rata olisi toiminut parkkipaikkana viimeiset vuodet. Mutta näköjään sekin on revitty kisakuntoon nyt sitten. Saa nähdä kuinka helpolta kuuluisa neljän apexin Turn 8 näyttää nykyautoilla. Sillon aikoinaan sen läpivieminen lämä tiskissä vaati vähän munaa.

Ihan hyvä kalenteri tästä nyt näyttää tulevan. Barcelona, Sochi ja Abu Dhabi nyt paperilla ainoat paskat mun mielestä. Imola nyt tietenkin kysymysmerkki, miten toimii nykyautoilla.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Imola nyt tietenkin kysymysmerkki, miten toimii nykyautoilla.
Joo toki toisaalta siinä on se X-factor että se on Räikköstä lukuunottamatta kaikille muille ihan tuntematon rata. Toki kuskit kyllä oppii radat nopeasti yms., mutta onhan se johonkin Barcelonaan verrattuna ihan eri planeetalta kun siellä kuskit osaa ajaa varmaan unissaankin sen radan ympäri.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Joo toki toisaalta siinä on se X-factor että se on Räikköstä lukuunottamatta kaikille muille ihan tuntematon rata.
Sen verran väkisinmakaan pilkkua, että pienemmistä luokista Imola on monelle tuttu rata. Tietysti niistä ajoista on jo kohtalaisen paljon monella aikaa, joten samalta viivalta jokainen käytännössä lähtee.

Turkin paluulle peukku. Rata on pirun hieno. Samoin Bahrain soveltuu nykyautoille mainiosti.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
@Juhisjuhis Tuo toinen Bahrainin kisa ajetaan nimenomaan sillä melkein ovaalilla radalla. Melkoinen herkku. Kuin Kebab salaatilla, ilman salaattia. Tuollaista rataa ei olla formuloissa oikeastaan nähty koskaan ainakaan nyt modernina aikana. Vanha Hockenheim menee edes jollain tavalla lähelle, tosin sielläkin oli enemmän mutkia, joten tuo voi olla aika mielenkiintoinen. Olisiko tässä Williamsin iskun paikka?
 

Liitteet

  • bahrain-international-circuit-outer.jpg
    bahrain-international-circuit-outer.jpg
    103,7 KB · kertaa luettu: 235
Viimeksi muokattu:

Juhisjuhis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
@Juhisjuhis Tuo toinen Bahrainin kisa ajetaan nimenomaan sillä melkein ovaalilla radalla. Melkoinen herkku. Kuin Kebab salaatilla, ilman salaattia. Tuollaista rataa ei olla formuloissa oikeastaan nähty koskaan ainakaan nyt modernina aikana. Vanha Hockenheim menee edes jollain tavalla lähelle, tosin sielläkin oli enemmän mutkia, joten tuo voi olla aika mielenkiintoinen. Olisiko tässä Williamsin iskun paikka?
Nojuu kyllähän tuossa vähän vaihtelua saisi, ei siinä. Kierrosaika kyllä olisi varmaan heittämällä alle minuutin. Ja puolet radasta olisi DRS-aluetta, jos pitävät nykyiset alueet.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Ei noilla uusilla radoilla ole nykyään niin merkitystä tai kenelläkään etua jos joskus siellä ajanut. Kuskit saavat simulaattorilla hinkattua uusia ratoja ihan tarpeeksi. Perjantain jälkeen viimeistään ei ole mitään etua enää Kimillä tai muilla jotka ois siellä joskus ajaneet.

Onneksi tekevät Bahrainissa tuo että eri layoutilla vedetään toinen kisa. Kerrankin voisi olla kunnon slipstream skabat kun laitetaan vielä sopivan paljon DRS-aluetta niin pysyy letka kasassa.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ei noilla uusilla radoilla ole nykyään niin merkitystä tai kenelläkään etua jos joskus siellä ajanut. Kuskit saavat simulaattorilla hinkattua uusia ratoja ihan tarpeeksi. Perjantain jälkeen viimeistään ei ole mitään etua enää Kimillä tai muilla jotka ois siellä joskus ajaneet.
Joo eipä Kimillä liene käytännössä mitään etua missään kohtaa. Kauan on vierähtänyt siitäkin, kun Kimi viimeksi ajoi esimerkiksi Imolassa, ja Kimi taitaa olla laiskin simulaattorin käyttäjä nykykuskeista.

Imolan omistajat ilmeisesti ovat kovin halukkaita järjestämään siellä F1-kisoja, mutta Monza on laittanut kapuloita rattaisiin. Jos en ihan väärin ole ymmärtänyt, niin valtion tukea tuohon tarvitaan ja Monza on yksin saanut sitä tukea jo pidemmän aikaa. En tiedä miten tänä vuonna sitten tuon suhteen on. Voi olla, että valtion tukea ei niin tarvita, kun yleisöä ei ole, jolloin järjestämisen kustannukset ovat selvästi matalampia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös