Formula 1 – kausi 2016

  • 211 854
  • 1 426

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Kerrotko vielä mitä tekemistä Berniellä on autojen äänien, välitankkauksien tai muiden sääntöjen kanssa? Niin ei siis yhtään mitään. Ei se voi olla niin vitun vaikeaa ymmärtää että Ecclestone hallinnoi Formuloiden kaupallisia oikeuksia ja FIA yhdessä tallien kanssa päättää säännöt?!

Totta sinänsä että Bernie ei voi vaikuttaa teknisiin sääntöihin, vaan siinä epäonnistumiset ovat FIA:n ja Jean Todtin syytä, ilmeisesti oletettiin että menemällä vihreämpään suuntaan saadaan enemmän suuria autonvalmistajia mukaan. Noh, Honda tuli, jipii. Lisäksi esimerkiksi Ross Brawnin päästäminen jatkuvasti suunnittelemaan uusia teknisiä sääntöjä on pääsääntöisesti tarkoittanut sitä että talli jonka taustalla hän pyörii tulee niistä mystisesti hyötymään eniten.

Bernien isoimmat viat ovat siinä että hän loputtomassa ahneudessaan on oikeastaan unohtanut tavallisen katsojan ja jäänyt täysin kelkasta siinä mitä mahdollisuuksia mobiilivallankumous voisi tarjota F1:lle. Berniestä kun älylaitteet ovat rahattomien nuorten juttuja, eivät niiden rahamiesten joita hän haluaa F1-yleisöksi. Toinen Bernien luoma iso ongelma on hänen menneisyydessä harjoittamansa "hajoita ja hallitse"-diplomatia jonka avulla isot autotehtaat(Ferrari, Mercedes) ovat saaneet liikaa päätäntävaltaa lajin sääntöihin. Loppupelissä pienemmät itsenäiset tallit ovat olleet aina se F1:n selkäranka, sillä taloudelliset vaihtelut vaikuttavat liikaa suurten autotehtaiden tekemisiin(kuten nähtiin kun Bemari, Toyota ja Honda katosivat yht'äkkiä). Myöskin Euroopan(jossa on ollut se uskollisin, fanaattisin ja äänekkäin fanipohja) jättäminen huutolaispojan asemaan kun nousukasvaltiot ilman todellista autourheilukulttuuria ovat ruvenneet kilpailemaan kisojen järjestelyoikeuksista isoilla rahoilla on ollut teko joka on mielestäni heikentänyt F1:n asemaa. Käytännössä kaikki huippukuskit tulevat Euroopasta ja kaikki tallit toimivat sieltä käsin.

Tietyssä mielessä Bernie on menettänyt otteensa F1:stä. Kuvaavaa on se että ainoastaan Bernien verivihollisen Ron Dennisin väliintulo esti Renaultin poistumisen F1-kartalta koska seniililtä loppuivat keinot.
 

ttimooooo

Jäsen
Suosikkijoukkue
St Louis Blues
Millä perusteella Mtv mahto valita ton mervin tonne varikkotoimittajaksi? Jotenkin ainakin vielä on semmoinen fiilis että ei sitä jaksaisi katsella tuolla. Enemmin olisivat saaneet laittaa jonkun joka tietää lajista hieman enemmän. Mitä mieltä muut palstaveljet ovat timo pulkkisen korvaajasta?
 

Carlos

Jäsen
Vähemmän yllättäen Räikkösen Ferrari seisoo varikolla kun muuta painavat menemään Barcelonan testien kolmantena päivänä.

Jotenkin niin tyypillistä, tästä voi oikeasti jo päätellä sen että tämäkin kausi tulee menemään penkin alle. En tiedä kenen vika, ja mistä kiikastaa, mutta koko viime kausi oli sama meno. Kun ei toimi niin ei toimi, jämäpisteillä ja varmaan sitten ura pakettiin. Ei voi olla noin vaikeaa.
 

Hockey Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Kimi Räikkönen
Sanokoot räikkösvihaajat mitä tahansa, mutt ei noin paska tuuri voi olla KELLÄÄN. En tiedä mikä helvetti tuossa Räikkösen tuurissa on. Aiheesta sais varmaan kirjan aikaan. Noh, odotan vähintään auringon tippumista päälle, kun meiä Kimi aikanaan pääsee testailemaan.
 

BaronFIN

Jäsen
Polttoainejärjestelmän tarkistuksia ovat tehneet koko aamupäivän. Miten on mahdollista ettei niitäkään voinut tehdä eilisen illan/yön aikana? Onhan tämä käsittämättömän kallisarvoista aikaa tehdä niitä nyt. Yrittävät ennen lounastaukoa päästä radalle, mutta tällä välin Rosberg ajanut 50 kierrosta aamun aikana.

Forza Ferrari! Ja olisi mielenkiintoista tietää miten tämäkin käännetään Räikkösen syyksi.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Forza Ferrari! Ja olisi mielenkiintoista tietää miten tämäkin käännetään Räikkösen syyksi.

Mielenkiintoista tosiaan. Kenelläkään ei koskaan missään ole ollut näin huonoa "tuuria" kuin Räikkösellä jokaikisen autonsa kanssa koko uralla, paitsi tietenkin mestaruusvuoden auton kanssa joka oli ylivertainen fiiatti. Alan jo kallistua sille kannalle että Kimi itse sabotoi autoaan ettei tarvitse ajella kun rahaa tulee muutenkin.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Räikkönen radalla, joten toivotaan parasta että edes iltapäivä menee putkeen. Eikös tuo polttoainejärjestelmän ongelma ole sama kuin Vettelillä oli ja jäi radalle, joten ei mene ihan pelkän Kimin auton piikkiin. Harmittava vaiva mikä kummittelee molempien autojen taustalla ja laskee luotettavuutta.

_
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK

Glory Hunter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Club de hockey Canadien
Jos Räikkösen tuuri jatkuu yhtä hyvänä kuin jo tänään niin tuskin pääsee kahden testipäivän aikana edes sataan ajettuun kierrokseen. Vettel kuitenkin sai ajettua 195 kierrosta.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Räikköselle 3 kierrosta aamupäivällä. Toistetaan viime vuotista kaavaa, annas kun arvaan siellä nyt säädetään herralle mieleiseksi ohjaustehostinta tai muuta vastaavaa viilausta kun ajetaan yksi kierros ja takaisin boksiin. Ei ole helppoa olla Räikkönen tai Räikkösen insinööri. Ehkä sitten Australian harjoituksissa Kimin paketti on valmis. Optimisti sanoisi että iltapäivällä satakierrosta putkeen ja pohja-aika.

_
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Ensi vuoden sääntömuutoksista julkaistiin jo osa:

-Eturenkaat levenevät 60 milliä, takarenkaat 80 milliä.

-Auton leveys nousee 1400 millistä 1600 milliin.

-Etusiipi levenee 1800

-Takasiipeä levennetään myös 950 milliin, mutta korkeus tippuu 150 milliä.

-Auton minimipainoa nostetaan 722 kiloon(poislukien renkaat)

-Kuljettajalle suunnitellaan suojaus lentävää romua vastaan, miten tämä toteutetaan, julkistetaan myöhemmin.


Lisäksi bensamäärän rajoittamisen(max 100 kg) lopettamista harkitaan.
 

Hockey Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Kimi Räikkönen
Ensi vuoden sääntömuutoksista julkaistiin jo osa:

-Eturenkaat levenevät 60 milliä, takarenkaat 80 milliä.

-Auton leveys nousee 1400 millistä 1600 milliin.

-Etusiipi levenee 1800

-Takasiipeä levennetään myös 950 milliin, mutta korkeus tippuu 150 milliä.

-Auton minimipainoa nostetaan 722 kiloon(poislukien renkaat)

-Kuljettajalle suunnitellaan suojaus lentävää romua vastaan, miten tämä toteutetaan, julkistetaan myöhemmin.


Lisäksi bensamäärän rajoittamisen(max 100 kg) lopettamista harkitaan.


Nuo on hyvän kuullosia uudistuksia. Ainakin nopeimmat autot sitten V8-ajan tulossa. Mutta tuo etusiiven levennys on kaiketi 180 eikä 1800 mm?
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Nuo on hyvän kuullosia uudistuksia. Ainakin nopeimmat autot sitten V8-ajan tulossa. Mutta tuo etusiiven levennys on kaiketi 180 eikä 1800 mm?

Siis levenee 1800 milliin.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Tuo johtaisi taas siihen miksi siitä luovuttiin, käytännössä mikäli ei sada/ole sateen uhkaa, niin rata on käytännössä tyhjä loppuminuuteille asti, mitä nyt joku pikkutalli saattaa hakea välillä sponsseilleen tv-näkyvyyttä.

Puhumattakaan siitä, että jos perjantaina on kuivaa ja lauantaina märkää, niin jälkimmäinen sessio menee täydeksi farssiksi.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Aika-ajot muuttumussa.
F1-kilpailuihin yllättävä muutos – jo tälle kaudelle - Formula 1 - Ilta-Sanomat
Toivottavasti ei toteudu. 60min 12 kierrosta pe ja la, miksi ei palata vanhaan,
Kuulostaa todella sekavalta ja ennen kaikkea keinotekoiselta. Tuo formaatti tekisi aika-ajosta lottoarvontaan verrattavan tapahtuman, jossa rata-asemalla(en järkevämpää suomennusta Vilanderin track position -termille keksinyt) olisi ihan liian suuri vaikutus tuloksiin eli ei jatkoon.

Minä kehittäisin tätä sessiomuotoista aika-ajoa siten että ykkösosiosta etenisi kakkososioon 14 parasta, ja kakkososiosta kolmososioon 8 parasta. Muuten jatkaisin nykymallilla eli kaikilla kuskeilla olisi mahdollisuus yrittää osion loppuun asti.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Sekavahan tuo systeemin on, eikä vaikuta mitenkään oikeudenmukaisena vaan tuurin osuus kasvaa. Mutta sitähän tuolla varmaan haetaan että saataisiin vähän yllätyksiä aika-ajon tuloksiin ja sitä kautta enemmän tapahtumia ja ohituksia kisaan. Harmittavan keinotekoistahan tuollainen vaan on.
 

Glory Hunter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Club de hockey Canadien
Aika-ajot muuttumussa.
F1-kilpailuihin yllättävä muutos – jo tälle kaudelle - Formula 1 - Ilta-Sanomat
Toivottavasti ei toteudu. 60min 12 kierrosta pe ja la, miksi ei palata vanhaan,

Tuo mainitsemasi vanha aika-ajo oli toki oikeudenmukainen mutta myös erittäin tylsä sinne viimeiselle kymmenminuuttiselle asti.

Mielestäni tuo vielä viime kaudella ollut systeemi oli tarpeeksi viihdyttävä ja myös oikeudenmukainen. Tämä uusi kuulostaa kyllä jo liian keinotekoiselta ja epäreilulta. Oikeastaan joku täysin yksittäinen pieni tapahtuma kuten hitaalla kierroksella oleva auto sattuu olemaan edessä voi pilata nopean kierroksen ja olet sijalla 12. lähtöruudukossa.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Oikeastaan joku täysin yksittäinen pieni tapahtuma kuten hitaalla kierroksella oleva auto sattuu olemaan edessä voi pilata nopean kierroksen ja olet sijalla 12. lähtöruudukossa.

Tosin sama ongelma oli myös tuossa vanhassa systeemissä, koska kaikki kyttäsivät noita viime minuutteja jolloin rata oli parhaimmillaan, oli suuri riski että se nopein kierros meni vituiksi koska hitaampi tuli tielle. Ehkä sääolojen ollessa tasaiset tuo "kaikki vetää vuorotellen yhden aika-ajokierroksen" oli aikanaan reiluin
 

Glory Hunter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Club de hockey Canadien
Tosin sama ongelma oli myös tuossa vanhassa systeemissä, koska kaikki kyttäsivät noita viime minuutteja jolloin rata oli parhaimmillaan, oli suuri riski että se nopein kierros meni vituiksi koska hitaampi tuli tielle. Ehkä sääolojen ollessa tasaiset tuo "kaikki vetää vuorotellen yhden aika-ajokierroksen" oli aikanaan reiluin

Totta tuokin. Mutta yhden kierroksen sessio oli myös erittäin raaka ja virhe maksoi mielestäni aivan liikaa. Jos tässä nyt reiluinta tapaa haetaan lähtöjärjestyksen selvittämiseen niin tunnin aika-ajo ja 12 kierrosta on siihen paras tapa.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Totta tuokin. Mutta yhden kierroksen sessio oli myös erittäin raaka ja virhe maksoi mielestäni aivan liikaa.

Tuossa silti sentään se virhe joka maksaa lähtöpaikan, on kuskin oma ja ulkopuolisen tekijän vaikutus oli minimoitu. Ehkä tuota olisi voinut jalostaa antamalla 2 kierrosta?
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Totta tuokin. Mutta yhden kierroksen sessio oli myös erittäin raaka ja virhe maksoi mielestäni aivan liikaa. Jos tässä nyt reiluinta tapaa haetaan lähtöjärjestyksen selvittämiseen niin tunnin aika-ajo ja 12 kierrosta on siihen paras tapa.

Mun mielestä nykyään on kaikenmaailman ihme rengat ja bensasääntöjä, otettaisiin helkkari siitä miehestä mittaa kuka on paras eikä kaikenmaailman keinotekoisia kikkailuja. Voisihan tuota sääntöä vielä muuttaa niin että 10-15 ekan minuutin aikana olisi pakko käydä radalla ja kierosmäärää voitaisiin vaikka lisätä parilla kieroksella. Renkaita olla vapaasti käytettävissä ja bensaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös