Mainos

Formula 1 – kausi 2020

  • 276 708
  • 2 260

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Käytännössä tässä on kyse siis siitä, että miten hyvää tulosta ko. kuljettajat pystyisivät tekemään, jos auto olisi täsmälleen sama.

Kyllä, ja mielipiteitähän nämä ovat, kun ei voi datana mitata samalla autolla. Itselläni Bottas on suomalaisista (ei siis nuorempi Rosberg) jaetulla sijalla neljä. Edelle menee Häkkinen ja Räikkönen, jotka olisivat näkemykseni mukaan ura tähän aikaan siirrettynä Bottasta parempia. Keke Rosberg olisi sama tasoa tai parempi.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Itse en koe, että Rosberg olisi voittanut Hamiltonin tuolla yhdellä kaudella sen vuoksi, että Hamilton kuumeni heidän kaksintaistelun vuoksi. Kyllä se oli pääosin Hamiltonin epäonnea, joka ratkaisi mestaruuden Rosbergille.

En minäkään. Mutta siitä et kirjoittanut, enkä minä kommentoinut. Nostit esille kysymyksen, pitäisikö Bottaksen ajaa Rosbergin tapaan aiheuttamalla itsensä ja Hamiltonin keskeytys.

Tässä oli kuitenkin kyse Bottaksen ja Rosbergin välisestä paremmuudesta. Minä en koskaan nähnyt Rosbergin tekemisessä mitään sellaista, joka nostaisi hänet selvästi Bottaksen edelle. Molemmilla on omat vahvuudet ja heikkoudet, mutta kokonaisuutena taso on hyvin pitkälti samoissa.

Minä olen nähnyt. Bottas oli Mersulla heikko tilanteessa, jossa auto oli paras. Sijoitukset toistaiseksi 3-5-2-X eivät ole sarja, joka parhaalla autolla nostaisi Bottaksen Rosbergin edelle. Tämä kausi on kesken, ja tästä nousu maailmanmestariksi olisi sen luokan osoitus, että ainakin samalle viivalle menisi, kun kahta viimeistä kautta tulisi painottaa. Rosbergin sijoitukset olivat 2-2-1 aikana, jolloin Mersun auto oli paras ja vaikka suoraa vertailua ei tässäkään voi tehdä, Hamiltonin ylivoima antaa osviittaa auton kilpailukyvystä.

Mutta tämä on vain näkemys, absoluuttista totuutta ei ole.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Nico oli erinomainen aika-ajaja, varmasti parhaita ikinä. Kisavauhti hänellä oli mielestäni vaihtelevaa; tottakai Nico ajoi loistavia kilpailuja, mutta toisaalta aika herkästi paketti hajosi, kun kaikki ei mennyt suunnitelman mukaan. Rosbergin vahvuudeksi voisi laskea äärimmäisen omistautumisen, hän oli valmis ajamaan itsensä äärirajoille voittaakseen Hamiltonin. Jenson Buttoniin mielestäni verrannollinen ura, jo menetetyksi lupaukseksi nähty kuljettaja sai saumansa ja käytti sen.

Bottas ei ole ollut lähelläkään Nicon tasoa, jos mestaruustaistosta puhutaan. Oikeastaan lähinnä 2017 Paaluttaja on siitä tittelistä vähän pidempään taistellut, tämä kausi lienee selvä ja viime kaudella viimeistään Hockenheimissa peli oli ohi. Ei sillä, en minä Bottaksesta mitään mestaria odotakaan. Hyvä kakkoskuski.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
En minäkään. Mutta siitä et kirjoittanut, enkä minä kommentoinut. Nostit esille kysymyksen, pitäisikö Bottaksen ajaa Rosbergin tapaan aiheuttamalla itsensä ja Hamiltonin keskeytys.
Mihin viestisi sitten liittyi, jos ei juuri tuohon? Ethän tuossa mistään muusta puhunutkaan, kuin siitä miten Hamilton voitetaan. Mielestäni Hamiltonia ei voiteta kuumentamalla, eikä ole koskaan voitettu. Mielestäni Bottaksen ei kannata ajaa Rosbergin tavoin hölmöilemällä, koska se ei tee kenestäkään parempaa kuljettajaa tai johda parempiin tuloksiin.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Minä olen nähnyt. Bottas oli Mersulla heikko tilanteessa, jossa auto oli paras. Sijoitukset toistaiseksi 3-5-2-X eivät ole sarja, joka parhaalla autolla nostaisi Bottaksen Rosbergin edelle. Tämä kausi on kesken, ja tästä nousu maailmanmestariksi olisi sen luokan osoitus, että ainakin samalle viivalle menisi, kun kahta viimeistä kautta tulisi painottaa. Rosbergin sijoitukset olivat 2-2-1 aikana, jolloin Mersun auto oli paras ja vaikka suoraa vertailua ei tässäkään voi tehdä, Hamiltonin ylivoima antaa osviittaa auton kilpailukyvystä.
Bottaksen aikana Mersulla ei ole ollut joka vuosi paras auto. Ei ainakaan selkeästi. Esimerkiksi kaudella 2018 Ferrari oli todella hyvä ja monien mielestä Mersua parempi.

Ei tätä vertailua voi noin suoraan tehdä, kun puhutaan eri vuosista. Rosbergin viimeisinä vuosina Mersun ylivoima oli selkeämpää ja Rosberg joutui hyvin harvoin taistelemaan muiden autojen kanssa sijoituksista.
 

Fullhazard

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Oma nykykuljettajien TOP-10 lista näyttäisi jotakuinkin tältä:

1. Hamilton
2. Verstappen
3. Bottas
4. Ricciardo
5. Leclerc
6. Vettel
7. Norris
8. Räikkönen
9. Sainz
10. Russell
Nostaisin Sainzin Norrisin ohi useamman kauden näyttöjen perusteella sekä Perez kuuluu top-10 samoin useamman vuoden näyttöjen perusteella. Räikkösen ja erityisesti Russellin nykyistä tasoa on vaikea arvioida sysipaskojen tallikavereiden takia.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Nostaisin Sainzin Norrisin ohi useamman kauden näyttöjen perusteella sekä Perez kuuluu top-10 samoin useamman vuoden näyttöjen perusteella. Räikkösen ja erityisesti Russellin nykyistä tasoa on vaikea arvioida sysipaskojen tallikavereiden takia.
Joo Norrisia ja Sainzia on vaikea asettaa järjestykseen, mutta molempia pidän hyvinä kuskeina. Uskon, että Norrisilla on enemmän potentiaalia. Perez olisi ollut listalla seuraavana, eli sijalla 11, mutta voisi toki olla kympin joukossakin. Sen verran tasaista sakkia tuossa on, että vaikea on absoluuttista järjestystä löytää.
 

Nouzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllähän Rosberg paremmin pisti Hamiltonille kampoihin verrattuna Bottakseen, tämä selviää ihan tilastoista, kun olivat tallikavereina.

Rosberg 2013-2016
Voitot: 22
Paalut: 29
Podiumit: 50

Hamilton 2013-2016
Voitot: 32
Paalut: 35
Podiumit: 54

vs

Bottas 2017-2020
Voitot: 8
Paalut: 13
Podiumit: 41

Hamilton 2017-2020
Voitot: 35
Paalut: 31
Podiumit: 52

(huom. laskin nämä itse wikipediasta, jos jotain virheitä löytyy niin minun laskuvirhe)


Nicohan vei MM-loppuratkaisun kaksi kertaa viimeiseen kisaan, ja tietenkin 2016 vielä voitti. 2015 kausi oli Hamiltonilta aikamoista ylivoimaa muihin verattuna, ja ratkaisikin mestaruuden silloin jo 4. viimeisessä kisassa USA:ssa. Tosin jos tuolloin 2014 olisi se tekninen ongelma viimeisessä kisassa iskenyt Hamiltonin autoon ja Rosberg olisi voittanut, niin Nicohan olisi jo silloin kruunattu maailmanmestariksi. Viime kausihan on ollut ainut, jolla Bottas on pystyny jotenkin kamppailemaan mestaruudesta, mutta Hamiltonhan taas ratkaisi pelin jo 3. viimeisessä kisassa.

Ja ei ollut tarkoitus tässä haukkua Bottasta, hyvä kuski ja hetkittäin pystyy kyllä haastamaan Hamiltonia, mutta on kuitenkin kuskina mielestäni sen askel kaks jäljessä. Mielestäni nimenomaan Rosbergin suoritusta Hamiltonia vastaan jotkut aliarvostavat. Toki Hamliton oli parempi kun Nico, mutta ihan vauhdillisesti mielestäni Rosberg oli lähempänä Hamiltonia kuin Bottas, ja vielä kun Rosberg rupesi vähän aggressiivisemmin taistelemaan Hamiltonia vastaan, niin siitä sitten palkintona oli tuo ansaittu 2016 vuoden mestaruus.
 

Wenzel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahden Pelikanat
Ei kyllä Rosbergia ja Bottasta voi vertailla keskenään, ovat täysin eri tilanteessa ja täysin eri asemassa tallissa. Ilkeästi mutta todenmukaisesti sanottuna Bottas tuotiin talliin soittamaan sitä kakkosviulua, kantamaan Hamiltonin laukkuja, olemaan se Coulthard/Barrichello, joka tuo tallille ne tarvittavat sijoitukset ja pisteet merkkimestaruuteen, ja ottamaan ne voitot silloin kun Hamilton ei siihen syystä tai toisesta kykene, rauhoittamaan tallin sisäinen kilpailutilanne kolmen, erittäin myrkyllisen ja puuduttavan kauden jälkeen. Bottakselle ei ole missään vaiheessa annettu samanlaista mahdollisuutta ajaa Hamiltonia vastaan kilpaa mitä Rosbergilla, nimenomaan siksi, että vältettäisiin se ilmapiirin myrkyttyminen samanlaiseksi mitä se oli kun Hamilton ja Rosberg kisailivat keskenään. Tottakai se harmittaa niin katsojia kuin myös Bottasta, että sen oikean mestaruuskamppailun suurimpana esteenä on nimenomaisesti itse talli. Ei Bottas kuitenkaan niin paljon huonompi kuljettaja ole, että hänen takiaan ne strategiat ja kisataktiikat muka olisivat suoraan annelista viikonlopusta toiseen, samalla kun tallin pioneerikuljettajalla ne ovat täyttä priimaa. Tottakai se myös heijastuu siihen omaan tekemiseen kun tietää, että talli on 100% sen tallikaverin takana, ja on valmis uhraamaan oman kisan sen toisen auton vuoksi. Tämä korostuu varsinkin nyt, kun Red Bull haastaa Mersua vain yhdellä autolla Albonin tuodessa Red Bullille jämäpisteitä ja Ferrarin vaeltaessa Harry Potterinsa kanssa jossain tylypahkan pimeissä varjoissa, jolloin Bottaksen kolmossijat riittävät takaamaan Mersulle sen merkkimestaruuden. Nimenomaisesti se Mersun ylivoima ja haastajien puute on nyt saanut niin median kuin katsojat elättelemään toiveita siitä, että nähtäisiin uusi Hamilton vs. Rosberg-kamppailu Bottaksen ja Hamiltonin välillä, vaikka Mersulla varsin hyvin tiedostetaan, että tällaista ei tulla sallimaan. Bottaksen yhden vuoden jatkosopimukset ovat osa tätä taktiikkaa, koska jos Bottas haluaa Mersulla jatkaa, niin ei voi ryhtyä hölmöilemään ja pilaamaan sitä tallin sisäistä harmoniaa, koska tuolle kyseiselle jakkaralle on jonoa enemmän kuin Keskisen Vesan ilmaiselle bensalle. Politiikkaa, ja erittäin viheliäistä sellaista. Hamiltonilla on nyt kaikki mahdollisuudet tämän ja ensi kauden aikana lyödä historiankirjat tilastojen ja ennätysten valossa uusiksi, joka ei nykyisessä maailmantilanteessa varmastikaan Formula 1-järjestöä, FIAa tai Mersua haittaa ollenkaan.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kyllähän Rosberg paremmin pisti Hamiltonille kampoihin verrattuna Bottakseen, tämä selviää ihan tilastoista, kun olivat tallikavereina.

Rosberg 2013-2016
Voitot: 22
Paalut: 29
Podiumit: 50

Hamilton 2013-2016
Voitot: 32
Paalut: 35
Podiumit: 54

vs

Bottas 2017-2020
Voitot: 8
Paalut: 13
Podiumit: 41

Hamilton 2017-2020
Voitot: 35
Paalut: 31
Podiumit: 52

(huom. laskin nämä itse wikipediasta, jos jotain virheitä löytyy niin minun laskuvirhe)


Nicohan vei MM-loppuratkaisun kaksi kertaa viimeiseen kisaan, ja tietenkin 2016 vielä voitti. 2015 kausi oli Hamiltonilta aikamoista ylivoimaa muihin verattuna, ja ratkaisikin mestaruuden silloin jo 4. viimeisessä kisassa USA:ssa. Tosin jos tuolloin 2014 olisi se tekninen ongelma viimeisessä kisassa iskenyt Hamiltonin autoon ja Rosberg olisi voittanut, niin Nicohan olisi jo silloin kruunattu maailmanmestariksi. Viime kausihan on ollut ainut, jolla Bottas on pystyny jotenkin kamppailemaan mestaruudesta, mutta Hamiltonhan taas ratkaisi pelin jo 3. viimeisessä kisassa.

Ja ei ollut tarkoitus tässä haukkua Bottasta, hyvä kuski ja hetkittäin pystyy kyllä haastamaan Hamiltonia, mutta on kuitenkin kuskina mielestäni sen askel kaks jäljessä. Mielestäni nimenomaan Rosbergin suoritusta Hamiltonia vastaan jotkut aliarvostavat. Toki Hamliton oli parempi kun Nico, mutta ihan vauhdillisesti mielestäni Rosberg oli lähempänä Hamiltonia kuin Bottas, ja vielä kun Rosberg rupesi vähän aggressiivisemmin taistelemaan Hamiltonia vastaan, niin siitä sitten palkintona oli tuo ansaittu 2016 vuoden mestaruus.
Helpompi taistella vastaan, kun muista talleista on vähemmän vastusta. Lisäksi Rosberg ajoi Mersulla jo ennen Hamiltonia, kun taas Hamilton oli ollut jo pitkään Mersulla, kun Bottas astui sisään. Sillä on oikeasti merkitystä, että miten pitkään ja missä asemassa kuljettaja on tallissa ollut, koska autoa kehitetään kuskien toiveiden ja ajotavan mukaisesti. Hamilton on myös vuosien varrella kehittynyt entisestään.

Rosberg ja Bottas ovat ajaneet Mersulla eri vuosina ja varsin erilaisista lähtötilanteista. Täydellinen vertailu on mahdotonta, eli lopulta tähän on tarjolla vain jokaisen omia näkemyksiä.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Mihin viestisi sitten liittyi, jos ei juuri tuohon? Ethän tuossa mistään muusta puhunutkaan, kuin siitä miten Hamilton voitetaan. Mielestäni Hamiltonia ei voiteta kuumentamalla, eikä ole koskaan voitettu. Mielestäni Bottaksen ei kannata ajaa Rosbergin tavoin hölmöilemällä, koska se ei tee kenestäkään parempaa kuljettajaa tai johda parempiin tuloksiin.

En jokaisessa viestissä toista aiemmin kirjoitettua. Mutta jos nyt kuitenkin lainaan edeltävää viestiä:

Koko paketti aika-ajoista ruutulipulle kaikissa tilanteissa ja keleissä parhaalla autolla olisi siis kyseessä.

Kenellä tuo paketti on paras, se todennäköisesti voittaa. Tallikaverin kuumentamisesta tarvitaan tuon lisäksi Hamiltonin voittamiseen, koska - oma tulkinta - horjutettuna Hamilton on altiimpi virheisiin. Hamilton on yksi kaikkien aikojen F1-kuljettajista. Ja mielestäni - tämäkin oma tulkitani - Verstappen kuumentaisi Hamiltonia Mersulla ja voittaisi sillä paremmin. Tietenkään ei vain kuumentamisella...

Bottaksen aikana Mersulla ei ole ollut joka vuosi paras auto. Ei ainakaan selkeästi. Esimerkiksi kaudella 2018 Ferrari oli todella hyvä ja monien mielestä Mersua parempi.

Tulkinta, josta oma tulkintani eroaa. Rosbergin 2-2-1 tuli parhaalla autolla, ja Bottaksen aikana Mersulla on ollut paras auto. Sijoitukset 3-5-2-X.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Upeeta Ville upeeta, KuPS
Lisäksi Rosberg ajoi Mersulla jo ennen Hamiltonia, kun taas Hamilton oli ollut jo pitkään Mersulla, kun Bottas astui sisään.
Toki kyllähän Hamiltoniltakin löytyi se "Mersu-tausta" jo Mercedes GP:lle menoa, eli McLaren-vuodet. Etenkin ne muutamat ensimmäiset vuodet kun McLaren oli se Mersun moottoreiden ykköstalli ja Hamiltonilta löytyi jo se mestaruus sieltä 2008. Autotehtaan puolesta Mercedes-talli ja McLaren taisivat olla aika tasaväkisessä asemassa melko pitkäänkin kun molemmat Mersun koneita käyttivät.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tulkinta, josta oma tulkintani eroaa. Rosbergin 2-2-1 tuli parhaalla autolla, ja Bottaksen aikana Mersulla on ollut paras auto. Sijoitukset 3-5-2-X.
Bottaksen ensimmäinen kausi Mersulla oli ihan hyvä siihen nähden, että se oli ensimmianen kausi tallissa. Toisella kaudella Bottaksen henkinen kantti romahti siihen Bakun menetettyyn voittoon. Se oli aidosti huono kausi, jota kyllä edesauttoi todella hyvä Ferrari.

Itse kuitenkin vertaan tämän hetken Bottasta siihen mitä Rosberg oli uran loppuessa. Nykypäivän Bottas on esimerkiksi valovuosia parempi kuljettaja kuin kahden vuoden takainen Bottas.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Ei kyllä Rosbergia ja Bottasta voi vertailla keskenään, ovat täysin eri tilanteessa ja täysin eri asemassa tallissa. Ilkeästi mutta todenmukaisesti sanottuna Bottas tuotiin talliin soittamaan sitä kakkosviulua, kantamaan Hamiltonin laukkuja, olemaan se Coulthard/Barrichello, joka tuo tallille ne tarvittavat sijoitukset ja pisteet merkkimestaruuteen, ja ottamaan ne voitot silloin kun Hamilton ei siihen syystä tai toisesta kykene, rauhoittamaan tallin sisäinen kilpailutilanne kolmen, erittäin myrkyllisen ja puuduttavan kauden jälkeen.

Hyvin pitkälti näin. Ja tässä paineessa Bottakselta puuttuu osaaminen hyödyntää se hetki, joka voisi siivittää hänet pidemmälle. Tuoreimmat osoitukset heikot lähdöt tällä kaudella, mutta on niitä paljon muitakin. Bottaksen pieneksi eduksi on laskettava, että hän on myöntänyt julkisesti itse epäonnistuneensa tilanteissa, joissa olisi jotain ollut tarjolla.

Autosportin tuoreessa haastattelussa Bottas toteaa, että koko kaudella on ollut vain yksi onnistunut viikonloppu, kaikissa muissa on ollut ongelmia. Aika-ajoissa Hamilton on lyöty tai ainakaan ero ei ole ollut iso, mutta kilpailuissa on tullut muuta kuin onnistumisia. Tietenkin epäonnen lisäksi. Bottas ei tiedä selkeää vastausta, mikä on mennyt pieleen.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Toki kyllähän Hamiltoniltakin löytyi se "Mersu-tausta" jo Mercedes GP:lle menoa, eli McLaren-vuodet. Etenkin ne muutamat ensimmäiset vuodet kun McLaren oli se Mersun moottoreiden ykköstalli ja Hamiltonilta löytyi jo se mestaruus sieltä 2008. Autotehtaan puolesta Mercedes-talli ja McLaren taisivat olla aika tasaväkisessä asemassa melko pitkäänkin kun molemmat Mersun koneita käyttivät.
Eri talli on eri talli, pelkät moottorit eivät tee siitä millään tapaa samaa tallia. Kun puhutaan nimenomaan auton kehitystyöstä, niin Hamiltonilla ei ollut siihen mitään sanaa ennen ensimmäisiä kausia Mersulla. Rosbergilla puolestaan oli jo ennen sitä.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Itse kuitenkin vertaan tämän hetken Bottasta siihen mitä Rosberg oli uran loppuessa. Nykypäivän Bottas on esimerkiksi valovuosia parempi kuljettaja kuin kahden vuoden takainen Bottas.

Ihan pätevä vertailu tuokin. Mutta jos pohditaan, kuka on kehittynyt heikoiten Verstappen, Hamilton vai Bottas, niin oma vastaus on Bottas. Tämä kausi on ollut heikkoa suorittamisesta, ja Bottas ei asiasta ole edes eri mieltä, vaikka huonoa tuuria on ollut. Samaan aikaan Hamilton ja Verstappen ovat vahvoja. Verstappenin osalta kylmemmät radat voivat muuttaa paljon, mutta kuljettajana näkisin Verstappenin kehittyneen eniten. Sitten Hamilton.

Ensi kauden osalta tilanne on arvatakseni sama. Hamilton ja Verstappen venyvät Bottasta enemmän. Ja tarkastelu siis kuljettajina. Jos RB tai M olisi jostain syystä autona kolmen parhaan ulkopuolella, Bottas saisi näkemykseni mukaan paremman mahdollisuuden näiden kahden lyömiseen. Hamilton ja Verstappen tuskin tilannetta sulattaisivat.

Puhdasta spekua.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Upeeta Ville upeeta, KuPS
Vettel toki hieman kyseenalainen tällä kaudella.
Kyllä Vetteliä voi kyseenalaistaa muutenkin. Okei, nelinkertainen mestari on nelinkertainen mestari mutta kyllähän se glooria on ollut erittäinkin katoavaista sen viimeisimmän (josta on seitsemän vuotta) mestaruuden jälkeen. Jos nyt puhtaasti suorituksia miettii niin Vettel on hyvinkin usein ollut tallikaveriaan heikompi jos ovat olleet tallin sisällä suurinpiirtein samassa asemassa. 2014 tuli Ricciardolta turpaan ja samoin nyt viime ja tälläkin kaudella Leclerciltä. Noilla Red Bull -kausillakin Vettelin ympärille sitä tallia lähdettiin rakentamaan viimeistään sen 2010 mestaruuden jälkeen.

Toki tilastot on komeat ja historiassa kolmanneksi eniten voittoja ja neljänneksi eniten paaluja on kova suoritus, mutta toisaalta Vettel ei esimerkiksi koskaan ole voittanut kilpailua jos on startannut huonommasta lähtöruudusta kuin kolme.

Parhaimmillaan Vettel oli ihan pitelemätön ylivoimaisella autolla, mutta toisaalta silloin Vettel ei saanut edes vähääkään haastoa tallin sisältäkään. Komeista tilastoistaan huolimatta Vettel ei tule ainakaan omissa papereissani jäämään samanlaisten "suurten mestareiden" joukkoon jossa tällä hetkellä on mielestäni Michael Schumacher, Alain Prost, Ayrton Senna ja toki Lewis Hamilton. Ei vaikka tilastojen valossa Vettel on näistäin sekä Prostia että Sennaa menestyneempi.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Upeeta Ville upeeta, KuPS
Eri talli on eri talli, pelkät moottorit eivät tee siitä millään tapaa samaa tallia. Kun puhutaan nimenomaan auton kehitystyöstä, niin Hamiltonilla ei ollut siihen mitään sanaa ennen ensimmäisiä kausia Mersulla. Rosbergilla puolestaan oli jo ennen sitä.
Enhän minä sanonutkaan että se olisi sama talli. Mutta ei Hamilton Mersulle samalla tavalla uutena miehenä missään nimessä tullut mitä vaikka Bottas, vaan moottoritoimittajan suhteen kyseessä oli hyvinkin tuttu kaveri.

Mitä muuten tulee auton kehitystyöhön niin pitää muistaa sekin että kaudelle 2014 autot muuttuivat radikaalisti verrattuna aiempiin kausiin ja Hamilton tuli jo 2013 Mersulle. Joo toki Nicolla oli kokemusta jo muutaman kauden verran alta, mutta ei nyt kuitenkaan niin radikaalisti enemmän kun kaikki alkoi tavallaan uudestaan kaudella 2014.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Tuntuu siltä, että Bottas on kasannut itselleen vähän liikaakin paineita, joka on lopulta johtanut heikompaan suorittamiseen.

Juuri näin. Ajattelisin että Bottas on suunnilleen näin pohtinut asiaa (jo pari kautta nyt):
1. voita mestaruus
2. tähän pitää olla tasavahva kausi
3. eli vähän virheitä
4. minimoi vahingot ja ohikisat.

Tuohan on käytännössä Hamiltonin pelikirja. Ja kun perussuoritustaso ei riitä pitkässä juoksussa Hamiltonin voittamiseen niin ei välttämättä onnistu tuollainen "optimikausi" kun keskiarvolla häviää sen 5-10p per kisa Hamiltonille. Bottaksen ehkä olisi kannattanut mennä kisa kerrallaan, eikä ajatella edes mestaruutta, sitten vasta kun pari kolme kisaa ois jäljellä ja niistä tarvitaan joku minimipistemäärä niin sitten vaan ajaa ne pisteet kotiin. Mutta aina mennä kisaan agressiivisesti puhtaalta pöydältä ja vain voitto mielessä. Ei pelkää keskeytystä tai kolaria (toki järki mukana ja tiimille ajetaan), ja voisi oikeasti edes kerran näyttää Hamiltonille, etten väistä, koska jos siitä kerran tai pari Lewis hakee siipiä ja renkaita varikolta osuman jälkeen, niin hänkin alkaa välttämään taistelua ja varoo. Mielummin pari riskiosumaa, 5sek penaltti ja rikkinäinen siipi, kun isossa kuvassa se ei vaikuta lopputulokseen noin hyvällä autolla. Nyt kun Hamilton tietää, että Bottas osaa ajaa fiksusti niin on helppo mennä haastamaan hankalaankin rakoseen kun tilaa tulee. Rosberg teki itsestään pienen pelotteen radalla, että osuu jos tulet lähelle, sekä radan ulkopuolinen mentaalipeli, johon Bottas tuskin lähtee ja minusta se on ihan fiksua touhuta vain radalla, eikä kulisseissa, vaikka historiallisesti moni mestaruus on voitettu "taustapelillä", tai ainakin edesautettu sitä likaisilla tempuilla. Jos Hamiltonin tilalla olisi vaikka Villeneuve, Button, Rosberg tms maailmanmestari muttei mikään ylijumala niin kyllähän Bottaksellakin mestaruus jo olisi.

Mutta helppo se on tästä sanoa. Kisa ratkeaa nykyisin renkaiden kunnossapitoon ja siinä Hamilton on paras. Se työ tulee siitä että osaa ajaa äärettömän robottimaisesti (eli koko ajan samat kaasun asennot, ratin liikkeet, jarrupaineet, ajolinja jne) jottei rengas rasitu, se ei luista turhaan ja ajaa auton vahvuuksilla. Käytännössä jokainen pienikin virhe on aina rasitus renkaalle kun yrittää paikata leveää linjaa vaikka kääntämällä enemmän->luistaa->rengas lämpenee. Siksi Hamilton on sateellakin pirun hyvä kun tietää pidon rajan ja osaa ajaa siinä fiksusti. Eilenkin Hamiltonin onboardi oli todellista kruisailua, mutta silti kierrosaika paras sillä hetkellä.

Harmi kun ei eilen sade tullut. Tosin ei liene arvauksia kuka siitä olisi hyötynyt eniten.

Edit, vielä sellainen tuli mieleen, että näillä näytöillä Bottas ajaa mersulla. PItäisikö riehui kuin Grosjean ja kolarien jälkeen löytää paikka jostain rellulta ajelemassa sijoilla 8-14 ja toteuttaa siellä itseään? Aika moni kuski silti mielummin ajaisi ja tekisi asiat uran eteen niin, että istuu mustassa mersussa. Siinä mielessä Bottas ei hirmu huonosti ole tehnyt. Siellä on kuitenkin 2 jannua maailmassa tuossa autossa. Ja aika moni haluaisi siihen tilalle.
 
Viimeksi muokattu:

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Jyrki Järvilehdolta mielestäni osuva arvio Bottaksen ja Hamiltonin erosta äskeisessä kisassa:

Olen aina tykännyt JJ:n ulosannista, tälläisen petrol headin ja F1-seuraajan mielestä iso harmi että JJ oli poissa kuvioista pitkän pätkän siviilielämän töppäyksien johdosta. En jaksa tarkastaa mutta tuntuu että 10 vuotta mentiin ilman JJ:n kommentteja, ja nyt taas IL:n kautta nämähän ovat parasta analyysia maikkarin studion ohella, välillä jopa parempaa.

Itse aiheesta. Kannustan toki suomalaista aina voittoon mutta Valella on hiukan pehmeä ote tekemiseen ja on se imagokin hiukan pehmeä mutta olkoon se sivuseikka.
Hyvä esimerkki Hamiltonista tuo haastaminen renkaiden suhteen, suuret kuljettajat tekevät paljon tätä. Schumi aikoinaan oli jo omassa kategoriassa siinä miten piti päänsä autonsa kanssa ja sääti sitä mahdollisuuksien mukaan itsekin kesken ajon.

Ei se kisainsinööri kuitenkaan siellä autossa istu vaikka tekeekin paljon kisan kannalta tärkeitä strategiavalintoja.

Ehkä tämä on sitä pientä x-factoria mitä Valelta puuttuu kun verrataan mestareihin. Menee liikaa mukavuusalueella tekemättä /löytämättä niitä tärkeitä omia valintoja.

Kenties onkin huippu tiimipelaaja, unelmien kakkoskuljettaja ajamaan valmistajien mestaruudesta.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Komeista tilastoistaan huolimatta Vettel ei tule ainakaan omissa papereissani jäämään samanlaisten "suurten mestareiden" joukkoon jossa tällä hetkellä on mielestäni Michael Schumacher, Alain Prost, Ayrton Senna ja toki Lewis Hamilton.
Mä laitan vielä Juan Manuel Fangion tuohon, vaikka täysin eri ajan kaveri onkin. Viisi mestaruutta aikana jolloin oli työ pysyä hengissä viisi kautta. Mestaruudet saavutettiin muistaakseni neljällä merkillä, mikä alleviivaa Fangion kovuutta.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Kyllä minä Leclercin nostan Bottaksen edelle. On kokematon toki, mutta osoittanut olevansa kypsä kuljettaja ja repii kyllä tuosta paska fiatistaan kaiken irti. Plus on aggressiivinen kun pitää olla, mikä on mielestäni Valtterin suurin heikkous.

Mielestäni Hamilton, Max ja Leclerc on gridin kovin kolmikko. Sitten tulee Bottas, Ricciardo ja kumppanit. Huumoriosastoa edustaa sitten Grosjean, jonka tallipaikka hämmästyttää vuodesta toiseen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös