Formula 1 – kausi 2020

  • 269 047
  • 2 260

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Tässä Bottas vs Rosberg -vertailussa itse ainakin painotan myös kisoja aika-ajoja enemmän. Bottashan on todella nopea kuski ja erinomainen aika-ajaja, mutta mielestäni jopa alle keskitason kisakuski. Mersu-vuosina miehen "race pace", kisavauhti, on kehittynyt kyllä ja se on nykyisin riittävän hyvää. Se missä häviää mennen tullen kovimmille kuskeilla ja Nicolle on ns. "race craft", eli ohittaminen, auton sijoittaminen radalle, tilanteiden lukeminen ja kaikki se, joka mahdollistaa näyttävät suoritukset kisoissa ja sellaiset ohitukset, joista Max Verstappen on kuuluisa. Max on aivan ylivoimaisesti tämän hetken gridin paras juuri tässä osiossa, ehkä osittain siksi, että se vaatii rohkeutta ja sellaista nuoruuden yltiöpäistä itsevarmuutta. Bottas pelaa liian varmaa peliä, kuten esim. heikoissa Strollin ohitusyrityksissä eilen nähtiin. Joku Max kun olisi ollut siinä takana niillä alkukierroksilla, Stroll olisi niellyt pölyä jo ensimmäisen kierroksen jälkeen.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kyllä minä Leclercin nostan Bottaksen edelle. On kokematon toki, mutta osoittanut olevansa kypsä kuljettaja ja repii kyllä tuosta paska fiatistaan kaiken irti. Plus on aggressiivinen kun pitää olla, mikä on mielestäni Valtterin suurin heikkous.
Niin, se riippuu vähän mitä arvostaa. Mielestäni Leclerc on ollut Bottasta aggressiivisempi vain sellaisissa tilanteissa, missä ei kannata olla aggressiivinen. Eli on tehnyt isoja virheitä yrittämällä liikaa. Bottas osaa kyllä hyökätä ja olla aggressiivinen, mutta pitää myös järjen mukana.

Se on helppo nähdä, että Bottas on liian passiivinen, kun edellä menee tallikaveri, joka sattuu olemaan sarjan paras kuljettaja sarjan parhaassa autossa. Siihen on oikeasti ihan törkeän vaikea hyökätä, kun edellä menevä kaveri tietää tarkalleen mitä tekee.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: raju

king k

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Tässä Bottas vs Rosberg -vertailussa itse ainakin painotan myös kisoja aika-ajoja enemmän. Bottashan on todella nopea kuski ja erinomainen aika-ajaja, mutta mielestäni jopa alle keskitason kisakuski. Mersu-vuosina miehen "race pace", kisavauhti, on kehittynyt kyllä ja se on nykyisin riittävän hyvää. Se missä häviää mennen tullen kovimmille kuskeilla ja Nicolle on ns. "race craft", eli ohittaminen, auton sijoittaminen radalle, tilanteiden lukeminen ja kaikki se, joka mahdollistaa näyttävät suoritukset kisoissa ja sellaiset ohitukset, joista Max Verstappen on kuuluisa. Max on aivan ylivoimaisesti tämän hetken gridin paras juuri tässä osiossa, ehkä osittain siksi, että se vaatii rohkeutta ja sellaista nuoruuden yltiöpäistä itsevarmuutta. Bottas pelaa liian varmaa peliä, kuten esim. heikoissa Strollin ohitusyrityksissä eilen nähtiin. Joku Max kun olisi ollut siinä takana niillä alkukierroksilla, Stroll olisi niellyt pölyä jo ensimmäisen kierroksen jälkeen.
Tämä.

Sanasta sanaan samaa mieltä. Liian pehmoinen on Bottas silloin kun pitäisi pystyä joku iso ja kova liike tekemään kisoissa mikä edistäisi omaa kisaa. Verstappenilla, Hamiltonilla, Leclercillä & Ricciardolla tällaista löytyy ja siksi ainakin he ovat nimenomaan kisakuskeina Bottaksen edellä varsin selkeästi tällähetkellä.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Niin, se riippuu vähän mitä arvostaa. Mielestäni Leclerc on ollut Bottasta aggressiivisempi vain sellaisissa tilanteissa, missä ei kannata olla aggressiivinen. Eli on tehnyt isoja virheitä yrittämällä liikaa. Bottas osaa kyllä hyökätä ja olla aggressiivinen, mutta pitää myös järjen mukana.

Se on helppo nähdä, että Bottas on liian passiivinen, kun edellä menee tallikaveri, joka sattuu olemaan sarjan paras kuljettaja sarjan parhaassa autossa. Siihen on oikeasti ihan törkeän vaikea hyökätä, kun edellä menevä kaveri tietää tarkalleen mitä tekee.

Kyllähän eilen Leclerc väänsi mahtavasti Norrista vastaan, eikä tuossa ollut mitään syytä olla olematta aggressiivinen. Ja nuo samat sanat olisi voitu kirjoittaa Maxista vielä muutama vuosi sitten. Viime kausi oli Leclercin ensimmäinen isossa tallissa, joten totta helvetissä niitä virheitäkin tulee. Mutta vastapainoksi nähtiin todella kypsiä ja upeita kisoja. Minun papereissani Leclerc on Bottaksen edellä, mutta ymmärrän jos joku on toista mieltä.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mun mielestä Bottas on kuin virkamies Mersulla. Säntillinen, osaava, ahkera, luotettava, avulias... mutta siinä se.

Joskus näistä kympin pojista voi tulla sattumamestareita (lajista riippumatta) mutta kyĺlä ne on eri tyypit ketkä muistetaan.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas
Mä laitan vielä Juan Manuel Fangion tuohon, vaikka täysin eri ajan kaveri onkin. Viisi mestaruutta aikana jolloin oli työ pysyä hengissä viisi kautta. Mestaruudet saavutettiin muistaakseni neljällä merkillä, mikä alleviivaa Fangion kovuutta.
Laudan myös nostaisin suurten joukkoon. Ja sinivalkoisin lasein Häkkinen ainakin ovea koputtamaan. Back to Back ja vastassa uransa primessä oleva Schumacher.
 

king k

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
– Näimme tänään hänen kaikista pienimmätkin heikkoudet: rengas rengasta vasten kisaaminen ja pieni aggressiivisuuden puute, mikä näkyi startissa, Rosberg sanoi

Tuossa siis Nico Rosbergin kommentti eilisestä Bottaksen kisasta. Tuossahan se tiivistettynä on, sellainen tietty kusipäisyys Bottakselta puuttuu tilanteissa, mikä huippukuskeilta löytyy.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers

Vittu mikä rimanalitus Yleltä. Valtteri ei missään vaiheessa väitä, että sijoitus johtuisi mustista haalareista. Vaan sanoi kisassa että on helvetin kuuma. Kisan jälkeen kertoi laihtuneensa kolme kiloa, eikä nauti noin kuumassa ajamisesta. Tämän yle sitten otsikoi että Valtteri syyttää mustaa haalaria. Haistakaa nyt ihan oikeasti vittu siellä Ylelläkin.
 

Wenzel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahden Pelikanat

Vittu mikä rimanalitus Yleltä. Valtteri ei missään vaiheessa väitä, että sijoitus johtuisi mustista haalareista. Vaan sanoi kisassa että on helvetin kuuma. Kisan jälkeen kertoi laihtuneensa kolme kiloa, eikä nauti noin kuumassa ajamisesta. Tämän yle sitten otsikoi että Valtteri syyttää mustaa haalaria. Haistakaa nyt ihan oikeasti vittu siellä Ylelläkin.
Toisaalta Racefans-sivuston haastattelussa, mitä ilmeisemmin Yle ja IS molemmat siteeraavat jutuissaan, Valtteri puhuu juuri tuon kolmen kilon laihtumisen vaikutuksesta omaan suorituskykyyn kisassa, mikä taas on Valtterin mukaan seurausta juurikin mustasta ajohaalarista ja paksummasta alusasusta johtuvasta lisääntyneestä hikoilusta, koska autossa on mustassa haalarissa ja paksummassa alusasussa kuumempi mitä aiemmin. Näin ollen siis Valtteri syyttää mustaa ajohaalaria tuosta, koska "for sure white would be cooler in terms of temperature."
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Toisaalta Racefans-sivuston haastattelussa, mitä ilmeisemmin Yle ja IS molemmat siteeraavat jutuissaan, Valtteri puhuu juuri tuon kolmen kilon laihtumisen vaikutuksesta omaan suorituskykyyn kisassa, mikä taas on Valtterin mukaan seurausta juurikin mustasta ajohaalarista ja paksummasta alusasusta johtuvasta lisääntyneestä hikoilusta, koska autossa on mustassa haalarissa ja paksummassa alusasussa kuumempi mitä aiemmin. Näin ollen siis Valtteri syyttää mustaa ajohaalaria tuosta, koska "for sure white would be cooler in terms of temperature."

Okei, jos näin on niin seison korjattuna. Toivon kyllä, että näin ei ole, koska sitten homma kuulostaa jo selittelyltä, eikä se yleensä lupaa hyvää.
 

Merovingi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Blue Jackets
Jos nyt puhtaasti suorituksia miettii niin Vettel on hyvinkin usein ollut tallikaveriaan heikompi jos ovat olleet tallin sisällä suurinpiirtein samassa asemassa. 2014 tuli Ricciardolta turpaan ja samoin nyt viime ja tälläkin kaudella Leclerciltä.

En kyllä laskisi tätä kautta Vettelin syyksi, kun Harry Potterin johtamaa Ferraria ei kiinnosta selvästi kilin vittua miten Vettel pärjää. Sunnuntain kisassa strategia aivan älytön ja Vettelin kysyessä kestääkö renkaat, niin tiimi kysyy viiden minuutin päästä miten uskot renkaiden kestävän. Vettelin meno näyttää nykytilassa jo suoranaiselta sabotaasilta, jossa tiimiä ei kiinnosta yhtään Vettelin tulos. Vettel joutui sunnuntaina laskemaan itse millä erolla pitää tulla varikolle ja tämä ei ole ensimmäinen kerta. Kaveri ajaa samalla yli 200 km/h radalla ufoa.

Sama se on Leclercillä edessä väistämättä, kun ei ole messias tuossa luigeilun keskellä.

Toivottavasti Vettel nyt jostain paikan löytäisi. Racing Pointille eli Aston Martinille taitaa tie viedä. Olisi mukava nähdä mitä Vettel saisi aikaan, kun ei pitäisi katsoa luigeilua ja tiimiä kiinnostaisi.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Annan siitä kyllä kredittiä Valelle että ajaa näinkin lähelle vauhdillisesti suurmestaria jolle auto on tehty.

Se mistä puhutaan aika vähän on ykköskuskin etu, jos auto on tehty sulle alusta lähtien niin sillä on tietenkin helpompi hyökätä, luotto on tällä kuskilla autoon parempi kuin tallikaverilla, veikkaan että Bottas kärsii ainakin jonkun verran tästä efektistä.
Tästä johtuen ei ole ihme että esimerkiksi Hamilton, Verstappen ja Leclerc tekee tarvittaessa rohkeitakin hyökkäyksiä/ratkaisuja isolla luotolla ja tämä ei tarkoita vain ohituksia vaan mm renkaiden hallintaa.

Tätä pitäisi purkaa enemmän atomeihin jos haluaa tarkempaa dataa kuka kärsii eniten. Historia tuntee paljon tallikavereita jotka kärsii todella paljon auton ominaisuuksista, ihan jo siitä lähtien että toinen tykkää aliohjaavasta ja toinen yliohjaavasta autosta, se on sula mahdottomuus tehdä molemmille tuolloin täydellistä autoa. Seuraus on tuosta jo yleensä heikommat kierrosajat ja mm suurempi rengaskuluma.
Sitten on kuljettajia jotka pystyvät toisia paremmin kompromisseihin auton suhteen.

Vettelin tilanteesta löytyy samoja pointteja, jos auto suunnitellaan hänelle Aston Martinilla niin viihtyy varmasti paremmin kuin nykyisessä Ferrarissa ja nyt nähtävillä voimasuhteilla voi ajaa jopa podiumeista ensi vuonna.

Bottakselle tekisi sama muuvi hyvää, mutta veikkaan ettei ole kuskimarkkinoilla edes sillä tasolla että Aston Martinin tasoiseen talliin pääsisi ykköskuski asemaan, joten uskallan väittää että tämän hetkinen Mersu-pesti on paras mahdollisuus menestykseen ja se tulee vain jos jotain poikkeuksellista tapahtuu Hamiltonille, kuten loukkaantuminen. Vaikka Bottas johtaisi MM-sarjaa 50 pisteellä niin se auto suunnitellaan, kehitetään kauden edetessä ja säädetään isossa kuvassa edelleen Hamilton toiveiden mukaan siitä olen varma. Tämä muuttuu vasta sitten kun mestaruus on teknisesti mahdotonta Lewikselle.
Seuraava talli Valelle saattaa olla päätään nostava Williams ja siellä ykköskuskin paikka, eli otetaan riskillä ykköskuskin paikka tallista jonka toivotaan nostavan sopimusvuosien aikana tasoa. Ja olihan Vale jo podiumilla heidän kanssa joten kaikki on mahdollista.
 
Viimeksi muokattu:

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
En kyllä laskisi tätä kautta Vettelin syyksi, kun Harry Potterin johtamaa Ferraria ei kiinnosta selvästi kilin vittua miten Vettel pärjää.
No osittain näinkin, mutta edelleen kyseessä on nelinkertainen maailmanmestari. Luulisi että tuollaisella kaverilla on jotain omantunnon arvoa, mutta ihmeellisen helposti Vettel tuntuu luovuttavan ja antavan kaikki valttikortit Leclercille ja Ferrarin muulle tiimille.

Tämä sama kävi Vettelille toki jo Red Bullilla Ricciardon kanssa, joten sinänsä tämä on ihan luonnollinen jatkumo siitä. Erinomainen kuljettaja silloin kun saa olla puhtaasti tallin ykköshevonen, mutta selvästi tallin sisäinen kilpailutilanne ei vaan miehelle sovi.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Annan siitä kyllä kredittiä Valelle että ajaa näinkin lähelle vauhdillisesti suurmestaria jolle auto on tehty.

Se mistä puhutaan aika vähän on ykköskuskin etu, jos auto on tehty sulle alusta lähtien niin sillä on tietenkin helpompi hyökätä, luotto on tällä kuskilla autoon parempi kuin tallikaverilla, veikkaan että Bottas kärsii ainakin jonkun verran tästä efektistä.
Tästä johtuen ei ole ihme että esimerkiksi Hamilton, Verstappen ja Leclerc tekee tarvittaessa rohkeitakin hyökkäyksiä/ratkaisuja isolla luotolla ja tämä ei tarkoita vain ohituksia vaan mm renkaiden hallintaa.

Tätä pitäisi purkaa enemmän atomeihin jos haluaa tarkempaa dataa kuka kärsii eniten. Historia tuntee paljon tallikavereita jotka kärsii todella paljon auton ominaisuuksista, ihan jo siitä lähtien että toinen tykkää aliohjaavasta ja toinen yliohjaavasta autosta, se on sula mahdottomuus tehdä molemmille tuolloin täydellistä autoa. Seuraus on tuosta jo yleensä heikommat kierrosajat ja mm suurempi rengaskuluma.
Sitten on kuljettajia jotka pystyvät toisia paremmin kompromisseihin auton suhteen.

Vettelin tilanteesta löytyy samoja pointteja, jos auto suunnitellaan hänelle Aston Martinilla niin viihtyy varmasti paremmin kuin nykyisessä Ferrarissa ja nyt nähtävillä voimasuhteilla voi ajaa jopa podiumeista ensi vuonna.

Bottakselle tekisi sama muuvi hyvää, mutta veikkaan ettei ole kuskimarkkinoilla edes sillä tasolla että Aston Martinin tasoiseen talliin pääsisi ykköskuski asemaan, joten uskallan väittää että tämän hetkinen Mersu-pesti on paras mahdollisuus menestykseen ja se tulee vain jos jotain poikkeuksellista tapahtuu Hamiltonille, kuten loukkaantuminen. Vaikka Bottas johtaisi MM-sarjaa 50 pisteellä niin se auto suunnitellaan, kehitetään kauden edetessä ja säädetään isossa kuvassa edelleen Hamilton toiveiden mukaan siitä olen varma. Tämä muuttuu vasta sitten kun mestaruus on teknisesti mahdotonta Lewikselle.
Seuraava talli Valelle saattaa olla päätään nostava Williams ja siellä ykköskuskin paikka, eli otetaan riskillä ykköskuskin paikka tallista jonka toivotaan nostavan sopimusvuosien aikana tasoa. Ja olihan Vale jo podiumilla heidän kanssa joten kaikki on mahdollista.
Täysin samaa mieltä koko tekstistä. Ykköskuskin etu on joissain tapauksissa todella suuri. Toki jos kuskien ajotapa on hyvin samankaltainen, eli heille sopii samanlainen auto, niin silloin etua ei erityisesti ole, mutta hyvin harvoin näin lopulta on. Ja toki osa kuskeista pystyy mukautumaan erilaiseen autoon muita paremmin.

Toisaalta auto voi olla sellainen, että sillä pystyy useampikin kuski ajamaan hyviä yksittäisiä kierroksia, mutta jos auto ei kokonaisuutena sovellu ajotyylille, niin siinä saattavat esimerkiksi renkaat kärsiä kisamitassa toista kuskia enemmän, joka vaikuttaa kisavauhtiin ja taktiikkaan negatiivisesti.

Hyvä esimerkki kuskille hyvin sopivasta autosta on myös vuosien 2012-2013 Lotus, joka oli kuin tehty Kimille. Kimi ei välttämättä aina loistanut aika-ajoissa, mutta kun auto sopi Kimin ajotavalle täydellisesti, niin rengaskuluma oli kaikkia muita paremmalla tasolla, joka toi kisoissa hyviä tuloksia.

VIimeisinä kausina Hamilton ja Verstappen ovat olleet selkeimpiä esimerkkejä siitä, että autoa on tehty jo vuosien ajan heille täydellisesti sopivaksi, joka sitten tuottaa ongelmia kakkoskuskeille ja saa heidät vaikuttamaan huonommalta, kuin mitä ehkä oikeasti ovat.

Jos Valtterille ei missään kohtaa aukea ykköskuskin paikkaa Mersulla, joka on varsin todennäköistä, niin toivoisin siirtoa johonkin toiseen talliin, jossa olisi ykköskuskin asemassa. Ensi kauden jälkeen saattaa tallin vaihto olla edessä, joten jännä nähdä miten käy. Toivottavasti ei sentään ihan kokonaan jää ilman tallipaikkaa.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Jupe

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
No osittain näinkin, mutta edelleen kyseessä on nelinkertainen maailmanmestari. Luulisi että tuollaisella kaverilla on jotain omantunnon arvoa, mutta ihmeellisen helposti Vettel tuntuu luovuttavan ja antavan kaikki valttikortit Leclercille ja Ferrarin muulle tiimille.

Tämä sama kävi Vettelille toki jo Red Bullilla Ricciardon kanssa, joten sinänsä tämä on ihan luonnollinen jatkumo siitä. Erinomainen kuljettaja silloin kun saa olla puhtaasti tallin ykköshevonen, mutta selvästi tallin sisäinen kilpailutilanne ei vaan miehelle sovi.
Onhan tuo Vettelin taaperrus ollut nyt jopa hieman pahempaa kuin odotin, mutta osasihan tätä myös odottaa. Vettel on kuitenkin luonnettaan näyttänyt jo vuosien ajan.

Vettel ei ole koskaan osannut käsitellä hyvin sellaista tilannetta, että tallin tuki ei ole 110% hänen takanaan ja ykköskuskin asema hallussa. Tai vaikka lähtökohtainen ykköskuskin asema olisikin, niin liian kova tallikaveri on myös ollut vaikea asia käsiteltäväksi. Aluksihan Vettel oli sekä Ricciardon, että Leclercin kanssa ykköskuskin asemassa, mutta kun tallikaveri alkoi suorittamaan paremmin, niin Vettelillä meni homma solmuun.

Aston Martinilla pitäisi olla tarjolla ykköskuskin asema, eikä Stroll tallikaverina pitäisi mahdottoman kova olla. Stroll on toki parantanut vuosien mittaan ja voi hyvinkin parantaa myös jatkossa, joten ei sitä tiedä mihin Stroll jatkossa kykenee.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Jupe

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Haluaisin edelleen huomauttaa, että jos Silverstonen rengasrikot olisi mennyt toisinpäin, niin Bottas johtaisi MM-sarjaa, saldolla 1-2-3-1-3-3, ja siihenkin tosiaan mahtuisi huonoja suorituksia, esim startteja ja taktiikoita. Toki tämä on tätimunattelua, mutta ei se Bottas ihan niin huono ole mitä pisteet nyt näyttää, vaikka toki ne vain lasketaan.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Vettel ei ole koskaan osannut käsitellä hyvin sellaista tilannetta, että tallin tuki ei ole 110% hänen takanaan ja ykköskuskin asema hallussa. Tai vaikka lähtökohtainen ykköskuskin asema olisikin, niin liian kova tallikaveri on myös ollut vaikea asia käsiteltäväksi. Aluksihan Vettel oli sekä Ricciardon, että Leclercin kanssa ykköskuskin asemassa, mutta kun tallikaveri alkoi suorittamaan paremmin, niin Vettelillä meni homma solmuun.
Mielenkiintoinenhan tuo tilanne on toki siinäkin mielessä että Red Bullilla Webberin kanssa Vettel tosiaan uskalsi näyttää tallissa olevansa se The Man. 2013 Malesiassa Vettelille annettiin useampi määräys pysyä Webberin takana, mutta Vettel haistatti pitkät ja lopulta paineli Webberin ohi. Webber sanoi että hänellä oli autossaan säästömoodi päällä koska oli selvää että Red Bullit ajavat sijoilla yksi ja kaksi maaliin, mutta Vettelin autossa oli sitten enemmän tehoja käytettävissä ja ohi mentiin.

Ylipäätään paineen alla Vettel tekee kyllä ihan uskomattomia virheitä siihen nähden että kyseessä on nelinkertainen maailmanmestari.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mielenkiintoinenhan tuo tilanne on toki siinäkin mielessä että Red Bullilla Webberin kanssa Vettel tosiaan uskalsi näyttää tallissa olevansa se The Man. 2013 Malesiassa Vettelille annettiin useampi määräys pysyä Webberin takana, mutta Vettel haistatti pitkät ja lopulta paineli Webberin ohi. Webber sanoi että hänellä oli autossaan säästömoodi päällä koska oli selvää että Red Bullit ajavat sijoilla yksi ja kaksi maaliin, mutta Vettelin autossa oli sitten enemmän tehoja käytettävissä ja ohi mentiin.

Ylipäätään paineen alla Vettel tekee kyllä ihan uskomattomia virheitä siihen nähden että kyseessä on nelinkertainen maailmanmestari.
Webberiä vastaan siinä alkuvaiheessa Vettel oli lähtökohtaisesti kakkoskuski, joten ei ollut paineita pitää ykköskuskin asemaa hallussa, vaan pääsi paineettomasti haastamaan Webberiä. Tuon jälkeen taas aika nopeasti ykköskuskin asema oli hallussa, eikä Vettelillä ollut vaikeuksia pitää siitä kiinni Webberiä vastaan. Red Bullin alkuaikojen jälkeen Vettel on aina ollut lähtökohtainen ykköskuski, mutta homma on mennyt nopeasti solmuun, jos ei ole pärjännyt tallikaverille.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Se on helppo nähdä, että Bottas on liian passiivinen, kun edellä menee tallikaveri, joka sattuu olemaan sarjan paras kuljettaja sarjan parhaassa autossa. Siihen on oikeasti ihan törkeän vaikea hyökätä, kun edellä menevä kaveri tietää tarkalleen mitä tekee.

Hamiltonia vastaan noin. Mutta kritiikin ydin ei olekaan tuo, vaan Bottaksen Hamiltonia ja Verstappenia heikompi kyky tehdä kisa itselleen helpommaksi. Ohittaa hitaampia kun on paikka, luoda se paikka, pitää itsensä hyvissä asemissa lähdössä jne. Bottaksen omasta mielestä kaudella 2020 hänellä on yksi onnistunut viikonloppu (Autosport 16.8. 2020). On epäonnea, fakta. Mutta toinen fakta on, että Bottas ei ole maksimoinut ajamistaan itse. Samaa ei voida sanoa mm. Verstappenista ja Hamiltonista.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Okei, jos näin on niin seison korjattuna. Toivon kyllä, että näin ei ole, koska sitten homma kuulostaa jo selittelyltä, eikä se yleensä lupaa hyvää.

Autosportin jutussa koko lainaus menee näin:

"It was just so hot so I said, 'guys, you know that these overalls are way too hot.' And for sure, white would be cooler in terms of temperature and today for example I lost three kilos in the race, which is quite a lot.

"And that's where it can start to affect performance. I know that from all drivers I'm one of the fittest if not the fittest, so I can take it, but it's never comfortable and there's always things that we can improve."


Selittelyn makua.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Hamiltonia vastaan noin. Mutta kritiikin ydin ei olekaan tuo, vaan Bottaksen Hamiltonia ja Verstappenia heikompi kyky tehdä kisa itselleen helpommaksi. Ohittaa hitaampia kun on paikka, luoda se paikka, pitää itsensä hyvissä asemissa lähdössä jne. Bottaksen omasta mielestä kaudella 2020 hänellä on yksi onnistunut viikonloppu (Autosport 16.8. 2020). On epäonnea, fakta. Mutta toinen fakta on, että Bottas ei ole maksimoinut ajamistaan itse. Samaa ei voida sanoa mm. Verstappenista ja Hamiltonista.
Kyllä, Bottas on tehnyt virheitä, ollut välillä turhan hidas ja etenkin lähdössä ei ole hermot kestäneet, mutta en silti allekirjoita sitä, että Bottaksen ongelma olisi passiivisuudessa.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Kyllä, Bottas on tehnyt virheitä, ollut välillä turhan hidas ja etenkin lähdössä ei ole hermot kestäneet, mutta en silti allekirjoita sitä, että Bottaksen ongelma olisi passiivisuudessa.

Vähän näkökulmasta riippuu, mitä passiivisuus on. Itse tarkoitan Hamiltonin toiminnalla aktiivisuutta. Hän haastaa lähes joka kerta tallin, kuin tunnustellen omaa päätöstään ja tekee myös päinvastoin vrt tallin näkemykseen, kun siltä tuntuu. Tätä voisi kutsua huippukuljettajan aktiiviseksi osaamiseksi J Järvilehdon tapaan. Toinen asia on Bottaksen ajaminen TOP-2 ulkopuolisten tallien autojen takana. Menee liikaa aikaa ja nykyrenkaat kärsivät, joten jatkossa heikompi haastaa mahdollista seuraavaa TOP-2 tallin ulkopuolista autoa tai TOP-2 tallin autoa, kuten Verstappenia. Hän on toinen aktiivinen tallipäätösten pohtija, joka tuo aina oman kantansa tiukasti esille.

Sanoisin, että ilman huippukuskin hamiltonmaista tallipäätösten mutustelua ja tarvittaessa haastamista, mestaruutta on vaikeampi saada. Vettel ja Räikkönen olivat tässä hamiltonmaisia, samoin Schumacher. Häkkinenkin joskus, mutta vähemmän. Nykyään tuntuu, että aktiivisen haastamisen merkitys on kasvanut, mutta ei ole tutkittua dataa.

Bottas on lahjakas, mutta käyttääkö lahjojaan samalla tavalla kuin em. huiput? Mielestäni tällä kaudella on menty hieman väärään suuntaan tässä.
 
Viimeksi muokattu:

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Mitenköhän Hamilton edes ajaisi muiden seassa jos Mersun suorituskyky tippuisi lähelle keskikastia. Alkaa itsellä täysin hämärtyä muistikuvat minkälainen kuski oli pidemmän päälle kun ajetaan muiden kanssa kilpaa. Osumat Nicon kanssa tulee ensimmäiseksi mieleen, muut ohitukset ovatkin sitten paljon heikommista autoista.

Viime kisassakin keskikasti haastoi toisiaan uskomattoman paljon nyky-ykkösiä ajatellen radalla jolla on "mahdoton" ohittaa. Veikkaan että olisi ainakin tottumista Landon, Carlosin, Checon jne aktiiviseen ajamiseen, Max:han tuo juuri sitä ennakkoluulotonta ajamista tuonne kärkisakkiin mutta valitettavasti Mersun ylivoima on edelleen hävyttömän iso paria rataa lukuunottamatta joten Max on juurtanut itselleen paikan Mersujen ja muiden väliin joten tästäkään emme pääse nykyään liian usein nauttimaan.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Mitenköhän Hamilton edes ajaisi muiden seassa jos Mersun suorituskyky tippuisi lähelle keskikastia. Alkaa itsellä täysin hämärtyä muistikuvat minkälainen kuski oli pidemmän päälle kun ajetaan muiden kanssa kilpaa. Osumat Nicon kanssa tulee ensimmäiseksi mieleen, muut ohitukset ovatkin sitten paljon heikommista autoista

Taisin eilen kirjoittaa, että tällöin Bottas olisi Hamiltonia vastaan vahvemmalla kuin nyt, koska Hamilton (Verstappen, Vettel, Räikkönen, Schumacher jne) ei joko osaisi tai haluaisi sopeutua tilanteeseen. Niin suuri palo on ajaa voitosta. Ihan mutu käyttäytymisenkin perusteella, ei tietenkään tutkittua dataa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös